Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. april 2024 | 16:54   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Heimholz absorber? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Øpsie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 December 2010
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 274
Sendt: 15 December 2017 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Har brug for jeres hjælp til afstemning af heimholz-resonator/-absorber/panel (eller hvad det nu hedder :-) ).

I forlængelse af min tråd omkring akustik-udfordringer: http://hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=105189&PN=1 har jeg leget lidt
med at bygge et par paneler til at ramme 80 hz. Har virkelig et voldsomt brum her (og den næste-dybe E-tone bliver brugt ret meget i
musik, og det slår virkelig rummet an!).

Det er blevet til denne prototype, som fremadrettet tænkes malet hvid og beklædt med højtaler frontstof:



Prototypen (2 stk) er lavet af 22 mm spånplade med 10 cm glasuld som dæmpning og afstemning omkring 80 hz efter anvisninger her:

http://www.acousticmodelling.com/helmholtz.php

Panel thickness (mm): 22
Hole diameter (mm): 13
Hole spacing (mm): 113

Air gap 1 (mm): 20
Absorber thickness (mm): 100
Flow resistivity (Pa.s/m2): 10000 (har ikke ændret på denne værdi, men brugt glasuld - har ikke den store indflydelse på resonans-
frekrevensen)
Air gap 2 (mm): 0

Når musikken spiller, kan man godt mærke, at panelet resonerer med ved bestemte toner omkring 70-80 hz.

MEN: Når jeg lytter, så gør panelerne faktisk brummet værre, og jeg tænker, at resonans-frekvensen ikke er ramt helt rigtigt, enten
grundet udførslen eller fejlagtig teori. Jeg har fundet andre beregninger, som mere slår på arealet af det 'samlede hul' i pladen, og her
klokker resonans-frekvensen ud omkring 74 hz

Nogen, der har erfaringer med afstemningen? Jeg er lidt i tvivl om, hvorvidt jeg måske vil kunne måle resonansfrekvensen mere præcis.
Hvis den er off, så tænker jeg, at det passer meget godt med at mit brum faktisk bliver værre, fordi de omkringliggende frekvenser bliver
dæmpet yderligere..

Input modtages med kyshånd!

Bedste hilsner,
Rasmus
Til top Vis Øpsie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Øpsie
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 15 December 2017 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

Din absorber har et højt Q. Det betyder at frekvensen skal ramme frekvensen præcist for at have effekt. Og der skal ikke pilles ret meget ved konstruktionen før du rammer ved siden af. Idealet er samtidig at rumresonans Q og absorberens Q skal være identiske. Og det er antagelig her du finder forklaringen.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Øpsie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 December 2010
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 274
Sendt: 15 December 2017 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

Hej Kaj,

Det var faktisk meningen, at jeg vil have et helt smalt frekvensbånd - blot som eksperiment. Har tidligere haft lånt noget mere
bredspæktret, og det havde altså nogle unoder ud over at afhjælpe selve resonansfrekvensen en smule.

Men kan sagtens være, det er for smalt?

Er pt. lige ved at måle, skal nok smide nogle grafer, når de er klar :-)
Til top Vis Øpsie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Øpsie
 
Øpsie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 December 2010
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 274
Sendt: 15 December 2017 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Her får I måling på ca. 2 meters afstand (cirka lyttepos).

Uden panel ved siden af mic:



Med panel:



Muligvis er opløsningen for høj på grafen, men man kan godt se en effekt omkring 80 hz. Men desværre også et forøget dyk omkring 100 hz..

Så ved sgu ikke rigtigt..
Til top Vis Øpsie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Øpsie
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 15 December 2017 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Har du prøvet at komme af med det med multiple-subs?
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
Øpsie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 December 2010
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 274
Sendt: 15 December 2017 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Nej, men har godt læst mig til, at det også kunne være en model. Så den løsning vil jeg bestemt ikke afvise, hvis den ellers kan hæftes på
mit nuværende setup (for-/effektforstærker).

Jeg har også prøvet at lege med EQ helt simpelt i foobar, bare for at få en idé om, om det ville kunne give noget, men synes, det lød skidt -
andre EQ-løsninger kunne formentlig bringes til at give noget mere, tænker jeg.
Til top Vis Øpsie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Øpsie
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 15 December 2017 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Du skriver at brugen af absorberen gør det værre. Af kurven fremgår det at brugen halverer energien ved 80 Hz. Så en virkning har den.
Og så er det jeg tænker at det i virkeligheden er toppen ved 140Hz og den ovenfor, som er den mest generende.
Hvorfor? Måske fordi Fletcher Munson kurven viser at øret er mere følsom for de højere frekvenser i området end de lave frekvenser.
Basområdet forstås.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 646
Sendt: 16 December 2017 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

Du kunne alternativt overveje noget DSP.
Fx fra Mini DSP, de har ret mange løsninger. Fx digital til digital mellem drev og dac eller som loop fra forstærker m.m
Til top Vis MSG1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MSG1979
 
Tommy S.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 241
Sendt: 16 December 2017 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Spændende projekt.
Jeg forestiller mig at du skulle have brugt en
passer til markering af hullerne.
Så vil hver anden række blive forskudt 113/2 mm
Afstanden mellem rækkerne vil blive kvadratrod
(0.75*113^2) = 98 mm
Til top Vis Tommy S.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tommy S.
 
Øpsie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 December 2010
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 274
Sendt: 16 December 2017 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

Tak for svar alle sammen!

@Kaj: enig, der ser ud til at være en effekt, men kurverne er også målt ud for den ene højtaler og med panelet lige ved siden af mikrofonen. Når jeg placerer panelerne i hjørnerne kan jeg ikke måle nogen effekt i lytteposition, men kan godt lige prøve igen en gang.

@MSG1979: har jeg også haft i overvejelserne, men jeg er ikke nået til det endnu. Mini dsp’en vil i så fald skulle ind før dac’en efter usb-s/pdif-converteren. Er det til at gå til?

@Tommy: jeg havde faktisk tænkt det samme, fordi det ikke fremgår helt tydeligt, præcis hvordan hullerne reelt bør placeres. Placeret som nu, er der jo ikke den samme afstand mellem hullerne, og det kan sagtens tænkes, at det ødelægger noget af effekten. Har overvejet at prøve at lave en anden frontplade, hvor hullerne netop ikke placeres i et gitter. Men så faldt jeg over en side, der siger, at det ikke er hullernes placering, der er vigtig, men snarere det samlede areal.. bum bum. Efterlader mig lidt i vildrede :)
Til top Vis Øpsie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Øpsie
 
MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 646
Sendt: 16 December 2017 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

"@MSG1979: har jeg også haft i overvejelserne, men jeg er ikke nået til det endnu. Mini dsp’en vil i så fald skulle ind før dac’en efter usb-s/pdif-converteren. Er det til at gå til?"

Tjek hjemmesiden - der er ret mange muligheder.
Til top Vis MSG1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MSG1979
 
nafollec
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 63
Sendt: 18 December 2017 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

I Hjørnet af rummet er lyden tryk energi i tre dimensioner, i vinkler mellem f. eks. gulv og væg er det tryk energi i to dimensioner, og ved væg er det tryk energi i en dimension. Midt i rummet er det bevægelses energi. Det kan man faktisk dæmpe også med f. eks. en bogreol der står ud fra væggen, en højrygget sofa eller lænestol. En stor plante med mange blade hjælper også. Hvis du sætter en 80 hz tone på anlægget kan du gå rund i rummet og finde det eller de steder hvor du netop ikke kan høre de 80 hz, eller at den er kraftigt dæmpet. Lige netop der er det bevægelses energi, og der kan du prøve med dæmpning som nævnt. Det vil også have den effekt at ved de andre udfasningssteder vil du nu kunne høre de 80 hz. Jeg kan se at du ikke er bange for at lave noget selv, så prøv at lave en f. eks. 150 x 180 cm skillevæg på fødder, og fly rundt på den og hør om det gir en effekt. En tryk absorber som du har lavet skal placeres hvor lyden der skal dæmpes er kraftigst d. v. s. Hjørner hvor alle resonancer er. Placerer du den ved væggen skal du ramme der rigtige sted.
Til top Vis nafollec's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nafollec
 
Øpsie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 December 2010
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 274
Sendt: 18 December 2017 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

@nafollec: Fedt input, det prøver jeg sgu lige :-)

Tænker også, jeg prøver at lave fronten om, så hullerne ikke placeres i gitter, men med en nøjagtig 11,3 cm imellem hinanden som Tommy foreslår.

Bum bum..
Til top Vis Øpsie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Øpsie
 
Øpsie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 December 2010
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 274
Sendt: 29 December 2017 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Hejsa, lige en opdatering fra mig.

Efter flere eksperimenter frem og tilbage er jeg gået i en lidt anden retning. Prøvede ændring af hullernes placering, og det gav en lille målbar forskel, men ikke noget, der battede, og som kunne høres i lytteposition.

Derfor købte jeg lige inden jul en gave ‘fra mig til mig’ (2 stki hvide): https://hofa-akustik.de/en/modules/basstrap/details/

Også efter råd fra anden tråd. Pynter ikke voldsomt i stuen, men tænker, at hvis toppladen males hvid, så blir det ok.

Og forbedringen er ret stor. Løser ikke alle problemerne, men bassen er blevet mere jævn, og det er lettere at høre detaljer dernede. Jeg oplever især en forbedring på efterklangstiden, hvor bassen dør meget hurtigere, og mine hjørner spiller nu ikke længere med. Peaken ved 80 hz er stadig meget fremtrædende, men ikke helt så voldsom.

Jeg skal nok supplere med målinger, hvis nogen kunne være interesseret.
Til top Vis Øpsie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Øpsie
 
lpm76
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 697
Sendt: 29 December 2017 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Ja det kunne da være spændende med nye målinger!

__________________
Mvh
Lars P. Madsen
Til top Vis lpm76's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lpm76
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes