Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 09:08   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Spotify vs. CD? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nicolai88
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 21 Oktober 2017 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Lad mig lige starte med at indskyde: Dette er ikke et indlæg der omhandler om hvorvidt der er hørbar en forskel mellem lydformater/bitrates eller ej. jeg vil blot kort dele min oplevelse og høre hvad i oplever :-), evt. få lidt indput til at eksperimentere lidt mere.

Jeg har i dag haft tid til at placere mine højttalere og lytteposition så godt som muligt i den stue kæresten og jeg nu har. D.v.s. ca. 1 meter fra bagvæggen, ca 1,5 m fra sidevægge og lyttepositionen endte med at være ca de 1/3 væk fra forvæggen. Jeg placerede lyttepositionen ud fra lyttetest, hvor jeg synes at basresponsen var så ensartet som muligt.

Jeg har købt mig en CD med michael jackson og en med Jack Johnson, for at lave en A/B test. Jeg brugte spotify og Foobar2000 op mod hinanden, som er tilsuttet min DAC, så jeg kan skifte mellem kilderne nemt og hurtigt.

Jeg var egentlig ikke meget overrasket, da jeg ikke hørte nogen forskel overhovedet. Jeg glemte endda nogle gange hvilken kilde jeg havde sluttet til og kunne ikke finde ud af hvilken ud fra det jeg hørte. Der var absolut ingen forskel. Jeg kan høre forskel på 128 kbps MP3 og 320 kbps MP3, men hoppet fra 320 kbps op til CD kvalitet giver ingen ting i mine ører.

Så jeg vil gerne høre jer en gang. Hvad er det i hører af forskel, når i går fra Spotify (svarende til 320 kbps MP3) til CD kvalitet? Det kan jo sagtens være at mine ører er blevet ødelagt af en masse gode koncerter gennem tiderne, men jeg er kun 29 år, så det burde ikke være så slemt tænker jeg.

Mit setup er i øvrigt:
Højttalere: Dynaudio Controur S3.4
Effektforstærker: Groundsound H-amp XXXV
Forforstærker: Arcam irdac-II
Afspillere: Sonos og computer
Til top Vis Nicolai88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicolai88
 
Lobo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 November 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 308
Sendt: 21 Oktober 2017 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Jeg kan tydeligt høre forskel på de fleste numre, men ikke alle. Prøv at sætte Daft Punk Random access memory og lyt godt efter trommerne... der burde du kunne høre en forskel. Jeg spiller selv på en TAC V-60 (forstærker), en TAC C-60 (Cd afspiller) og et sæt Illuminator-4 (højttalere).
Jeg bruger mest Spotify til hygge-lytning. Resten foregår via cd’en.

Når det så er sagt så står jeg stadig fast på min signatur og du skal kun tilfredsstille dine egne ører



__________________
Hvis det lyder godt - så ER det godt!
Til top Vis Lobo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lobo
 
Nicolai88
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 21 Oktober 2017 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Haha sjovt at du nævner det album!, jeg er faktisk i gang med at høre det lige nu. Det er ret imponerende, man kan høre lige fra de første par sekunder, at det er indspillet af nogle meget dygtige mennesker. Jeg må prøve at sammenligne og lytte efter trommerne, som du nævner.

Og du har fuldstændig ret, det er hvad der lyder bedst for en selv, jeg synes dog stadig at det er sjovt at eksperimentere :-).

Jeg fandt i øvrigt lige ud af at temasangen til Disneys Tarzan har en utrolig fed intro, hvor dynamik og attack virkelig viser sig. Prøv det en gang: Phil collins - two worlds, husk at fyr op for volumen, og kom gerne med lignende musik, hvis du kender nogle gode numre :-).
Til top Vis Nicolai88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicolai88
 
Nicolai88
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 21 Oktober 2017 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

Du har fuldstændig ret, der er jo tydelig forskel. Jeg prøver dog med 24bit versionen af albummet mod spotify. 24bit lyder generelt mere klart og roligt, hvor Spotify lyder lidt dæmpet, stortrommen er også højere i Spotify. Jeg mistænker lidt at numrene er behandlet forskelligt og at der ikke kun er en forskel på bitrate? Måske skulle jeg prøve at konvertere en 24bit fil til en mp3 320 kbps, og prøve det af :-P. Om ikke andet, er det jo stadig spotify mod 24bit og der er forskel uanset hvordan de endelige lydfiler er behandlet. Oplever du denne forskel med meget af det musik du lytter til?
Til top Vis Nicolai88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicolai88
 
Lobo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 November 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 308
Sendt: 21 Oktober 2017 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg lægger mærke til det på mange numre, som jeg kender godt på mit eget anlæg. Det lyder mere frigjort på cd’er end via Spotify. Det er dog svært at høre med mindre man har en reference ved siden af. Der er lidt højere output på min cd, men det kan jeg stille så det matcher indgangen fra Spotify OG der er hørbar forskel på næsten alle de cd’er jeg smider på. Prøv også at lytte til Mark knopfler Screenplaying nummer 5. Der er også stor forskel... et flot nummer desuden.

__________________
Hvis det lyder godt - så ER det godt!
Til top Vis Lobo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lobo
 
Nicolai88
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 21 Oktober 2017 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Super jeg synes selv meget godt om Mark knopfler, så det prøver jeg lige, tak!
Til top Vis Nicolai88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicolai88
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 21 Oktober 2017 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

Eksemplet med Daft Punk's Random Access Memories er desværre et dårligt eksempel, at sammenligne med, da der er lavet forskellige masters til de forskelige medier. Dvs. at den lyder hørbart anderledes alt efter om den afspilles på vinyl, CD, eller HD 24bit streaming... been there - done that!

I øvrigt er det de færreste, der kan høre forskel på 320kbit MP3 og CD, og ditto CD og 24 bit. Og de som kan høre forskel falder nok igennem, hvis det sker i en blindtest



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Nicolai88
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 21 Oktober 2017 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Jeg tænkte det nok Mikkel G :-). Den forskel jeg hører på 128 kbps vs 320 kbps er udtværet dynamik og manglede dele af det øverste frekvensområde.
Random access memories lød som mere end bare det. Men om det er bitrate eller master er i sidste ende lige gyldigt. Hvis man jagter god kvalitet, er der
jo en forskel på de to medier, spørgsmålet er så bare: Hvor mange laver så det nummer?
Til top Vis Nicolai88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicolai88
 
Nicolai88
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 21 Oktober 2017 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

Og jeg mener selvfølgelig at lave forskellige masters til de forskellige medier, når jeg siger "laver det nummer" :-).
Til top Vis Nicolai88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicolai88
 
Lobo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 November 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 308
Sendt: 21 Oktober 2017 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

Det er muligt at lydkvaliteten skyldes forskellige Masters... Jeg hundredevis af cd’er og jeg sværger fortsat til dette old-School medie fremfor Spotify på de fleste numre.
Spotify er super “convenient” og er fint til lidt musik-surfing for mit vedkommende.
Måske jeg kan overbevises en dag med en bedre dac... for det betyder jo også noget i kæden.

__________________
Hvis det lyder godt - så ER det godt!
Til top Vis Lobo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lobo
 
Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 21 Oktober 2017 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:
I øvrigt er det de færreste, der kan høre forskel på 320kbit MP3 og CD, og ditto CD og 24 bit. Og de som kan høre forskel falder nok igennem, hvis det
sker i en blindtest

Personligt, så synes jeg bestemt, at der er forskel på de 320Kb/s MP3 og CD. MP3, er på rigtigt mange måder et godt format - men, der er sku stadigt bare ik det samme hul igennem, luft omkring ting og samtidigt har det et lidt groft skær over sig. Ting som eks bækkener, som ringer ud - det lyder ik på samme måde i min optik Personligt, så tror jeg ikke jeg kan høre forskel på, om det er 16 eller 24bit på et mastereret nummer. Men, det kommer sikkert også an på, om signalkæden kan spille op med det dynamik område, som den 24bit opløsning har - her kan man så tale om antallet af usefull bit's i sin kæde Men, om ik andet - så er det altid ret sjovt, at se, hvad man kan høre af forskel på de forskellige encoding former

Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 21 Oktober 2017 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Nicolai.....
Nu efterlyste du selv nogle fede numre
Her er et, hvortil jeg kun kan sige..... hvis det bliver skingert, når du når den lydstyrke, du gerne vil ha´, så er din forstærker for lille

https://www.youtube.com/watch?v=zLMeDUBKmBs&spfreload=10


__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Nicolai88
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 21 Oktober 2017 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

Haha! Min kæreste startede med at synge med, lige i det jeg satte nummeret på Boydk, hun elsker acapella og disney. Jeg er dog ikke selv fan af disney
musik normalt, det jeg kunne lide ved phil collins nummeret var trummerne i introen.
Til top Vis Nicolai88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicolai88
 
Nicolai88
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 21 Oktober 2017 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

Og min forstærker er i øvrigt ikke for lille boydk, den er i hvert fald ikke til "garagen", hvis den skulle opfylde det der står i dit citat ;-).
Til top Vis Nicolai88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicolai88
 
Lobo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 November 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 308
Sendt: 21 Oktober 2017 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Fedt nummer.. det kunne trække teenagedatteren ud af hulen

__________________
Hvis det lyder godt - så ER det godt!
Til top Vis Lobo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lobo
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 21 Oktober 2017 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

Lobo skrev:
Fedt nummer.. det kunne trække teenagedatteren ud af hulen

  SÅDAN !!

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 21 Oktober 2017 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Nicolai88 skrev:
Og min forstærker er i øvrigt ikke for lille boydk, den er i hvert fald ikke til "garagen", hvis den skulle opfylde det der står i dit citat ;-).


Fedt nok... Det var bare ligesom for at præcisere... Man tror, at mellemtoneområdet såsom stemmer ikke kan presse en forstærker sammenlignet med gumpetung bas. Har en LP med Don Grusin, hvor han spiller vibrafon. der er simpelthen så stor en energiudladning i de metalrør, så man bliver helt skræmt. Godt din amp ku´ klare mosten

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Nicolai88
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 21 Oktober 2017 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Det var jeg ikke klar over :-). Kan desværre ikke teste mere i dag, men kom gerne med bud på flere numre, hvor man kan gør forskel og gerne beskrivelser af hvad i hører af forskel. Så har jeg lidt til næste gang jeg får chancen for at fyre ordentligt op    .
Til top Vis Nicolai88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicolai88
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 21 Oktober 2017 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Nicolai88 skrev:
Jeg tænkte det nok Mikkel G :-). Den forskel jeg hører på 128 kbps vs 320 kbps er udtværet dynamik og manglede dele af det øverste frekvensområde. Random access memories lød som mere end bare det. Men om det er bitrate eller master er i sidste ende lige gyldigt. Hvis man jagter god kvalitet, er der jo en forskel på de to medier, spørgsmålet er så bare: Hvor mange laver så det nummer?

Desværre er det alt for få, der tager sig tid (og dermed penge til), at lave individuelle masters til de forskellige medier, men et andet eksempel er Rammstein's Liebe ist für alle da, hvor det er meget tydeligt, at der også er brugt tid på en vinylmaster. Om det er streaming eller CD, betyder derimod ikke noget, og i princippet heller ikke med HD 24 bit. Daft Punk har blot valgt at ændre mixet til HD, så det lyder bedre (i virkeligheden bare anderledes )

Desværre har jeg også oplevet tilfælde hvor en CD master er lagt på vinyl, og det skriger til himlen!  Ligesom i CD'ens barndom, hvor forvirrede marketingsfolk og teknikkere benyttede vinyl-masters på de første udgivelser... det lød rædselsfuldt! Derfor kom der ret hurtigt en masse remaster-udgivelser på CD, som udnyttede mediet bedre.

Årsagen til, at man bør lave forskellige masters til analog og digital er, at de to medier er frekvensmæssigt meget forskellige, og derfor lyder meget forskelligt, og det kan en master kompensere for, så de lyder tilnærmelsesvis ens. Men der vil være forskelle, og det bør der også være, da det giver mest mening, at udnytte mediernes fordele i stedet. Og det er dét Daft Punk og rammstein har benyttet sig af... så det er kun godt, at de lyder lidt anderledes



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Lobo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 November 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 308
Sendt: 21 Oktober 2017 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

@Mikkel,

Tak for forklaringen.
Har du mulighed for at uddybe yderligere hvorfor Daft Punk lyder så forskelligt fra CD (digitalt) til Spotify (digitalt formoder jeg)? Og hvordan musik
på cd og vinyl adskiller sig frekvensmæssigt?
Er 400hz på en bas ikke samme lyd på begge medier?
Forklaringen kan måske være relevant i forhold til at forstå de oplevede “kvalitets-forskelle” mellem cd og Spotify.


__________________
Hvis det lyder godt - så ER det godt!
Til top Vis Lobo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lobo
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes