Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 20:32   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Er 3-vejs bedre end andet? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 16 September 2017 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

det med 15"er langsom, det er da noget sludder. en 15" skal bruges til det område som passer til den, lige som alle andre enheder skal. 

__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 16 September 2017 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

lille_smed skrev:
JackD skrev:
lille_smed skrev:
 jeg ned på 24-25 hz det er jeg fint tilfreds med. men hvis man skal have fornuftig dynamisk ved lidt høj lydtryk kræver det at der bliver flytte meget luft.  her skal der større enheder til . 12" og opefter. Det nytter jo ikke noget med en lille 8"  den skal flytte sig alt for meget. benytter selv 2x15 fra 80 og ned. og en 15 fra 80 til 500 hz . her er der masser af dynamisk


Det er ikke korrekt, det du skriver. Jeg mangler ingen dynamik og benytter to 8" i hver højttaler. Jeg kan spille tordnende højt, hvis jeg lyster. En større enhed, sætter større krav til forstærkeren. Desuden er dynamik, i min verden, andet end at kunne spille højt. En god transient gengivelse, forskel mellem højt og lavt. Dynamik er at kunne gengive fx. en klassisk koncert, både dybt og højere frekvenser. Der ligger mange informationer i mellemtone og ikke mindst diskant. Et anlæg med god opløsning, transient gengivelse, fuld frekvens med en helt ubesværet gengivelse. Luft og
detalje rigdom.

Dynamik er mere, end at kunne spille højt.

du har helt ret i at det ikke kun handler om at spille højt. Men når en højtaler har overskud til at spille højt har det også mere styr på det hele når der spilles lavt... Det er jo helt fint hvis du er tilfreds med 8" men det er jeg ikke. men da jeg kan se du ikke er bosat så lang væk fra mig, kan du jo komme forbi en dag. og selv ligge øre til.



Ja, du kan helt sikkert flytte noget luft. Mine højttaler efter data +- 3 dB ved 30Hz målt ved et solidt lydtryk, selv er jeg inde for to dB. ��Vi må se om jeg kommer på de kanter, engang. Tak for budet ��



__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 16 September 2017 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

lille_smed skrev:
det med 15"er langsom, det er da noget sludder. en 15" skal bruges til det område som passer til den, lige som alle andre enheder skal. 


Der er vi ikke enige. Jeg har hørt en del subwoofere, med 15" og 12", de var ikke lige så musikalske som de to subwoofere jeg har nu. Revel er en undtagelse og så vidt andre, men der skal virkelig effekt efter. Der findes selvfølgelig store enheder, der er hurtige, men ofte er min erfaring, de ikke er lige så hurtige til musik. I en højttaler er det lidt anderledes JBL, Infinity er sluppet heldig af sted med det. Ofte ved store subwoofere fik jeg ikke nævnt hører du, ofte de slæber lidt efter musikken, selv ved korrigering. Der er undtagelser, men det koster. I en højttaler, med storecenheder, er det ofte lidt anderledes, her er der korrigeret for det. Store subwoofere er svære at tilpasse højttalere. Det samme med små. Jeg er selv sluppet heldig af sted med det, med to Infinity med 4 stk. 6" kvadratiske enheder med R.A.B.O.S korrigering og EQ i processor. Store subs med store enheder koster, ofte mange penge, hvis de skal spille musik, da det kræver en ordentlig forstærker og det koster.

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 16 September 2017 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Snell Sub 18, har som der står en 18" med dobbelt spider og den er ret livlig og dynamisk. Den er ret god til både musik og surround lyd. Så det kan lade sig gøre.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 16 September 2017 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Det kan lade sig gøre, men det koster, som regel også derefter, du kommer ikke billig til en god subwoofer, her ville jeg hellere i stereo, bruge pengene på en bedre højttalere, der går dyb og kan levere noget bund.

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 16 September 2017 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

du kan da ikke sige at en 15" er langsom, når du vil samlingen den med subwoofer, hvor der en som har fundet enhed og stoppet den i en kassen, som helst skal være så lille som overhovedet muligt. Så er der jo ikke de optimale arbejdsbetingelser for en 15" enhed. Men set i det lys vil jeg gerne holde med dig, at en subwoofere men en stor enhed sjælden egner sig til musik. Det er jo nok fordi mange af dem bliver lave med henblik på en hjemme bio.

nu er mit ejet system bygget som dipol højtaler, så her kommer en 15" helt til sin ret. og hurtighed er der masser af


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 16 September 2017 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Ja, i en dipol, skal der noget kvadrat til, men det er jo også andet konstruktions princip, end en 3 vejs højttaler, i et kabinet, men hvad skal vi også bruge det til

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
Gnist
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 282
Sendt: 16 September 2017 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

En 8" og en 15" skal da bevæge sig nøjagtigt lige hurtigt, fra yderposition til yderposition, for at gengive 15hz.
Til top Vis Gnist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gnist
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 16 September 2017 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

hvad vi skal bruge det ti , tja .. det kommer jo helt an på hvad det er man ønsker at opnå med lyden. ønsker man en lille og kompakt højtaler for man det samme i lyden 

__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 16 September 2017 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

Ja, der er forskellige måder, at opnå audio nirvana. Det er ærgerligt der ikke er så meget gang i tråden, med stereo set-up, selv kan jeg godt lide at se folks løsninger, skal du ikke have en tråd?

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3700
Sendt: 16 September 2017 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Der er ikke noget der per definition er bedre end andet - det handler alt sammen om udførsel af den endelige løsning.
Jeg har trimmet et sæt Magico Q7 ind med to subwoofere med hver en 21" bas i hver - det var bestemt en forbedring i forhold til de Q7
alene. Ingen ”langsom” bas der.

Mine Wisdom Audip D-75 er 2-vejs og mangler ikke "noget". Mine DIY 4-vejs RAAL/AudioTechnology mangler heller ikke noget. Antal
delefrekvenser er ikke ensbetydende med bedre eller dårligere lyd.
Det handler om eksekvering og at lave tingene ordentligt.

Vi kan ALTID finde løsninger, som ikke virker. Og markedet er nu engang drevet mere af marketing og magi end fakta og kvalitet.
Der eksisterer ikke "langsom" bas.

Enten kan enheden spille 20Hz, eller også så kan den ikke svinge 20 gange i sekundet = 20Hz.
Men der er noget om accelerationsfaktor, forvrængning = kontrol af enheden ved udsving - og jeg vil tro det er det folk hører, når de
taler om "langsom" bas.

En stor enhed på f.eks. 15" eller 21" skal immervæk ikke bevæge sig ret meget for at levere et givent lydtryk i forhold til to 8". Den
lavere vandring på de store enheder giver en meget mindre forvrængning = bedre lyd. Forudsat at vi taler om "ordentlige"
højttalerenheder som ikke er fejlkonstrueret.

Når vandringen bliver lang på f.eks. en 8" vil det give dynamisk tab og forvrængning som tydeligt kan høres. Et ophæng på en
højttalerenhed er ikke lineært og det er aldrig en god ide med lang vandring.

Vi har forskellige opfattelser af hvad ”højt” er

Mine gamle Von Schweikert højttalere havde samlet fire 8”, men selvom de kunne spille højt, er det intet imod hvad større enheder kan.



__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 16 September 2017 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

JackD skrev:
Ja, der er forskellige måder, at opnå audio nirvana. Det er ærgerligt der ikke er så meget gang i tråden, med stereo set-up, selv kan jeg godt lide at se folks løsninger, skal du ikke have en tråd?


det har jeg da også

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=102859

__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 16 September 2017 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
Enten kan enheden spille 20Hz, eller også så kan den ikke svinge 20 gange i sekundet = 20Hz.
Men der er noget om accelerationsfaktor, forvrængning = kontrol af enheden ved udsving - og jeg vil tro det er det folk hører, når de
taler om "langsom" bas.


Så findes er jo, også langsom bas, når det er det vi hører Det er ikke alle enheder der er lige gode og ikke mindst forstærkere, du modsiger lidt dig selv, i din konstatering. Rigtigt nok, handler det om at gøre det ordentligt, men der findes løsninger der er gode og andre ikke. Når der tales subwoofere, er det vigtigt enheden, ikke hvis, det kan kaldes slæber efter fronthøjttalerne. Ofte ses det, folk købe gode højttalere og en subwoofer, der ikke kan følge med. Til fim med dedikeret LFE lydspor, opdages det måske ikke, bassen, er måske ikke lige så potent. Ofte vil folk til fim, have et ordentligt dunk i mellemgulvet, ved høj energi udladning. Musik, der er mere nuanceret, synes jeg nu nok, det kan høres, som du selv er inde på. Vi har alle forskellige oplevelser. I sidste ende, er det jo ørerne der hører. En 20 Hz tone er en 20 Hz tone, men nu består musik ikke af kontinuerlige toner. Der er som du selv er inde på, hvor hurtig enheden er, og hvis den ikke kan komme hurtigt, nok i bevægelse, transient dynamisk gengivelse, kan det høres, er min erfaring.

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3700
Sendt: 16 September 2017 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Jeg mener nu ikke jeg modsiger mig selv. Udtrykket "langsom" bas mener jeg fortsat ikke er korrekt, da det ikke nødvendigvis er fordi enheden er langsom. Det kan være forvrængning og dårlig akustisk kobling til rummet.

Det handler ikke kun om at gengive en 20Hz tone ved et bestemt lydtryk - for der er forskel på hvordan en 8" enhed akustisk kobler til luften og rummet i forhold til en 15".

Hvis man måler på en 8" enhed og måler f.eks. 80dB i lyttepositionen ved 20Hz, så kan jeg garantere dig for det lyder meget anderledes, hvis du får en 15" til at måle 80dB i lyttepositionen ved 20Hz - selvom de måler ens. Her taler jeg om frekvensrespons og fasemålinger - de færreste benytter mere komplicerede målinger.

Forvrængningen på en 8" er simpelthen meget højere end på en 15" i det tilfælde. Og koblingen til luften er meget mere effektiv med en 15". Og det kan høres.

Ideelt bør man benytte flere subwoofere i både et HiFi og et surround-system. Det handler om akustisk kobling af bas til rummet og vores hjernes opfattelse af bas.

__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3700
Sendt: 16 September 2017 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

Jeg demonstrere jævnligt de principper jeg taler om her, ved træf hos mig selv.
F.eks.
Akustikbehandling, akustisk kobling af bas til rummet.

Der kan man selv høre det i praksis.


__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 16 September 2017 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke enig, i at en 15'' eller 18'' skulle være bedre, den kobler måske anderledes til rummet, men der skal ofte benyttes EQ. Jeg synes der er en tendens, til at gøre det mere kompliceret end det nødvendigvis, behøver at være. De fleste vil, være tilfredse med en tre-vejs højttaler, jeg synes personligt selv, at det er vigtigere med opløsning, perspektiv. At en 8'' skulle være dårligere, end en 15'' eller 18'', er ikke min erfaring. Jeg synes det giver flere komplikationer end fordele, og der skal virkelig holdes tungen lige i munden, når det skal optimeres. Flere anerkendte højttaler producenter, holder sig til 8'', der kan findes undtagelser som JBL. Der skal ofte, hvis vi tager en subwoofer korrigeres med EQ. Det er til musik ganske rigeligt, med to stk. 8'' basser i en tre vejs højttaler.

Det kan være i har, fundet en løsning, der virker. Til de fleste behov og ikke mindst gengivelsen fra mindre enheder, er tilstrækkeligt i de fleste musik sammenhæng.

Når der kigges på Revel, store subwoofere, er der meget korrektion, i subwooferen. I mine er der nedarvet, R.A.B.O.S, hvor der korrigeres.

Akustik og placering, har lige så meget at sige, men i de fleste rum, for ikke at sige alle, hvis der benyttes, voldsom stort membran areal, skal der EQ til. Det samme med mindre enheder, men de er nemmere at implementere i et rum.

Jeg har selv fået, beregnet højttaler placering i forhold til rum og alt er sat op til UG. Jeg har drøm om, at få to af de helt store Revel subwoofere, men selv med optimal placering, skal der korrigeres. Til normalt musik brug, kan 2 stk. 8'' enheder i en højttaler, være mere end rigeligt. Der findes højttalere, selv med mindre membran areal, der lyder fortræffeligt. Det er langt vigtigere med opløsning, på en fullrange højttaler, end stort membran areal. Selvfølgelig kan en 15'' eller 18'' bruges, med fortræffeligt resultat.

Det er dog slet ikke nødvendigt, for at en højttaler lyder godt og kan spille hele frekvensregisteret. En dynamisk højttaler, behøver ikke kunne spille fx 17 Hz. I min verden, er dynamik ligeså meget, et orkester, med violiner, der skaber den mest eminente dynamik.


__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 16 September 2017 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

det med om det er nødvendigt, med store enheder i sine højtaler, for at få det ønsket resultat er vel en smag sag. det er da fedt du er tilfreds med dem du har. jeg har bare stadig tilgode, at opleve at sådan nogle små enheder, kan give en ordenlig rumfornemmelse uden at tabe dynamikken.

men har ikke lyttet til alt. men kommer da gerne rund og lytter når venlige personer åbner deres hjem til nogle hyggelig timer. 

__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1611
Sendt: 16 September 2017 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

JackD skrev:
Jeg er ikke enig, i at en 15'' eller 18'' skulle være bedre, den kobler måske anderledes til rummet, men der skal ofte benyttes EQ. Jeg synes der er en tendens, til at gøre det mere kompliceret end det nødvendigvis, behøver at være. De fleste vil, være tilfredse med en tre-vejs højttaler, jeg synes personligt selv, at det er vigtigere med opløsning, perspektiv. At en 8'' skulle være dårligere, end en 15'' eller 18'', er ikke min erfaring. Jeg synes det giver flere komplikationer end fordele, og der skal virkelig holdes tungen lige i munden, når det skal optimeres. Flere anerkendte højttaler producenter, holder sig til 8'', der kan findes undtagelser som JBL. Der skal ofte, hvis vi tager en subwoofer korrigeres med EQ. Det er til musik ganske rigeligt, med to stk. 8'' basser i en tre vejs højttaler.

Det kan være i har, fundet en løsning, der virker. Til de fleste behov og ikke mindst gengivelsen fra mindre enheder, er tilstrækkeligt i de fleste musik sammenhæng.

Når der kigges på Revel, store subwoofere, er der meget korrektion, i subwooferen. I mine er der nedarvet, R.A.B.O.S, hvor der korrigeres.

Akustik og placering, har lige så meget at sige, men i de fleste rum, for ikke at sige alle, hvis der benyttes, voldsom stort membran areal, skal der EQ til. Det samme med mindre enheder, men de er nemmere at implementere i et rum.

Jeg har selv fået, beregnet højttaler placering i forhold til rum og alt er sat op til UG. Jeg har drøm om, at få to af de helt store Revel subwoofere, men selv med optimal placering, skal der korrigeres. Til normalt musik brug, kan 2 stk. 8'' enheder i en højttaler, være mere end rigeligt. Der findes højttalere, selv med mindre membran areal, der lyder fortræffeligt. Det er langt vigtigere med opløsning, på en fullrange højttaler, end stort membran areal. Selvfølgelig kan en 15'' eller 18'' bruges, med fortræffeligt resultat.

Det er dog slet ikke nødvendigt, for at en højttaler lyder godt og kan spille hele frekvensregisteret. En dynamisk højttaler, behøver ikke kunne spille fx 17 Hz. I min verden, er dynamik ligeså meget, et orkester, med violiner, der skaber den mest eminente dynamik.


Uanset hvad folk skriver, så har du jo din holdning. En god 12 tommer vil altid have mindre forvrængning end en tilsvarende 8 tommer ved høje lydtryk.
Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6
 
Gnist
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 282
Sendt: 16 September 2017 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Bassystemet i stuen udgøres af 4x12" enheder, i kælderen hedder det 4x9" enheder og det er kun stereo opstilling.
Stuesystemet er kældersystemet overlegent når det kommer til præsision og kontrol ved høj styrke, ellers opfører de sig meget ens.
Ved almindeligt lytteniveau er ydelsen fra dem meget ens
Til top Vis Gnist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gnist
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 16 September 2017 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

sigma6 skrev:
Uanset hvad folk skriver, så har du jo din holdning. En god 12 tommer vil altid have mindre forvrængning end en tilsvarende 8 tommer ved høje lydtryk.


Hvor mange trevejs højttalere, har 12" enheder? Til almindelig musik lytning, findes der ikke mange trevejs højttalere med så store enheder. Vi har hver vores holdning. For at gengive bunden i musikken, er 2x 8" nok her. Jeg hører ingen nævneværdig forvrængning, hvor mange højttalere ser du med to 12". Hvis der ønskes mere bund, skal der over i dedikered subwoofer. De fleste højttaler producenter, benytter ikke så store enheder i trevejs. De tager muligvis fejl?

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes