Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 18:57   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dali 40 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jan Guldberg Ra
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 December 2010
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 249
Sendt: 02 Marts 2018 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Det undre mig at Dali ikke har lavet nye modeller side Dali 40 med det lidt specielle bas system,eller at andre producenter af højttalere ikke har brugt det.
Til top Vis Jan Guldberg Ra's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Guldberg Ra
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 03 Marts 2018 kl. 08:00 | IP-adresse registreret  

Mit gæt er at vi i de sidste 10-15 år har roddet rundt i en blanding af høj WAF og minimalistisk stil, som på ingen måde tillader størrelser, som Dali 40. Så intet marked - ingen udvikling/produktion. Desuden er der stadig high end modeller med ca samme layout og størrelse - men så koster det typisk en del.
Du kan jo også bare bygge selv - det er ikke så svært, som det ser ud  Tror egentlig heller ikke at Dali 40 nødvendigvis er så god en konstruktion, når det gælder lydkvalitet - men jeg gætter kun, da jeg aldrig har hørt den.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1060
Sendt: 03 Marts 2018 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

Nu kender jeg ikke lige Dali 40´s bassystem, men ligner det ikke noget Kef har rodet med? Coupled Cavity, koblede kammer? Kef
Reference modeller fra start 90érne.....4th order bandpass designs.
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 03 Marts 2018 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Og lidt samme system som Dynaudio i deres topmodel. En enhed spiller ligefrem og trykket bag denne, bliver udlignet af en enhed inde i kabinettet, som så spiller ud i et reflekskammer bagud.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 03 Marts 2018 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

Jeps - Compound kalder Dynaudio det. Jeg har et sæt Compound 4. De er store og spiller ikke meget bas for deres størrelse - men det de spiller er topklasse.

Når man kan lave en højttaler i halv størrelse, smække en basrefleksport i og få masser af basoutput OG sælger masser af dem. Hvorfor så lave dyre køleskabsstore højttalere som de fleste mænd ikke engang tør slæbe hjem til konen?

Har lige været på messe og bliver gang på gang chokeret over hvor små gulvhøjttalere er blevet
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
Preklar
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 05 Marts 2018
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 19 Marts 2018 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Digital_Thor skrev:
Og lidt samme system som Dynaudio i deres topmodel. En enhed spiller ligefrem og trykket bag denne, bliver udlignet af en enhed inde i kabinettet, som så spiller ud i et reflekskammer bagud.


Nej Dali 40 systemet er enestående idet det er en blanding af basreflex og lukket kammer
Jeg har ikke set andre lave lignende. Dali kaldte det selv for L-kobling. De inderste basenheder slår fremad i et lukket kammer og bagud i et basreflex kammer der er fælles for alle 4 enheder. De forreste enheder spiller bagud i dette kammer som de inderste enheder og udligner samtidig vibrationerne.

Til top Vis Preklar's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Preklar
 
PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1374
Sendt: 20 Marts 2018 kl. 08:27 | IP-adresse registreret  

Det princip kaldes isobarisk. Volumen mellem enhederne skal som sådan ikke "regnes" med. Når man bruger isobarisk (som både findes i lukket, refleks og coupled
cavity) opnår man flere fordele og et par ulemper. Vas halveres, hvilket gør at kabinetvolumen halveres. Men så falder følsomheden til det halve og prisen pr tomme
SD fordobles.

https://en.wikipedia.org/wiki/Isobaric_loudspeaker
Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2
 
Preklar
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 05 Marts 2018
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 20 Marts 2018 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Nej PHN2 enhederne følger ikke hinanden, men bevæger sig mod hinanden
Til top Vis Preklar's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Preklar
 
Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1444
Sendt: 20 Marts 2018 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Dali tog patent på systemet i sin tid.

Jeg har været en glad ejer af Dali 40 i en del år, men har sendt dem videre. Den primære årsag til det, var at de er hysterisk med opstilling. De kan leverer en helt fænomenal basgengivelse, men står de bare 10 cm forkert, i forhold til respons fra rummet, så er de totalt blottet for gengivelse i de dybe toner, og absolut intet perspektiv.

Det blev ganske enkelt for bøvlet i forhold til hvordan jeg gerne ville indrette min stue. Dertil kommer så, at de har behov for en strømstærk forstærker. Ikke bare hysteriske watt, men en ordentlig konstruktion, og det er de færreste villige til at rode med.

Og ja, så er den vitterlig stor, hvilket nok også er den primære årsag til at der ikke er arbejdet videre med en decideret afløser. Alene bygningskonstruktionen vil i dag i materialer hive den op i Epicon segmentet, og det uden at have brugt tid på at trylle videre med indmaden.

For mig er det stadig noget af det bedste der er sluppet ud fra fabrikken i Nørager. Mit rum egner sig desværre bare ikke til dem.
Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes