Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 18:48   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Receiver til hifi-noob? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kirsebaer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Februar 2018
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1
Sendt: 17 Februar 2018 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg har følgende setup:

2 stk. Dali Zensor 7
1 stk. Dali Zensor Vokal centerhøjttaler
Marantz SR6011

Panasonic tx-55ez950e 4K OLED TV.
Playstation 4 Pro
nvidia Shield, som bruges som medie-center via SPMC og Kodi.
Jeg spiller også nogle gange på TV'et med Steam Big Picture, via min Desktop PC.

Højttalerne ankommer om 2 uger. Jeg har fået lov til at teste Denon AVR-X3400H mod Marantz SR6011. Jeg er helt ny til hifi, og søger hjælp til nedenstående spørgsmål. Det er helt fint, hvis du kan kan hjælpe med at svare på et enkelt eller to spørgsmål :) 

1) Bør jeg købere en dyrere receiver/et andet mærke? Surround receiveren er udelukkende købt, fordi det var den chat supporteren anbefalede, ud fra mit setup, og anbefalede den Denon receiver.

2) Hvad skal jeg kigge efter, når jeg køber kabel til henholdsvis mine gulvhøjttalere og centerhøjttaleren? Jeg er virkelig usikker på det her med kabler, og kan se at debatten går frem og tilbage, med hvad man skal købe af kabler. Det jeg kan læse mig frem til, er at så længe kablet er godt nok, så er der ifølge mange, blot tale om slangeolie ved de dyrere kabler. Følgende udtalelser behøver ikke læses, men det er på den baggrund, at jeg tænker at jeg ikke behøver at bruge en formue på kabler. Så jeg vil egentlig bare gerne have et godt nok kabel

perejvind skrev:
Jeg er udlært i radiobranchen, og vi lavede ofte tests af dyre kontra billige kabler, og havde meget sjov ud af det. Det var altid underholdende når vi bad en af de smarte kabel sælgere (repræsentanter) om at udpege deres kabel i en blindtest mod vores egne reference kabler.

Vore egne referencekabler var:
Signalkabel: Hjemmelavet. almindeligt coaxkabel med plastik-stik.
Højttalerkabel: Almindeligt multileder kabel 2,5 samt 4,0 kvadrat mm.

Der var aldrig nogen der kunne høre forskel med mindre de kunne se hvilket kabel der var forbundet!

Når man står bag en disk handler det selvfølgeligt også om at sælge noget, og vinderne er dem som giver kunderne det de vil have. Så hvis kunderne med djævlens vold og magt insisterede på at købe de dyre kabler, så fik de da selvfølgeligt lov til det.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=57331&P N=0&TPN=4 


PeterBøgild skrev:
Jeg købte engang meget dyre højttalerkabler med små påtrykte pile, i meget rent kobber med store krystaller.

"Du skal huske at forbinde dem så signalet løber i pilenes retning". Jeg protesterede spagt til forklaringen i lydbutikken, som gjorde mig decideret utryg. Eftersom jeg betalte en betragtelig sum for vidunderledningerne, har jeg siden forsøgt ikke at tænke alt for meget over om jeg var blevet fuppet. Fredag faldt jeg i snak med en kollega fra DTU, en teoretiker der ved særdeles meget om hvordan elektroner opfører sig i faste stoffer.

Heller ikke han var overbevist om hverken det ene eller andet, for kan man nu kategorisk afvise at der er en forskel? Jeg gjorde som jeg ofte gør, banker på hos Ole Hansen (DTU Nanotechs super-ingeniør) som kastede lys over sagen. Ole (som selv er gal med lyd) bekræftede mine bange anelser: audiofile kabler er bedst på 1 område, og det er til at lede penge, ikke elektroner.

"Kablet er 99.99997% rent". Kablet skal blot have en lav modstand, så forstærkeren kan styre højttaleren ordentligt. Om det er 99% eller 99.9997% er bedøvende lige meget.

"Kablet er lavet et ikke-korroderende materiale". Det er rigtigt at strømmen ved høje frekvenser primært ligger i overfladelaget, men idet den middelfri vejlængde af elektronerne i et metal er omtrent 10 nm, er hvad der foregår på overfladen af en metal der er 0.1 mm eller mere i diameter, bedøvende lige meget.

"De store krystaller mindsker fasefejl, så signalerne når samtidigt frem". Signalerne i et kabel udbreder sig med lysets hastighed, dvs 3e8 m/s. Det tager 33 ns for signalet at nå gennem 10 meter kabel, hvilket skal sammenlignes med de 50 mikrosekunder en 20 kHz svingning tager. Så selvom man antager en helt usandsynlig stor hastighedsændring på 10% af visse frekvenser i forhold til andre, bliver fasefejlen blot 1/150 af en periode. Det kan du ikke høre, om så du tager sølvpapirs-hat på.

Af samme grund er det vrøvl af homoøpatiske dimensioner når det påstås at fasefejlen er forskellig i de to retninger, så pilene peger kun fra din pengepung til ledningsfabrikanternes bankkonto.

Lysnetkabler! Spar penge, og køb 220V kabler med en god, stor diameter, og sørg for at få rigtige gode connectors (gerne guld coatede). Det eneste vigtige er en lav seriemodstand, og kontaktmodstanden er selvfølgelig en essentiel parameter.

Og tag så på en dejlig ferie for de penge du skulle have købt kabler for.

"Er fabrikanterne onde? Er audiofile dumme?" Nej! –- selvfølgelig ikke. Men Audiofilt ramte elsker features, og kabler har stort set ingen. Der er ingen anden udvej end at opfinde nogen.

https://ing.dk/blog/hoejttalerkabler-og-andet-audiofilt-scie ntology-sludder-97696 

Gymnasten skrev:
Faktisk rådgiver jeg en del om kabler profesionelt i andre sammenhænge og ved en hel del om elektromagnetisk feltteori kobling via kabler og lignende. Jeg har somme tider set nogle af de mystiske kabler og stik, som bliver tilbudt på HIFI-markedet til stakkels HIFI-amatører - og efter min opfattelse er det rent bondefangeri og ligner kvaksalveri. Jeg har aldrig set nogle videnskabeligt belæg for påstandene. Der er andre forhold som rummets beskaffenhed, placering i rum og højttalernes kvalitet, som har langt større betydning.

Der kan være lidt specielt at tænke over med meget lange kabeltræk (over 50 m), men ellers er der to andre ting som har betydning for højttalerkablet:

1) hvilket kvadrat der anvendes - med 10 m kabel og 4 ohm højttaler kan accepteres 5% tab - dvs. et 2,5 kvadrat kabel er OK. Det er her et spørgsmål om at kablet ikke bliver for varmt (ved meget høj lydstyrke) og jeg ville ikke gå over 0,4 ohm frem og tilbage.

2) De to ledere bør være snoet for at reducere kobling til andre følsomme signalkabler i nærheden.

Et sådant kabel får du sandsynligvis bedst og billigst som et almindeligt strømkabel fra din lokale elektriker.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=61847&P N=0&TPN=2 


Jeg hos en forhandler, og ekspedienten sagde til mig, at han personligt ikke kunne høre forskel fra deres billigste kabel til et kabel der var 3x så dyrt pr. meter. Han nævnte dog ikke noget om, hvorvidt han kunne høre forskel på deres dyreste og billigste kabler. Men jeg får jo det indtryk, at så længe jeg køber et "godt nok" kabel, så er alt godt. Jeg aner bare ikke hvad jeg skal købe. Hvad er et almindeligt strømkabel fra den lokale elektriker fx? Jeg er virkelig på bar bund her :(

3) Giver mit setup mening med en sub? Pt. har jeg stereo + centerhøjttaler, og med en subwoofer, bliver det vel 3.1. Det setup synes jeg aldrig jeg støder på. Enten har folk 2.1, 5.1 eller 7.1, så giver det mening at købe en sub, uden at købe to baghøjtalere?

4) Hvis jeg springer ud i et 5.1 setup, hvilke baghøjtalere skal jeg så købe? Er det en god ide, at de har lige så meget saft og kraft som de to forreste gulvhøjtalere, eller er det fint med fx Dali Zensor 5?

5) Er det en god ide, at købe et kable som allerede har banaHvis jeg køber bananstik, kan jeg så bare købe nogle tilfældige, så længe de er guldbelagt?

Hjælp!

Til top Vis Kirsebaer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kirsebaer
 
FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 518
Sendt: 18 Februar 2018 kl. 00:49 | IP-adresse registreret  

Jeg synes du skal slappe helt af i forhold til kabler.
Det vigtigste er at du får furnuftige stik/kontaktflader.
Så et billigt kabel i en passende tykkelse, og med fornuftige stik er fint.
Gå helt uden om alt snak om "magiske" egenskaber.


Kabler betyder skam meget.
Men de begynder først at betyde noget for alvor, når du kommer op i de helt høje kvalitetsklasser...
På et godt highend-anlæg bliver forskellen afsløret ganske ubesværet på nogle produkter.
På et alment, nedre mellemklasse-anlæg vil jeg påstå at pengene er givet meget bedre ud på alt muligt andet.

Så et fornuftigt, billigt kabel er fint.


Med venlig hilsen.
Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 18 Februar 2018 kl. 08:09 | IP-adresse registreret  

Yep - du skal slet ikke bekymre dig om kabler lige nu. Ja du behøver faktisk ikke bekymre dig om kabler nogensinde. Det er teknisk umuligt at et kabel kan ændre så meget, som mange påstår at opleve. Der kan være bittesmå forskelle, men læs hellere om psykoakustik, rumakustik og placering af dit anlæg

Desuden ville jeg råde dig til at undersøge forskellen på SR6011 og 7011:
http://forum.recordere.dk/marantz-sr6011-vs-sr7011_topic1530 12.html
Med stor sandsynlighed er 6011 fin til dig, men ved at undersøge forskellen til 7011, så får måske en bedre følelse af dit køb
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes