Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 08:30   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: B&O cd-afspiller? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jbh1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 November 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 130
Sendt: 26 Januar 2018 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

Hej med jer.

Jeg har sat jagten ind på en ældre cd spiller og den skal være fra B&O,   har læst at de er solidt bygget og spiller fint. Har i forvejen en del gammelt hifi. 

Har nu fundet en spiller der hedder B&O CD 5500 men sælger siger den skal have et nyt drev.   Den koster 500 kr. Er det en god ide at ofre et nyt drev på denne spille og hvad tror I det koster, eller kan det fikses uden et nyt drev ?

Eller: Skal jeg kigge efter en anden og bedre B&O cd spiller   ?

Håber nogle af jer har erfaring
Til top Vis jbh1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jbh1
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 26 Januar 2018 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Hej jbh1

Derfor købte jeg Cayin 257 CD, selv om jeg har en CD i mit BeoCenter 9300 anlæg.


Det er et problem for forbruger med ældre CD-afspiller, som overholder CD standarden,
at kunne afspille alle CD-skiver. Dette gælder også B&O´s mange ældre cd-afspillere.

Det er bedst at bruge 74 minutter (650 MB) cd'er frem for 80 minutter (700 MB). cd'er over 74 minutter
overholder ikke cd-standarden og flere (især ældre) cd-afspiller har problemer med at afspille cd længere
en 74 minutter.

I alle tilfælde opnår man det bedste resultat med 74 minutters cd'er frem for 80 min. cd'er, fordi der er
længere afstand imellem de enkelte spor, og sporene går længere ind mod centrum og ud mod kanten. cd
standarden er lavet efter 74 minutters maks., på en 12 cm skive, men man er gået mere og mere over til 80
minutter cd, især til PC'en.

Mange lidt ældre CD-løbeværk virker ikke med 80 minutters cd'er fordi sporene er uden for de beregne
område og laseren ikke kan bevæge sig langt nok ind eller ud. Jeg ved at dette blandt andet har været et
problem med B&O cd-afspillere, fordi flere købe cd'er der ikke overholder cd-standarden. Der findes
efterhånden en del originale cd'er hvor de har lagt mere end 74 minutters musik på, og det er derfor reelt
ikke en cd fordi de ikke overholder cd-standarden som er fastlagt af Philips og Sony som opfandt cd'en

Flere forbruger har klaget over at deres købte kopisikrede cd'er, ikke kunne afspilles i deres cd-afspiller og
mente at der er noget galt med cd-afspilleren, men i virkeligheden er der intet galt med cd-afspilleren, det
er bare nogle musik-producenter der ikke kan finde ud af at overholde standarden.

Det har været et problem for b&o, som anvendte cd-løbeværk fra Philips, som overholdt cd-standarden men
ikke kunne afspille alle cd'er. Selvom det er producenterne af cd-skiverne der har lavet en fejl, så er det ikke
dem det går ud over, men forbrugeren og producenterne af cd-afspillere. Nogle forstår ikke at deres nye 400
krones køkken radio/cd afspiller kan afspille en cd, når en CD afspiller fra B&O nogle gange ikke kan.

Har du eks. et ældre Beocenter som har et gammelt løbeværk der ikke kan afspille din ny indkøbte cd,
eksempelvis en cd skive er med Helmut Lotti, der hedder My tribute to the king, så er det en kopisikring på
Cd'en der er årsagen, og du må opgive denne cd-skive.

Så for ikke at opleve ovenstående, skal du sikre dig det er en af de sidst B&O producerer CD afspiller du køber.


__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 26 Januar 2018 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Det er helt korrekt, som PP skriver Jeg benytter selv en 5500 og en anden Philips CD af ca samme årgang herhjemme - dog har jeg aldrig mødt en CD skive, som de ikke kunne afspille.
Dog skal jeg så også sige, at jeg ikke benytter hjemmebrændte CD'er

De gamle Philips værker er på mange måder bygget som en kampvogn, og jeg har ikke læst om nogle, som har haft problemer med, at laseren brænder af i dem. Men, når det så er sagt, så er der så også nogle kendte problemer, som kan opstå i maskinerne. Et af de problemer, som oftest
opstår er, at en blå axial Philips kondensator i focus (så hut jeg visker) har en tendens til, at blive træt - og gør, at maskinen har problemer med, at aflæse skiven ordenligt. Den kan du så udskifte til eks en Panasonics FC i samme værdi På min egen CD 5500 var der så en IC som var defekt - her fandt jeg så en anden gammel Philips CD som donor (det er det billigste).

Når sælger skriver, at værket skal skiftes - så er det gode spørgsmål naturligtvis, om der er en mekanisk defekt, kondensatoren som skal skiftes, eller en anden fejl. Hvis det er en lidt stører mekanisk defekt - så ville jeg personligt finde en anden maskine, og betale lidt mere

Men, CD 5500 er bestemt en fed maskine - og i mine øjne det bedste Jacob Jensen designede for B&O
Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer
 
jbh1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 November 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 130
Sendt: 29 Januar 2018 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

Hej igen.

Tusind tak for jeres svar. Jeg er blevet klogere nu og vil lede videre efter en 5500 cd maskine, som jo åbenbart er en fin maskine.

Så jeg holder øje med brugtmarkederne fremover

Mvh Jens
Til top Vis jbh1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jbh1
 
jbh1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 November 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 130
Sendt: 08 Februar 2018 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Så fandt jeg en meget velholdt CD 6500 afspiller fra B&O. Jeg troede ikke det ville være noget særligt men jeg har fået det man kalder på
nudansk en aha-oplevelse.

Måske er det noget jeg bilder mig ind men jeg har fået en cdspiller som kan adskille alle instrumenter i et musiknummer.   Det er en oplevelse.
Den anden CDspiller jeg har haft i flere år, en SHENGYA CD-02 kan slet ikke gøre dette på samme måde.

På B&O kan man virkelig høre hver enkelt instrument og stemme uden at det hele bliver en rodet forestilling.     Løbeværket er også klasser
bedre, det kører næsten lydløst ind og ud. Hold da op !    Alt i alt er det en virkelig god investering jeg har gjort, takker for jeres hjælp.

Er det rigtigt at CD 5500, cd 6500 og CD 7000 er den "samme" maskine   ?
Til top Vis jbh1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jbh1
 
Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 08 Februar 2018 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Tillykke med maskinen
Jeg skal ikke kunne sige om maskinerne er 100% identiske
Da jeg købte min CD5500 - der var det bestemt også en øjenåbner for mig. I min maskine sidder der en TDA1541 DAC - det er godt nok en gammel,
gammel svend. Men, for f..., hvor den bare lyder fedt Specielt sårnt noget som en lilletromme - den synes jeg bare lyder mere rigtig,
sammenlignet med nogle af de mere moderne DAC'er
Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer
 
beovox141
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 December 2015
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2181
Sendt: 08 Februar 2018 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

@jbh1

Tillykke med din Beogram, jeg har selv en 5500 og kan stadigvæk blive facineret ikke blot over lyden, men også betjeningen med et Master
Control panel. En sand perle! 30 år gammel og still going strong!
Gør mig en tjeneste, prøv at sammenlign den digitale udgang med den analoge, og fortæl hvilken der lyder best?



__________________
Format 0 ►►► HD A/V Link on Steriods ⚡⚡⚡⚡ ☺
Til top Vis beovox141's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beovox141
 
jbh1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 November 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 130
Sendt: 09 Februar 2018 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

Hej Weezer og beovox141

Såvidt jeg ved sidder der samme IC i nemlig den åbenbart berømte TDA 1541. sammen med 2 andre ICer som udgør et trekløver som ofte
er benyttet sammen.   Og tak for det, det virker jo rigtig godt.   

Har hørt flere CDer nu og den B&O lammetæver bare den fine kinesiske CDspiller, som faktisk har rør i udgangen.

Bang & Olufsen Beogram CD5500
Philips TDA1541A - SAA7220P/B
Philips CDM-4/11

Bang & Olufsen Beogram CD6500
Philips TDA1541A - SAA7220P/B
Philips CDM-4

Jeg vil gerne afprøve den digitale udgang men aner ikke hvordan man gør. Der sad et fast DIN-kabel i den som jeg bruger efter jeg havde
pillet de 2 "ekstra" ben ud af stikket. De 2 ben er til datakomm. fik jeg fortalt.

Mht. betjening er den lidt handikappet.   Men kan der fås en remote kun til CD-afspiller ?

Ham jeg købte af har det som hobby at fixe gamle B&O ting og så sælge dem igen.



Til top Vis jbh1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jbh1
 
Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 09 Februar 2018 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

Til min CD 5500 benytter jeg en Master Control Panel 5500 Det er godt nok noget af en kasse - men, den er sku ret fed på mange måder Jeg benytter så min CD 5500 sammen med en Beomaster 5500 i mit køkken - så jeg ved ikke helt om en CD5500 kan benytte en fjernbetjening alene Lige mht den digitale udgang - så sidder der en phono bøsning (mener den er gul eller orange) - der kommer der et SP/DIF signal ud af - som du kan tilslutte til en ekstern digital til analog konverter

Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes