Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 15:15   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Lukket sub med lavt Q (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 09 November 2017 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Nils Valla

Var det egentlig ikke meningen at vi skulle mødes hos Daniels, til et kommende møde?
Det er altid spændende at møde andre, der arbejder med nogle af de samme løsninger og principper

Da jeg ikke har dybere kendskab til dit setup, så kan jeg kun ty til mine egne erfaringer fra flere steder, hvor jeg har arbejdet med flere subwoofere - hvor jeg ikke kan genkende det du beskriver. Men det ændre jo ikke på at du oplever noget andet hos dig selv.
Jeg oplever også tit en masse forskelle, alt efter hvor jeg tester, måler og lytter - som så ændre sig igen, når jeg kommer hjem til mit eget gear.

Vi er helt enige om at subwooferne og fronterne, skal tilpasses deres niveau, så "samarbejdet" er i orden. Og noget man umiddelbart er tilfreds med, kan sagtens ændre sig efter lidt tid - det kender jeg kun alt for godt med justeringer i mit eget system, som jeg umiddelbart har været begejstret for, men senere må ændre igen

Vi har forskellige erfaringer og forskellige måder at gøre det på. Men jeg tror stadig at trådstarter kan opnå et glimrende resultat.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 10 November 2017 kl. 08:55 | IP-adresse registreret  

Digital_Thor.

Jeg ser også frem til mødet.
Du kan så demonstrere dine teorier i praksis. Plejer hjælpe på opfattelsen.

Er helt enig, der forskellige veje til målet. Er sikker på du har fundet en.

Har forventning om, får en oplevelse med god stereo.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 10 November 2017 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

E30NA skrev:
Det er utroligt spændende at høre jeres forskellige oplevelser med
næsten det samme setup.
Niels, hvad for en sub spiller du på nu?


hej.
Mine HT er det modul-opbygget system "Daner Open Extendet".
Her indgår basmoduler med 12" i 220l kasser.
2-vejs mellem-modul (ligner på ydersiden Snell E),
samt nogle speciel-tilvirket (af Daner Audio Systems) bånd-moduler til åbne øverste top.

Dedikeret sub, er der ikke tale om, da 12"-basserne spiller op til ca 120hz hvor 8" spiller videre op.
Har dog et ekstra basmodul-sæt så jeg kan leje med fire basser, hvilket jeg nok ikke får lyst til på min nuværende addresse.

Har i tidligere tider gjort mig erfaringer med "aktive" sub´s (korrektions-forstærker), fra både JBL og Audio-pro.
Alle disse subber er ikke nødvendige med mine Daner ht, som jeg har haft siden 1985, sideløbende med utallige andre HT (sådan er det
når manien tager over, og en alt for stor pengepung er åben).
Men tag ikke fejl, mine Daner er et bevidst valg. (de blev stående og alle andre videresolgt).

Bevars, Danerne bliver nok slået af andre HT på enkelt-parametre. Men kender ingen andre HT, med så mange kvaliteter samlet et sted.
Ps
Her er er altid åbent for en lytter eller to.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3700
Sendt: 10 November 2017 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Jeg mangler lige tilbagemelding på en dato fra en kammerat, så finder jeg en dag hvor vi kan holde et træf

__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 10 November 2017 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
schlager
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 302
Sendt: 12 November 2017 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

E30NA, jeg har hørt Digital_Thor's setup flere gange og han har den mest præcise / korrekte bas jeg har hørt. Jeg bruger selv multi sub
setup og det virker sjovt nok også hos mig Følg Digital_Thor's anvisninger og din bas bliver rigtig god. God fornøjelse.
Til top Vis schlager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schlager
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 12 November 2017 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Og det fede er, at vi benytter forskellige basenheder, kabinetter, rum, akustikbehandling, forstærkere, DSP'er og opstillinger. Men alligevel fungere princippet kanon begge steder Schlager kan dog spille en lille smule højere end mig 
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 12 November 2017 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
E30NA skrev:
Det er utroligt spændende at høre jeres forskellige oplevelser med næsten det samme setup. Niels, hvad for en sub spiller du på nu?


hej.
Mine HT er det modul-opbygget system "Daner Open Extendet". Her indgår basmoduler med 12" i 220l kasser. 2-vejs mellem-modul (ligner på ydersiden Snell E), samt nogle speciel-tilvirket (af Daner Audio Systems) bånd-moduler til åbne øverste top.

Dedikeret sub, er der ikke tale om, da 12"-basserne spiller op til ca 120hz hvor 8" spiller videre op. Har dog et ekstra basmodul-sæt så jeg kan leje med fire basser, hvilket jeg nok ikke får lyst til på min nuværende addresse.

Har i tidligere tider gjort mig erfaringer med "aktive" sub´s (korrektions-forstærker), fra både JBL og Audio-pro. Alle disse subber er ikke nødvendige med mine Daner ht, som jeg har haft siden 1985, sideløbende med utallige andre HT (sådan er det når manien tager over, og en alt for stor pengepung er åben). Men tag ikke fejl, mine Daner er et bevidst valg. (de blev stående og alle andre videresolgt).

Bevars, Danerne bliver nok slået af andre HT på enkelt-parametre. Men kender ingen andre HT, med så mange kvaliteter samlet et sted. Ps Her er er altid åbent for en lytter eller to.


Spændende - det er jo en helt anden tilgang en den jeg bokser med. Når jeg søger på Daner Audio Systems, så finder jeg blot et firma i Jylland med IT. Jeg må finde tid til at se dem i virkeligheden i stedet
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 13 November 2017 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Her er en fin introduktion til brugen af flere subs: https://www.minidsp.com/applications/home-theater-
tuning/tuning-multiple-subs


Programmet Multi-Sub Optimizer (MSO) som er freeware, synes jeg lyder meget interessant. Følger man guiden på MSO skal den køre omkring 20 minutter. Man kan prioritere hvilke lyttepositioner programmet skal optimere mest. Den prøver alverdens kombinationer af. Noget der i praksis kunne tage evigheder at opnå. Når programmet har prøvet en række kombinationer af, returnerer det alm EQ filtre, delay osv. Benytter man sig af miniDSP, kan den direkte eksportere filtrene som biquads, så man ikke skal taste dem manuelt ind i sin DSP.

Jeg står dog tilbage med en undren: I flere guides anbefales det at man gør brug af ét signal til subsne. Det vil sige at har man et stereo-setup, så skal man sammenkæde signalet fra venstre og højre kanel til ét. Er det korrekt at det er denne måde man "bør" gøre det på. Digital-Thor: Hvis jeg forstår dig korrekt, så har du også prøvet med "stereo-sub" udgang på din forstærkeren. Får man ikke problemer med gengivelsen, hvis basserne skal spille både venstre og højre kanal på samme tid?

mvh
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3700
Sendt: 14 November 2017 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:


http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?
TID=105754&PN=1&TPN=1


__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 15 November 2017 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Roky skrev:
Her er en fin introduktion til brugen af flere subs:
https://www.minidsp.com/applications/home-theater-
tuning/tuning-multiple-subs


Programmet Multi-Sub Optimizer (MSO) som er freeware, synes jeg lyder meget interessant. Følger man guiden på MSO skal den køre omkring 20
minutter. Man kan prioritere hvilke lyttepositioner programmet skal optimere mest. Den prøver alverdens kombinationer af. Noget der i praksis kunne
tage evigheder at opnå. Når programmet har prøvet en række kombinationer af, returnerer det alm EQ filtre, delay osv. Benytter man sig af miniDSP,
kan den direkte eksportere filtrene som biquads, så man ikke skal taste dem manuelt ind i sin DSP.



Jeg står dog tilbage med en undren: I flere guides anbefales det at man gør brug af ét signal til subsne. Det vil sige at har man et stereo-setup, så
skal man sammenkæde signalet fra venstre og højre kanel til ét. Er det korrekt at det er denne måde man "bør" gøre det på.
Digital-Thor: Hvis jeg forstår dig korrekt, så har du også prøvet med "stereo-sub" udgang på din forstærkeren. Får man ikke problemer med
gengivelsen, hvis basserne skal spille både venstre og højre kanal på samme tid?

mvh



Det som Minidsp skriver er sådan set helt fint og også i fin tråd med det jeg gør - du ser jo selv at de referere til Harmon studio "Subwoofers: Optimum Number and Locations"

https://www.harman.com/sites/default/files/multsubs_0.pdf

Den ville jeg hellere læse - langt mere informativ - efter min mening.

Når jeg måler med alle subwoofere på en gang, så er det for at måle hvordan samspillet ser ud - det skulle gerne give en fin jævn kurve. Alt efter om man kan flytte rundt på subwooferne, juster gain og fase individuelt eller har f.eks 2 subwoofere tilkoblet samme kanal - eller lignende. Så kan det være nødvendigt at bruge mere eller mindre DSP, for at få et godt resultat. Det burde være nok med individuel gain og fase, f.eks jeg selv har kun 2 kanaler til mine 4 subs, så jeg "snyder" ved at vende den en subwoofer i elektrisk modfase, hvilket i samspil med dens placering, giver et fint resultat, når jeg også justere en anelse på niveauet - højre og venstre kanal imellem( har 8 kanaler og 6 er allerede brugt til fronterne).

Desuden er pointen at subwoofere kun spiller under den frekvens, hvor du ikke kan høre hvor lyden kommer fra. Du opfatter sådan set lyden, som en opbygning af reflektioner i rummet og ikke, som kommende direkte fra subwooferen  - derfor er det også ligegyldigt om det er højre eller venstre kanal. Desuden er det ikke meget musik, hvor den dybeste bas er forskellig, på et niveau, hvor dette overhovedet er et problem. Hvis dette var tilfældet, ville alle højttalere have et problem, fordi akustikken altid  bestemmer.

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 15 November 2017 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Jeg spiller kun med begge kanaler samtidig for at måle om tingene hænger sammen. Jeg deler selvfølgelig op igen, imellem venstre og højre - i filteret, når jeg lytter musik - ellers er niveauet helt forkert
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes