Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 17:39   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Opsætning af sub? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
torbenan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Maj 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 119
Sendt: 16 September 2017 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

Hej med jer,
jeg har lånt en XTZ 10.17 Sub, som jeg vil prøve sammen med mine XTZ Devine. Jeg har ikke erfaring med sub, så et par banale spørgsmål.

Hvordan finder jeg den bedste placering til subben? Lige nu står den mellem min højtalere.
Hvordan indstilles fasen?
Hvordan indstilles volume på Sub'en? Er det bare at lykke sig frem? Jeg har en microfon til måling. Kan den bruges med fordel?
Jeg jeg hørt Cross Over omkring 50 skulle være godt. Korrekt?
Forstærkeren er en Vincent 237.

På forhånd tak.

Til top Vis torbenan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torbenan
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 17 September 2017 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

Stil sub'en der hvor du sidder og lytter, og kravl rundt i rummet på alle fire... og der hvor sub'en lyder bedst, der skal den stå. Det er seriøst ment, og et trick jeg lærte i min tid i Audioscan. Så har du udelukket muligheden for, at bassen udfases i lyttepositionen.

Fasen skal du prøve dig frem med. Står sub'en bag dig, og peger hen mod de andre højtalere, så skal fasen vendes 180 grader, står den ude i siden af rummet, så skal den stå på 90 grader. De fleste subs kan kun stilles på 0 eller 180 grader, så her må du prøve dig frem.

Lydstyrke og delefrekvens må du også prøve dig frem med, og stole på dine ører. Er der for meget bas, så skru lidt ned, og hjælper det ikke, så stil på delefrekvensen. En sub kan benyttes på to måder: Til at supplere dér, hvor de andre højtalere ikke spiller i bassen, eller til, at øge bassen dér, hvor det skal larme, når man ser film - typisk fra 80 Hz og nedefter.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 17 September 2017 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Eller sæt den bagerst og til siden i forhold til din lytteposition - skaf en til og sæt den i modsatte hjørne. Lad dine divine køre full range og så har du i princippet bas i hvert hjørne og fordelen af at de udligner hinandens peak og dips. Sæt delingen på ca 80-90hz og benyt en DSP til at fjerne det peak, som du får når alle basenheder spiller samtidigt. Sæt fasen til "0" på begge subs. Lidt omstændigt, men det kan give dig en super fed bas, som kun ganske få har 

Det Mikkel forslår er heller ikke helt tosset - jeg kunne bare ikke dy mig for at gi den gas Og så er subwoofer heller ikke på nogen måde så dårlige, som de tit bliver anklaget for, de bliver bare brugt ganske uhensigtsmæssigt. Jeg ville netop lade subwooferen jævne basresponsen ud i samarbejde med fronterne. Men det kommer an på mange ting - valg der skal tages osv.
Hvor langt er du villig til at gå?
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 17 September 2017 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Det med niveauet på subben, kan let ende med for stor volumen, da mange nok sætter den, så den altid fornemmes. Men når den står rigtigt, når vi ikke lige snakker særlig personlig smag, så skal man ikke have en fornemmelse af at den tændt, før man slår den fra under musik lytning, at man så pludselig savner den. Den skal bare lige tilføre det dér sidste, der øger det rummelige aspekt. Men det er altså når vi bruger den til musik, surround (film) er noget andet.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
torbenan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Maj 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 119
Sendt: 17 September 2017 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

Tak for forslag. Mine kabler er alt for korte, så jeg har lige bestilt nogle længere, så jeg kan rykke rundt på sub'en
Til top Vis torbenan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torbenan
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes