Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 02:32   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Kraftige nok? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Philip L
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 63
Sendt: 28 Oktober 2017 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg skal have fundet en erstatning til et ældre pioneer minianlæg. Forstærkerdelen skal udskiftes med noget som har DAB+ og cd-afspiller, højtalerne skal beholdes. Det drejer sig om Pioneer XR-P670F med 2 stk Pioneer S-P470V.

Jeg har DENON RCD-M41 og Pioneer X-HM51DAB i tankerne, men kan ikke rigtig finde ud af om de kan trække de gamle højtalere ordentligt.

Pioneer S-P470V - Music power DIN - 100w - 8ohm

DENON RCD-M41 - 2*30w 6ohm 1kHz
Pioneer X-HM51DAB - 2*50w 4ohm 1kHz 10%THD

Kan de 2 forstærkere trække de gamle højtalere, lige så godt som den gamle forstærker ? Samt om i evt. har ris/ros til de 2 forstærkere ?
Til top Vis Philip L's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Philip L
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1060
Sendt: 29 Oktober 2017 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

Det går fint, men jeg ville nok købe nogle andre højtalere?
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
Philip L
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 63
Sendt: 29 Oktober 2017 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Jeg ville også have købt andre højtalere hvis det var mig, men nu er det en ældre herre som insiterer på at de gamle højtalere er ganske fine..

Men det er svært at finde ordentlig specifikationer på både pioneer højtalerne, samt de 2 nye forstærkere. Men tænker at de måske smider omkring 2*25w i 8ohm, hvilket jeg er lidt bange for er i underkanten til de højtalere
Til top Vis Philip L's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Philip L
 
CubeLTD
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 30 Juli 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 146
Sendt: 29 Oktober 2017 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Skal denne ældre herre høre høj musik??
Til top Vis CubeLTD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CubeLTD
 
Philip L
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 63
Sendt: 29 Oktober 2017 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Ikke koncert-højt, almindeligt brug.

Men nu har jeg bestilt den DENON via nettet, så må den returneres hvis den ikke klarer det godt nok
Til top Vis Philip L's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Philip L
 
CubeLTD
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 30 Juli 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 146
Sendt: 29 Oktober 2017 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

Hvor mange watt tror du der skal til, for at spille ved "normal" lydstyrke??

De højtalere du spørger til, er opgivet til max 100 watt music power. Du kan så dele det med 2, for at få en tilsvarende sinus-effekt. Dvs at de maks tåler 50 watt før de brænder af. Det ældre minianlæg der tidligere har trukket dem, har næppe ydet mere end 50 watt. Mit bud vil nærmere være i omegnen af 20-25 watt.

Prøver man at skrue helt op for en 20 watt forstærker på et sæt almindelige højtalere, opdager man at det kan spille temmelig højt (Nej, ikke koncert-højt). Faktisk har man sjældent brug for mere end 1-5 watt til normal lytteniveau.

Der er en udbredt misforståelse omkring fænomenet om, hvorvidt forstærkere kan trække højtalere. Af en eller anden årsag tror mange, at det minimum kræver en 100 watt forstærker at trække en 100 watt højtaler. Det er absolut ikke tilfældet. 100 watt er det absolut maksimale højtaleren kan tåle. Og da du selv skrev at det var en ældre herre, spurgte jeg netop ind til hvor højt, da min første tanke var, at det næppe var typen der skal høre unga-bunga-musik med fuld drøn.

Til top Vis CubeLTD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CubeLTD
 
Philip L
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 63
Sendt: 29 Oktober 2017 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

Er godt klar over som du skriver, at det ikke absolut skal være 100w til 100w. Men hvordan 100w music power i 8ohm, går til en 30w 6ohm rms, var ikke lige til for mig. Samt hvor mange watt "normal" lytning kræver, og om forstærkeren ville have nok overskud til at holde ordentlig fast i højtaleren. Sidst jeg rodede med anlæg stod den på store effektblokke, så den DENON virker sgu så bette..

Men tak for indlægget
Til top Vis Philip L's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Philip L
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 29 Oktober 2017 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Grumpy old men...

Søren og Philip, jeg har rettet jeres indlæg lidt til, så kanterne er lidt rundere. Husk at sætte smileys på, hvis I ønsker at fremstå glade, sure, spøgefulde osv., ellers går jeres "tonefald" bare tabt i den skrevne tekst



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
CubeLTD
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 30 Juli 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 146
Sendt: 29 Oktober 2017 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Philip L skrev:
Er godt klar over som du skriver, at det ikke absolut skal være 100w til 100w. Men hvordan 100w music power i 8ohm, går til en 30w 6ohm rms, var ikke lige til for mig. Samt hvor mange watt "normal" lytning kræver, og om forstærkeren ville have nok overskud til at holde ordentlig fast i højtaleren. Sidst jeg rodede med anlæg stod den på store effektblokke, så den DENON virker sgu så bette..Men tak for indlægget


Det der med at "holde ordentligt fast" i højtaleren, er et begreb der igen misforstås en del. Du kan finde forstærkere på 10-20 watt der holder forstærkeren i et jerngreb, mens du også kan finde forstærkere på 200 watt der på ingen måde har styr på højtaleren.

Hele "watt-begrebet" er nok ca. 99% misforstået, idet folk kæder det sammen med alt fra lydkvalitet til styr på højtaleren. Det eneste antallet af watt fortæller noget om, er hvor højt man kan spille når der er skruet op til klippegrænsen. Og selv her er der ikke 100% sammenhæng, idet mange forstærkere langt fra kan levere det de lover, når først de kobles til en højtaler, og ikke en ohmsk målemodstand i et målelaboratorie.

Jeg vil umiddelbart mene, at uanset hvilket af de pågældende anlæg du vælger, så vil det være rigelig fint til højtalerne.
Til top Vis CubeLTD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CubeLTD
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 29 Oktober 2017 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

@Philip
Du har købt et fint lille anlæg og dine højttalere dækker nok fint dit behov, det burde kun blive bedre med den nye lille Denon.
Med den kombination, så burde der ikke være nogen ko på isen
Som det allerede er nævnt, så skal der andre højttalere til, hvis du vil opleve en reel opgradering. Mindre anlæg, som er købt, som en samlet pakke, er typisk skruet sammen til ikke at blive blandet med så meget andet. Så højttalerne er tilpasset den lave effekt og forstærkeren er ikke designet til at yde mere end hvad højttalerne har brug for normalt dagligdags brug.
Hvis du er glad for funktionaliteten i dit anlæg og kan høre musikken som du plejer, så vær du bare glad for det
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes