Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. april 2024 | 22:17   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Opgradering eller fornyelse (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 940
Sendt: 04 December 2017 kl. 07:56 | IP-adresse registreret  

Jeg vil gerne indskyde en bemærkning :-)

Havde indtil for et par måneder siden en Thorens TD320 mkii med en Benz Wood SL monteret. En pickup til en listepris på ca. 9300.-
Før den PU var det en Benz Micro Gold. Den er fin nok, men ikke i nærheden af Wood.
Min riaa er en Analogis Resumé.
Da jeg havde kriller og ikke mente jeg kunne komme længere med min Thorens, gik jeg på brugtmarkedet og fandt en VPI Scout til 10000.-
Og hold nu fast en ændring. Alt er bare bedre. Kort sagt. Armen synes jeg kræver lidt tilvænning, men det skyldes nok jeg ikke tidligere har rørt ved en unipivot-arm.

Min teori er at man udvikler pladespillere efter et andet lydideal end tidligere.
Det skal siges min Scout er 10 år gammel, men det er jo så en teenager sammenlignet med den Thorens. :-)
Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4535
Sendt: 04 December 2017 kl. 08:12 | IP-adresse registreret  

Vel-Lyd skrev:

Vi kan være så umærkede enige meget langt hen af vejen eftersom Quintet Black absolut ikke er den dyreste model fra Ortofon. Der skal ej heller herske nogen tvivl ,at når jeg når frem til en udskiftning af pickuppen bliver det sandsynligvis en opgradering. Hvorfor - Fordi jeg må lige se om ikke det kan blive lidt bedre.

Men rent faktisk så spiller den ret godt således ,at sikkert rigtigt mange ville være så udmærkede tilfredse - Særligt når man som f.eks. jeg ikke har hørt en pickup til 50.000 kr. Men faktisk kender jeg godt til at måtte "nøjes" . Personligt lider jeg under ,at jeg ikke rigtigt har råd til en Rolls Royce og må derfor tøffe rundt i en Mercedes 500 . Men jeg kommer da både frem og tilbage alligevel
Det jeg vil frem til er i alt sin enkelhed ,at måske mindre kan gøre det. Hvis vi insisterer på så højt et prisniveau ,at det skal koste ikke under en 20 - 30.000 kr at kunne afspille en LP i en bare nogenlunde lydkvalitet vil vi så ikke gøre det umulig for både en enlig mor eller f.eks. en lærling at komme i gang med vores fælles hobby.

Jeg har jo lige læst om en Thorens TD320 II som endte i skammekrogen fordi der ikke lige er 8.000 kr eller mere til en ny nål. Selv er jeg som tidliger nævnt også ejer af en Thorens 318 MK3 som faktisk både kunne i bas og diskant og mellemtone efter den fik en ny nål omend ikke helt på niveau med pro-ject'en ,heldigvis da. Men så kostede det da så også under 4.000 kr.    
   
Med ønsket om god lyd til alle
Vel-lyd

Ingen tvivl om, at mange vil være godt tilfredse med en Quintet Black. Men nu startede du selv debatten med, at du gav udtryk for, at jeg mente at din Xpression 9 Evo var "fejlkonstrueret" fordi, den kun havde en Quintet Black monteret...

Og jo, det mener jeg til dels, for jeg forstår ikke, at man sælger så god en pladespiller, med en ringere pickup, der holder den samlede ydelse nede. Det eneste der kan retfærdiggøre det er, at man skal holde prisen nede, da langt de fleste forbrugere ikke vil bruge flere penge på en god pickup. Til gengæld får de en stor og flot pladespiller, der ser imponerende ud! En dyr pickup ser sjældent særligt imponerende ud... og vi mennesker spiser med øjnene! 

Og 20-30.000,- giver ikke nogenlunde lyd... det giver rigtig god lyd i topklasse! Din Quintet Black derimod giver kun nogenlunde lyd, på et værk som er i stand til, at give rigtig god lyd - i topklasse! Så jo, hvis din Xpression 9 skal spille rigtig godt, så ender den samlede prisseddel på 30.000,-... og skal den bare spille nogenlunde, så skal man spare på pickup'en og så ender prisen på 23.000,- for den kombination.

Og det er det, jeg argumenterer imod... og at man derfor sparer lidt på værket, og bruger mere på pickup'en. Lige nu har du et dyrt værk og arm, som du ikke udnytter optimalt, lidt a la din Mercedes 500, som bruger mere benzin end nødvendigt og aldrig udnytter sine ressourcer fuldt ud...



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Morfar123
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Morfar tager en lur!

Bruger siden: 19 April 2017
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 364
Sendt: 04 December 2017 kl. 08:25 | IP-adresse registreret  

Jeg er klart mere til optimering af værk og tonearm først
Jeg kan godt acceptere en billigere pickup som en start

For eksrmpel vil jeg hellere have en Linn LP12 med Ittok og AT95 end et billigere værk/arm med dyrere pickup

Source first, værk og arm, derefter pu
Dette er ofte konsensus i det store udland også, anskaf et godt værk/tonearm, dertil findes der gode pickupper til resten af dit budget
Skal det være MC så er Hana, AT og Denon et godt valg i 3000 kr's klassen

Der er selvfølgelig altid undtagelser og for nogle er pladespiller "X" bedst for andre er det "Y"

Jeg syntes det er vigtigt at der er intet "absolut" rigtigt
Til top Vis Morfar123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morfar123
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4535
Sendt: 04 December 2017 kl. 09:04 | IP-adresse registreret  

Nu skriver du "source first"... og det er jo netop problemet: Det er jo netop pickup'en, der er første kilde i afspilningskæden! Så uanset værkets kvalitet, så bliver det aldrig bedre end pickup'en...

Læs mere her, hvor jeg har prøvet det af i praksis:

http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?art icleid=3199&zoneid=3

Jeg tror ret ofte, at debatten handler mere om, at man ikke kan høre forskel, og derfor ikke vil bruge penge på en dyrere pickup. Til gengæld køber man gerne et dyrt værk, der er flot og imponerende at se på... vi spiser med øjnene! Det svarer til, at man køber en Ferrari, med en lille Fiat motor... man får aldrig den fulde oplevelse, som bilen var bygget til, men den er flot at se på!

  



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Morfar123
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Morfar tager en lur!

Bruger siden: 19 April 2017
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 364
Sendt: 04 December 2017 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

I min verden er source first værket evt med motorstyring
Derefter tonearmen
Derefter pickuppen

Vigtigt er selvfølgelig at det hele er sat rigtigt op dvs i vater, korrekt justering og nåletryk og på et godt grundlag, evt væghylde eller andet
Til top Vis Morfar123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morfar123
 
hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Maj 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 692
Sendt: 04 December 2017 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:

Nu skriver du "source first"... og det er jo netop problemet: Det er jo netop pickup'en, der er første kilde i
afspilningskæden! Så uanset værkets kvalitet, så bliver det aldrig bedre end pickup'en...


Men det går jo begge veje: Uanset pickup'ens kvalitet, bliver det aldrig bedre end værket.
Du kan sætte de fedeste fælge på en Fiat 127, men det bliver det jo ikke til en Porsche af.
Til top Vis hbuus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hbuus
 
mulle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 December 2016
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 120
Sendt: 04 December 2017 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Lige en update på min kamp med Thorens 320!
Den fik lige en chance til. Efter et par timers spilleri lød den faktisk lidt bedre. Den nye pickup havde nok godt af lidt motion. Dog står både musikere og sanger stadig med hinanden under armen, som i en fodboldkamp før et frispark.(mgl. dybde)
Efter "truslen" om at skulle skifte min nye pickup til en dyrere model, lød det hele meget bedre. (man hører, hvad man vil høre)
Med ny lejeolie, rem og teakolie ligner den en Rolls Royce, dog med Zastava motor(pickup).
Den står nu i stuen og afventer ny plov.
Til top Vis mulle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mulle
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4535
Sendt: 04 December 2017 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

Morfar123 skrev:
I min verden er source first værket evt med motorstyring
Derefter tonearmen
Derefter pickuppen

Du skal følge lydens vej gennem anlægget... og dermed bliver værket aldrig en del af den signalbærende lydkæde!!! Værket gør én ting: drejer pladen rundt.

Tonearmen har et kabel som fører signalet videre, og er dermed en del af lydkæden.

Men det er - og vil altid være!!! - pickup'en der skaber lyden/strømmen, som bliver til lyd i dine højtalere. Og det kan aldrig blive bedre end denne!

Og så kan du hoppe og danse og kaste dig rundt på gulvet. Men det ændrer ikke på, at i den almindelige verden, så er pickup'en første led i signalvejen... og signalvejen går ikke igennem værket!!!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4535
Sendt: 04 December 2017 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

hbuus skrev:
Mikkel G skrev:
Nu skriver du "source first"... og det er jo netop problemet: Det er jo netop pickup'en, der er første kilde i afspilningskæden! Så uanset værkets kvalitet, så bliver det aldrig bedre end pickup'en...

Men det går jo begge veje: Uanset pickup'ens kvalitet, bliver det aldrig bedre end værket. Du kan sætte de fedeste fælge på en Fiat 127, men det bliver det jo ikke til en Porsche af.

Det er jo netop det, jeg prøver at forklare jer. Men værket har dig mindre indflydelse på den samlede lyd, end både tonearm og pickup'en.

Selvfølgelig skal tingene hænge sammen, men det giver ikke mening, at smide en knallertmotor i en Porsche, hvis vi nu skal holde den i dit sprog, vel?



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes