Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 22:26   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: En lille forstærker? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ChristianJ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 September 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 134
Sendt: 20 September 2017 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Hey. Jeg har tænkt mig, at skifte min Nad C350 ud med en ny forstærker, der er en del mindre, og ikke ser så stor og klodset ud.

Mine højttalere er Dynaudio X38, og jeg har tænkt mig, at skifte den ud til Dynaudio X44, som bare er en endnu større version af X38. Dvs. det er en meget stor højttaler. Så derfor har watt jo en betydning.

Jeg har lyttet til Denon PMA-50 og en Nad C338. Der var en lille lydforskel, hvor jeg nok fortrækker Denon'en pga. en anelse mere sprødhed og fylde.

Kom med nogen foreslag til forstærkere, der ikke er så store i størrelsen. Hvor vigtigt er det med mange watt, når det er så stor en højttaler som en Dynaudio X44? Nad'en, der havde 20 watt mere var en anelse strammere i bassen, ikke meget, men Nad er jo også kendt for en stram bas. Kan man overhovedet få små forstærkere med meget mere end 50 watt?

Prisen må nok maks. være 5k, men hvis det er muligt, at finde den på brugtmarkedet, så må nyprisen jo gerne være højere.

På forhånd tak.

Til top Vis ChristianJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ChristianJ
 
Vinylfan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Februar 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 398
Sendt: 20 September 2017 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Hej ChristianJ.

Prøv at give Rega Brio R 2017 et prøvelyt. Det er en fantastisk forstærker.
Jeg blev meget overrasket over den, da jeg hørte den.
Om den er kraftig nok til dine højttalere må komme an på en prøve.

Mvh.
Vinylfan
Til top Vis Vinylfan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vinylfan
 
Bettebas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 144
Sendt: 20 September 2017 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

Hej ChristianJ,

Tror du spilder pengene ift. højttalerene, hvis du "kun", vil føde dem med den lille Denon.

Jeg har i lignende situation, da jeg havde den tilsvarende (2008-09 model) Dynaudio Audience 82,
brugt et forstærker-sæt, med effekten gemt væk.


Mvh

Thomas

Til top Vis Bettebas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bettebas
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 20 September 2017 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

Hvis du nu vil være i den boldgade dér, så kig lidt på Rotel. her er både god lyd og fine kræfter eller evt Harman/Kardon.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
ChristianJ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 September 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 134
Sendt: 20 September 2017 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

Bettebas skrev:
Hej ChristianJ,

Tror du spilder pengene ift. højttalerene, hvis du "kun", vil føde dem med den lille Denon.

Jeg har i lignende situation, da jeg havde den tilsvarende (2008-09 model) Dynaudio Audience 82,
brugt et forstærker-sæt, med effekten gemt væk.


Mvh

Thomas


Jeg er i tvivl om det. HVOR meget hjælper det/skader det, at den har mange watt eller få watt? Jeg har det i princippet sådan, at jeg ikke går voldsomt meget op i lyd. Ikke på den måde, at jeg går meget op i detaljerne. Jeg føler bare, højttalerne er langt langt det vigtigste, og de der Dynaudio'er virker fuldstændigt perfekte på mig. Derfor vil jeg gerne bruge så mange penge på dem. Nu har jeg en Nad på 60 watt, og det lyder da helt godt med Dynaudio'erne. Jeg hørte en Nad med 50 watt, det er næsten det samme, og Denon'en på 30 watt. Det er rigtigt, at Nad'en lød en anelse strammere i bassen, men Denon'en var jo ikke meget værre, og så kunne jeg bare bedst lide lyden af Denon'en. Jeg hørte den også på en Dali Opticon 8, som også er en meget stor højttaler. Så: Denon'en giver bare en anelse mere løs bas, men det giver tilgengæld lidt mere fyldighed, hvilket jeg nemlig kan lide. Dynaudio'en har i forvejen en rigeligt stram bas. Derfor tænker jeg, at en Denon på 30 watt er godt nok.
Til top Vis ChristianJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ChristianJ
 
CubeLTD
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 30 Juli 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 146
Sendt: 20 September 2017 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Inden du bliver alt for fokuseret på antallet af watt, bør du vide, at
dette absolut ingen indflydelse har på lydkvalitet, styr på højtalerne
osv. Antallet af watt er udelukkende et spørgsmål om hvor højt man
kan spille. Du kan finde 20 watt forstærkere med super kontrol, og
200 wattere der ingen kontrol har.
Som udgangspunkt kan du huske på, at desto flere watt der trækkes
ud af en konstruktion, desto større er den. Det skyldes at
strømforsyning skal være tilsvarende større.
De fleste producenter underdimensionerer i en vis grad. Så et godt
fingerpeg om hvor "stærk" konstruktionen er, er hvor mange kg den
vejer i forhold til antallet af watt. Få kg og mange watt, betyder at
konstruktionen er presset og formentlig underdimensioneret
Og det giver absolut ikke kontrol.

Dette gælder traditionelle forstærkere. Når man taler om klasse-d er
det lidt en anden snak.
Til top Vis CubeLTD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CubeLTD
 
Bettebas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 144
Sendt: 20 September 2017 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Hej igen,

CubeLTD beskriver det meget godt.

Jeg kender hverken dig, din akustik eller musik smag, men jeg står 100% ved hvad jeg skrev.

Stiv/stærk strømforsyning, fremfor watt, er vejen frem.
Overvej igen, løsningen med en skjult effektblok.

Mvh

Thomas
Til top Vis Bettebas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bettebas
 
Morfar123
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Morfar tager en lur!

Bruger siden: 19 April 2017
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 364
Sendt: 20 September 2017 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

ChristianJ skrev:
Hey. Jeg har tænkt mig, at skifte min Nad C350 ud med en ny forstærker, der er en del mindre, og ikke ser så stor og klodset ud. Mine højttalere er Dynaudio X38, og jeg har tænkt mig, at skifte den ud til Dynaudio X44, som bare er en endnu større version af X38. Dvs. det er en meget stor højttaler. Så derfor har watt jo en betydning.

Jeg har lyttet til Denon PMA-50 og en Nad C338. Der var en lille lydforskel, hvor jeg nok fortrækker Denon'en pga. en anelse mere sprødhed og fylde. Kom med nogen foreslag til forstærkere, der ikke er så store i størrelsen. Hvor vigtigt er det med mange watt, når det er så stor en højttaler som en Dynaudio X44? Nad'en, der havde 20 watt mere var en anelse strammere i bassen, ikke meget, men Nad er jo også kendt for en stram bas. Kan man overhovedet få små forstærkere med meget mere end 50 watt? Prisen må nok maks. være 5k, men hvis det er muligt, at finde den på brugtmarkedet, så må nyprisen jo gerne være højere. På forhånd tak.



Som andre nævner, watt på papiret er ikke særlig retvisende, og dog, dine højtaler kræver lidt strømstærk forstærker, så Denon, Nad og andre konsum genstande er nok ikke der jeg ville lede.

Som et kuriosum havde jeg engang en Britisk 35 w intg forstærker som jeg sammenlignede med en kammerats 200w Rotel, bevares den sidstnævnte kunne spille højt, meget højt, det var stort set også det hele, den var flad og kedelig at lytte på, ingen involvering i musikken, lyden var decideret utydelig ved lave lydstyrker, den lille Brite vandt på dynamik og spilleglæde i en sådan grad at min kammerats ansigt udtryk blev mere og mere panisk. Op til den dag købte han kun forstærker baseret på hvor mange watt der stod i reklamerne, lesson learnt.

Men ærligt talt tror jeg du skal højere op i effekt end 35w til disse Dynaudio

Kan du hæve budgettet så anskaf en fysisk lille forforstærker og køb et kraftværk af en effekt for at gemme den væk under sofaen. Brugt køb kan give dig noget af en monsteramp men giv den et lyt først hvis muligt, det kunne være en 200w fuser.

En anden mulighed er den nyeste version af Cyrus One forstærkeren Ikke at forveksle med den gamle men størrelsen er overkommelig. Den nye Cyrus er vist en kineser på 100w, tror det er klasse D men den er ikke tosset alligevel, kender ikke prisen. Udseende noget af det mest cool grej, minder om en god klassiker Onix OA21 ( som forøvrigt spiller bedre men er sjældnere end sjælden og vintage)

Og så blev Rega Brio nævnt, en af mine favoritter men igen, sikkert ikke kraftig nok, det kunne komme an på en prøve, Nad og Denon når ikke den til sokkeholderne og den fylder ikke i landskabet.

Til top Vis Morfar123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morfar123
 
Apexx512
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 November 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 303
Sendt: 21 September 2017 kl. 01:55 | IP-adresse registreret  

Jeg spillede på et sæt dynaudio x38 til godt 25 grå/sæt så sent som i sidste uge, men det var med en niam superunity til 40 lapper. For 5000,- rent ud
sagt får du ikke meget forstærker, men inden for det budget kunne det blive helt særligt hvis man kunne købe noget som en hk990 eller xtz a100 d3,
eller en anden prominent forstærker fra et respekteret mærke, uden at nævne for meget rotel, vincent, marantz.
Til top Vis Apexx512's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Apexx512
 
Jonaspetersen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 September 2009
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 273
Sendt: 21 September 2017 kl. 08:09 | IP-adresse registreret  

Giv Bluesound Powernode et lyt. Den spiller fantastisk, fylder ingenting, har digitale indgange og er fornuftigt prissat. Den kan også streame hvis du er
moderne.

Ellers så jeg fornyligt en Nuforce dda120 til 3999,- kr hos en forhandler. Et fund til den pris.

Begge disse vil jeg betegne som mere interessante end de to du nævner.
Til top Vis Jonaspetersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonaspetersen
 
Vinylfan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Februar 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 398
Sendt: 21 September 2017 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

Hej igen ChristianJ.

Du skal altså give Rega Brio R 2017 et prøvelyt. Den er klart bedre end mange af de andre forstærkere, der er nævnt.
Jeg har hørt den med Dynaudio X18 højttalerne, og det lød altså rigtig godt.
Der er flere forhandlere, der både sælger Rega og Dynaudio, så du kan der høre Brio'en med Dynaudio X44.

Mvh.
Vinylfan
Til top Vis Vinylfan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vinylfan
 
ChristianJ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 September 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 134
Sendt: 21 September 2017 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Hvordan lyder en Rotel A10, også sammenlignet med en Denon PMA-50?
Til top Vis ChristianJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ChristianJ
 
Vinylfan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Februar 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 398
Sendt: 21 September 2017 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Helt ærligt ChristianJ,
Denon PMA-50 er en lille digitalforstærker (klasse D), der i strøm bruger max. 30 watt, og vejer 2,5 kg.
Den vil aldrig kunne drive dine Dynaudio X44 tilfredsstillende.
Det vil svare til at putte en FIAT 60 HK motor i en stor FERRARI.
Hvis du vil have en musikalsk forstærker, bør du efter min mening se bort fra klasse D forstærkere.

Mvh.
Vinylfan
Til top Vis Vinylfan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vinylfan
 
ChristianJ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 September 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 134
Sendt: 22 September 2017 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Som jeg sagde: Jeg vidste ikke, hvor stor en forskel, JEG synes det ville gøre, når jeg ved, at folk, der går totalt op i hifi, kan høre en forskel, som noget meget større, end jeg gør. Derfor stod jeg og var i tvivl om, hvor stor forskel jeg ville synes, det gør. Jeg har meget lidt erfaring med forstærkere.

Men problemet er løst nu. Jeg lyttet til Denon PMA-50 og så en stor og dyr Denon forstærker på en Dali Opticon 8. Der var en vis forbedring af lyden med den store. Mere klar lyd og mere veldefineret bas.

Jeg dropper små forstærkere. Kan man overhovedet for små forstærkere, der samtidigt er strømstærke? Hvis ikke, så må jeg ofre den del af det.

Hvad er klasse D forstærkere præcist? Er det rent digitale forstærkere? Hvor meget ringere lyder de? På hvilken måde lyder de anderledes?
Til top Vis ChristianJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ChristianJ
 
ChristianJ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 September 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 134
Sendt: 22 September 2017 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Jeg vil ikke have en Rega Brio R 2017. Den er sgu for grim. Den ligner en gammel spillekonsol.
Til top Vis ChristianJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ChristianJ
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 22 September 2017 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Nu får jeg nok hug....men jeg har haft flere "digital"-forstærkere. LC-audio zappulse, Apogee, Wadia 151 og fælles for dem alle var en mindre ægte gengivelse - mindre "kød og blod". På plus-siden er så en god fast bas og detaljeret diskantgengivelse.

Men jeg er tilbage ved de gode gamle klasse AB forstærkere og her bliver jeg - i alt fald indtil digitalteknologien er modnet lidt mere.
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 22 September 2017 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Glemte at nævne Nuforce DDA 100 som jeg også har ejet og forkastet.
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 629
Sendt: 22 September 2017 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Du kan også se på PA forstærkere som er passivt kølet. som fx Crown K2.
https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:UYApas MjlVsJ:https://adn.harmanpro.com/site_elements/resources/995 _1425481007/K1-K2-Data-Sheet-136713_original.pdf+&cd=8&a mp;hl=da&ct=clnk&gl=dk
Den kan du roligt gemme væk, så den ikke kan ses.
For svagt til mit behov, men rigeligt til dit setup.

__________________
Alt under 1000 Watt er kun til skrot....
Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger
 
Morfar123
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Morfar tager en lur!

Bruger siden: 19 April 2017
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 364
Sendt: 22 September 2017 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

ChristianJ skrev:
Jeg vil ikke have en Rega Brio R 2017. Den er sgu for grim. Den ligner en gammel spillekonsol.


Den fandtes også i en lidt ældre version Brio/R, nogen af de bedste grej/lyd i brugt køb efter min smag hvis man ikke har svære højtalere, fantastisk forstærker musikalsk set, den tilfredstiller ikke dem der forventer skidtet vejer 50 kg og har flere hundrede watt på papiret men den spiller musik på eksempelvis et sæt af Rega's egne højtalere f.eks RS1 eller 3, Ela eller de nyere og noget dyrere RX.

De klasse D forstærkere jeg har hørt havde det tilfælles at de alle lød grå, flade, manglende dynamik og klang ift normale forstærkere af de bedre typer, effekt er der som regel nok af eller man må vælge nemme højtalere, og du er nybegynder så prøv da at hoppe ud i det med en klasse D, det er jo din pengepung og dig selv der skal lytte til det, vi er i princippet ligeglade hvad du vælger eller syntes er grimt, men prøver bare lidt hjælp, måske du skulle sikre dig returret hvis du køber nyt.
Til top Vis Morfar123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morfar123
 
Vinylfan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Februar 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 398
Sendt: 22 September 2017 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Hej ChristianJ.

En klasse D forstærker er en såkaldt "digitalforstærker". Se tråden "Hvad er en digital forstærker?".

Jeg synes, at klasse D forstærkere lyder "umusikalske".
Og det er jo lidt mærkeligt at købe en forstærker til musik, der lyder "umusikalsk".
Det er så min mening, der er måske andre, der har en anden mening.

Men køb, hvad du selv synes, der lyder bedst. Nu har du i hvert fald fået nogle gode råd.

Mvh.
Vinylfan
Til top Vis Vinylfan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vinylfan
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes