Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 13:15   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Signalkabel? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Torben Lautrup
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 17 Marts 2018 kl. 02:50 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der har erfaring med forbindelseskabel mellem Accuphase A70 og Accuphase C2450? Der medfølger et Accuphase RCA kabel - men er det værd at investere i et dyere XLR kabel? Accuphase XLR 10 eller???
Til top Vis Torben Lautrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Torben Lautrup
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 17 Marts 2018 kl. 07:03 | IP-adresse registreret  

Da du har muligheden for balanceret drift, så ville jeg altid benytte mig af det. Det giver en anelse bedre - teoretisk - ydelse, så gå endelig efter det.
Din pre har lidt højere output på XLR og på din effekt kan du nedjustere gain. Fordelen ved at justere gain lidt ned, er at du så er nød til at skrue lidt højere op for volumen, for at kunne spille lige så højt, som du plejer. Hvorfor skulle det være godt, tænker du nok. Det er fordi, at jo højere signal der er på kablet imellem din pre og din effekt, jo højere teoretisk støjundertrykkelse opnår du. Alt pro-udstyr og auto-udstyr har netop et højere signal output af denne årsag.
Men det kommer selvfølgelig an på et forsøg med dit udstyr. Jeg vil ikke skrive under på at det virker hos dig - men da det blot handler om at dreje på et par knapper, så er det værd at prøve
Hvad angår kabler, så ville jeg også vælger noget pro-gear. Du får noget, som er orienteret på teknisk ydelse og holdbarhed, som også er skærmet efter alle kunstens regler.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
ramma
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 969
Sendt: 17 Marts 2018 kl. 07:55 | IP-adresse registreret  

Jeg ville gå efter Accuphase XLR 10 kablet, det er et perfekt match i det nævnte system, men ikke helt billigt.
Jeg hjalp en kammerat med at finde det rigtige xlr kabel til hans Accuphase 2400 og Accuphase A 30, vi prøvede MIT, Audioquest, Van den hul og et par
billigere typer, ingen af dem matchede helt rigtigt, først da vi satte Accuphase xlr 10 kablet på, så faldt lyden på plads.


http://www.accuphase.com/cat/cable_sr_ofc.pdf

__________________
Hifi hilsen Ramma
Til top Vis ramma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ramma Besøg ramma's Websted
 
Torben Lautrup
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 17 Marts 2018 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

Hviken type Accuphase XLR : SR eller ALC? -:)
Til top Vis Torben Lautrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Torben Lautrup
 
Torben Lautrup
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 17 Marts 2018 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

Der findes to typer Accuphase XLR: Hvad er at foretrække/Hvorfor? SR / SLC 10 eller OFC / ALC type.
Hvilken udgave er at foretrække? Er bedst/Hvorfor??
Til top Vis Torben Lautrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Torben Lautrup
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 17 Marts 2018 kl. 09:33 | IP-adresse registreret  

Skriv til Acuphase/forhandler og hør deres anbefaling - det ville jeg gøre hvis jeg stod i den situation. Du kan også bare købe det dyreste kabel - det må jo være det bedste - ellers giver intet mening længere - eller gør det  Håber du kan tåle lidt svaj - vi er trods alt ude i et ømtåleligt emne 

Og hvis du vil have et helt seriøst svar - så står jeg stadig ved det første jeg skrev - forhandleren vil med stor sandsynlighed bare gerne have flere penge ud af din lomme.
Hvis du endelig skulle gøre noget, så var det at bruge nogle penge på en akustikker, der eventuelt også kunne guide dig i hvordan dine højttalere er placeret - se DET ville virkelig gøre en forskel - videnskabeligt dokumenteret og testet til udødelighed, men desværre meget overset. Håber det er anderledes for dig
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 17 Marts 2018 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Jeg er sikker på, at Accuphase RCA kablet gør jobbet fint. Jeg har hverken selv oplevet eller hørt fra andre, at Accuphase skulle lyde bedre balanceret. Korrekt balancerede produkter vil ikke lyde forskelligt på bal./ubal., hvis de er konstrueret korrekt.

__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Lobo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 November 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 308
Sendt: 17 Marts 2018 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Er der nogle her der kan forklare hvorfor jeg oplever en ret så tydelig degradering af lyden (ulden lyd) når jeg kører balanceret?
Af samme årsag har jeg naturligvis valgt at køre ubalanceret...
Er blot nysgerrig på hvorfor da jeg altid har troet at det var omvendt.

Udstyr er Vincent SV-238MK og T.A.C V60

__________________
Hvis det lyder godt - så ER det godt!
Til top Vis Lobo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lobo
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 17 Marts 2018 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Lobo skrev:
Er der nogle her der kan forklare hvorfor jeg oplever en ret så tydelig degradering af lyden (ulden lyd) når jeg kører balanceret?
Af samme årsag har jeg naturligvis valgt at køre ubalanceret...
Er blot nysgerrig på hvorfor da jeg altid har troet at det var omvendt.

Udstyr er Vincent SV-238MK og T.A.C V60


Balanceret signal overførelse giver en undertrykkelse af udefra kommende støj, samt et typisk højere signalniveau. Men hvorfor kobler du 2 integrerede forstærkere sammen? Og hvor kobler du et XLR stik på nogen af de 2 forstærkere, som ingen XLR stik har?
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 17 Marts 2018 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Lobo skrev:
Er der nogle her der kan forklare hvorfor jeg oplever en ret så tydelig degradering af lyden (ulden lyd) når jeg kører balanceret?
Af samme årsag har jeg naturligvis valgt at køre ubalanceret...
Er blot nysgerrig på hvorfor da jeg altid har troet at det var omvendt.

Udstyr er Vincent SV-238MK og T.A.C V60

Fordi et XLR stik bagpå forstærkeren ikke altid betyder, at kredsløbene er balancerede internt i forstærkeren. Og i så fald skal der indbygges et lille konverteringskredsløb bag XLR-stikket, som konverterer lyden til ubalanceret inde i forstærkeren, og det giver som regel ringere lyd.

Hvorfor så sætte XLR stik på forstærkeren? Marketing, marketing, marketing... i USA er det nærmest umuligt, at sælge et hifi apparat, hvis der ikke er mindst et sæt XLR stik. Det ser jo professionelt ud, og så må det jo også være godt, ikke?!?!

Lidt a la reklamer for 10 års tid siden, hvor "sikkerhed" var et "buzz-word", uanset om det handlede om køkkener, æggesalat eller forsikringer... vi vil som forbrugere gerne snydes, og de vil marketingsfirmaerne gerne hjælpe os med



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 17 Marts 2018 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Lobo skrev:
Er der nogle her der kan forklare hvorfor jeg oplever en ret så tydelig degradering af lyden (ulden lyd) når jeg kører balanceret?
Af samme årsag har jeg naturligvis valgt at køre ubalanceret...
Er blot nysgerrig på hvorfor da jeg altid har troet at det var omvendt.

Udstyr er Vincent SV-238MK og T.A.C V60

Beklager - men er det mig der er blind? Jeg kan ingen XLR stik se på de omtalte apparater

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Lobo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 November 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 308
Sendt: 19 Marts 2018 kl. 08:55 | IP-adresse registreret  

Sorry... Der skulle have stået TAC C60 (cd afspiller) mine tykke fingre ramte skævt. SV238MK har en enkelt balanceret indgang, men jeg synes lyden
bliver flad og udynamisk ved brug af denne.

__________________
Hvis det lyder godt - så ER det godt!
Til top Vis Lobo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lobo
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 19 Marts 2018 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Når jeg læser anmeldelsen af den her:
https://www.stereophile.com/content/vincent-audio-c-60-cd-pl ayer-measurements
Så nævnes der noget om at dens balancerede udgang har noget rør-buffer indbygget. Denne spøjse konstruktion, kan meget vel introducere et eller andet snask, som kommer til at lyde skidt i din sammenhæng - men rør behøver jo ikke lyde "uldent" - men der kan jo være en dårlig matchning med din forstærker.
Google drillede mig, så jeg fandt en helt anden integreret forstærker i i stedet for SV238MK Men det ser ud til at du måske har brug for en forforstærker, for at få den cd-spille til at virke optimalt med dit effekttrin - ifølge John Atkinson - hvis jeg læser rigtigt.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 19 Marts 2018 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Pudsigt, for da jeg i sin tid testede TAC C-60, så kunne jeg ikke høre forskel mellem balanceret og ubalanceret.

http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?art icleid=2246&zoneid=3

Men C-60 er lidt speciel ved, at den både har en rør og transistor-udgang, og der kan vælges frit mellem balanceret/ubalanceret på disse. Og der er bestemt forskel mellem rør og transistor, men ikke balanceret/ubalanceret.

Jeg tænker, at forskellen på oplevelsen af bal./ubal. skyldes indgangen på SV238MK, og uden at kende forstærkeren indgående, så er det min vurdering, at den ikke har balancerede kredsløb internt, og at der derfor konverteres til ubalanceret efter xlr-stikket. Og det gør ofte, at balanceret kan lyde mere tillukket/uldent i forhold til ubalanceret, som ikke udsættes for denne konvertering med ekstra kredsløb.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Lobo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 November 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 308
Sendt: 20 Marts 2018 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Ok, tak for alle de fine svar. Løsningen er heldigvis let i og med jeg blot fortsætter med at anvende den ubalancerede løsning.

__________________
Hvis det lyder godt - så ER det godt!
Til top Vis Lobo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lobo
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes