Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 00:35   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Det rigtige setup? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
McOwn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Oktober 2017
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2
Sendt: 06 Oktober 2017 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Kære HiFi4All brugere,

Jeg står i en situation hvor jeg skal til at vælge noget udstyr for første gang, men det er overvældende hvor mange forskellige kilder til information man finder.

Mit behov:
God lyd til et LG OLED 65" TV, og til min stationære computer, hvor jeg kan vælge hvilken af de to højtalerne skal spille lyd fra og skifte frem og tilbage efter behov (forstærker?) Jeg spiller lidt progressive trance og house musik, men for det meste er lyden bare til enten det jeg har på TV-out eller de spil jeg spiller.

Jeg har fået to forskellige anbefalinger:
1: Den ene var en Denon AVRX520BT forstærker, eller en tilsvarende hvis jeg ikke ville have surround, hvilket jeg ikke regner med at være noget jeg behøver. Til den Dali Zensor7 højtalere. Personligt fandt jeg nogle Yamaha NS-F350 højtalere der så pæne ud, som ville passe godt ind æstetisk set.

2: Anden valgmulighed var fra en kammerat, der svor at det ville være en dårlig combo, og at jeg skulle satse på en ældre integreret forstærker der (kan have hørt ordene forkert) sammen med en DAC ville kunne levere bedre lyd end det digitale i første forslag, til samme penge. Og så skulle jeg prøve at få fat i nogle højtalere ved navn Studio 530, som jeg ikke kan finde til salg nogen steder.

Mit budget er helst under 5.000kr, men jeg kan godt gå op til 7.000kr ca. hvis forskellen er dét værd. Jeg kan godt lide at skrue op lidt en gang i mellem hvis jeg går og bygger eller gør rent i lejligheden, men aldrig bragende højt.

Hvis der er nogen der kunne komme med input på hvilke af disse valg, eller hvis de har et helt tredje, så ville jeg blive meget taknemlig. Jeg har svært ved at vurdere om disse er overkill, eller om der er ting i hardwaren der ikke passer sammen og hvor jeg burde erstatte med andre dele.

På forhånd tak for al information; det modtages glædeligt

De bedste hilsner,
En forvirret men interesseret nybegynder

__________________
Altid klar på at lære <3
Til top Vis McOwn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McOwn
 
MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 646
Sendt: 07 Oktober 2017 kl. 07:30 | IP-adresse registreret  

Hvis ikke du vil surround, så find dig en god stereo forstærker - evt brugt, således at du får mere for pengene.
Samme med højttalere. Kig fx efter Burchardt - der giver super lyd til pengene (og så er det dansk)
Til top Vis MSG1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MSG1979
 
McOwn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Oktober 2017
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2
Sendt: 07 Oktober 2017 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Hvordan ved jeg hvad der passer godt sammen dog? Er der nogle gyldne regler for hvad man skal lede efter? Hvad slags specs der passer sammen, og sådan noget?


__________________
Altid klar på at lære <3
Til top Vis McOwn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McOwn
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 08 Oktober 2017 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Du har højttalere (Dali Zenzor 7)?

Jeg ville også købe brugt - og bruge ca. halvdelen af budgettet på forstærker og sidste del på DAC. Du kan få forstærkere med indbygget DAC, hvilket er
smart hvis plads eller æstetik (konen/kærestens mening) er afgørende. Fordelen ved forstærker og DAC for sig, er at du kan skifte én af dem hvis du
eks. får nye højttalere. Der er kort sagt bedre mulighed for at fintune lyden.

Bud på god forstærker: http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=328870

DAC: http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=328399
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 08 Oktober 2017 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

Det er svært at råde en anden mht. sammensætningen af et anlæg. Bare i den lille kreds af hifi-entusiaster hvor jeg færdes er vi bestemt ikke enige om
hvordan et anlæg skal lyde

Så vælg med dine ører - og vær ligeglad med andres mening. Det gode ved at købe brugt er at du ofte kan sælge igen til samme pris
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
mathiasen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Maj 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 90
Sendt: 08 Oktober 2017 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Du skal starte med at finde ud af hvilke digitale udgange til lyd dit tv har. (fx COAX eller toslink(optisk))
Din PC ville jeg tilslutte med USB til en ekstern DAC, da det alm analoge lydsignal sådan en computer kan levere er ret ringe.

Når du har kortlagt de udgange du har og skal bruge, skal du beslutte om du vil finde en forstærker med tilsvarende indgange, eller
om du vil have en seperat DAC med de relevante indgange til at stå for digital-analog-konverteringen og så videre med et alm
analogt signal til forstærker.

Typisk har surround forstærkere alle de indgange du skal bruge, inkl HDMI til playstations/streamingbokse osv. Alm
stereoforstærkere har typisk en del analoge indgange og måske indbygget DAC, men det er ikke alle.

Der er begyndt at komme flere stereo forstærkere med nogle af de features som surround-modelleren kan tilbyde. FX Onkyo TX-
8270.

Det er en jungle og det er svært at beslutte sig til hvad man skal have..

Står din PC og TV samme sted?

Jeg ville nok kigge efter en surround-reciver med USB-indgang hvis det var mig der skulle starte fra bunden. Evt med zone-2
højttalerudgange til nogle små studie-monitor højttalere på skrivebordet ved computeren og et bredt udvalg af indgange til
TV/musik/streamingbokse.

Hvis du er helt på bar bund ville jeg tage ned i en Hifi-biks og fremlægge dine ønsker og behov for indgange. Beslutter du dig for at
prøve noget, tilbyder de fleste seriøse forhandlere at du kan låne udstyr med hjem og lytte derhjemme. Det man hører i butikken
lyder tit helt anderledes derhjemme, hvor rum/højttalere/signal-kilder er anderledes.
Til top Vis mathiasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mathiasen
 
no1Klein
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 December 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 287
Sendt: 08 Oktober 2017 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

Du skriver at du synes godt om yamaha højttaler 
Skulle du så ikke kikke på deres A-S701 den har indbygget dac.
En 20 år gammel forstærker skal du nok holde dig fra! min mening
Til top Vis no1Klein's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af no1Klein
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes