Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 21:54   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Min første pladespiller (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Vincenthifi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2017
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 30
Sendt: 12 December 2017 kl. 00:34 | IP-adresse registreret  

Hej herinde.

Jeg har besluttet at købe en pladespiller. Jeg er klar over, at hvad god lyd er, er individuelt. Jeg vil ikke bruge en formue da jeg tænker at starte med at se om det er noget for mig, og hvad jeg synes om lyden, kontra cd- kvalitet.... Desuden er jeg vild med tanken om at min far hørte vinyl da han var ung...

Som udgangspunkt tænker jeg at ofre ca 5000 på en fungerende afspiller. Men er det sådan at et køb på lidt ekstra ville gøre en verden til forskel, tænker jeg ikke at det holder mig tilbage.

Jeg kan læse mig til alverdens test, men vil gerne høre hvad i kan anbefale herinde. Her må trods alt være en del som værdsætter vinyl og som kan komme med nogle gode anbefalinger af, hvilken retning jeg skal kigge i.

5-7000 er budgettet og det er uden riaa og forstærker som jeg allerede har.

__________________
Efterhånden som man selv modnes, bliver musikken mere voksen....
Til top Vis Vincenthifi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vincenthifi
 
Newbiee2
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Marts 2014
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 266
Sendt: 12 December 2017 kl. 07:35 | IP-adresse registreret  

Jeg har en project 2Xperience Classic kom med 2m red og fik en ny stylus blue, så skete der ting og sager med lyden, den er jeg super glad for, før havde jeg en rega planar 2 men så vi tilbage til 1998 og kan siger project'en slåer rega'en med flere længder i mine ører, men okay der er også en dele år imellem......men det er jo svært at guide dig for det har jo meget at gøre med din forstærker og riaa også.....men jeg har været mest glad for min project.....
Til top Vis Newbiee2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Newbiee2
 
svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 940
Sendt: 12 December 2017 kl. 08:18 | IP-adresse registreret  

Til en start skal du gøre op med dig selv hvad du søger. Skal den være helt manuel, med autostop eller fuldautomatisk. Hvilken riaa har du. Vil du benytte MM eller MC pickup? Her sker der noget med prisen nemlig. Skal der være støvlåg til, eller er der andre krav i retning af design. Brugt eller nyt. Ja, der er mange valg :-)

Tag gerne ud til nogle butikker og se deres udvalg. Måske det kan give inspiration til hvilken vej du vil gå. Hvis du vil gå brugt-vejen er det sværere, da det kræver noget viden om de pågældende pladespillere, men man får i min optik en del mere for pengene.
Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg
 
Vincenthifi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2017
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 30
Sendt: 12 December 2017 kl. 08:35 | IP-adresse registreret  

Hej newbiee og svendborg.

Tak for begge jeres svar. Først og fremmest, min Riaa er en vincent pho-700 og min forstærker er en vincent sv-237.

Jeg tænker helt klart at jeg vil søge at købe brugt. Jeg er klar over at jeg her nok vil få betydeligt mere/bedre for mine penge. Om der skal være støvlåg eller om den er automatisk er ikke så vigtigt for mig. Jeg stiler som udgangspunkt i at få mest for mine penge. Jeg tænker at min riaa og forstærker hælder en lille smule til den varme side, så derffor søger jeg vel noget som er rent og dynamisk i lyden.

Det er svært for mig at forklare, men søger en musikalsk og velspillende pladespiller. Om det er den ene eller anden pickup har jeg slet ikke forstand på endnu, og det er nok derfor at jeg søger gode råd fra folk som kender til vinyl lyd gennem mange år. Det er mere værd for mig med meningerne herinde, fremfor farvede meninger hos en sælger. Mht Rega var det faktisk lidt det jeg selv havde i tankerne og det er derfor interessant at høre din mening om Rega kontra project 2experience.

Jeg takker og som sagt betyder jeres indlæg og svar noget!!



__________________
Efterhånden som man selv modnes, bliver musikken mere voksen....
Til top Vis Vincenthifi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vincenthifi
 
svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 940
Sendt: 12 December 2017 kl. 08:42 | IP-adresse registreret  

Ok. Det ser jo ud til du er meget godt kørende mht riaa og forstærker :-)

Jeg kan ikke rigtigt råde omkring hverken Rega eller Project, da jeg ikke selv har haft nogle af deres spillere. Dog vil jeg mene at hvis du vælger den manuelle løsning, er der mindre der kan gå galt/være slidt. Jeg er sikker på begge mærker laver glimrende pladespillere og der er masser til salg på eks dette site.

Det ville undre mig, hvis ikke andre også byder ind her i tråden, så giv den et par dage og se hvad der bliver budt ind med :-)
Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg
 
Vincenthifi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2017
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 30
Sendt: 12 December 2017 kl. 08:49 | IP-adresse registreret  

Ja tak :-)

Det skulle bestemt heller ikke forstås sådan at jeg hælder mest til nogen af de mærker. Jeg er helt grøn på dette område så derfor vejer det tungere for mig hvad folk herinde synes, end hvad en sælger der gerne vil af med netop sit produkt synes.

Jeg ved at lyd er en smagssag, men det skader bestemt ikke at høre hvad folk har af erfaringer. Og hvis ikke jeg tager meget fejl, er der en del herinde der har sine erfaringer efter at have prøvet en del forskelligt udstyr :-)

Tænker at lidt af charmen ved netop vinyl er, at det hele ikke behøvet at køre automatisk. At man skal op af sofaen, skifte plade og sætte nålen på skiven :-)

__________________
Efterhånden som man selv modnes, bliver musikken mere voksen....
Til top Vis Vincenthifi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vincenthifi
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 12 December 2017 kl. 08:57 | IP-adresse registreret  

Project og Rega er oplagt i den prisklasse, du selv foreslår, og hold dig til en MM pickup og ingen automatik på pladespilleren, så får du mest for dine penge.

Du har en fremragende RIAA som jeg selv benytter sammen med en pickup/stepup kombi til 30.000,-, så den har potentiale til meget mere. Men den er ikke så god som MC RIAA... og i din prisklasse er MC pickup'er et kompromis.

God jagt, og velkommen til vinylens verden!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Vincenthifi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2017
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 30
Sendt: 12 December 2017 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

Det kræver vist et par timers søvn efter mit nattearbejde, samt lidt læsning omkring pladespillere, før jeg helt forstår hvad du skrev der

Men jeg takker for velkomsten og for hjælpen.... Byd forresten gerne ind med butikker i KBH der er kyndige på området og evt. Har et godt udvalg


__________________
Efterhånden som man selv modnes, bliver musikken mere voksen....
Til top Vis Vincenthifi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vincenthifi
 
norvig
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 280
Sendt: 12 December 2017 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Den nye Rega Planar 3 (2016-modellen) har jeg læst meget godt om. Den kunne være et bud.

Mht. butikker i KBH så kan jeg huske KT-Radio, HiFi-Forum/TopSound, Audio Consult, Lydbutikken og High Performance.

Nå ja og selvfølgelig HiFIKlubben.


__________________
Ethvert elektrisk apparat indeholder en masse røg. Hvis denne røg slipper ud, virker apparatet ikke mere.
Til top Vis norvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af norvig
 
Vincenthifi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2017
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 30
Sendt: 12 December 2017 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Mange tak!!! Skal ud og se på lidt butikker når jeg kommer hjem igen!!!

Når man køber en pladespiller og sit andet udstyr i en god kvalitet. Vil man så altid kunne høre skratten fra skiverne? Synes jeg kan mindes det fra da
min far hørte sine plader for mange år siden....

Men kan sagtens være at det var kvaliteten af udstyret som ikke var synderligt godt :)

__________________
Efterhånden som man selv modnes, bliver musikken mere voksen....
Til top Vis Vincenthifi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vincenthifi
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 13 December 2017 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

Nej, du vil IKKE altid høre skratten.
En gang imellem, kan høres lidt overfladestøj, men sjældent hvis vinylerne er i orden.
Bevares det kan til dels afhænge af system og opsæt, men hvis du har de "rigtige" evner for lytte vinyl,
bliver lidt støj ingen hindring for gennemsigtighed og lytteglæde.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 13 December 2017 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Det er et godt prisleje at begynde, hvis du får blod på tanden, laver Acoustic Signature fede pladespillere. Jeg ville kigge efter en Rega jubilæums model ,
af deres række af pladespiller, måske P3. Hvis du vil højere op af rangstien, ville jeg i stedet gå efter en Acoustic Signature.

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
Vincenthifi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2017
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 30
Sendt: 13 December 2017 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Mange tak for jeres svar!!!
Jeg vil helt sikkert kigge på Rega. Det lyder til, som jeg også har kunnet læse mig til, at man får ok meget for pengene i det prisleje jeg har tænkt mig
at lægge ud med.

Og når man så er blevet helt solgt til lyden af vinyl, mon så ikke man får kastet en masse penge efter nyt og bedre udstyr med tiden.

Er der en uskreven regel om at vinyl lyder ekstra godt på rør???

__________________
Efterhånden som man selv modnes, bliver musikken mere voksen....
Til top Vis Vincenthifi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vincenthifi
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 13 December 2017 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Nej.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Morfar123
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Morfar tager en lur!

Bruger siden: 19 April 2017
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 364
Sendt: 14 December 2017 kl. 07:25 | IP-adresse registreret  

Kig på en Rega Planar 1 med Carbon pickup

Den er rimelig plug & play og spiller fantastisk til prisen
Den burde findes rundt omkring hos forhandlere og evt læse testrapporter

Sørg for den stilles på underlag i vater, min egen er på et gammelt Ikea rack med et bambus smørebrædt placeret på små gummidutter
Det bedste er nok en væghylde såfremt du har murstensvæg men det behøver ikke være så avanceret for at virke

Bevares en Planar 3 er bedre men væsentlig dyrere, jeg er ikke fan af Elys pickuppen heller. Skal det være lidt dyrere så er der Planar 2 som også fåes
i anden finish.

Til top Vis Morfar123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morfar123
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 14 December 2017 kl. 08:51 | IP-adresse registreret  

Hej Vincenthifi!

Havde samme overvejelser som dig for et års tid siden. Købte en Rega RP1 med Carbon pickup og det spiller da fint nok, men jeg var ikke helt tilfreds. Den var ikke ret meget bedre end mine forældres gamle JVC pladespiller som jeg havde til låns.

Muligvis er P1 bedre end RP1 men tvivler og er ikke vild med det der auto-bias. Inden der var gået et halvt år, købte jeg en brugt Planar 3 med RB300 arm monteret med en Bias pickup og det spiller altså i en helt anden klasse. Ro, autoritet og langt mindre pladestøj.

Med dit budget ville jeg også mene, at du skal se på den nye Rega P3 - eller måske en brugt P5. HUSK en væghylde det rykker max - og der kan danses igennem uden at nålen hopper af rillen
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
Morfar123
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Morfar tager en lur!

Bruger siden: 19 April 2017
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 364
Sendt: 14 December 2017 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Min Planar 1 laver ikke unødig pladestøj bortset fra det der allerede er på pladen som den selvfølgelig skal afsløre

Derfor vigtigt at justere den korrekt iht medflg manual

Ved ikke hvilken jvc der henvises til men forestiller mig den og RP1 burde lyde vidt forskellgt
Til top Vis Morfar123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morfar123
 
Vincenthifi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2017
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 30
Sendt: 14 December 2017 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres indlæg :)
Uden at vide noget om det, er der et eller andet der trækker mig i retning af Rega. Jeg vil prøve at finde en butik, tage en plade med og så lytte til 1’eren, 3’eren og 5’eren. Desuden vil jeg prøve at lytte til Project og ellers se hvad der kommer af brugte her på siden.

Det lyder til at opsætning af en pladespiller er meget vigtig. Jeg kan snildt sørge for at den står i vatter, men mon ikke, den butik hvor jeg evt. Skulle finde en pladespiller, kan hjælpe med opsætning af selve afspilleren?? Eller måske en venlig sjæl her på siden??

Tak for alle jeres svar og hjælp. Det bliver altså taget til større efterretning end hva en sælger i en butik siger, når jeg intet ved om det i forvejen!!

__________________
Efterhånden som man selv modnes, bliver musikken mere voksen....
Til top Vis Vincenthifi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vincenthifi
 
Morfar123
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Morfar tager en lur!

Bruger siden: 19 April 2017
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 364
Sendt: 14 December 2017 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Lyt selv altid godt udgangspunkt
En god forhandler låner dig en demo hjem

Planar 5 er for længst udgået så kun tilgængelig brugt
Prøv at checke nuværende program

Du kan se historik på Rega website

Project har et virvar af modeller men mangler den røde tråd syntes jeg
Til top Vis Morfar123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morfar123
 
Jens-B
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Februar 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 665
Sendt: 17 December 2017 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

Project laver rigtig fine pkadespillere til fornuftige priser. De har fremstillet en rigtig udmærket arm i kulfiber (carbon). Hvis du skulle få lyst til at prøve forskellige pick upper, er Project mere fleksibel, da armen er meget nemmere at indstille i højden. Rega er god til regas pick upper.

__________________
mvh
Jens-B
Til top Vis Jens-B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens-B
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes