Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 16:56   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Sølvkabler! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
thomas tp
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 August 2017
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2
Sendt: 03 September 2017 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

hej!
Jeg har fået en tanke. Er de optimale kabler i virkeligheden sølv? Kan man mon lave kabler selv?
Jeg overvejer at eksperimentere lidt, er der nogen der har tanker om dette? Giver det bedre lyd? Hvad vinder man? kan
det være en massiv tråd af sølv, eller skal det være mange tynde tråde snoet?
er der nogen her der har erfaringer i denne retning de vil dele?
Til top Vis thomas tp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thomas tp
 
jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 December 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 410
Sendt: 03 September 2017 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

Altså der findes tonsvis af kabler der anvender forsølvet kobber, og der findes også 1000vis af kabler, hvor lederene er i "ren" sølv.

Om det lige er det optimale materiale kan man selvfølgelig diskutere, men det er velkendt at mange producenter anvender sølv.


Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6253
Sendt: 03 September 2017 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

Hvis du vil lave dine sølvkabler selv, så har Svalander Audio i Sverige alt, hvad du skal bruge. Sølvtråd i forskellige tykkelser, teflon tubes, bomuldsstrømper, flexskærm m.m.
Bruger p.t. selv sådan et ½ meter hjemmestrikket kabel fra min tonearm til step-up. Det udraderede et ellers fremragende Oyaide kabel på næsten alle parametre.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3922
Sendt: 03 September 2017 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Hej, jeg har selv lavet kabler i mange år, brugt dyre som billige materialer, men syntes at denne tråd er ret vellykket og så koster den ikke ret mange
kroner.
https://www.wires.co.uk/acatalog/SILK-COVERED-SILVER-FILLED- COPPER-1.html
Brug 3 eller 4 leder pr. pol, alstå 6-8 ledere til et rca kabel og 9-12 leder til et xlr kabel.

__________________
Husk det er kun en hobby
Til top Vis dan a.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dan a.
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 03 September 2017 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Ikke for at lyde gammelklog.....og så alligevel

Efter 25 år med hifi har jeg haft en hel del forskellige anlæg og "kabelspøgelset" har været med hele vejen. Nogle anlæg lyder bedst med kobber. Andre
med sølv, guld eller kulfiber - eller kombinationer heraf.

Desværre er det umuligt at sige, hvad der passer i dit anlæg - det er kun dine ører der kan afgøre det. Men når du finder det rette kabel vil du ikke være
i tvivl! Så god jagt - men tro ikke den stopper lige foreløbig.
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 03 September 2017 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Hvis ellers indgangs- og udgangsimpedans på apparaterne er tilpasset hinanden, så udgør signalkablerne en forsvindende lille forskel. F.eks.:

100 ohm ud og 100k ohm ind
300 ohm ud og 47k ohm ind
600 ohm ud og 22k ohm ind

osv.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Morfar123
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Morfar tager en lur!

Bruger siden: 19 April 2017
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 364
Sendt: 04 September 2017 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Jeg har aldrig forstået meningen med indsættelse af rent sølv i signalkæden som jo af gode grunde er fyldt med kobber.

Diverse lyttetest har absolut heller ikke overbevist mig

Bevares, enkelte fabrikanter har nok tjent lidt penge, fred være med det.

Sølv ser bedst ud på flotte kvinder i form af et smykke
Til top Vis Morfar123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morfar123
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 04 September 2017 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Det er en smags sag. Et godt kabel hvis du skal igang, med at lave et selv. Er Supra IFSL, med deres IFSL stik. Være opmærksom på, det skal terminernes, pseudo balanceret. Jeg har selv benyttet det, med stort succes.

Lige nu, anvender jeg, fra RIAA til min processor, et kabel DR studiet er termineret med. Det koster vejl. 30 kr. meteren og termineret med stik til 239 kr for to styk, pro stik fra Neutrik.

Kabler skal have en god leder, rigtig impedans, god skærmning, isolering i godt materiale, da det er med til at give kablet dets rigtige impedans. Kapacitet, er isolerings påvirkning af leder. Det er stigende ved højere frekvens.

Lad være med, at bruge en formue på kabler. Der skal virkelig et godt matchet anlæg og ofte dyrt, at vise forskellen på et 1.000 kr. kabel og fx. et af de helt dyre Oyaide.

Det ofte, er mere vigtigt, er at kvaliteten af kabel og stik og lodning er i orden. Det kan gøres for omkring, en 500 lap, hvis der loddes selv, for et sæt kabel.

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 387
Sendt: 05 September 2017 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Sølv giver kun mening der hvor modstanden eller de elektriske egenskaber i komponenten har betydning. Vi taler kondensatorer eller
transformatorer. Sølv kabler er rent pjat.

mvh, Kris
Til top Vis hasselbaink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselbaink
 
Stille
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2014
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 104
Sendt: 05 September 2017 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Jeg har prøvet Svalander-kablerne: Et stykke sølv hvorpå man (under en omstændig proces) trækker en bomuldsstrømpe henover. Det var ikke umagen værd.
Nu har jeg så nogle Bertram-kabler i en kombination af sølv og kobber. De lyder ganske godt. Andetsteds i kæden sidder der nogle Audience-kabler. De er lavet af kobber. Jeg tror ikke det alene er materialerne (eller indkøbsprisen!!) der afgør, om et kabel lyder godt.
Til top Vis Stille's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stille
 
gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1517
Sendt: 06 September 2017 kl. 00:34 | IP-adresse registreret  

Intet er jo bedre en hvad det er lavet af.
Meget sølv er af en lav renhed med skarphed i afspilningen til følge, det samme gælder vel med kobber.
SÅ kan du købe sølv med høj renhed 99,999% så skal du bare høre.....
Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted
 
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1712
Sendt: 06 September 2017 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Det er helt sikkert vigtigt, at sølvet er rent. F.eks. duer sterling sølv ikke rigtigt til noget som kabelmateriale. Det er nu ikke specielt svært at få fat i noget rent sølv. Flere online gør-det-selv butikker for smykker har det, og der er også Hifi Collective og flere andre.

Jeg har selv lavet og benyttet sølvkabler i mange år (sølv/teflon), men har faktisk opnået de bedste resultater med Mundorf silver/gold (1% guld i legeringen) tråd med påstøbt teflon. Det er desværre ret dyrt, men når man laver selv, kan man jo lave kablerne i nøjagtigt den længde, der er behov for

__________________
mvh
AKSA

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 06 September 2017 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

Min generelle erfaring med sølv/kobber, (firkantet beskrevet):
Udstyr bygget med sølv, skift til kobber- lyden kan blive mørk, grå og kedelig
Udstyr bygget med kobber, skift til sølv- lyden kan blive skarp, lys og tynd
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1530
Sendt: 06 September 2017 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Interesant som lyden åbenbart følger materialernes farve - mon ikke det mere er psykologisk end objektivt

__________________
"What this country needs is a good 5 watt amplifier!" (Paul Klipsch)
Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt
 
Physis
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 November 2008
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 39
Sendt: 06 September 2017 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Som udgangspunkt ville jeg helt undlade at bruge termineringer på højttalerkabler - være det sig bananstik, spader eller hvad nu - for at vide hvad du lytter på. Med et råt kabel for hånden er spørgsmålet måske så hvad du lytter på her, og hvor meget f.eks. isolering/skærm og konfiguration gør ved indtrykkene, udover selvfølgelig det valgte ledermateriale, hvilken beskaffenhed det har, tværsnittet, og om det er en enkelt- eller flertrådet leder. Længden af kablet har givetvis også betydning (her tænker jeg ikke så meget på modstanden), og hvordan kablet måske virker som en resonator/svingningskreds (Nordost, anyone?). Jeg vil mene det er en god idé, at udvise konsistens i opsætningen ved sammenligningen af kabler ud fra ovenstående parametre, for på den måde, at udelade for mange ubekendte (og dem er der sikkert stadig en del af, uanset).

Som højttalerkabler under 3 monometer pr. side u. terminering mener jeg med min erfaringsbaggrund, at leder materialet (både enkelt- og flertrådet) har nogle generelle klanglige karakteristika. Som @Aksa har jeg også rigtig gode erfaringer med Mundorf's enkelttrådede Silver/gold kabel med teflon isolator til højttalere (1,5mm diameter) i snart 10 år efterhånden (ville nu måske helst ha' brugt 1,0mm varianten, men det er en anden snak), som et yderst velopløst og afbalanceret lydende kabel. Jeg synes dog det har en tendens til at lyde en anelse slankt og manglende lidt grundtone fylde (en tendens for sølvkabler generelt?), så jeg begyndte for nyligt at eksperimentere med Duelund's fortinnede kobberkabel, DCA16GA, og det adresserede de mangler jeg finder på Mundorf snorene (+ lidt flere, fandt jeg senere ud af). Duelund blev i mine ører og i mit setup dog en anelse for varmt/afrundet som stand-alone efter tilspilning, og derfor fik vi idéen at bruge det i en såkaldt shotgun-konfiguration med Mundorf kablet (dobbelt kabeltræk med kun ét sæt terminaler i begge ender); ikke nok med, at denne konfigurering kombinerer egenskaber ved begge kabler, synes det også at levere et helt nyt-lydende "amalgam" som den symbiose det nu bringer med sig. Har i øvrigt også prøvet Mundorf Silver/gold i samme konfigurationstype med Mundorf kobberfolie spoletråd, hvad også gav gode resultater.

Ovenstående eksempel skal derfor blot ses som opfordring til, at bruge forskellige kabelkombinationer på tværs af parametre - dog ikke som klassisk bi-wiring med flere terminalsæt på højttaler-siden, men som den føromtalte shotgun konfiguration med kun ét sæt terminaler. På den måde kan åbnes op for interessante lydkombinationer, i stedet for kun at bruge ét kabeltræk med f.eks. enten sølv- eller kobberledere. Hvad der for mig at se er helt givet, er, at kabler (hvad der så end adskiller dem fra hinanden) kan lyde ret forskelligt. Hvad den bagvedliggende årsag så er til det, kan sikkert skyldes mange forskellige faktorer som man må/kan prøve at differentiere imellem. Det væsentlige må være ikke at udelukke noget - med ørerne først og fremmest som "dommere" (og ikke teorier som for-dommere).
Til top Vis Physis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Physis
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 06 September 2017 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Så fine materialer som sølv, har jeg aldrig brugt i højttaler kabler. Min erfaring er, stort kvadrat og rent kobber, er at foretrække. Der kan regnes på det og her kommer nogle frem til, mindre kvadrat er nok. Jeg synes nu, det klæder lyden, med lidt større kvadrat.

Når der snakkes kabler, er der visse ukendte parametre, vi ved ikke hvilket anlæg, der testes på. Hvor god opløsningen er.

Der er nogle grundliggende ting, ved kabler der skal være i orden, som nævnt i et forrig indlæg. Hvis disse parametre er i orden, vil der være få forskelle, ved godt sammensat anlæg. De de forskellige typer af digitale og analog standarder på kabler, skal overholdes.

Det samme kan siges om anlæg. Der er nogle ting, der skal passe sammen. Nogle producenter, er bedre til at fremstille digitale kilder, kontrolforstærker og forstærkere og andre afviger markant. Det med at tune et anlæg, med et kabel, er jeg ikke tilhænger af. Et kabel, skal ikke gøre væsen af sig, lade signalet passere med mindst mulig tab. Det skal ikke farve lyden og hvis det gør, må det formodes, det ikke hæmmer signalet, på visse parametre.

Vi lytter alle forskelligt og har et personligt lyd ideal, vi sigter efter. Med det sagt, er der også anlæg, der viser forskelle tydeligere.

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 07 September 2017 kl. 07:56 | IP-adresse registreret  

Physis skrev:
Som udgangspunkt ville jeg helt undlade at bruge termineringer på højttalerkabler -


Helt enig. Min oplevelse er at stik (bananer og spade) ikke gør noget som helst godt for lyden her. Men skifter man ofte kabler kan de være nødvendige
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 07 September 2017 kl. 07:58 | IP-adresse registreret  

Aksa skrev:
Jeg har selv lavet og benyttet sølvkabler i mange år (sølv/teflon), men har faktisk opnået de bedste resultater med Mundorf silver/gold (1% guld i legeringen) tråd med påstøbt teflon. Det er desværre ret dyrt, men når man laver selv, kan man jo lave kablerne i nøjagtigt den længde, der er behov for


Uha - jeg lånte for ikke så længe siden sådan et sæt af en ven. Det er det bedste højttalerkabel jeg har hørt - men prisen er som du nævner høj
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 07 September 2017 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Ja, det er ret godt

Benytter det i en version, hvor det er luft og ikke teflon, der fungerer som dielektrikum.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1712
Sendt: 09 September 2017 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Dalgas skrev:
Aksa skrev:
Jeg har selv lavet og benyttet sølvkabler i mange år (sølv/teflon), men har faktisk opnået de bedste resultater med Mundorf silver/gold (1% guld i legeringen) tråd med påstøbt teflon. Det er desværre ret dyrt, men når man laver selv, kan man jo lave kablerne i nøjagtigt den længde, der er behov for


Uha - jeg lånte for ikke så længe siden sådan et sæt af en ven. Det er det bedste højttalerkabel jeg har hørt - men prisen er som du nævner høj


Ja, nu bruger jeg jo ikke højttalerkabel, da mine Equilibrium højttalere er aktive, så jeg har mest erfaring med Mundorf som signalkabel

Jeg har dog et par korte stykker (ca. 40 cm) Mundorf fra forstærkerne til henholdvis diskant- og mellemtone enhederne. Jeg tænker dog, at det kan være svært at høre forskel på så korte stykker kabel, men jeg havde kablet - så hvorfor ikke bruge det? Det lyder i hvert fald ikke dårligt

__________________
mvh
AKSA

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes