Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 13:45   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Tidals MQA på Ipad (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
AndreasStengel
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Juli 2016
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 10
Sendt: 04 December 2017 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har anskaffet mig en bluesound node 2 og har pt Spotify premium abonnement, men lydkvaliteten er jo kun middel eftersom output'et fra Spotify ikke er for imponerende.

Mit spørgsmål er om jeg får bedre kvalitet ved at vælge et Tidal Premium abonnement? Altså ikke hifi abonnementet. Er det bare sammekvalitet som Spotify eller er det bedre? Eller skal jeg gå op i Tidal Hifi res abo. for at få betydelig forbedring?

Et andet spørgsmål- jeg har læst mig til at hvis jeg nu opgraderede til Tidal Hifi res, så kan jeg nødvendigvis ikke tilgå MQA filer på Ipad/Bluesound App? Nogle der ved det?

Spiller på bluesound node 2 -> coax -> Rotel A11 amp med intern DAC til ELAC BS 243.3. Jeg synes lyden er okay, men ikke prangende.

Hvad tænker I?
Til top Vis AndreasStengel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AndreasStengel
 
DIYLars
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 November 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 247
Sendt: 04 December 2017 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige anskaffet Bluesound node 2 og Tidal HiFi. Det er noget af det bedste jeg nogensinde har hørt - punktum. Og det er med den indbyggede DAC. Jeg behøver ikke at lave en A/B testhvor jeg skifter til den samme musik afspillet over forskellige kilder, for forskellen er markant til Tidal/Bluesound's fordel.

De andre signalkilder er Ortofon HMC 30, Mørch UP4, Dali RIAA, Thorens TD 321 mkII eller Cayin CDT 15A (både analog og rørudgang 24 bit 96 KHz upsampling samt HDCD), der spiller via NLE 11/19 (hjemmebygget forforstærker) 4x60 W Linn Chakra der bi-amp'er Troels Gravesen DTQWT Mk II.

Jeg er godt klar over, at der er masser af anlæg der lyder bedre end mit (bedagede) udstyr. MEN - jeg har virkelig god akustik (stort rum, skråvægge, bjælker i loftet, tykt gulvtæppe, sofa, "noget" på væggene...) og så er der jo alt andet lige lidt mere ro og fred, end når man står i en eller anden (HiFi) butik.

Jeg har problemfrit kunnet afspille Tidal-MQA-filer via Bluesound-app'en på iPhone.

Jeg har endnu ikke MEGET erfaring med MQA-filer. Umiddelbart virker perspektivet betydeligt klarere og man "finder" nemmere og totalt uanstrengt instrumenternes indbyrdes placering. At følge et bestemt instrument virker meget nemmere. Jeg synes til gengæld at lydbilledet umiddelbart forekommer lidt tyndere (noget af grundtoneområdet forekommer dæmpet - måske ikke er det ikke hele track'et der er equalized, men bare enkelt(e) instrument(er)). Desuden er det som om at nogle (instrumenters) anslag er blevet equalized for at få dem mere "frem" eller tydelige i lydbilledet. Når man f.eks. hører nummeret Hotel California med Eagles, så lyder det alt i alt helt fantastisk godt. Men at høre hele albums i MQA-kvalitet ved nogenlunde realistisk lydtryk (100 dB+), kan måske godt ende med at blivere lidt mere tinitusfremkaldende end originalerne, hvis ellers mine første observationer holder stik.

I min lokale butik, har betjeningen et hav af app's på deres telefoner. Mon ikke du kan gå ned og få demonstreret forskellen på Tidal og Spotify - også selv om du har købt din Bluesound Node?
Til top Vis DIYLars's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DIYLars
 
AndreasStengel
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Juli 2016
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 10
Sendt: 04 December 2017 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Hej DIYLars,

Lyder som om du også er glad for dit streaming setup- jeg må også sige jeg synes det kører problemfrit!

Har du prøvet almindeligt Tidal Premium abonnement og hørt forskellen mellem den og Tidal Hires? Jeg er rimelig sikker på der er betydelig forskel på
Tidal/Spotify, men jeg vil da tage ned og høre forskellen.

Kører du toslink eller Coax? Ser ikke rigtig nogen sønderlig forskel.
Til top Vis AndreasStengel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AndreasStengel
 
DIYLars
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 November 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 247
Sendt: 04 December 2017 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Jeg synes betjeningen (app'en) er noget l... - noget skidt. Desuden er der f.eks. podcasts på DR's hjemmeside, som jeg ikke kan finde via app'en (TuneIn). Det kan godt være at andre kan, men hvorfor skal det være så besværligt at almindelige mennesker ikke kan? (jeg har job, familie, venner, kørekort osv...). Det er heller ikke lykkedes mig at finde en rigtig manual - kun noget quick setup guide... Kan det være rigtigt?

Men Holy Moly, hvor er det fedt med det uendelige udbud af musik, der pludselig er tilgængeligt!!! Og når man kan huske navnene på det man vil søge på og stave det nogenlunde rigtigt, så er det jo bare derudad! Så jo! Jeg er glad for det!

Under rolige, kontrollerede forhold har jeg kun hørt Tidal HiFi. Men jeg kommer i hu at jeg i en HiFiklubben blev bænket foran nogle af de helt dyre 2-vejs Dali, der blev trukket af en Bluesound Powernode og der blev spillet musik via Tidal Premium. Og det var også ganske overbevisende! Som nævnt bruger jeg den indbyggede DAC - jeg har ikke noget problem med at indrømme det - og kører derfor analog/RCA ud.
Til top Vis DIYLars's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DIYLars
 
AndreasStengel
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Juli 2016
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 10
Sendt: 04 December 2017 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

Jeg er enig med app'en- den mangler altså noget arbejde.

Jeg bruger min egen DAC i min amp, men da jeg endnu ikke har kørt noget højkvalitet fra bluesound'en over i forstærkeren, så har jeg ikke haft lejlighed
til at høre om der er nogen forskel.

Jeg tror jeg vil prøve en 30 dages prøveperiode med Tidal og se. Jeg har i øvrigt valgt bluesound'en da jeg bare ved at jeg kommer til at høre mere
musik på den måde end hvis jeg skulle til at rigge alt muligt andet til for at høre musik. Så på den front er jeg helt tilfreds.
Til top Vis AndreasStengel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AndreasStengel
 
Jens Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 476
Sendt: 04 December 2017 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

Jeg skiftede for et par år siden fra Spotify til Tidal, og oplevede stor forbedring i lydkvaliteten. Jeg anvender en dedikeret PC til streaming fra Internettet via mit trådløse net, og kører USB via en "Jitterbug" gennem Supras velanmeldte USB-kabel til en Arcam D33 D/A-konverter, hvorfra signalet går videre via et NLE-kabel til forforstærker mv. Det er CD-kvalitet, og jeg er godt tilfreds.
Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen
 
Clausop
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2012
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 67
Sendt: 04 December 2017 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

DIYLars skrev:
Jeg synes betjeningen (app'en) er noget l... - noget skidt. Desuden er der f.eks. podcasts på DR's
hjemmeside, som jeg ikke kan finde via app'en (TuneIn). Det kan godt være at andre kan, men hvorfor skal det være så
besværligt at almindelige mennesker ikke kan? (jeg har job, familie, venner, kørekort osv...). Det er heller ikke lykkedes mig at
finde en rigtig manual - kun noget quick setup guide... Kan det være rigtigt? Men Holy Moly, hvor er det fedt med det uendelige
udbud af musik, der pludselig er tilgængeligt!!! Og når man kan huske navnene på det man vil søge på og stave det nogenlunde
rigtigt, så er det jo bare derudad! Så jo! Jeg er glad for det! Under rolige, kontrollerede forhold har jeg kun hørt Tidal HiFi. Men
jeg kommer i hu at jeg i en HiFiklubben blev bænket foran nogle af de helt dyre 2-vejs Dali, der blev trukket af en Bluesound
Powernode og der blev spillet musik via Tidal Premium. Og det var også ganske overbevisende! Som nævnt bruger jeg den
indbyggede DAC - jeg har ikke noget problem med at indrømme det - og kører derfor analog/RCA ud.


Det er rigtigt at det halter noget med en manual til Bluesound De har så et forum hvor de svarer ret hurtigt på spørgsmål,
og samtidig byder en del brugere også ind med deres erfaringer.

Jeg håber det er ok at linke til Bluesound Discussion board, ellers må Mikkel lige slette. https://helpdesk.bluesound.com/discussions/
Til top Vis Clausop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clausop
 
Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 749
Sendt: 05 December 2017 kl. 07:37 | IP-adresse registreret  

AndreasStengel skrev:
Hej,

Jeg har anskaffet mig en bluesound node 2 og har pt Spotify premium abonnement, men lydkvaliteten er jo kun middel eftersom output'et fra Spotify ikke er for imponerende.

Mit spørgsmål er om jeg får bedre kvalitet ved at vælge et Tidal Premium abonnement? Altså ikke hifi abonnementet. Er det bare sammekvalitet som Spotify eller er det bedre? Eller skal jeg gå op i Tidal Hifi res abo. for at få betydelig forbedring?

Et andet spørgsmål- jeg har læst mig til at hvis jeg nu opgraderede til Tidal Hifi res, så kan jeg nødvendigvis ikke tilgå MQA filer på Ipad/Bluesound App? Nogle der ved det?

Spiller på bluesound node 2 -> coax -> Rotel A11 amp med intern DAC til ELAC BS 243.3. Jeg synes lyden er okay, men ikke prangende.

Hvad tænker I?

Jeg kan ikke udtale mig på vegne af Bluesound / Spotify, men udelukkende Tidal Premium / Hi Fi / MQA .... jeg havde begge dele i en måneds tid og skiftede hyppigt imellem dem ..... Desværre falder ALT ikke ud til fordel for MQA / Hi Fi ..... det kommer i høj grad an på kildematrialet .... HVIS jeg KUN brugte streaming ville jeg nok overveje HI Fi / MQA , men da mine egne rippede cd´er i wav format stadig lyder klart bedst, så nøjes jeg med Tidal Premium !

Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie
 
AndreasStengel
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Juli 2016
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 10
Sendt: 05 December 2017 kl. 08:38 | IP-adresse registreret  

Hej Frankie,

Ja, jeg går klart ind for streaming, og cd-samlingen er begrænset og derfor ville jeg nok prøve Tidal Hifires ud i nær fremtid.
Til top Vis AndreasStengel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AndreasStengel
 
DIYLars
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 November 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 247
Sendt: 05 December 2017 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

Efter min mening bør man ikke vælge Tidal HiFi for at få adgang til deres MQA/Masters - som det er lige nui Dertil er udvalget endnu for begrænset. Der er stort set intet af "min musik", der er tilgængeligt som MQA endnu. Betragt i stedet MQA-filer som et kig ind i fremtiden via fortiden (det er fortrinsvis ældre optagelser der findes frem og bliver gennemarbejdet), som imponerende "skuestykker" og en form for creme på lagkagen - en flot bonus.

Men efterhånden som ny musik bliver produceret, fra mikrofon til fil, i "bedre end CD" opløsning og flere ældre/kendte optagelser bliver bearbejdet til MQA, så bliver det mere og mere relevant. Men for mig, der var gået i stå med at købe CD'er og ALDRIG ville kunne få mig selv til at side og rippe egne eller lånte CD'er (jeg gider ikke), så er Tidal HiFi alle pengene værd. Her kommer High Fidelity-begrebet også ind i billedet; havde jeg "kun" valgt Tidal Premium, så ville jeg side og spekulere over om der mon manglede noget.

Må gentage mig selv: Det er helt vildt så meget musik jeg pludselig har fået adgang til! Og i en kvalitet, som jeg ikke tidligere har oplevet.

Til top Vis DIYLars's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DIYLars
 
Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 749
Sendt: 05 December 2017 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Kvaliteten er klart blevet bedre med åerne .... men halter stadig i forhold til ripning med det rette program. ! Det er også en helt anden måde at vælge musik på ..... man skal så at sige vide på forhånd hvad man vil høre i stedet for at bladre igennem sine godt 2000 cd’er og lade sig gradvist / løbende inspirere .... selfølgelig er der playlister og andet inspiration, men det er stadig to meget forskellige måder at høre musik på !
Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie
 
Gnist
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 282
Sendt: 05 December 2017 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

Hvorfor skal man bruge MQA til hjemmestereo, det er jo ikke et lossless format og vel mest berettiget til steder hvor man betaler for datamængden
man downloader, såsom mobiltelefoner
Til top Vis Gnist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gnist
 
DIYLars
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 November 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 247
Sendt: 06 December 2017 kl. 08:29 | IP-adresse registreret  

https://en.wikipedia.org/wiki/Master_Quality_Authenticated
Her kan man blive lidt klogere på, hvad MQA er.
Til top Vis DIYLars's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DIYLars
 
kriztian
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Marts 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 55
Sendt: 31 December 2017 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Jeg har i ca 1,5 år kørt Tidal HiFi og det er en fornøjelse at lytte til.

Jeg lytter også til Tidal's Masters i MQA-formatet men jeg ville høre om man bør anvende en særlig DAC til at konvertere MQA-
formatet (altså om det vil lyde bedre med en DAC der kan håndtere MQA-formatet) eller om en hvilken som DAC kan gøre arbejdet
lige så godt. Jeg har selv en Musical Fidelity X-Dac V3, en Aune X1 Mini Dac og en HiFime.

Til top Vis kriztian's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kriztian
 
msp2
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 114
Sendt: 01 Januar 2018 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Jeg har ca. 1800 albums rippet, og Tidal HI-FI.

Jeg kan ikke høre forskel på nye albums, ved mig lyder Tidal lige så godt som mine rippet filer. Da jeg brugte en pc syntes jeg der var forskel men min
streamer håndterer åbenbart Tidal på en fornuftig måde.

Der er nogle af mine gamle favoritter som er blevet remastered på Tidal, her syntes jeg ofte de lyder bedst på tidal.

Jeg syntes der er fuld valuta for de 199kr

Hilsen Morten
Til top Vis msp2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af msp2
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1060
Sendt: 01 Januar 2018 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Der er en del indstillinger der skal være optimale før man får fuldt udbytte af MQA. DACén skal kunne klare dette format. Tidal skal
indstilles korrekt. Søg og man finder:
http://audiophilereview.com/cd-dac-
digital/mqa-master-streaming-on-tidal-rules.html


Hvis man ikke har en DAC med disse muligheder, kan Tidal omforme signalet.....

tidal/">http://www.psaudio.com/ps_how/how-to-setup-the-bridg e-ii-to-stream-mqa-through-tidal/

Umiddelbart ikke så svært! Find model og søg......
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes