Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 00:41   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Class A contra Class AB (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Torben Lautrup
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 05 Marts 2018 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

Jeg overvejer at udskifte min Accuphase E470 med Class A enhederne: Accuphase A70 og C2420 evt. C2450. Det handler prismæssigt om en forhandlet byttepris på ca. 135.000 kr. Er det lydmæssigt en gevinst at skifte fra Accuphase Class AB (E470) til Class A (A70 + C2420)?

Nogen siger, at mange AB forstærkere spiller i Class A de første 10-15 watt!? Hvis E470 gør det, er der vel ikke nogen gevinst ved at skifte til en Class A forstærker, når man spiller i meget en meget moderat lydstyrke? Jeg er egentlig godt tilfreds med min E470.

Er det en yderst minimal forskel - blot for at opnå en lidt varmere vocal-mellemtone samt lidt mere textur, som måske kan være meget svært at høre / for nogen?? Er der nogen, der har erfaringer med et lignende skift som påtænkt? (Mine højtalere er Sonus Faber Amati Homage, 4 ohm med en følsomhed på 91 db)

(NB: Ingen lange tekniske udredninger er nødvendige, tak!)
Venlig hilsen
Torben

Til top Vis Torben Lautrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Torben Lautrup
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 05 Marts 2018 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Vurdering af forskelle mellem klasse AB og klasse A handler om teknik. Og fravælger man forklaringen af de teoretiske fordele ved de respektive principper, er der kun tilbage at lytte til begge løsninger. Det handler vel om hvordan du vurderer resultatet. Og hvem kan gøre det bedre end dig?

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 05 Marts 2018 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Før du bruger nogen penge, så ville jeg også tænke nøje over hvordan dit system er sat op.
Alene placeringen af dine højttalere, kan gøre en langt større forskel for lydbilledet og især bassen.
Bassen er for nogen lidt sekundær. Men i kontrollerede tests, står den for mindst 30% af oplevelsen og blot en lille ændring på nogle få dB, kan snildt ændre meget på oplevelsen for resten af lyden i mellemtone og diskant - simpelthen pga. måden hvorpå akustik og menneskets øre fungere.
Dette er en absolut og eksakt videnskab, som betyder meget mere end hvad mange sælgere eller anmeldere vil omtale - for det meste. Og du kan finde alt fra gratis software, konsulenter og tusinde af tætskrevne whitepapers på nettet, som i detaljer forklare principper, løsninger og teorier.
Lav og opload gerne en skitse af dit lytterum - højde bredde og dybde, samt placering af dit system og lytteposition. Herefter vil det være en fordel at fortælle om dine muligheder for placeringer og indretning - så vi ikke kommer med alt for kreative forslag
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3547
Sendt: 06 Marts 2018 kl. 08:59 | IP-adresse registreret  

Om Accuphase er bedre i kl. A fremfor AB skal jeg ikke sige noget om, men du vil opleve en ny verden med en A70/C2450 iforhold
til E470. Har selv haft en E450 hjemme i eget setup som spillede op imod mit eget A70/C2120.

Jeg vil dog anbefale dig en C2850 eller en brugt C2810/2820.
Jeg har for nyligt skiftet fra C2120 til C2850 og det var så tydeligt at høre at C2120 var flaskehalsen i mit setup.
Jeg har ikke selv hørt forskellen mellem C2120 og C2450 men jeg har søgt meget info omkring forskellen, både via udenlandske
forummer og forhandlere samt Accuphase selv.
Alle steder fik jeg samme svar. Man skal kun vælge C2450 over C2120 hvis man har brug for det store riaa modul eller 2 XLR
udgange. Rent lydmessigt er der ikke rigtigt noget at hente.
Selvfølgelig er C2850 også dobbelt så dyr som C2450, men den er også mere en dobbelt så god

Du er velkommen til at komme til Østfyn og sameligne din E470 med mit A70/ C2850. Så er det nemmere for dig at høre om det er
noget du vil smide penge efter.

__________________
Vin & Vinyl
Til top Vis Pierre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pierre
 
Torben Lautrup
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 06 Marts 2018 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

Jeg er enig i, at højtalernes placering og rummets akustik har stor betydning - og det uafhængigt af om forstærkeren er Class AB eller Class A. Men det er lidt svært at have systemet rå prøve i sit eget hjem ved import fra udlandet.
Men .. hvis nogen har egen erfaring med at udskifte high-end produkter fra Class AB til Class A, som eksempelvis Accuphase AB med Accuphase Class A,(A70) - hører jeg meget gerne, hvilke erfaringer/lytteoplevelser, de har gjort!
Til top Vis Torben Lautrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Torben Lautrup
 
Torben Lautrup
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 06 Marts 2018 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

Jeg kører gerne til Østfyn for en sammenligning. Mon lydmæssigt C2420 ikke er lige så god som C2450? (Det er nemmere at finde en nyere brugt C2420 end C2450). Hvilke højtalere spiller du over? Skal jeg evt. slæbe min E470 med?
Hvordan finder jeg dig? Adresse/telf.nr.?
Til top Vis Torben Lautrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Torben Lautrup
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 06 Marts 2018 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

@Torben Lautrup

Med dine højttaleres lave impedans er der fordele i en strømstærk effektforstærker.
Her er der forskel på den du har og den du har udset dig. Som sagt lyt dig frem. Det er din oplevelse der tæller.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 387
Sendt: 06 Marts 2018 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Torben Lautrup skrev:

Nogen siger, at mange AB forstærkere spiller i Class A de første 10-15 watt!? Hvis E470 gør det, er der vel ikke nogen gevinst ved at skifte til en Class
A forstærker, når man spiller i meget en meget moderat lydstyrke? Jeg er egentlig godt tilfreds med min E470.



(NB: Ingen lange tekniske udredninger er nødvendige, tak!) Venlig hilsen Torben



Ja, der er mange producenter som smykker sig med lånte klasse A fjer. Måles der efter ligger deres ydelse i klasse A vel nærmere omkring 1 watt ...
Til top Vis hasselbaink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselbaink
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 06 Marts 2018 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

Sonus Faber højttalernes impedanskurve (den sorte kurve) tæt på den røde 2 ohms linje, er en udfordring for en forstærkers strømformåen i det mest effekt/strømkrævende frekvensområde. Her står A70'erens ideelle fordobling for hver halvering af impedansen stærkt. Med sine mange flere udgangstransistorer og tilsvarende større strømforsyning. Dens evne til at levere strøm. Her er E470 langt mere tilbageholdende. Der er end ikke opgivet effekt ved 2 Ohm, hvor A70 magter at fordoble sin strømstyrke/effekt ned til 1 Ohm, med indikation af at den også magter at klare højttalernes fasevinkler.





Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
OleOle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 December 2017
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 257
Sendt: 06 Marts 2018 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Torben, jeg faldt lige over denne sætning:
"svært at have systemet på prøve i sit eget hjem ved import fra
udlandet."

Jeg siger bare: PAS PÅ! Tag en snak med Pierre. Langt størstedelen
af det udenlandske Accuphase som er til salg, er svindlere!
Til top Vis OleOle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleOle
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes