Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 00:57   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Specifikationer? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Juni 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1065
Sendt: 02 November 2017 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Jeg kigger efter forstærker og synes det er p***e irriterende at det ikke er muligt at sammenligne dem udfra specs.

Har der været nogen som helts snak i branchen om at lave nogle standardiserede specificationsoplysninger, som vil bare gøre det lidt nemmere at sammeligne forskellige forstærkere. Specs skal jo ikke være noget der tages beslutninger udfra, men det kan være med til at indsnævre feltet og i det mindste lave en mere reel sammenligning.

Nu skyder jeg lige fra hoften:

Kontinuerlig udgangseffekt med alle kanaler i drift(20-20.000 hz) i 4 og 8 ohm ved en fastlagt forvrængning. Eventuelt 0.1% THD Ladelytkapacitet. Er næsten aldrig oplyst. På min egen Crown er det kun muligt af finde ladelytkapaciteten ved at hive låget af og læse skriften på dåserne.
Dæmpningsfactor Signal to noise ratio

Min tekniske indsigt er ikke god og jeg forventer at jeg har overset noget. Jeg ved heller ikke hvilke af ovenstående der er vigtigst.
Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3093
Sendt: 02 November 2017 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Reelt kan du ikke bedømme ret meget ud fra specifikationer - vægten på forstærker var tidligere en indikator, men de nye PWM forstærkere ændrer lidt på det.

Jeg har oplevet at en 2 x 5 Watt single ended forstærker med rør var bedre end en kæmpe på 100 Watt med halvledere. De stiller dog meget forskellige krav til de højttalere de skal spille med. I sidste end kan krav til lydtryk også spille ind.

Men i sidste ende siger specifikationerne ikke meget. Hvilken pige vil du vælge?
Den ene er rødhåret, vejer 55 kg og er 168 cm høj.
Den anden er lysblond, vejer 65 kg og er 178 cm høj?

Bemærk at jeg ikke sagde noget om alder, humør, bopæl, kæledyr, børn, job eller formue/gæld.

På samme måde er det ikke sikkert du får alt med, hvis du blot studerer specifikation på elektronik. Selv om du gør kan du så vælge uden at have prøvet?


__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1060
Sendt: 02 November 2017 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Der skal lyttes! Mere er der ikke at sige ud fra den sag. Selvfølgelig spiller rum, højtaler og driftseffekt og lydniveau ind, men....Hvis det drejer sig om nogle ordentlige lytter, så kan Hiraga være vejen?
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Juni 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1065
Sendt: 02 November 2017 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Indtil videre ikke lige de svar jeg havde håbet på.

jeg ved godt at jeg ikke skal vælge udfra specs, men det skader ikke at de i det mindste er sammenlignelige. Jeg tror da at de fleste vil være
glade for at vide hvad ladelytkapaciteten er?

Nu er piger jo ikke forstærkere, så valget er her lidt nemmere. Jeg vil nok vælge dem begge, indtil lyttetrætheden melder sig.
Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 02 November 2017 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

2 ting, der fortæller en hel del om en forstærkers evner - til dels også lydmæssigt, er dæmpningsfaktor og hvor meget strøm den kan levere (ampere). Desværre er det ikke mange producenter, der tør oplyse dette... det vil sandsynligvis få dem til, at stå i et dårligt lys?!

*Watt er ligemeget, og fortæller kun hvor højt et lydtryk, der kan opnås med en given højtaler.
*Signal/støj og forvrængning er som regel i orden på de fleste produkter, og rimelig nemt at opnå, så det giver heller ikke mening. Kun med en MC pickup/riaa er signal/støj interessant.
*Dimensionering af strømforsyningen er heller ikke interessant... jeg har oplevet STORE forstærkere med kæmpe trafoer og et arsenal af ladelytter, få krøllebøllebank af en lille men fornuftigt sammensæt ditto...

Det er kokken og ikke ingredienserne, der gør et godt måltid!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Juni 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1065
Sendt: 02 November 2017 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Fra manualen på min nuværende Crown:

Damping Factor: Greater than 1,000 from 10 Hz to 400 Hz.

Det er vel ganske fint?
Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic
 
Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 02 November 2017 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

sunmusic skrev:
Indtil videre ikke lige de svar jeg havde håbet på.

jeg ved godt at jeg ikke skal vælge udfra specs, men det skader ikke at de i det mindste er sammenlignelige. Jeg tror da at de fleste vil være glade for at vide hvad ladelytkapaciteten er?

Nu er piger jo ikke forstærkere, så valget er her lidt nemmere. Jeg vil nok vælge dem begge, indtil lyttetrætheden melder sig.


Ladelyt kapaciteten kan du faktisk ikke sige noget ud fra alene "Netto" kapaciteten afhænger også at ESR (som svarer til en seriemodstand) - sammen med ESR og kapaciteten kan dette give en ide om, hvor stiv en strømforsyning er - men, er igen afhængig af hvor stor trafo'en så er

Hvis du vil kigge på specifikationerne alene - så er jeg ret bange for, at du bliver skuffet. En forstærker, som eks er opgivet til en forvrængning på 0.1% - kan sagtens spille meget bedre end en forstærker med en forvrængning på 0.0001%. Samtidigt - så kan der være forskel på, hvordan en forstærker lyder - så det bedste er, at lytte til nogle forskellige typer, inden du beslutter dig

Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer
 
sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Juni 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1065
Sendt: 02 November 2017 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

Kan jeg heller ikke få nogen fornemmelse af hvor hurtigt forstærkeren går i knæ. Det er lidt røv når det hele mudrer til når der kommer lidt
smæk på
Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 02 November 2017 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

sunmusic skrev:
Fra manualen på min nuværende Crown:

Damping Factor: Greater than 1,000 from 10 Hz to 400 Hz.

Det er vel ganske fint?

Det er faktisk rigtig fint! Og et godt udgangspunkt for god lyd - dog ikke en garanti...

En lille tilføjelse til interessante specifikationer kunne være hvor høj spænding, forstærkeren kører med henover effekttrinnet. De fleste alm. kører med 30-40V, mens store stærke "strøm-bamser", som regel ligger omkring 70-80V. For jo højere spændingen er, jo mere strøm kan du trække igennem.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 02 November 2017 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

sunmusic skrev:
Kan jeg heller ikke få nogen fornemmelse af hvor hurtigt forstærkeren går i knæ. Det er lidt røv når det hele mudrer til når der kommer lidt smæk på


Nej - Det er desværre ret svært Det kommer an på strømforsyningen, og ikke mindst, hvordan forstærkeren er konstrueret. Du kan sagtens lave en forstærker, med en kæmpe strømforsyning - men, hvis ikke forstærkeren kan udnytte den store strømforsyning, så får man ikke noget ud af det

Jeg har tidligere selv brugt Crown's Macro Tek - de fleste af dem kan levere pænt med power. De er så samtidigt konstrueret med et lidt specielt protection kredsløb - som sørger for, at udgangs transistorene ikke brænder af - og det virker

Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer
 
sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Juni 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1065
Sendt: 02 November 2017 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

jeg har kigget på specsheetet: Specs

Med min viden kan jeg ikke gennemskue hvad spændingen er. Hvis det da er oplyst.

Det skal siges at jeg er rigtig glad for hvordan den lyder. der er altid overskud. også når der spilles rigtigt højt, hvilket ikke sker så tit da jeg bor i lejlighed. Problemet er at den har en blæser. Jeg kan ikke høre blæseren når der spilles musik og den er udskiftet til en mere lydløs type end den originale, men når musikken ikke spiller, så kan jeg høre den fordi jeg ved den er der. ? det evige hifidilemma, hvor man gerne vil prøve noget nyt engang imellem.

Jeg må indrømme jeg er overrasket over at ladelytkapaciteten ikke har nogen særlig betydning. Jeg havde fået indtryk af at musik hurtig vil blive mudret under strømkrævende passager, hvis ladelytbanken var for lille. Hvad betyder størrelsen på ladelytbanken så? (for det har vel en
betydning) Mener at have læst mange steder at mange små lytter giver hurtigere/bedre timing, end 2 store coladåser? (ved samme kapacitet)
Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic
 
Morfar123
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Morfar tager en lur!

Bruger siden: 19 April 2017
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 364
Sendt: 02 November 2017 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Glemmer aldrig en tidligere kammerats ansigts udtryk, der nærmest stivnede i desperat panik, da vi sammenlignede hans daværende 200w
forstærker imod min daværende 35 w
Sidstnævnte var SÅ meget bedre at spec slet ikke havde fyldestgørende relevans
Hans forstærker var større, tungere og måske flottere, den kunne bare ikke spille musik som den lille kunne.

Senere har jeg lyttet på andre forstærkere og ved virkelig ikke om du overhovedet kan bruge specs til nogetsomhelst
Til top Vis Morfar123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morfar123
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 02 November 2017 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Der er med garanti en god forklaring på hvordan du opnåede bedre lyd med den lille forstærker, kontra den store. Først og fremmest kan det sagtens være at du ikke havde brug for mere effekt, og derfor vil den mindre, men muligvis bedre konstruerede forstærker selvfølgelig spille bedre.
Før man kan sammenligne specifikationer fra forskellige forstærkere, så er man nødt til at være 100% sikker på at ingen lyver - hvilket i sig selv kan være svært nok
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 02 November 2017 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

sunmusic skrev:
Jeg havde fået indtryk af at musik hurtig vil blive mudret under strømkrævende passager, hvis ladelytbanken var for lille.
Hvad betyder størrelsen på ladelytbanken så? (for det har vel en betydning) Mener at have læst mange steder at mange små lytter giver
hurtigere/bedre timing, end 2 store coladåser? (ved samme kapacitet)


Størrelsen på lytterne har bestemt en betydning - Men, kort fortalt så skal lytterne være af en god kvalitet, trafoen bag ved skal kunne levere
nok strøm - og så skal konstruktionen kunne levere en strøm, som der kræves
Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3093
Sendt: 02 November 2017 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:
sunmusic skrev:
Fra manualen på min nuværende Crown: Damping Factor: Greater than 1,000 from 10 Hz to 400 Hz. Det er vel ganske fint?

Det er faktisk rigtig fint! Og et godt udgangspunkt for god lyd - dog ikke en garanti...

En lille tilføjelse til interessante specifikationer kunne være hvor høj spænding, forstærkeren kører med henover effekttrinnet. De fleste alm. kører med 30-40V, mens store stærke "strøm-bamser", som regel ligger omkring 70-80V. For jo højere spændingen er, jo mere strøm kan du trække igennem.

Hej Mikkel,

Dæmpningsfaktor er ofte overvurderet. Husk de sidder et delefilter i serie med bassen. En spole på 0,2 ohm og en 8 ohms højttaler vil ændre de 1000 til 40. Er spolen på 0,4 ohm får vi 20!

Højere spændinger er ikke lig med højere strøm!

Watt = V x A. Med andre ord vil en forstærker på 20 Watt kræver ca. 2x18 Volt strømforsyning, mens en 100 Watt typisk ligger omkring de 2 x 47 Volt.

20 Watt i en 8 ohm højttaler er lig med ca. 1.58 A (ca. 12,65 V ud)
100 Watt i en 8 ohm højttaler er lig med ca. 3,54 A (ca. 28 V ud)

Som det ses stiger strømmen ikke med samme faktor som spændingen! Ovenn. er med ca. 8 ohms belastning. Snakker vi lavere belastninger - f.eks. 4 ohm, stiger strømmen til det dobbelte. Hvis spændingen bibeholdes får vi derfor den dobbelte effekt. Derfor ser man også at forstærkere giver dobbelt effekt i 4 ohm, hvis ellers de er konstrueret fornuftigt.

Jeg byggede for mange år siden en 2 x 20 Watt forstærker. Udgangen var dimensioner til 90 Ampere. Havde en 800 VA trafo og ca. 550.000 uF i forsyningen. Den trak 0,3 ohm hjemmelavede bånd direkte! Ved 42 A spyttede den ca. 500 Watt ud! Med andre ord masser af strøm, men ikke ret høj spænding. Det var også derfor udgangen holdt.



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
*allan*
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 November 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 122
Sendt: 02 November 2017 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:
sunmusic skrev:
Fra manualen på min nuværende Crown: Damping Factor: Greater than 1,000 from 10 Hz to 400 Hz. Det er vel ganske fint?

Det er faktisk rigtig fint! Og et godt udgangspunkt for god lyd - dog ikke en garanti...

En lille tilføjelse til interessante specifikationer kunne være hvor høj spænding, forstærkeren kører med henover effekttrinnet. De fleste alm. kører med 30-40V, mens store stærke "strøm-bamser", som regel ligger omkring 70-80V. For jo højere spændingen er, jo mere strøm kan du trække
igennem.



Hej Mikkel
Det kommer da stærkt an på trafoens VA hvor meget strøm du kan hive ud af dyret!!! Man kan da ikke bare sige at hvis spændingen er høj er alt godt. Jeg er godt klar over at ohm's lov diktere at jo højere spænding over en given belastning desto mere strøm trækkes der.

Meeen det drejer sig om at ha' strøm overskud i forhold til belastningen, og det kan en spændingssvag forstærker ligeså godt have som en med +/- 100V på lytterne. Dernæst er der det faktum med hensyn til lytternes størrelse. Jo højere spænding man tilføre en elektrolyt på f eks. 10.000uF desto mere energi (Joule) gemmer man i den... så at sammenligne kapacitet på tværs af forskellige forstærkere fortæller jo ikke en pind om deres oplageret energi!! Dertil skulle spændingen også med i regnestykket

Til top Vis *allan*'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af *allan*
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1248
Sendt: 02 November 2017 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Jo, dæmpningsfaktoren er da en vigtig indikator for hvor godt udgangstrinnet er bygget. Om strømvejene har lav impedans, dvs brede printbaner der
evt. er fortinnet osv... I lige netop Crown fra den tid er udgangene særligt godt skruet sammen hvor ledningterne er loddet på og ikke via stik...

Men ja, delefilter hjælper helt vildt godt med til at reducere "grebet"

__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 03 November 2017 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

Er tråden ikke startet på ønsket om at finde en ny forstærker i stedet for den med blæseren, der klages over? Ønsket om at finde en afløser. Prøve noget nyt? Og hvad er det så man skal kigge efter? Sådan forstår jeg det.

ER det rigtig forstået, er ønsket vel at finde en forstærker som hverken støjer (det med blæseren) eller laver anden mekanisk eller elektrisk støj. En forstærker som ikke forvrænger og kan spille højt nok. Med oplevelsen af nok og gerne rigelige reserver til at gengive dynamikken uden forstærkeren lader sig mærke med det.

Som bruger og køber har man kun datablade og eventuelle testmålinger at relatere til. Effekt og forvrængningsdata ved en given belastningsimpedans.

1. Den ønskede effekt. Målt og opgivet i så stort frekvensområde som muligt.
2. Data der viser en tilnærmet fordobling af effekten for hver gang belastningsimpedansen halveres.
3. Alt sammen ved så lav forvrængning som mulig.

På den måde slipper man for at bekymre sig om forstærkerens interne komponenter. Transformatorer, elektrolytter, spænding til udgangstrinnet med meget mere. Med mindre man vil konstruere og bygge selv. For er den målte effekt tilstrækkelig er spændingen til udgangstrinnet høj nok. Det vil ikke kunne lade sig gøre uden. Dobler den sin effekt ved hver halvering af belastningsimpedansen er der strøm nok. Det vil ikke kunne lade sig gøre uden. Er forvrængningen mindre en 0,1% i det ønskede frekvensområde er man godt på vej.

Tager man fat på også at ville vurdere forstærkernes interne komponenter, ender man med en ligning med så mange ubekendte, at der er nok til en afhandling i syv bind. Med endnu større forvirring om hvad man skal købe end før man gik i gang med at evaluere opgaven.

Og så det trivielle. Lytte før man køber. For oplevelsen af lyden kan ikke sættes på formel.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 03 November 2017 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Som sagt, så plejer tingene at hænge sammen. Og som Kaj så tydeligt er inde på, så skal man dybt i kødet, hvis man virkelige vil bruge tekniske specifikationer til noget seriøst. Det er slet ikke utænkeligt at en forstærker i bund og grund, kun levere det halve af det opgivne, fordi den forsimplede opgivelse og manglede specifikationer, ikke repræsentere en reel belastning fra en typisk passiv højttaler.
Hvis man gerne vil læse lidt dybere ned i det tekniske univers, så kan man evt. starte med følgende, som lidt godnatlæsning:
http://education.lenardaudio.com/en/12_amps_5.html
Han holder f.eks fast i følgende:
<<
Music is capable of a 60dB (1,000,000:1) dynamic range.   The transients in music are very small in energy but are approx 20dB above the RMS music level.   The average RMS power of fully dynamic music can not go above -20dB of the amplifiers full power capacity without the transients clipping the rail supplies.   20dB is 100:1 so therefore a 100 Watt amplifier should not be driven above 1 Watt of RMS music level   (over approx 1 minute of time)   to avoid transients being driven into rail clipping.   A 100 Watt amplifier can only be used at an average of 1 Watt with fully dynamic music.   For this reason amplifiers less than 60 Watts should not be considered as audiophile status, but unfortunately many are.
>>
Det kan jo så være svært at måle eller eftervise - men forstærker fra 100W og opefter er jo nemme at få fat i i dag.
@Janils - Det er jo derfor at aktiv drift er fedt - men det ved du jo godt
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 04 November 2017 kl. 06:33 | IP-adresse registreret  

Specifikationer med plads til transienter.

Transienter. Definition. I musikalsk sammenhæng er transienter en kortvarig impuls med høj amplitude. Typisk starten på en bølgeform. Anslag af et instrument. Transienter er karakteriseret ved at indeholde ikke-periodiske komponenter med et stort indhold af kortvarige harmoniske overtoner af tonen anslaget frembringer.

20 dB dynamikreserve (1: 100) lyder af meget. Det er meget! Men når man sammenholder det med kendsgerningen, at lydstyrken skal øges med 9-10 dB før den opfattes dobbelt så kraftigt er de 20 dB hurtigt brugt op. Når man tilmed ved at 3 dB er lig med en effektfordobling løber kravet til effekt pludselig meget hurtigt. Altså hvis man vil have plads til transienterne. Uden forvrængning.

En anden interessant og overraskende kendsgerning. Oplevelsen af styrkeforskel mellem 1 watt og 2 watt er den samme som mellem 100 watt og 200 watt. !!

Når man kigger på specifikationer, er der meget at hente i valget af højttalere. Følsomhed. For hver 3 dB forhøjet følsomhed halveres effektkravet.

Og som nogle sikkert har bemærket er brugen af ”limiter” og dynamisk komprimering under optagelsen af musikken med til at man slipper godt fra at spille højt med en lille forstærker. Er musikken man lytter til dynamisk komprimeret blot 6 dB kan man reducere kravet om en 100 watt forstærker til en 25 watt forstærker uden man opdager nogen forskel. Derfor går det godt for de der oplever, at man i de fleste tilfælde kan nøjes med mindre.

Uanset disse kendsgerninger mangler der helt klart ensartede krav og retningslinjer for opgivelse af apparaternes præstationer. Min fornemmelse er at man måler og opgiver de data, der sætter producentens produkter i det bedste lys. Kan det skyldes at der findes mennesker, som vælger at trykke på speederen når lyset er gult? Eller rødt? Ud fra tanken om at "går den, så går den". Når bare ingen opdager det!
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes