Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 22:06   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: West Coast lyd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lars99
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 September 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 249
Sendt: 25 August 2017 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Jeg søger den klassiske JBL west coast lyd fra 80'erne. JBL laver ikke rigtig den slags højttalere længere. Er der andre producenter der lyder noget i
samme retning?

__________________
Mvh. Lars
Til top Vis lars99's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars99
 
velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Oktober 2003
Status: Offline
Indlæg: 1740
Sendt: 26 August 2017 kl. 07:48 | IP-adresse registreret  

ak jo den lyd laver de da endnu, og også deres monitorer....du skal bare ind på de rigtige sider, meeeenn det koster  prøv du bare at google på everest DD67000......

velkommen
Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen
 
lars99
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 September 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 249
Sendt: 26 August 2017 kl. 07:58 | IP-adresse registreret  

Jojo, men har de ikke noget i stil med de gamle Ti-modeller?

__________________
Mvh. Lars
Til top Vis lars99's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars99
 
velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Oktober 2003
Status: Offline
Indlæg: 1740
Sendt: 26 August 2017 kl. 08:32 | IP-adresse registreret  

nej det har de så ikke....det er lidt trist, har selv 250 TI LE, og sælger dem aldrig...men det sker da der er nogen til salg på KSB herinde.....


velkommen
Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen
 
FirstWatt
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Februar 2012
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 53
Sendt: 26 August 2017 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

JBL LS 80
Til top Vis FirstWatt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FirstWatt
 
lars99
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 September 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 249
Sendt: 26 August 2017 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Bortset fra de rigtig kan købes længere??

__________________
Mvh. Lars
Til top Vis lars99's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars99
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 26 August 2017 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Hvad med Focal?

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
k.s.p
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Maj 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 321
Sendt: 26 August 2017 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Ahhh allanowich focal er ikke just West coast sound

Det med West coast sound er gået af mode, alle nye højttalere skal være så kedeligt neutrale i lyden

West coast sound kræver som regel en stor bas, allerede der bliver udvalget meget lille

Jeg har selv et sæt JBL 250ti jubilee , der er der West coast sound for alle pengene

Der er vist ingen vej uden om et sæt gamle JBLer hvis det skal være til at betale

__________________
If it sounds better, it is better
Til top Vis k.s.p's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af k.s.p
 
Apexx512
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 November 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 303
Sendt: 26 August 2017 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

Har ls80 her, og kan godt følge folket når de siger bassen helst skal komme fra en 15", men teknisk set er ls80 altså jbl's nyere skud på stammen, og jeg
kan skrive under på det er en rock højtaler med sjæl, og den er meget åben i diskant/mellemtone området - og hvis man bruger equalize/tone control og
sænker bassen lidt, så går den fra den dybeste bas og bliver i den grad musikalsk og detaljeret
Til top Vis Apexx512's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Apexx512
 
power
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 417
Sendt: 26 August 2017 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Jbl Array 1400


__________________
Til top Vis power's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af power
 
lars99
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 September 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 249
Sendt: 26 August 2017 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Hvad med JBL 4429 på et par standere?

__________________
Mvh. Lars
Til top Vis lars99's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars99
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 26 August 2017 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Hvad er dit budget? 
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
lars99
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 September 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 249
Sendt: 26 August 2017 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Overvejer at købe et par B&W 804D3 så budgettet må være ca. 50-70.000 kr for et par. Kommer fra Dali Helicon 800, som jeg egentlig er pænt glade
for. Så den lile Array og 4429 er muligt.

__________________
Mvh. Lars
Til top Vis lars99's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars99
 
bsl2
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Februar 2004
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 509
Sendt: 26 August 2017 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

hej

4429 er en super højtaler hvis du kan lide monitorlyd hvis du er til meget bass skal de nok ikke have et rum meget over 20 m2 læs evt testen på
nerds.dk.array 1400 lyttede jeg til samtidig men brød mig ikke om den syntes den har en mærkelig spredning af diskant/mellemtone det skyldes nok at
hornet er vendt lodret i forhold til 4429.triangle kunne måske være en mulighed hvis du kan lide live fornemmelsen
vh brian
Til top Vis bsl2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bsl2
 
blackstef
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 Februar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 76
Sendt: 27 August 2017 kl. 08:55 | IP-adresse registreret  

Hej
Har du nogensinde hørt ESS højttalere, dem med den store AMT (air motion transformer)?
De blev lavet i halvfjerdserne Sacramento, Californien, eksisterer faktisk i dag.
De har forskellige modeller men klassikeren består typisk af en 12 tommer bas med en 12 slave bas og så den store AMT som er dipol.
Formet som en pyramidestub.
Dyb bas og meget klar lyd
De kan også fås med mindre bas.
Tidligere kunne de fås som 3 vejs højttalere.
Her er et link til deres nuværende hjemmeside.
ESSLABSUSA.COM

Mvh
Stefan
Til top Vis blackstef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af blackstef
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 27 August 2017 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

lars99 skrev:
Overvejer at købe et par B&W 804D3 så budgettet må være ca. 50-70.000 kr for et par. Kommer fra Dali Helicon 800, som jeg egentlig er pænt glade
for. Så den lile Array og 4429 er muligt.

husk på at fysikkens love er svære at omgås. Diameteren på en basenhed gange 10, er ca den bølgelængde for den dybeste frekvens en basenhed vil kunne spille med fuld power, lav forvrængning og optimal linearitet. Dvs at du skal ungå små basenheder (uanset hvor meget vandring de har), hvis du vil have godt med smæk og tryk i bunden. Med det budget har du mange muligheder. Jeg ville klart gå aktivt og gi den gas med støre enheder og masser af power. Men selvfølgelig kræver det målinger og ønsket om at lege lidt mere med udstyret.
Hold dig som minimum til en 3 vejs, da enhederne vil arbejde mere frit, med mere power, mindre forvrængning osv, når de fritages for at dække over mere end ca 3 oktaver. Prøv nogle klassiske højttalere med store basser, som f.eks Klipsch Cornwall III. Den er ikke så præcis, som en typisk hifi-højttaler, men kan uden tvivl sparke meget mere liv i musikken en alle de "pæne" højttalere. Der er nogle kompromisser at indgå i hifi
Ellers skal du have en typisk 3 vejs, dele den aktivt ved ca 100hz og tilføje 4 subwoofere, som er placeret rundt i stuen, med en solid forstærker og en smule DSP - så får du også rig mulighed for at designe præcis den fede west coast lyd du beskriver

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
lars99
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 September 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 249
Sendt: 27 August 2017 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Har faktisk to SVS sb13 ultras, og jeg har en forstærkerprofil der fremhæver bassen lidt, ca 3db over autokalibrering ved 80Hz. Jeg synes bare det giver en ujævn frekvensgang hvor dele af musikken pludselig bliver fremhævet for meget.

Jeg har en Yamaha Cx-a5000 men synes ikke dens dsp gør noget godt for lyden. Jeg kan desværre ikke slå det helt fra uden at slå delefilteret og subs fra også, så det er lidt et kompromis.
Eksperimenterer lige nu med forskellige placeringer af sub. Har sat den ene i hjørnet og det fungerer faktisk ok. Overvejer at stille den anden i et hjørne, men det vil placere den bag ved lyttepositionen. Ved ikke helt hcor godt det er ift at retningsbestemme bassen.

Og så har jeg ved nærmere eftersyn ikke plads til de store kasser. Højttalerne skal gerne være høje og slanke.

__________________
Mvh. Lars
Til top Vis lars99's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars99
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 27 August 2017 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

k.s.p   nej, men kan ikke kalde Focal West Coast lyd, men deres spillestil ligger noget op ad JBL. Så det var min tanke, at trådstarter måske kunne finde noget her, der passede ham.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 27 August 2017 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

lars99 skrev:
Har faktisk to SVS sb13 ultras, og jeg har en forstærkerprofil der fremhæver bassen lidt, ca 3db over autokalibrering ved 80Hz. Jeg synes bare det giver en ujævn frekvensgang hvor dele af musikken pludselig bliver fremhævet for meget.

Jeg har en Yamaha Cx-a5000 men synes ikke dens dsp gør noget godt for lyden. Jeg kan desværre ikke slå det helt fra uden at slå delefilteret og subs fra også, så det er lidt et kompromis.
Eksperimenterer lige nu med forskellige placeringer af sub. Har sat den ene i hjørnet og det fungerer faktisk ok. Overvejer at stille den anden i et hjørne, men det vil placere den bag ved lyttepositionen. Ved ikke helt hcor godt det er ift at retningsbestemme bassen.

Og så har jeg ved nærmere eftersyn ikke plads til de store kasser. Højttalerne skal gerne være høje og slanke.


Så længe de kun spiller fra ca 90hz og ned, så er det ikke noget problem. Start med begge subs placeret i hvert hjørne bag din lytteposition og lad dine fronter spille så dybt de kan. Så får du en slags tilnærmet udgave af at have 4 subs, en i hvert hjørne. Så kan du stille og roligt lege med volumen og fasen ind til det spiller uden for meget bulder. Til sidste kan du eventuelt forsøge dig med lidt DSP, for lige at dræbe en enkelt rumresonans. Men du skal vide hvad din DSP gør, du kan ikke bare kører et eller andet standard program, som hiver og flår i frekvenskurven for at få den ret og linær - det vil altid komme til at lyde mærkeligt og unaturligt.
De højttalere du har kig på til fronter, er en typisk konstruktion, som alle har den begrænsning at de ikke kan spille særlig dybt, i hvert fald ikke med et niveau der kan føles eller mærkes. Derfor vil dine subber også skulle varetage dette. Men hernede er bølgelængden så lang, at det nok går an. For optimalt stereo, så duer surround ikke. Her ville det være fedt med en reel stereoforstærker og så benytte din surround ind over, med pre-outs. Dette gør at du får det bedste fra begge verdner.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
lars99
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 September 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 249
Sendt: 27 August 2017 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Prøvede at flytte den - temmelig besværligt da den er tung og har gummifødder monteret, så man ikke bare kan glide den henover tæppet. Måtte bruge et tyndt, billigt signal-kabel, men det er fint nok til en test.

Det virker faktisk ok. Det kobler godt til rummet, og det er som om frekvensgangen er blevet mere jævn. Mere præcision og mindre bulder. Det er ikke så skidt. Jeg har en lidt underlig stue, som er delt af en lille halvmur i den ene side. Det er øverste halvdel der er tv-stue, men den anden halvdel er jo selvfølgelig åben og påvirker lyden. Der er en dør i venstre side, så der kan subwooferen ikke stå. Det havde ellers været oplagt at sætte en i hver hjørne. Subwooferen i venstre side ved halvmuren peger ind mod rummet.



__________________
Mvh. Lars
Til top Vis lars99's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars99
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes