Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 14:19   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Hvilke udgangsrør? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Vinylfan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Februar 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 398
Sendt: 03 Oktober 2017 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

Jeg fandt nogle specifikationer på KT120 rørene.

KT120 rørene er så høje, at beskyttelsesgitteret på min PrimaLuna ProLogue 2 ikke kan komme helt på plads.
Det er da noget klamp, hvis toppen af KT120 rørene støder på beskyttelsesgitteret. Er det ikke?

Mvh.
Vinylfan
Til top Vis Vinylfan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vinylfan
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 03 Oktober 2017 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

Rigtige mænd bruger ikke beskyttelsesgitter

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Vinylfan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Februar 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 398
Sendt: 03 Oktober 2017 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

Jeg har igen været i kontakt med PrimaLuna. De skrev sådan til mig:

"We have a tube cover extension kit available for EUR 10,- that will solve this problem.

Best regards,

Michiel van den Brekel

Durob Audio BV"

Jeg kan derfor godt anvende KT120 rørene til min forstærker, og sammen med
"tube cover extension kittet" kan jeg stadig bruge beskyttelsesgitteret.

Er der flere herinde, der har erfaringer med KT120 rørene?

Mvh.
Vinylfan
Til top Vis Vinylfan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vinylfan
 
Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 629
Sendt: 04 Oktober 2017 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

Enig med Boydk.
Hvorfor skjule den smukke glød fra rørene med et grimt cover/gitter??
Forståeligt, hvis du har "pilfingre" i familien, som ikke kan forstå at det er nix pille (læs: småbørn)

__________________
Alt under 1000 Watt er kun til skrot....
Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger
 
Vinylfan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Februar 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 398
Sendt: 04 Oktober 2017 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Også enig her.
Men jeg tror, at jeg kommer i "bad standing" hos mit barnebarns forældre, hvis jeg spiller uden gitter.

Mvh.
Vinylfan
Til top Vis Vinylfan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vinylfan
 
Vinylfan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Februar 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 398
Sendt: 04 Oktober 2017 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Lige nu står valget mellem
1) 4 stk. Tungsol KT120 rør (matched), tube cover extension kit og
2) Pakken: 2 stk. 12AX7 WA Jan Philips, 2 stk 12AU7 WA/6189 W Jan Philips, 4 stk. KT88 Gold Lion Re Issue in a matched Quad
Hvad bør jeg vælge?

I sidste uge foreslog en af mine hi-fi venner, at jeg skippede alt det rørhalløj, og i stedet købte en Rega Elicit R.
Hvad siger I til det? Er det ikke et step bagud, eller i bedste fald et step til siden?

Mvh.
Vinylfan
Til top Vis Vinylfan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vinylfan
 
Lobo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 November 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 308
Sendt: 04 Oktober 2017 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Rør, solid state eller digitalforstærkning er en smagssag... og kun dine ører kan afgøre hvad der er det bedste til sin smag (og budget). Der kan måske være lidt om snakken i relation til følsomhed, impedans og nuværende udgangseffekt. Det er dog mindre relevante hvis du ikke spiller særligt højt.... jeg har ikke hørt hverken den ene eller den anden... Jeg har altid foretrukket vellyd over watt og det er et subjektivt emne... men indtil videre fortsætter min rejse med rør.

Jeg ville vælge KT88 og udskift af ale pre-rør fremfor KT120 og nyt gitter

__________________
Hvis det lyder godt - så ER det godt!
Til top Vis Lobo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lobo
 
Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 629
Sendt: 04 Oktober 2017 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

Enig med Lobo.
fik lov til at låne et Shuguang 845 rør forstærker.
Men de kunne ikke lide at trække mine Cerwin Vega'er.
Da jeg skruede op til det lytte niveau, jeg kan lide og lyttede til klassisk musik.
845 rørene blev temmelig red-platede.

Så jo. Alt med måde.
Rør forstærkere kommer jeg nok ikke i nærheden af. de er simpelthen for svage.
Medmindre man falder over et par Philips EL6471 mono rør forstærkere.
https://www.youtube.com/watch?v=C3_-2fUm6y0

__________________
Alt under 1000 Watt er kun til skrot....
Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger
 
kevin123
Branchemedlem
Branchemedlem

Medarb. - Computersalg.dk

Bruger siden: 09 April 2016
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 433
Sendt: 04 Oktober 2017 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Hvilke højtaler spiller du på , min primaluna prologue Premium med el34 har spillet på Martin Logan Montis til 100 000 kr og den faldt ikke i gennem .
Lige nu spiller jeg på Mission Freedom 5 , en ganske god højtaler. Jeg har på kt120 rør i min primaluna prologue Premium og det er ganske godt , samt jeg har 12au7 fra EH og 12au7 Gold fra JJ , jeg kan næsten gå ind i lyd billedet og røre ved musikerne . Den har hamrende dyb bas , samt er den lyn hurtig , den lyder faktisk slet ikke som rør snarre som det bedste fra transistor .

Med el34 yder den 2x34 watt og med kt120 2x44 watt , men watt betyder ikke alt .

Jeg har også en Creek Evo 2 , så de er meget velkommen til et lyt .
Til top Vis kevin123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kevin123
 
Vinylfan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Februar 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 398
Sendt: 04 Oktober 2017 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Mine højttalere er DALI Rubicon 2.
Det jeg måske kan synes, at jeg mangler lidt med min PrimaLuna ProLogue 2 er dynamik
eller "smæk for skillingen".
Rega Elicit R yder 105 watt i 4 ohm og 162 watt i 8 ohm mod PrimaLunaens 40 watt.
Det burde da alt andet lige give mere "smæk for skillingen" eller hvad?

Mvh.
Vinylfan
Til top Vis Vinylfan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vinylfan
 
Lobo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 November 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 308
Sendt: 05 Oktober 2017 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

Du får helt sikkert meget mere smæk. Din watt opgivelse på Rega'en er godt nok den anden vej rundt. Ikke desto mindre bør det ekstra headroom
give mulighed for bedre dynamik når du spiller højt. jeg har tidligere haft et sæt 2-vejs på størrelse med dine og de skulle altså have noget power for
at lukke op. (Dynabel Super Exact).

__________________
Hvis det lyder godt - så ER det godt!
Til top Vis Lobo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lobo
 
Vinylfan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Februar 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 398
Sendt: 05 Oktober 2017 kl. 08:30 | IP-adresse registreret  

Du har helt ret Lobo: Rega Elicit R yder 2 x 105 watt i 8 ohm og 2 x 162 watt i 4 ohm.
Det er en sjov måde Rega opgiver udgangseffekt på. Andre producenter ville skrive 2 x 100 watt i 8 ohm og 2 x 160 watt i 4 ohm.

Jeg har lidt på fornemmelsen, at jeg aldrig når helt i mål med min PrimaLuna ProLogue 2 rørforstærker med hensyn til
dynamik og "smæk for skillingen". Jeg har indtil nu skiftet udgangsrør to gange - det bliver tredje gang, hvis jeg beslutter mig for
at udskifte udgangsrørene nu. Forforstærker rørene har jeg udskiftet en gang. Men sidste gang, der gik et forforstærkerrør, tog det
et udgangsrør med og også diskantenheden i mine daværende Dynaudio Audience 52 SE. Så det er ved at blive en dyr fornøjelse.

Hvis jeg så heller ikke opnår den dynamik, og det "smæk" jeg søger, er det måske på tide at søge over i en solid state forstærker?

Mvh.
Vinylfan
Til top Vis Vinylfan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vinylfan
 
kevin123
Branchemedlem
Branchemedlem

Medarb. - Computersalg.dk

Bruger siden: 09 April 2016
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 433
Sendt: 05 Oktober 2017 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Hej jeg er lidt nysgerrig , du siger at din forstærker har ødelagt dine højtaler og du har skiftet rør 3 gange , så tænker jeg om den er helt på toppen. Så vidt jeg ved har den et system som netop skal redde dine højtaler , det hedder BTI . Det system skulle træde ind hvis noget er helt galt.

Og ang. mere smæk på , så får du ikke mere smæk på bare ved at købe en Rega , dine højtaler er ikke særlig effektive de har en følsomhed på 87db og måske lavere . Hvor stort rum vil du spille op med Rubicon 2 , jeg ville se mig om efter nogle højtalere med en højre db omkring de 90-91 .

Jeg har spillet på Proac Super tablette , de har en følsomhed på 84db , i et lille rum og jeg manglede ikke smæk på.
Til top Vis kevin123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kevin123
 
Vinylfan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Februar 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 398
Sendt: 05 Oktober 2017 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Kevin123, jeg er også lidt forundret over, at der går rør så tit. Jeg købte PrimaLuna'en i 2005, og den var kun et år gammel,
da det første rør gik. Jeg er også lidt forundret over, at dengang der gik et forforstærkerrør i højre kanal, at det tog et
udgangsrør med i højre kanal og også diskantenheden i højttaleren i højre kanal. Jeg synes nemlig også at have læst, at
der er et eller andet beskyttelseskredsløb? Mener du (kevin123), at forstærkeren skal til reparation?
Det er rigtig nok, at mine DALI Rubicon 2 har en følsomhed på 87 dB, men min stue er kun ca. 20 kvadratmeter.
Jeg har hørt Rubicon 2 i et stort rum med en kraftig forstærker (2 x 150 watt), og her var jeg fuldstændig målløs over, at
mine højttalere kunne lyde så dynamiske og med så meget "smæk". Hvis jeg ikke vidste det, ville jeg være 100% sikker på,
at det var nogle andre højttalere, der spillede.

Mvh.
Vinylfan
Til top Vis Vinylfan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vinylfan
 
kevin123
Branchemedlem
Branchemedlem

Medarb. - Computersalg.dk

Bruger siden: 09 April 2016
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 433
Sendt: 05 Oktober 2017 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

Der er en dansk importør af Primaluna. Skriv til dem og forklar problemet , de kan fixe evt. problemer . Måske et tjek ville være godt.

Ok dit lytte rum er ikke stort , så burde din forstærker være ok .

Jeg har pt aldrig haft et defekt rør eller et sprunget rør , min BTI har været aktiveret , men har altid bare kunnet slukke og tænde igen efter ca 10 min og alt var og bagefter.

Som sagt , jeg har også en Creek Evo 2 som er meget lig en Rega , den kan lånes til evt test.
Til top Vis kevin123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kevin123
 
Lobo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 November 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 308
Sendt: 05 Oktober 2017 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

Alt for mange rørforstærker bliver leveret med rør der er taget ned fra hylden. De måler muligvis indenfor fabrikantens specifikationer og tolerancer,
men de kan være meget langt fra det optimale. De er med stor sandsynlighed heller ikke checket for mikrofoni og lignende. Det er i hvertfald min
begrænsede erfaring med rørforstærkere. På min egen målte de 2 stk. 6922 forkskelligt. Det samme gjorde de 2 stk. 6AG7 og 3 ud af 8 6CA7 var
også soggy. Jeg har også haft rør der stod af med hyl og brum til følge... derfor anvender jeg nu kun håndselekterede, parrede og udmålte rør.
Desuden bliver de målt igennem ca. en gang om året (jeg lytter til musik 20-30 timer om ugen). Det virker og der har ikke været problemer siden.

__________________
Hvis det lyder godt - så ER det godt!
Til top Vis Lobo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lobo
 
Vinylfan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Februar 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 398
Sendt: 05 Oktober 2017 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Kevin123, har du aldrig haft et sprunget eller defekt rør??? Min "BTI" (hvis jeg har sådan en) har aldrig været aktiveret.
Nu er der ingen af mine hi-fi venner, der bruger rør, så jeg troede, at det var ganske almindeligt, at der gik et rør af og til.
Det er pænt af dig, at jeg må låne din Creek Evo 2. Men når det ikke lige er en Rega Elicit R, vil jeg ved et eventuel lyt
blive i tvivl om, hvorvidt den helt opfører sig som en Rega eller ikke.

Lobo, hvor køber man håndselekterede, parrede og udmålte rør? Du skriver, at du måler dine rør igennem ca. en gang
om året. Hvordan måler du rørene? Og "fanger" du rør, som har ændret sig?

Mvh.
Vinylfan
Til top Vis Vinylfan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vinylfan
 
Lobo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 November 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 308
Sendt: 05 Oktober 2017 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

Jeg er så heldig at kende en tekniker, som reparerer rørgrej - primært til musikbranchen. Han har alle de testere der skal til og ved præcis hvordan et
rør skal opføre sig. Han har ikke lavet andet de sidste 20++ år. Du kan formentlig finde et velrenommeret værksted i lokalområdet der tilbyder samme
service ellers kan jeg henvise til ham jeg bruger. Han er rimelig med priserne og ærlig (send en PM hvis du skal bruge hjælp). Selekterede og
matchede rør kan du købe alle de gængse steder hvor rør handles. Jeg har fået hjælp af min tekniker. Man betaler en lille merpris, men det er min
erfaring at det er givet godt ud. Jeg fanger rør der ændrer sig ved at skrive værdierne ned fra gang til gang. Min forstærker har dynamisk bias, men
den lyder klasser bedre med gode rør i.

__________________
Hvis det lyder godt - så ER det godt!
Til top Vis Lobo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lobo
 
kevin123
Branchemedlem
Branchemedlem

Medarb. - Computersalg.dk

Bruger siden: 09 April 2016
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 433
Sendt: 05 Oktober 2017 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Kan faktisk se at Prolog 2 ikke har Bad Tube Indikator , det er et kresløb der gå i kraft når et rør er defekt og lukker forstærkeren ned inden det går galt og der lyser en rød diode ved det rør der er defekt.

Jeg har aldrig været ude for et rør der var defekt . Min forstærker har aldrig sprunget et rør .

Man kan købe rør der er parrede hos de fleste forhandler , typisk er det udgangsrør hvor det er vigtigt at få den parrede. Men det er ikke så vigtigt ved Primaluna , da de har et genialt bias system , hvor man kan køre med et el34 , kt77 , kt88 og kt 120 samtidigt uden problemer .•Adaptive AutoBias sørger for at alle rør køre optimalt .
Til top Vis kevin123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kevin123
 
Lobo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 November 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 308
Sendt: 05 Oktober 2017 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Kevin: det er noget pladder.... Sorry
Pre-amprør er da mindst ligeså vigtige. Hvis signalet der forstærkes ikke er optimalt vil resten blive påvirket af det. Min forstærker har også “genial”
bias, men hvis udgangsrør er soggy så er “genial” bias altså ligegyldigt....

__________________
Hvis det lyder godt - så ER det godt!
Til top Vis Lobo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lobo
 

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes