Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 09:37   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Fladt og kedeligt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DrJensen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Maj 2009
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 10
Sendt: 26 Marts 2018 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Er det bare mig, eller skal "direct" og "pure direct" lyde fladt og kedeligt ?

Mit setup

Klipsch RP-280F
Pioneer AV reciever SC-LX76

har også Klipsch højttalere resten af vejen rundt + sub - i samme serie, men lige nu handler det om helt alm. musik i stereo (fra CD og LP)

Til film og koncertoptagelser i HD Master Audio på Bluray så lyder det hele intet mindre end p.... godt - også en Dire Straits Brothers in Arms på SACD.

Når jeg hører musik så kan jeg sagtens få det til at lyde ligeså godt - altså hvis recieveren står på Optimum Surround (hvilket er stereo med EQ aktiv og sikkert alverdens andet digital påvirkning) eller når jeg kører på Extended Stereo (hvor alle 5 kanaler bruges, og musik og vokal forholdsvis intelligent fordeles mellem front og center + bag) - men når jeg så slår over på "direct" eller "pure direct" som jeg går ud fra skal være det samme som en alm. analog stereo forstærker, så lyder det ligeså kedeligt som Spotify på min kones Sonos kasse.

Og nu til mit egentlige spørgsmål - vil jeg få en markant hørbar forbedring (mere liv og dynamik) ud af at købe en helt alm. 2 kanals analog stereo forstærker i 10-15.000 kroners klassen ?

Bedste hilsner fra
Leif
Til top Vis DrJensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DrJensen
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 26 Marts 2018 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Både og det er ikke sikkert du får mere liv i musikken med større forstærker, måske mere kontrol og dynamisk gengivelse. Har selv haft en Pioneer LX 78
og Klipsch er ofte en højttaler, der ikke kræver det store af effekt. Og netop Pioneer Klasse D, Ice Power, mener jeg de kaldte, i deres LX serier, var kendt
for at være de kraftigste surround reciever pr. watt pr krone. Dog med en lidt analytisk gengivelse.

Måske din højttaler, der har en uheldig frekvensgang, med direct, her benyttes der ikke filtre, hvor din Pioneer retter op med equalizerring. Benyt EQ
ellers tag ud og lyt til et par højttalere og se, om det er lyden fra dine højttalere, der ikke falder i din smag.

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
Stenberg
Branchemedlem
Branchemedlem

Terton Audio

Bruger siden: 06 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 42
Sendt: 27 Marts 2018 kl. 07:18 | IP-adresse registreret  

Hej DrJensen
Jeg har fuldstændig samme oplevelse af DIRAC som du beskriver - i mit tilfælde fra en ARCAM forstærker. Jeg havde dog mulighed for at kontakte ARCAM direkte - hvilket jeg gjorde fordi jeg HAVDE hørt forskel på en DIRAC og IKKE DIRAC opsætning - TIL DIRAC's fordel. Det du skal regne med er, at du selv, efter en DIRAC måling skal ind og justere på de frekvenskurver som DIRAC måler sig frem til - OG det kræver både træning, et godt øre og en forståelse for hvor i frekvensforløbet det er gået galt for din opfattelse af den flade lyd. Her er det at en forbindelse til en god forhandler eller anden ekspert kommer ind i billedet - jeg må indrømme, at jeg selv har slået DIRAC fra og har justeret min hjemmebio på "gammeldags maner - og det virker fint..... go' fornøjelse
Til top Vis Stenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stenberg
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1060
Sendt: 27 Marts 2018 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

Ja...en stereo forstærker i den prisklasse vil lyde bedere. Har selv Pioneer LX 75. Den er meget neutral, især i de indstillinger du
nævner. Neutral på det kedelige måde. Det lyder meget fint, men bedst i stereo indstillingen. Hjælper lidt med bi-amping. Men
nyder den til film og især det daglige tv-kikkeri. Men, du kan pille i indstillingerne som Stenberg er ind på.
Hvis du har plads, lav et rum til 2 kanals lytning. Du vil blive et lykkeligere menneske! Hvis du hører meget musik. Ellers prøv med
en effekt på din pioneer......
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Maj 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 957
Sendt: 27 Marts 2018 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Stenberg skrev:
Hej DrJensenJeg har fuldstændig samme oplevelse af DIRAC som du beskriver - i mit tilfælde fra en ARCAM forstærker. Jeg
havde dog mulighed for at kontakte ARCAM direkte - hvilket jeg gjorde fordi jeg HAVDE hørt forskel på en DIRAC og IKKE DIRAC opsætning - TIL
DIRAC's fordel. Det du skal regne med er, at du selv, efter en DIRAC måling skal ind og justere på de frekvenskurver som DIRAC måler sig frem
til - OG det kræver både træning, et godt øre og en forståelse for hvor i frekvensforløbet det er gået galt for din opfattelse af den flade lyd. Her
er det at en forbindelse til en god forhandler eller anden ekspert kommer ind i billedet - jeg må indrømme, at jeg selv har slået DIRAC fra og har
justeret min hjemmebio på "gammeldags maner - og det virker fint..... go' fornøjelse


- hvor i DrJensens indlæg læser du om DIRAC ????
'Tror at du blander "direct" og "DIRAC" sammen......

__________________
Jesper / Oldhifinut
Til top Vis Jesper Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper Andersen
 
Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Maj 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 957
Sendt: 27 Marts 2018 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Det som "direct" gør ved en stereo-/surroundforstærker, er at du kører lyden uden om div. tonekontrol- og "lydforbedrings"-kredsløb, og derved,
teoretisk, får en renere lyd.

At du umiddelbart synes at lyden i stereo virker "flad", tror jeg skyldes at du/dine ører er vant til at lyden farves gennem div. kredsløb.
- om du i et par dage kun lytter til musik i "direct", er jeg temmelig sikker på at du vil finde den lyd du i dag oplever som "flad" som værende
"korrekt"....og at aktivering af div. tonekontroller giver en ubehagelig "farvelade-lyd" ( - det er ihvertfald egne oplevelser)

__________________
Jesper / Oldhifinut
Til top Vis Jesper Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper Andersen
 
sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Juni 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1065
Sendt: 27 Marts 2018 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

selvfølgelig lyder det mere fyldigt når du får lyd i alle 5 højttalere.

Den "flade" lyd du beskriver, er bare den mere korrekte stereogengivelse. Hvis man vænner sig til at afspille med loudness, så lyder det også
fladt, når man ikke kører med med loudness, men mere korrekt og bedre i længden.

Når du kører pure direct, så forsvinder den rumkorrektion som receiveren laver også.
Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 27 Marts 2018 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

En simpel test:
Spil musik med alle stillinger i "neutral". Efter 30 sek. skruer du så op for bas og diskant med ca. 10 dB. Lyt på det i 30 sek., og skru så ned på neutral igen. Hold nu kæft, hvor lyder det fladt.
Skru så bas og diskant ned på -10 dB, og lyt på det i 30 sek., hvorefter du skruer bas og diskant tilbage til neutral. Hold kæft hvor lyder det fedt. Det er sådan ca., hvad din akustiske hukommelse kan akkumulere. Det er nemt at føle sig snydt .



__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
nibuR
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 Juni 2017
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2
Sendt: 27 Marts 2018 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Meget konkret beskrivelse



__________________
Hygge fra
Rubin
Til top Vis nibuR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nibuR
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes