Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 23:07   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dali 18 II ekspert? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
E30NA
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2011
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 294
Sendt: 26 September 2017 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

Hej, jeg har lige erhvervet mig et sæt Dali 18mk2, hvor den ene Vifa diskant er defekt. Jeg har allerede bestilt et sæt AUDAX TW025A0 som erstatning. Men efter en del læsning på nettet er jeg kun blevet mere forvirret over hvad for nogle diskanter mine 18mk2 er født med.

Er de født med en Audax hd100 skulle der side en 2 Ohm modstandmodstan i serie med Vifa diskanten- det gør der ikke. Jeg har tilmed læst at nogle 18mk2 er født med Vifa diskanter. Og så passer filteret måske ikke til en AUDAX TW025A0? Er der en der kan hjælpe med den her?

Til top Vis E30NA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af E30NA
 
kevin123
Branchemedlem
Branchemedlem

Medarb. - Computersalg.dk

Bruger siden: 09 April 2016
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 426
Sendt: 26 September 2017 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Så skal du bruge Vifa diskanter , da det er den sidste udgave der kom med disse diskanter . Audax duer ikke medmindre du ændre filteret.
Til top Vis kevin123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kevin123
 
E30NA
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2011
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 294
Sendt: 26 September 2017 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Tak for svar.
Er der en erstatning for Vifa enhederne, ligesom der er for Audax
enhederne?
Eller alternativt et sted hvor man kan finde oplysninger om
delefiltrene på de to modeller, så jeg kan ændre filteret til Audax
enhederne?
Til top Vis E30NA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af E30NA
 
Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1444
Sendt: 26 September 2017 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Tror næppe du finder nogle diagramtegninger på filtrene nogen steder. Dali selv har intet på dem.

Audax diskanten blev benyttet i 18 MK.I og fortsatte i MK.II

Den udgik dog kort efter produktionsopstart på højttalermodellen, og valget faldte så på Vifa enheden. Jeg er ikke bekendt med en direkte afløser til den enhed.

Der er ikke på noget tidspunkt ændret i filteret på modellen, så modstanden bør altså sidde der et sted. Har du været inde ved filteret og tjekke ?
Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz
 
E30NA
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2011
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 294
Sendt: 26 September 2017 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke set på filteret i nu.
Hvis der ikke er ændret på filteret, så kan det ikke gå helt galt.
Jeg prøve og se efter en af dagene. Ved du om der sider andre
modstande i diskant filteret end 2 ohms modstanden?
Der er også den mulighed at der er monteret Vifa diskanter uden
modstand.
Jeg vil prøve og montere Audax diskanterne når jeg modtager dem i
morgen, og lyder det forkert, så ved jeg hvor jeg skal kigge.
Tak for svar 👍
Til top Vis E30NA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af E30NA
 
hififreak
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 April 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 291
Sendt: 27 September 2017 kl. 07:28 | IP-adresse registreret  

Til top Vis hififreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hififreak
 
E30NA
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2011
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 294
Sendt: 28 September 2017 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

Jeg har modtaget diskanterne i dag, og har kontrolleret hvordan delefiltrene er bestykket, og de er identiske med dem i artiklen. Der er en anden udskæring i mine kabinetter end dem i artiklen, på den måde at de to udskæringer til diskantens poler sider tæt sammen, og ikke på hver side af diskanten som i artiklen. Dvs at der igen er flere muligheder..

I og med at der er forskel på vores kabinetter, må man gå ud fra at de er født med forskellige diskanter. Der sider i mine, ligesom dem på billederne, en 2 Ohm modstand først i diskant filteret, og en 1 Ohm før diskanten, med en 27 Ohm parallelt. Jeg er kommet til samme konklusion som i går- jeg må lytte mig frem til om de lyder som de skal. De står og spiller nu, og jeg vil så lytte til dem i aften når de har spillet i nogle timer.

Til top Vis E30NA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af E30NA
 
E30NA
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2011
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 294
Sendt: 29 September 2017 kl. 07:29 | IP-adresse registreret  


Her er et diagram inde fra HifiGalleri, og det er det samme diskant
filter som der sider i mine 18mk2.
Lige umiddelbart er jeg ikke helt tilfreds med lyden, da der er meget
energi i toppen i forhold mellemtonen, der er lidt lukket i lyden.
Der er en lille tendens til s lyde, og det er bestemt ikke noget jeg kan
genkende fra mit anlæg.
Men der er måske en lille tilspillings tid på diskanten som skal
overståes inden jeg rigtig kan bedømme lyden.
Til top Vis E30NA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af E30NA
 
44nitram
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 164
Sendt: 02 Oktober 2017 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

Hvorfor skriver du ikke til Dali fabrikken, de kan svare dig på det.
Til top Vis 44nitram's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 44nitram
 
E30NA
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2011
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 294
Sendt: 03 Oktober 2017 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Jeg har som det første prøvet at kontakte Dali, både inde på deres forum og på mail, men har ikke hørt fra dem i nu.
Da der findes to forskellige diskant filtre, vil jeg prøve og bygge dem tilbage til den første slags filter, hvor jeg sløjfer 1 ohms modstanden i serie, og bytter 27 ohms modstanden der sider parallel ud med en 33 ohm. Dette skulle flytte delefrekvensen op på Audax diskanten, og det er det jeg mistænker skal til.
Der er også købt ind til en lpad der dæmper med 1,5dB, der kan monteres før diskant filteret.

Det skal dog lige tilføjes at diskanten er blevet noget mere medgørlig efter at den har spillet nogle timer, og den passer godt i spillestil med resten af højttaleren. Der er dog stadig lidt s lyde, og det håber jeg at kunne få bugt med ved at ændre modstandene.
Det vil komme til at se sådan her ud:

Til top Vis E30NA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af E30NA
 
E30NA
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2011
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 294
Sendt: 03 Oktober 2017 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Til top Vis E30NA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af E30NA
 
E30NA
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2011
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 294
Sendt: 10 Oktober 2017 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Så har jeg fået eksperimenteret med delefiltrene, og det endte med at jeg også monterede l-paden. De Dali 18mk2 jeg har må være født med Vifa diskanterne, og det filter virker ikke sammen med Audax diskanterne. Der var tydelige s lyde og for meget energi i den lave diskant.

Og hold da op det har forandret højttaleren. Det er ikke en decideret high end højttaler, men hold da op hvor har Dali lavet et pletskud med deres 18mk2. Den har nogle kvaliteter man skal betale mange penge for i en moderne højttaler, og lyden er i det hele taget meget helstøbt og dynamisk.

Her er nogle billeder af filteret:


Til top Vis E30NA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af E30NA
 
SlotCarsten
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 Januar 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 55
Sendt: 11 Oktober 2017 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

Jamen tillykke med dine Dali 18 mk II. Jeg har selv haft dem i over 30 år. Dvs. jeg har over tid haft 4 sæt som er bygget sammen efterhånden som de blev slidt op. (Katte kan være hårde ved gummi kanterne !) For et års tid siden veg de dog pladsen for et sæt Dali Opticon 8.

Men det er et sæt voldsomt underholdende højtalere. Især hvis du kobler dem med en strømstærk forstærker. Jeg har selv brugt en Mark Levinson 334. Et match made in heaven. Også selvom forstærkeren koster 10 gange så meget som højtalerne.

Anyway, hvis du nu bliver rigtigt glade for dem, og er villig til at ofre lidt på en forbedring, så kan jeg anbefale udskiftning af kondensatorer til Mundorf M-cap supreme. Det blev de bestem ikke dårlige af.

Et andet praktisk talt gratis trick er af lægge en bremme af bomulds vat langs ydersiden af diskanterne. (Til højre for højre diskant, venstre for venstre, you get the picture). Min opfattelse af dette var at det dæmpede den vandrette spredning væk fra højtalerne, og dermed kunne jeg styre/dæmpe side refleksioner fra rummets side vægge. Det løftede billede en hel del.

MVH, Carsten G.
Til top Vis SlotCarsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SlotCarsten
 
E30NA
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2011
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 294
Sendt: 11 Oktober 2017 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Hej Carsten
Tak for rådene. Jeg er blevet glade for dem må jeg indrømme Jeg skal flytte inden for den nærmeste fremtid, og min tanke var at de skulle bruges på værkstedet på den nye bopæl. Skumkanterne er mørnet på mine oprindelige højttalere, så Dali 18mk2 skulle kun bruges i stuen indtil de gamle var repareret. Dem ville jeg så lave efter flytningen. Men jeg er blevet overrasket over hvor godt de Dele 18mk2 lyder nu hvor jeg har fået styr på diskanten. Jeg tror at de får lov til at stå i stuen lidt tid efter flytningen.

De er spændt for en Vincent SP-331 effekt og en SA-T7 pre, og det fungerer ret godt. De kan spille det meste musik, da de aldrig bliver anmassende, de går klokkerent ned til under 35Hz, og har en voldsom dynamik. Stereo perspektivet er også ok, specielt efter jeg fik dem tiltet lidt bagover med nogle længere spikes i for. Men hvordan er dine Opticon 8 i forhold til 18mk2? Og hvordan oplevede du dine upgrades i filteret?

Til top Vis E30NA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af E30NA
 
SlotCarsten
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 Januar 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 55
Sendt: 12 Oktober 2017 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Hej E30NA.

Jeg has desværre aldrig haft lejlighed til at høre en Vincent SP-331, men en hurtig søgning indikere at det netop er den type forstærker der skal til for at få det bedste ud af et sæt 18mkII.

Min erfaring var også at de skal tiltes bagud og med toe-in. Faktisk skal højtaler fronten pege direkte mod ørene i lytte positionen. (Og den affasede kant på fronten skal vende ind mod midten).

Underholdende som de er, har de dog et lidt mørkt lyd billed. Når de blev skiftet til Opticon-8 skyldes det dels at de efter 30 år måske ikke var helt så kønne i stuen som man kunne ønske sig, og dels at Opticonnerne tilføje en masse klarhed i mellemtonen/diskant. (Aldersbetingede forhold gør at jeg ikke længere hører noget over 12K, anyway). Men ikke mindst har opticonnerne en evne til at undgå kompression når der skrues op og ned. 18'er har lidt mere et sweet spot i lydniveau hvor de lyder rigtigt godt. Over dette niveau komprimere de lidt, under niveauet falder diskanten lidt ud. Opticonnerne er også knivskarpe i stereo perspektiv, men her er også deres svaghed. Flytter du dig bare 10 cm fra sweetspot, ændre lydbillede sig markant.

Mundorf kondensatorene giver et silkeblød lydbilled. Ingen skarpe s'er. Forførende dejlig kvindestemmer og en dejlig naturlighed. Simpelthen mere hul igennem. Jeg skiftede alle kondensatorer. Senere har jeg lært at man måske ikke behøver så dyre kondensatore i sugekredsen, men kan måske nøjes med serie kondensatorene. Anyway et par tusind og lidt arbejde synes at være belønningen værd.
Til top Vis SlotCarsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SlotCarsten
 
allankvist
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 August 2007
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 44
Sendt: 12 Oktober 2017 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Hvorfor mon de skal have så meget havre? Kender det fra mine egne
at at jeg skal skrue op på et vist niveau før stemmerne kommer ud i
rummet. Mon det er noget i delefilterkonstruktionen der æder
signalet?
Til top Vis allankvist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allankvist
 
allankvist
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 August 2007
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 44
Sendt: 12 Oktober 2017 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

Kan man mon ikke købe identiske komponenter til et par kroner -
bare uden mundorf logo på?
Til top Vis allankvist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allankvist
 
SlotCarsten
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 Januar 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 55
Sendt: 13 Oktober 2017 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Jeg tror at højtaleren i bund og grund ikke er linear men har en vis "loudness" funktionalitet indbygget som gør at der er et smallere niveau af lydstyrke hvor det lyder rigtigt. Til gengæld har den så mere pondus ved lidt lavere styrke som gør at den lyder så besnærende. En lydtryks måling viser klart overvægt i bassen, også selvom der er rum-resonanser involveret. En strømstærk forstærker lyder til at kunne styre bassen, så det hele ikke ender i mudder.


Billigere kondensatorer? Jeg er ikke ekspert, men det tror jeg at ham her er: http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html
Jeg har så købt dem med højest rating som jeg synes jeg havde råd til, og som jeg kunne finde en rimelig forhandler til.
Er det det bedste valg? sikkert ikke. Jeg siger bare at jeg er glad for dem.
Til top Vis SlotCarsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SlotCarsten
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes