Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 20:55   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Dolby Atmos i mindre rum? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Justin Case
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Maj 2015
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 271
Sendt: 30 August 2017 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Vil Dolby Atmos kunne fungere i et rum på 16 kvm - f.eks. som et 7.2.4 set-up?

Er der særlige krav til højtalernes indbyrdes afstand og afstand til lyttepositionen?
Til top Vis Justin Case's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Justin Case
 
Fasen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 452
Sendt: 31 August 2017 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

Den kan sagtens fungere. Kører selv et 5.2.2 på 21 kvm. Autokalibrering tager hensyn til afstande mv. Planlægger at køre 5.2.4 snarligt.
Til top Vis Fasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fasen
 
Justin Case
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Maj 2015
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 271
Sendt: 31 August 2017 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

Tak! Man er jo svært fristet
Til top Vis Justin Case's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Justin Case
 
Bofa
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 01 August 2014
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 148
Sendt: 31 August 2017 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

Justin Case skrev:
et 7.2.4 set-up?


Hvornår er der kommet to (2) aktive sub-kanaler ???
Til top Vis Bofa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bofa
 
Justin Case
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Maj 2015
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 271
Sendt: 31 August 2017 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Betegnelsen 7.2.4 bruges mange steder, hvis der er 2 subs i systemet. Strengt taget kræver det vel, at der sendes et stereosignal til subwoooferne - og det er vist også muligt. Hvis det samme signal sendes til sub'erne, er den korrekte betegnelse vel 7.1 - uanset sub'ernes antal.
Til top Vis Justin Case's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Justin Case
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3700
Sendt: 31 August 2017 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

På de surround forstærkere der understøtter 7.2.4, er der tale om separate subwoofer-kanaler, som individuelt justeres i surround-forstærkeren - og rumkorrigeres individuelt.

Så nej, det er forkert at kalde det 7.1, når det hedder 7.2.4.

Jeg har kørt med 7.2.4, næsten siden det kom frem og det er klart en forbedring med det objektorienterede Atmos, i forhold til de tidligere kanalbaserede løsninger.

__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
Bofa
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 01 August 2014
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 148
Sendt: 01 September 2017 kl. 08:05 | IP-adresse registreret  

Hvis det er noget haløj dekoderen laver, er der stadigvæk kun et sub spor.
Pro-logic hedder 4.0, uanset hvormange baghøjtaler du bruger eller om dekoderen laver kunstig stereo i bag.
Men selvfølgelig 7.2 eller 7.99 lyder jo af mere !
Til top Vis Bofa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bofa
 
Fasen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 452
Sendt: 01 September 2017 kl. 08:24 | IP-adresse registreret  

Der er stadig kun et LFE signal uanset hvordan man vender det. Men mange receivere har to udgange for subwoofere og på nogle kan disse kalibreres individuelt for bedre integrering i rummet. Men informationen er fra den samme .1 LFE kanal.

Men det betegnes 7.2.2, 5.2.2, 7.2.4 eller 5.2.4 i atmos/dts-x sammenhænge.
Til top Vis Fasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fasen
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 01 September 2017 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Der er delte meninger til så lille rum, nogle foretrækker to loft kanaler og andre sætter fire. Det bliver i hvert fald trængt og kommer meget an på
hvor du sidder i rummet.

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
Fasen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 452
Sendt: 01 September 2017 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

Enig, et sæt i loftet (eller upfiring) burde være rigeligt på 16 kvm.
Til top Vis Fasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fasen
 
Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 629
Sendt: 01 September 2017 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

http://hometheaterreview.com/emotiva-makes-its-cedia-expo-de but-with-rmc-1-processor/
Hmm 7.4.4 setup.
Ville nok personligt nøjes med 7.3.6 setup. Med loftmonterede CV SL-45C   
Har 2 stk 21" aktive CVA-121 subs. Måske fristes til at købe en tredje.


__________________
Alt under 1000 Watt er kun til skrot....
Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger
 
Justin Case
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Maj 2015
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 271
Sendt: 01 September 2017 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Fasen skrev:
Enig, et sæt i loftet (eller upfiring) burde være rigeligt på 16 kvm.


Ved brug af upfiring højttalere, anbefaler Dolby at man har et lydreflekterende loftsmateriale - altså det modsatte af Troltekt
Til top Vis Justin Case's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Justin Case
 
Fasen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 452
Sendt: 01 September 2017 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Det er korrekt. Upfiring kræver glat/reflekterende loft. Ellers er det tagmonteret.
Til top Vis Fasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fasen
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 01 September 2017 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Det er altid at foretrække at montere i loft. Hvis kosmetisk har stor betydning så indbyggede. Hellere et godt 7.2 setup end reflektions højttalere. 2
referer til 2 stk.subwoofer. Kan ikke helt forstå at der altid bliver nævnt, at der er et decideret subspor. Korrekt, men når vi snakkede højttaler
opsætning, betegnes to subwoofere i højttaler opsætning som .2 og hvis vi snakker decideret lydspor normalt som .1

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3700
Sendt: 01 September 2017 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Selvom der kun er ét LFE signal, så gør det stor forskel at subwooferne bliver korrigeret og justeres individuelt.
Så sørger DSP'en i surround-forstærkeren for resten.

Jeg brugte Audyssey DSX (11.2) i en del år, som jeg var rigtigt glad for.

Lexicon Logic7 fungerede også fint - men jeg opgav det til fordel for HD lydformater (det havde min Lexicon ikke).

Efter forsøg med Auro 3D opgav jeg det til fordel for Atmos.

I dag bruger jeg Atmos 7.2.4 på mine små 20m2 og det fungere rigtigt godt - jeg vil endda gerne have flere højttalere, hvis det kunne
lade sig gøre (for rimelige penge).

Jeg vil dog mene at subwooferne er det vigtigste for en god filmoplevelse. De kan IKKE blive for store.
Selv bruger jeg to subwoofere med 2x15" i hver.


__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 01 September 2017 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Jeg korrigere også individuelt, R.A.B.O.S, justering i hver subwoofer og derefter almindelig EQ i processor. Ja, der kommer altid noget nyt, mit næste projekt, i primær setup, bliver at få de to, bagkanler i brug. Lige nu, har jeg et 5.1, men med to bagkanler er sat op klar, til, 7.1. Jeg kunne godt tage dem i brug, men det bliver en opskalering til 7.1 og det er jeg ikke interesseret i, jeg vil have native lyd.

Jeg kunne da godt, tænke mig, Atmos, måske det kommer, men lige nu savner jeg det ikke, med de få film, der er udgivet med det. Der er heller ingen, der ved om formatet, består, hvis vi kigger bag i tiden på, stereo, var der SACD, DVD-Audio. På film Betamax, Laserdisc.

Med de få, skiver der bliver solgt, i forhold til tidligere, kunne det godt gå i glemmebogen, men heldigvis vil Netflix, komme med flere titler, med Atmos. Det er nok, streaming tjenester, der kommer til at afgøre, om det bliver ved med at være i consumer udstyr.

Flere højttalere, du må være gal, der kan da ikke være flere på 20 kvm

DTS-ES og THX-EX, gik også hurtigt i glemmebogen, frem for 7.1 med DTS eller Dolby i højopløsnings lydformater, så hvem ved, om de kommer med endnu flere, mulige kanaler, selv foretrækker, jeg ikke en form for Matrix skalering.

Jeg koncentrer mig også om, at få en dynamisk, gengivelse, her tænker jeg ikke, kun høje lydtyk, for mig er det også en udstrakt mellemtone, men nu er jeg også halv stereo mand.

Med hensyn, til stort membran areal, kan det også bliver for meget. Der kan tilføjes for meget energi til rummet og der skal stor justering i equalisering. Selv har jeg gået og overvejet, en subwoofer mere, så jeg har tre subwoofere, men der er også meget, der taler imod, som ikke optimal placering.

Må jeg spørge, hvad du har af udstyr, det lyder, lidt som noget lækkert, udstyr i den tunge ende?

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3700
Sendt: 01 September 2017 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

Atmos er kommet for at blive. Der er ikke nogle reelle alternativer og meget nyt i dag kommer med Atmos.

https://www.dolby.com/us/en/cinema/theatrical-
releases.html


Jeg vil mene at objektorienteret surround, som Atmos, er fremtiden. Og så har det den KÆMPE fordel, som jeg også oplevede med Audyssey DSX: At man automatisk kan dekode alt om til Atmos og udnytte alle Atmos højttalerne, selv med ét stereo signal - Og det virker ret godt. Så man skal ikke tænke på alle mulige formater; DTS, DD, DTS-HD, Dolby Pro Logic etc. - Det bliver alt dekodet om til at udnytte ens Atmos-højttalere - og det virker rent faktisk ret godt. Audyssey DSX gjorde det samme ret effektivt.

Reelt kan man udvide et Atmos-system med masser af højttalere - det er processoren som sætter begrænsningerne. Der er heftige demoer på nettet med masser af højttalere.

Jeg bruger en Marantz 7010 surround-reciever og flere eksterne effekttrin med flere kilowatt. Alle højttalere og subwooferne er selvbyg. Subwooferne har jeg tidligere lagt info på: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=105093& PN=1

Der kan sagtens klemmes flere højttalere ind på mine 20kvm Med lidt skarp justering synes jeg kun det bliver bedre med flere højttalere. Jeg har en TV-stue til surround og separat akustik-korrigeret lytterum til stereo. Så jeg behøver ikke smelte de to ting sammen i ét setup. Efter min mening bliver det en kamp opad bakke at prøve at kombinere stereo og surround - og man ender med halvhjertet løsninger. Men det kan være den eneste løsning for mange, desværre. Det var en kæmpe lettelse da jeg i sin tid fik mulighed for at dele de to ting op i to rum.

http://www.highdefdigest.com/blog/customizing-dolby-atmos-mo re-speakers/

__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 01 September 2017 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

Vi har en vidt forskellig; tilgang til tingene; kan jeg se. Stereo og surround kan nu nemt, tilpasses hinanden. Det er bare at have, en forforstærker,med processor ind. Eller vælge sin surround processor med omhu. Det er en lidt alternativ løsning, med et front high, i et atmos setup. Der er mange muligheder, når et anlæg tilpasses, ens egne behov. Ja, Atmos, er godt på vej ind, lad os håbe, det bliver ved med at være i consumer udstyr, men det kan sagtens tænkes, om 5 år vi ser noget helt andet. Der kommer hele tiden nyt, sådan vil det altid være. Jeg har da allerede et par esser i ærmet, jeg gerne ser, der bliver ført ud i livet, men med knap så mange højttalere

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3700
Sendt: 02 September 2017 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Hvis man placere sine højttalere efter Dolbys anbefalinger, så passer det ikke til stereo - derfor mener jeg ikke man kan kombinere de to
uden at gå på kompromis med det ene eller det andet - eller begge to.

Jeg har placeret mine højttalere efter Dolbys forskrifter - linket var bare til inspiration

Teknisk set er det ikke noget problem at kombinere en stereo forstærker og en surround-forstærker. Det brugte jeg i nogle år, da jeg
boede i lejlighed.

"hele tiden" er jo nok så meget sagt. Jeg har kørt med Atmos i over 1,5 år, og jeg var ikke med fra starten af. Og det holder jo nok et
par år endnu. Så skifter jeg til den tid. Det synes jeg ikke er så ofte endda

Jeg går meget op i akustisk tilpasning af lytterum, og bruger en del måleudstyr og har akustikplader overalt i både bio og stereo-rum.
Med god akustisk tilpasning kan man virkelig nå langt og få rigtigt god lyd, hvis man kan få plads til akustisk behandling i lytterummet



__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 02 September 2017 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Det er rigtigt nok med akustisk tilpasning, kan være gavnligt, ofte gør folk det lidt i blinde og det bliver nogle halvfærdige løsninger, der er dog nogle ting som akustisk tilpasset loft, der ikke kan gå helt galt.

Jeg synes nu godt stereo, kan integreres i bio, hvor begge dele lider godt af det. Jeg har i hvert fald ingen problemer med, at lyd ikke kommer fra lærred ved film, selvom jeg ikke bruger akustisk dug og højttalere bag lærred i stue.

Når der skal placeres højttalere, bag dug skal der helst korrigeres. Harman koncernen har en løsning på dette. Det er nok lidt en smags sag, jeg ville personligt aldrig selv, placere højttalere bag dug, uden korrektion.

Helt spot on placering af surround kanalerne, er svære at følge, når der ikke haves decideret bio rum. Det første der placeres, er efter beregning FL/FR og så placeres resten af højttalerne, efterfølgende ud fra det.

Det er ofte rummets dimensioner og indretning af stue, der kompromisers surround kanalerne.

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes