Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 00:24   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Sub eller større højtaler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ChristianJ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 September 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 134
Sendt: 11 November 2017 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Jeg har et par Dynaudio X38, som er rigtig, rigtig god lyd. Havde så overvejet, at bruge en masse penge på, at opgradere til en X44, som er den samme, bare i en større version, for at få den sidste mængde bas. Men jeg er ved, at skifte mening nu. Den bliver lige lovligt stor og klodset. Størrelsen har også en betydning for mig. Jeg tænkte så bare, at købe en sub, bare lige for, at give noget ekstra basfylde.

Så, det skal være en sub lyd, hvor det primært giver fylde, men ikke ret meget tryk i lyden. Meningen er basfylde, og jeg hører det som om, at en sub oveni i store guvlhøjttalere, der har meget tryk i lyden og måske er lidt rungende i lyden, ikke blender særligt godt sammen med bassen i nogle guvhøjttalere, der i forvejen har rimeligt meget bas.

Så fylde, måske kan man kalde det en smule "luftigt, ikke meget tryk i lyden, og slet ikke rungende. Så må man gerne kunne føle, lyden er lidt "lækker". Jeg har ikke noget særligt behov for, at den har den totalt dybe bas. Det er også kun til musik. Lyden skal være noget rimeligt almindeligt og forventligt. Og så bare med en vis lydkvalitet, selvom det ikke behøver, at være lydkvalitet på et totalt højt niveau.

Jeg har meget lidt erfaringer med subs. Har haft en eller anden B&W med vist nok 6,5" bassere, som var ret forfærdeligt oveni i de Epicure Model 3, jeg havde. Så en Dali E-12 F oveni i par Dalie Zensor 7. Det var da ok, men ikke tilfredsstillende. Stadigt lidt for meget tryk i lyden, uden at den blendede ordenligt sammen med gulvhøjttaleren. Så har jeg hørt et sæt Rel til omring 10k, oveni i to gulvhøjttalere, hvor den ene var min Dynaudio X44, og den var helt utroligt god. Der var næsten ikke noget af irriterende rungen, og det lød næsten ikke som om, to forskellige bashøjttalere kørte på samme tid. Man kan måske sige, at den skal minde om lyden i bassen i et typisk bilanlæg. Denne der fylde fornemmelse ved det.

Prisen vil jeg måske sige er maks. 5-6k. Lad helst være med kun, at foreslå nogen til 6k, bare fordi jeg har nævnt det. Den Rel er for dyr. Den SKAL være i sort. Fødderne må gerne være i en anden farve, hvis det nu er.

Umiddelbart tænker jeg på SA saxo Sub 10. Har hørt sammen med nogle SA kompakthøjttalere. Den lyder umiddelt godt og ca., som jeg vil have det. Så findes, der nogle billigere modeller af Rel. Hvis den, jeg har hørt, er deres generelle lyd, kunne det også lyde relevant.

Så er der noget halvvigtigt: Den må meget gerne kunne gå på og fra standby automatisk, eller noget andet, så man ikke skal tænde og slukke den bag på hele tiden, hvis sådan findes? Gør det det?

Foreslag?
Til top Vis ChristianJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ChristianJ
 
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4622
Sendt: 11 November 2017 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

Gå op i X44'eren. Store højttalere=stor lyd. Den Saxo sub er håbløs i forhold til X38. Den gå ikke så dybt i frekvens som de gør. Hvis du skal have en sub i den klasse der rykker, snakker vi en stor SVS eller  Dynaudio, og så koster de fra 10.000 kr og opefter.
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted
 
Morfar123
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Morfar tager en lur!

Bruger siden: 19 April 2017
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 364
Sendt: 11 November 2017 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Jeg har fornylig anskaffet en BK sub fra anbefalinger i de Britiske fora

Har kun positivt at sige om dem, producenten har en fortid i REL og disse BK er fremstillet/håndbygget i UK med rigtige" forstærker indeni, ikke noget kineser class D her.

De sælges i alle farver/finish. Der findes fire eller fem typer alt efter pris, bas str. Finish og kabinet str. Alle kabler er med og det er bare supergodt altsammen. Et bargain til prisen, den jeg købte kostede en trediedel af min tidligere ATC sub og jeg tvivler på jeg kunne høre en væsentlig forskel,( remoten kan jeg så undvære)

Kunsten er at få den placeret og justeret rigtigt i setuppet. Start højt eller lavt med gain, juster til den ikke er hørbar medmindre meget dyb bas skal gengives, der er ikke noget værre end bulderbas, man skal ikke kunne stedbestemme den med lukkede øjne
Til top Vis Morfar123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morfar123
 
Niclas!
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Oktober 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 11 November 2017 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Hej Christian,

Jeg er selv rigtig glad for Dynaudios lyd. Jeg har tre styk SUB 500. Jeg har tidligere haft Contour S 3.4, og nu har jeg Confidence C4, som de spiller sammen med. Mindre kan naturligvis også gøre det.

Enten har jeg overset det, eller også skriver du ikke, om det må være brugt. Jeg kan anbefale nogle af Dynaudios subs. De kan af og til findes brugt. Her tænker jeg på SUB 250, 300, 500 og 600.

Alt andet lige skal der bruges mere tid på at integrere sub(s) sammen med et par højttalerer, end hvis du "blot" opgraderede til større højttalere. Dog skal du ikke ud at sælge dine X38.

Vh. Niclas.
Til top Vis Niclas!'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niclas!
 
ChristianJ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 September 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 134
Sendt: 11 November 2017 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

HVOR meget skal man gå op i, at subben egner sig godt til den specifikke gulvhøjttaler? Og ville man så nok tænke, at det var en Dynaudio, der passede
bedst til mine?
Til top Vis ChristianJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ChristianJ
 
hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Maj 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 692
Sendt: 11 November 2017 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Personligt ville jeg vælge større højttalere fremfor en sub.

Det er på baggrund af mine erfaringer med tidligere hjemmebio med Dynaudio Excite X32 som fronter, X14 som baghøjttalere, og en B&W ASW610XP sub.

Det var ikke spor svært at integrere subben i X32ernes lyd, sådan at jeg fik netop dét, du efterlyser: Mere bund, uden at det dermed gik hen og blev "bulderbas" eller "one note bass" (sådan som jeg personligt mener, at f.eks. SVS PB1000 og SB2000 leverer).

Men så har man sådan en klods stående, altså en sub, hvilket jeg blev pænt træt af. Synes også ofte, at jeg følte trang til at pille ved indstillingerne på subben, dvs. cutoff, altså hvornår subben tog over i fht. fronterne, og volume på subben.

Nå, men mht. at få en sub, der tænder automatisk, ja det kan du sagtens.
Til top Vis hbuus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hbuus
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1060
Sendt: 12 November 2017 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

Umiddelbart undrer det mig, at du mangler bas med de højtalere? Er det noget med rummet og opstillingen? Hvis du skal have
noget det lever op til standarten på de gulvhøjtalere du har, koster det. Hvis den skal være lille, Sunfire. Ellers måske denne:
https://www.youtube.com/watch?
v=xTk2gbiDuW4&t=393s
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
ChristianJ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 September 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 134
Sendt: 12 November 2017 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Forstår, at du tænker/spørger sådan. Der er sådan sent en rigelig basmængde til de fleste mennesker. Jeg er bare meget glad for meget bas og vil perfektionere det med en smule bas endnu. Nu hvor jeg var gået i gang med, at finde de helt rigtige højttalere til de næste mange år, vil jeg også lige perfektionere den del af del. Det er bare det.

Jeg forstår godt jeres tanke med, at det ville være bedre, at opgradere til X44 fremfor, at lægge en sub på. Det er bare det her: Den kommer til, at koste 30k. Det er mange penge. Begynder, at tænke, at jeg overskrider prisniveau, der giver mening for mig. Jeg er ikke en mega hififreak, når det kommer til stykket. Så er der det, at de X44 er forfærdeligt store, og jeg synes det ser lidt ad helveds til ud med så store højttalere i min stue. Det har også en betydning for mig. Og så det, at jeg egentligt godt kan lide subwooferbas alligevel, hvis man bare ikke kommer en for stor mængde af det på. Hvis jeg nu virkeligt ikke kan lide det alligevel, er det bare, at sælge den igen, og evt. købe andre gulvhøjttalere.

Men: Har set, der findes en funktion på nogle subs, der hedder "Auto", altså i forhold til tænd og sluk. Hvordan er det lige, det virker? Er det, at når man tænder og slukker for ens forstærker, så tænder og slukker subben automatisk? Eller går den bare til og fra standby?
Til top Vis ChristianJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ChristianJ
 
hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Maj 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 692
Sendt: 12 November 2017 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

ChristianJ skrev:
Men: Har set, der findes en funktion på nogle subs, der hedder "Auto", altså i forhold til tænd og sluk. Hvordan er det lige, det virker? Er det, at når
man tænder og slukker for ens forstærker, så tænder og slukker subben automatisk? Eller går den bare til og fra standby?

Når subben får signal ind fra forstærkeren, så tænder den.
Hvis så der ikke har været signal i så-og-så lang tid, så slukker den igen.
Til top Vis hbuus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hbuus
 
ChristianJ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 September 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 134
Sendt: 12 November 2017 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Ah. Smart. Det er et 100% must med den funktion, hvis jeg skal have subwooferen. Det irriterede mig helt vildt det med, at skulle tænde og slukke den hele tiden ved den sidste subwoofer, jeg havde. Jeg endte med ikke, at bruge den ret meget.

Hvorfor er det lige, at trådens titel nogle gange bliver skiftet over til noget andet? Er det nogle moderater, der mener en anden titel er bedre? Det er lidt sjovt, for jeg har ikke nogen pointe med tråden om, at det skal være en sub eller en større højttaler. Har ca. besluttet mig, for at det skal være en sub.

Men: Som jeg sagde. Har hørt en Rel til omkring 10k, som var totalt god oveni i en Dynaudio X38. Jeg tror, det er for højt i prisniveaut for mig. Hvordan ville en billigere Rel, fx den til 5,5k, være i forhold til den? Ville det være meget den samme type lyd, bare knap så godt kvalitet? Jeg kan godt acceptere en svag sænkning af lydkvaliteten i forhold til den. Jeg skal heller ikke have specielt meget subwoofer bas på, bare et lille stykke, for at give det vigtigste.
Til top Vis ChristianJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ChristianJ
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 12 November 2017 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

@ChristanJ

Der er et par ting du skal gøre dig klart. Rent akustisk, så vil en typisk højttaler altid have nogle problemer med bassen, med mindre man er heldig at kunne stille det rigtig godt op og har rummet til det. De problemer er enten et dyk eller et hæv i din bas, som er fastsat af rums størrelse og højttalernes placering.

Den bedste måde jeg har hørt det problem - næsten - løst, er at benytte 2 eller flere subwoofere til at rette op på frekvensgangen. Lad dine fronter spille som de gør, de har faktisk en fin størrelse til det meste. Mængden af bas kan nemt justeres ved at skrue på volumen på subwooferen. Dog skal du helst have en DSP ind over, for at fjerne det room-gain, som du med stor sansynlighed står tilbage med, når først du har fået subwooferne til at summere ordenligt med dine fronter.

Jeg har hørt fine resultater med 2 subwoofere - en på hver side af lyttesofaen, sammen med 2 fronter der ikke kunne spille særlig dybt. Deler du omkring 80-90hz, så kan du med de fleste rum ikke lokalisere bassen. Kan du alligevel opleve den som værende usammenhængende i forhold til resten, så skal der enten justeres gain/niveau eller måske lidt på fasen.

Den virker for buldrende eller pumpet i bassen, så kan det også være subwooferen der er for klejn, skal have stoppet porten til, eller grundlæggende blot er en dårlig konstruktion. DSP'en er ret vigtig, for at fjerne room-gain. F.eks har du et hæv på måske 7dB med et Q på 2-3 stykker ved 45hz. Det er du død og pine nød til at "plukke" væk, før du kan bedømme om resten er lykkedes ordenligt.

Får du en større højttaler, uden at hive fat i det grundlæggende problem med akustikken, så ender du bare med at hive dig mere i håret, imens at pengepungen bliver mindre. Det er vigtigere at du får målt og indjusteret systemet ordenligt, frem for om det er en SVS sub til 4K eller en 15K Dynaudio sub du bruger. Akustikken skaber problemer, som kun kan løses med akustiske hjælpemidler, som f.eks store basfælder eller aktive subwoofere med DSP. Du kan også tilføje en DSP til fronterne og "tæve" dem lidt, for at få den ekstra bas. Men det skaber en masse nye problemer og udfordringer, som f.eks lavere total SPL

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Maj 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 692
Sendt: 12 November 2017 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Jeg endte med at slå rumkorrektion fra på min daværende Denon AVR-4100 eller hvad den hed.
Det lød langt bedre uden, syntes jeg.
Det var med Audessey XT32, som ellers går for at være fint nok.
Så jeg ville vente med DSP til du finder ud af, om du synes, der er behov for det eller ej.
Til top Vis hbuus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hbuus
 
hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Maj 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 692
Sendt: 12 November 2017 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Tag ind til en forhandler i Odense, du har en god relation til, og lån en sub med hjem i 5-6k-klassen.
Der er ingen vej uden om at høre det hjemme hos dig selv.
Jeg ville tøve med at købe brugt, hvis jeg var dig, når nu du ikke ved, hvad det er, du vil have.
Til top Vis hbuus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hbuus
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 12 November 2017 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

hbuus skrev:
Jeg endte med at slå rumkorrektion fra på min daværende Denon AVR-4100 eller hvad den hed.
Det lød langt bedre uden, syntes jeg.
Det var med Audessey XT32, som ellers går for at være fint nok.
Så jeg ville vente med DSP til du finder ud af, om du synes, der er behov for det eller ej.

Audessey kan mange ting. Men når vi snakker multiple subwoofer - princippet, så er det min erfaring at man skal måle med noget måleudstyr, der kan måle uafhængigt, så man kan analysere hvad der sker og hvad man derefter skal lave af tiltag.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1060
Sendt: 13 November 2017 kl. 07:01 | IP-adresse registreret  

Husk, at du skal have en ekstra pre-out på din (For-)forstærker, før du kan få signal til en sub. Eller en splitter-ting.......
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 13 November 2017 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

Eller en sub med indbygget korrektionsforstærker. Forbindes med ht-kablerne.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 13 November 2017 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

ChristianJ.

Vær opmærksom på, sub-områden (70hz-ned) ikke giver den store fylde, men markerer lavfrekvent opstart.
Hvis "din" lyd høres tynd i bas-området, vil den sandsynligvis fortsætte med det selv med subwoofer.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Vel-Lyd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Maj 2017
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 46
Sendt: 13 November 2017 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Måske du skulle overveje en anden type højtalere. Selv har jeg stor glæde af mine GoldenEar Triton som har indbygget SUB.
Så kan du selv bestemme hvor vildt det skal være.
Til top Vis Vel-Lyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vel-Lyd
 
Eskimoen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Oktober 2015
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 38
Sendt: 13 November 2017 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

Nu skriver du ikke hvad for en forstærker du har. Ifølge manualen på dine højttaler, er det en strømkrævende højttaler da den har 88dB i følsomheden og 4 ohm. Hvis højttaleren ikke for den strøm den kræver, leverer den ikke den lyd du gerne vil have, efter min erfaring :-)
Så kan det godt være du skal kigge efter en anden strømstærk forstærker end den du har ?
Til top Vis Eskimoen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eskimoen
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes