Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. april 2024 | 19:54   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Balanceret til ubalanceret? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4535
Sendt: 11 September 2017 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Og jo, ALTID stel i afsenderenden....... Basta  

Nemlig, og årsagen er den, at man ikke ønsker evt. støj sendt ind i modtager-apparatet. Sendes støjen derimod tilbage til afsender, så er chancen for induceret støj i signalet mindre... 



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 11 September 2017 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Smok skrev:
Pseudo balancering er hvor der er 2 inderledere og en skærm hvor den ene inderleder fungerer som stelledning og den anden som signal. Skærmen tilsluttes kun i den ene ende og det er afsenderenden.
Kablet er i øvrigt ikke et coaxkabel men et twinaxkabel


Meeeen - hvis trådstarter har 2 stk ubalancerede apparater, så er der ikke meget der minder om rigtige balancerede signaler mere. Og Pseudo betyder netop at det skal minde om det rigtige, men ikke helt er rigtigt, dog meget tæt på. Så jeg vil mene at pseudo balancering, kræver at mindst ET af de 2 apparater man gerne vil forbinde, ER balanceret.
F.eks vil en forstærker med et balanceret input, kunne modstå lidt flere forstyrrelser fra omverdenen, hvis man i RCA-stikket fra den ubalancerede forforstærker "løfter" ledningen til pin 3 i XLR stikket, med en modstand til ben 1. Så har man 2 ledninger og en skærm hele vejen til XLR stikket, men fra "sender" siden, har man løftet(med modstand) den ledning, som leder til den inverterede indgang(ben 3).
Rul lidt ned af siden, så er der netop en der har lavet en dejlig simpel tegning af en pseudo-balanceret forbindelse.

http://www.hifivision.com/audio-video-cables/55069-rca-xlr.h tml
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 11 September 2017 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 11 September 2017 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Thor.....
Det er så ikke helt korrekt.
Pseudo går netop på kabelforbindelsen.
Teorien var (i gamle fordums tider), at der var en hørbar forskel, hvis "frem og tilbage/varm og kold leder havde samme betingelser. På den tid var det normalt med en spinkel leder og en massiv skærm = kvadratet på de to ledere var vidt forskelligt. Pseudebalanceret = 2 helt ens ledere til varm og kold, og så en skærm monteret på den kolde leder i afsenderenden, så den ikke bar signalet mellem afsender og modtager, men "kun" skærmede signalet.
Tag et billigt 2 leder med skærm mikrofonkabel og lod det i 2 versioner. En med de to ledere som varm og skærmen som kold. Det andet som pseudobalanceret a´la Bofa´s tegning først i tråden. Jeg garanterer, at du kan høre forskel, med det pseudobalancerede som vinder

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 11 September 2017 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Men, jeg tror nu jeg holder mig til min generelle holdning om pseudo - læs her om alle de tænkelige forbindelser, du kunne finde på at lave:
http://www.rane.com/note110.html

Og så kan vi vist ikke koge mere suppe på det ben

Som de også pointere her:
https://www.gearslutz.com/board/so-much-gear-so-little-time/ 885445-pseudo-balanced-cables-lets-make-clear.html

Så skal man gøre sig det klart, hvilket output man har med at gøre. Så man ikke kortslutter f.eks pin 3 til 1 på et output, som er designet til at "se" ind i en høj indgangsmodstand i et balanceret input.

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 11 September 2017 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Thor.....
Det er så ikke helt korrekt.
Pseudo går netop på kabelforbindelsen.
Teorien var (i gamle fordums tider), at der var en hørbar forskel, hvis "frem og tilbage/varm og kold leder havde samme betingelser. På den tid var det normalt med en spinkel leder og en massiv skærm = kvadratet på de to ledere var vidt forskelligt. Pseudebalanceret = 2 helt ens ledere til varm og kold, og så en skærm monteret på den kolde leder i afsenderenden, så den ikke bar signalet mellem afsender og modtager, men "kun" skærmede signalet.
Tag et billigt 2 leder med skærm mikrofonkabel og lod det i 2 versioner. En med de to ledere som varm og skærmen som kold. Det andet som pseudobalanceret a´la Bofa´s tegning først i tråden. Jeg garanterer, at du kan høre forskel, med det pseudobalancerede som vinder


Det tror jeg gerne. Jeg benytter selv løsning 1. fra Rane.com. Da min forforstærker er fuldt balanceret og mine effekttrin er ubalancerede, men med XLR stik.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
CubeLTD
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 30 Juli 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 146
Sendt: 11 September 2017 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
A-mand, hør nu her.
Jeg kaldte det jo netop "pseudo-coax" fordi det ikke er et coax, men et trad. fonokabel, konfigureret som coax.

(vdH har et kabel i sortimentet, D-300s han kalder det , Coaxialkabel og det har 7 (syv) inderledere.
Måske du skal skrive til ham og belære ham det ikke er Coaxial.)    




Problemet er nok, at mange tror at COAX blot er en betegnelse for at et kabel er skærmet. Det er det ikke.

Det du kalder et pseudo-coax, er det man normalt kalder en "skærmet 2-leder". Hvorfor opfinde en ny, og i øvrigt yderst misvisende
betegnelse??
Til top Vis CubeLTD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CubeLTD
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 11 September 2017 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
A-mand, hør nu her.
Jeg kaldte det jo netop "pseudo-coax" fordi det ikke er et coax, men et trad. fonokabel, konfigureret som coax.

(vdH har et kabel i sortimentet, D-300s han kalder det , Coaxialkabel og det har 7 (syv) inderledere.
Måske du skal skrive til ham og belære ham det ikke er Coaxial.)    

Valla, hør nu her.

Jeg ser absolut ingen grund til at belære hr. A.J. van den Hul al den stund, at han tilsyneladende har fuldstændig styr på begreberne. Det kabel, som du henviser til, er nemlig et coaxialkabel!
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2903
Sendt: 11 September 2017 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Nils.... der er en grund til, at det hedder Pseudo-balanceret og IKKE pseudo coax.... Det indlysende for alle er (måske
med en enkelt undtagelse), at det intet har med coax at gøre. Bofa´s indlæg i starten af tråden er måden, det gøres på. Dog ikke
nødvendigvis med Jack-stik. Og jo, ALTID stel i afsenderenden....... Basta


Hvorfor blander du pseudo-balanceret ind i det?
Der er vist ikke så meget tvivl omk pseudo-balanceret.

Men jeg skrev pseudo-coaxial. Og pseudo betyder, udgive sig for noget det ikke er.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2903
Sendt: 11 September 2017 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

CubeLTD skrev:
nils valla skrev:
A-mand, hør nu her. Jeg kaldte det jo netop "pseudo-coax" fordi det ikke er et coax, men et trad. fonokabel, konfigureret som coax.

(vdH har et kabel i sortimentet, D-300s han kalder det , Coaxialkabel og det har 7 (syv) inderledere. Måske du skal skrive til ham og belære ham det ikke er Coaxial.) 


Problemet er nok, at mange tror at COAX blot er en betegnelse for at et kabel er skærmet. Det er det ikke.

Det du kalder et pseudo-coax, er det man normalt kalder en "skærmet 2-leder". Hvorfor opfinde en ny, og i øvrigt yderst misvisende betegnelse??


Ja, du har ret, normalt betegnes det et "skærmet 2-leder", og normalt benyttes de to ledere til plus og stel. Jeg kaldte det for pseudo-coaxial fordi de to ledere går til plus og skærm til stel.

JEG UNDSKYLDER HERMED JEG TOG MIG FRIHED TIL KALDE DET FOR "PSEUDO_COAXIAL", NÅR RETTE BENÆVNELSE ER "SKÆRMET 2-LEDER". 
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 12 September 2017 kl. 01:17 | IP-adresse registreret  

Digital_Thor skrev:
Så skal man gøre sig det klart, hvilket output man har med at gøre. Så man ikke kortslutter f.eks pin 3 til 1 på et output, som er
designet til at "se" ind i en høj indgangsmodstand i et balanceret input.


Normalt så er de balancerede udgange designet til, at du kan forbinde pin 3 til ben 1 - uden det giver ballade, om så det er en passiv eller aktiv balancering Men, man kan så til tider lade det stå i det uvisse, om nogle HiFi apparater så er designet på en anden måde. Men nogle apparater er lavet ganske ubalancerede inden i - og har så konvertere, som eks SSM2142/SSM2141 til, at sidde i ind/udgang.
Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 12 September 2017 kl. 07:13 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
Jeg kaldte det for pseudo-coaxial fordi de to ledere går til plus og skærm til stel.


Det er så lige præcis det, der IKKE er tilfældet i begrebet, der bliver diskuteret hér. De 2 ledere går IKKE til +. Den ene leder går til "varm" (+ er også en skidt betegnelse, da det ikke er DC, vi har med at gøre), den anden går sammen med skærm til kold/stel. Der er fanden til forskel

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2903
Sendt: 12 September 2017 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

DIYLars skrev:
for at forsøge med en anden opstilling af anlægget skal jeg bruge 5 meter signalkabler. Inde jeg smider penge ud på
nye, vil jeg bruge nogen XLR-kabler til forsøget, som jeg i stedet lodder RCA-stik på.

Er her nogen som har VIDEN eller praktisk ERFARING med hvad der giver bedst resultat:
Begge inderledere i parallel som fase (og skærm alene som nul)?
eller
en leder i parallel med skærm som nul (og den anden inderleder som fase)?

Bemærk her er tale om en midlertidig løsning. Venligst ingen gæt eller andet vrøvl.


Boydk.

Ovenover kan du se hele denne tråds udløsende spørgsmål.
Der bliver spurgt om erfaringer med pseudo-ballan, (som jeg ikke har benyttet siden 80érne, og derfor nærmest har glemt.
Og der bliver spurgt ind til to leder parallelt som fase og skærm som nul, og den valgte jeg at svare på, da det er måden mit eget
setup er konfigureret. Jeg skulle så ikke havde kaldt det "pseudo-coax" selvom det i virkeligheden er hvad det er.
      
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 12 September 2017 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
Jeg skulle så ikke havde kaldt det "pseudo-coax" selvom det i virkeligheden er hvad det er.
      


Jeg opgi´r

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
CubeLTD
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 30 Juli 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 146
Sendt: 12 September 2017 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
CubeLTD skrev:
nils valla skrev:
A-mand, hør nu her. Jeg kaldte det jo netop "pseudo-coax" fordi det ikke er et coax, men et
trad. fonokabel, konfigureret som coax. (vdH har et kabel i sortimentet, D-300s han kalder det , Coaxialkabel og det har 7 (syv) inderledere. Måske du
skal skrive til ham og belære ham det ikke er Coaxial.) 
Problemet er nok, at mange tror at COAX
blot er en betegnelse for at et kabel er skærmet. Det er det ikke. Det du kalder et pseudo-coax, er det man normalt kalder en "skærmet 2-leder". Hvorfor
opfinde en ny, og i øvrigt yderst misvisende betegnelse??
Ja, du har ret, normalt betegnes det et "skærmet 2-leder", og normalt benyttes de to
ledere til plus og stel. Jeg kaldte det for pseudo-coaxial fordi de to ledere går til plus og skærm til stel. JEG UNDSKYLDER HERMED JEG TOG MIG FRIHED
TIL KALDE DET FOR "PSEUDO_COAXIAL", NÅR RETTE BENÆVNELSE ER "SKÆRMET 2-LEDER".  smileys/smiley36.gif">


Der er ikke nogen "normal" måde at bruge en skærmet 2-leder. Det afhænger fuldstændig af applikationen.
Både almindelige skærmede kabler og coax benyttes masser af andre steder end lige hifi, og der har man ikke behov for at opfinde nye begreber for
lederkonfigurationen.
Til top Vis CubeLTD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CubeLTD
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2903
Sendt: 12 September 2017 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

hej CubeLTD.

Jeg bøjer mig.
Men det var nu ikke for at opfinde et nyt begreb,
men nærmer for, at forklare den gode Diy-lars, hvad jeg mente, og nu er "Hifi4all" jo ikke et videnskabsligt magasin,
men et forum, alle vi med hifi-interesse, bør kunne lufte "det man nu engang tror", og kommer man på kant af fagvidenskaben, ja, så
bliver der jo en mulighed for at lære at udtrykke sig lidt mere specifikt.

Men "hvor om alt er", tror jeg egentlig ikke begrebet "Pseudo.coax", er noget jeg har opfundet, snarere noget jeg har med mig.
For en amatør som mig, forklarer selve udtrykket jo udmærket, hvad der ligger i det, og da det ikke samtidig er et "beskyttet" udtryk,
man benytter i anden sammenhæng, troede jeg ikke det betød så meget.
Men respekterer helt klart det et "No go".

venlig hilsen Nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 12 September 2017 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Weezer skrev:
Digital_Thor skrev:
Så skal man gøre sig det klart, hvilket output man har med at gøre. Så man ikke kortslutter f.eks pin 3 til 1 på et output, som er
designet til at "se" ind i en høj indgangsmodstand i et balanceret input.


Normalt så er de balancerede udgange designet til, at du kan forbinde pin 3 til ben 1 - uden det giver ballade, om så det er en passiv eller aktiv balancering Men, man kan så til tider lade det stå i det uvisse, om nogle HiFi apparater så er designet på en anden måde. Men nogle apparater er lavet ganske ubalancerede inden i - og har så konvertere, som eks SSM2142/SSM2141 til, at sidde i ind/udgang.


Arh... udgange skal man lige være helt sikker på - min DCN28 er f.eks ikke designet til at få kortsluttet sin iverterede udgang:
>>No guarantee of responsibility for incidental or consequential damages can be provided. (In other words, don't modify cables, or try your own version of grounding unless you really understand exactly what type of output and input you have to connect.)<<
http://www.rane.com/note110.html

http://groundsound.com/dcn28.php
>>The Neutrik gold plated 3-pol male XLR outputs connectors connect the true balanced signals to the power amplifiers of your choice making high audio performance possible. If the connected amplifier only has RCA input connectors, you will have to use an adapter or XLR to RCA cable.
Note that the inverting pin 3 is NOT allowed to be shorted to ground (shield).<<

Og det eneste jeg prøver at sige, er at det altid er en god ide at læse og forstå manualen til det produkt man ønsker at modificerer eller bruge DIY-kabler på/til
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 12 September 2017 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

Og det var så netop derfor jeg skrev: Men, man kan så til tider lade det stå i det uvisse, om nogle HiFi apparater så er designet på en anden måde.

Proff kasser har jeg aldrig oplevet denne type problem med
Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes