Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 12:31   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Lyd fra PC til dac? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JonasJ
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Oktober 2017
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3
Sendt: 31 December 2017 kl. 01:13 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg skal lige høre til hvordan jeg får leveret den mest rene digitale lyd fra min PC med Spotify App på til min Argon DAC?

Jeg har 3 muligheder:

1. Kvali-kabel USB-kabel med en Jitterbug fra PC til USB input på DAC? - Har ikke købt kabler endnu.

2. HDMI-kabel fra PC til TV Sony KD43XD8005BAEP med SPDIF-udgang fra TV til DAC? (Jeg bruger pt. min TV skærm som PC skærm,
hvorfor jeg alligevel sender billedet over til TV'et) - Kræver ingen investering

3. SPDIF fra PC til Optisk indgang på DAC? - Har optisk kabel

Måske er der flere varianter?
Til top Vis JonasJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JonasJ
 
Zwonkie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Februar 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 351
Sendt: 31 December 2017 kl. 02:24 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har været dem alle igennem og 1) er klart den bedste løsning. (for mig)

Jeg bruger selv en Singxer X-1 i kæden (USB->singxer->dac).
Jeg har haft DAC fra 1000kr op till 5000 kr. Med singxer lød 1000 kr DACen bedre end den dyreste DAC uden singxer.
Det behøver ikke være en singxer, en jitterbug er nok også god. Der er også Schitt eitr.
Det vigtige er at få fat på én som re-clocker og som har en fornuftig "rengøring"/adskillelse af USB-strømmen.

Der er også steaming mulighder SoTM og Aurelic laver nogle gode produkter - men det koster..
Til top Vis Zwonkie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zwonkie
 
JonasJ
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Oktober 2017
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3
Sendt: 31 December 2017 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Hej Zwonie,

Tak for svar. Er der en tekniske begrundelse for sig svar? eller er det bare lytte-mæssigt? Er nemlig interesseret i svaret:)

Jeg troede nr. 2 var den meste tabsfrie måde, da jeg sender det digitale signalet udenom strømledning, nemlig via HDMI og lysleder?

Til top Vis JonasJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JonasJ
 
jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 December 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 410
Sendt: 31 December 2017 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

1 eller 3.

Ville dog klart vælge den første løsning, da denne helt sikkert er bedre, lige så snart du opgraderer til en DAC med asynkron USB.

Angående USB kabel, så har Supra, lavet nogle der er til at betale :)
Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff
 
Zwonkie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Februar 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 351
Sendt: 31 December 2017 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Hos mig har USB-kablets kvalitet ingen hørbar forskel (men har ikke prøvet ultra dyrer usb kabler). Men jeg kan godt høre forskel på et 100 kr vs 1000 kr COAX kable i resten af signal vejen.

Alle mine DACs har været med Async-USB som skulle hjælpe med minimere tidsfejl i datastrømmen (læs mere teknisk om jitter), men har aldrig været helt tilfreds, indtil jeg satte sinxger ind i kæden. For mig virker det som om at mine DAC har brug for alt den hjælp de kan få med at få data strømmen så korrekt ind som muligt.

Jeg vil ikke mene at fjernsynet sender data strømmen ud i samme kvalitet som eks. min singxer (men har intet bevis - det lyd bare aldrig lige så godt fra mit fjernsyn til DAC). Der er selvfølgelig dyrer DAC som har disse re-clocker og "strømrensere" indbygget, men de koster kassen og var måske ikke så meget fremme i år 2010?

En sjov ting: jeg kunne tydelig høre forskel om min DAC er direkte forbundet til de forskellige USB porten på computeren. Hvis jeg har min WIFI adapter i samme "port stack" så får jeg meget dårlig kvalitet, i form at et sløret lydbillede og lidt s-t lyde. Men singxer i kæden, kan jeg ikke høre forskel på diverse USB porte.

Til top Vis Zwonkie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zwonkie
 
jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 December 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 410
Sendt: 31 December 2017 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Zwonkie skrev:

En sjov ting: jeg kunne tydelig høre forskel om min DAC er direkte forbundet til de forskellige USB porten på computeren. Hvis jeg har min WIFI adapter i samme "port stack" så får jeg meget dårlig kvalitet, i form at et sløret lydbillede og lidt s-t lyde. Men singxer i kæden, kan jeg ikke høre forskel på diverse USB porte.



Det har jeg også oplevet. Grundlæggende gælder det om at lade USB outputtet til DAC'en have sin egen "port stack" ellers vil de andre enheder kunne påvirke signalet med støj. Især WIFI adaptere kan støje en del. 
Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff
 
Zwonkie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Februar 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 351
Sendt: 31 December 2017 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Jeps.. men igen, det viser at selvom det digitale signal (bits) er uændret, så kan der ske forstyrrelser som hørebart påvirker slut produktet (musikken).
Derfor kan det give mening at ofre 1-2k på at sikre dette signal er så "rent" som muligt, så vil selv en billigere DAC spille kanont!
Til top Vis Zwonkie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zwonkie
 
JonasJ
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Oktober 2017
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3
Sendt: 01 Januar 2018 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Hej, tak for input.

Jeg vil kigge nærmere på singxer. Kan læse at der flere produkter bla firefly, ifi mm.

Der er vel to ting til at have god lyd i en DAC, da de generelt er følsomme i konverteringen => Signal og strøm.

Min DAC har ikke fuldstændig lineær strømforsyninger tilsluttet, så det er primært signalet jeg er interesseret i at forbedre:) samt det gerne må være
nemt at skifte kilde fra min pc til min atv4k.


Til top Vis JonasJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JonasJ
 
mathiasen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Maj 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 90
Sendt: 01 Januar 2018 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der har erfaringer med PC sub vs. fx en tablet (iPad/android) -> DAC?

En lille tablet kunne jo være en rigtig fin front-end med forskellige streaming-apps.
Til top Vis mathiasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mathiasen
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes