Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 05:34   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Afstemninger - Polls
 HIFI4ALL Forum : Afstemninger - Polls
Emne Emne: Priser på High End (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Spørgsmålet: High end pris?
Poll valg Stemmer Afstemningsresultat
5 [18,52%]
7 [25,93%]
15 [55,56%]
Dette emne er lukket; der kan ikke stemmes

Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
44nitram
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 164
Sendt: 19 August 2017 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Hvad skal et produkt koste, førend det kan kaldes et High End produkt. Prisen er for 1 stk produkt. (Kabler et sæt).
Til top Vis 44nitram's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 44nitram
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 19 August 2017 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

High end er ikke et udtryk for pris eller lydkvalitet, og udtrykket benyttes også om andre produkter end hifi. High end er udtryk for, at udviklingen ikke har haft noget budget, og meget ofte afspejler kvalitet og pris også dette. F.eks. Bugatti, Pagani og lign. biler...

Man kan altså sagtens købe dyre produkter, som udelukkende er prissat dyrt ud fra efterspørgsel eller ønsket om "hype", og ikke fordi det har været dyrt at lave. Iphones er et fremragende eksempel på dette.

Man kan også være heldig, at købe et "billigt" produkt, som lyder a la high end produkter, men det er ikke et high end produkt i den forstand.

Men generelt starter high end-"oplevelserne" for alvor omkring 30.000 pr. produkt. Men derefter skal der også rigtig mange penge yderligere på bordet for, at give reelt hørbare forskelle.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 646
Sendt: 19 August 2017 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Enig med Mikkel
High end begrebet har ændret sig markant og bliver i flæng brugt alle steder desværre - og folket tror at en serieproduceret
mellemklasseforstærker til 6000kr er high end, da det er det forhandlere og producenter skriver om produktet. Rent til grin. Lyd er
som med alt andet blevet til kvantitet istedet for kvalitet - desværre.

Til top Vis MSG1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MSG1979
 
44nitram
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 164
Sendt: 19 August 2017 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Det er jo så interessant at se hvad folk stemmer, da der er forskellige opfattelser af begrebet også med hensyn til pris mm. Vi må nok leve med at der
ikke kan opnås nogen konsensus i dette.
Til top Vis 44nitram's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 44nitram
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 19 August 2017 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Det handler måske mere om hvad, nogle opfatter som værende dyrt... men så har de misforstået spørgsmålet. Og spørgsmålet er stillet forkert!

Det skulle have heddet:

"Hvad er high end for dig?: Pris, ydelse eller byggekvalitet"

For high end handler ikke om pris. Det handler om, at prisen ikke har betydning! Og at udviklingsomkostningerne ikke er et issue, men at det handler om, at udvikle det allerbedste der kan produceres, og så er vi tilbage ved Bugatti og Pagani sportsvogne, hvor prisen ikke er et objekt ved udviklingen. Det handler om, at udvikle det ultimative!

Og dermed kan man ikke spørge om hvad high end er i kroner og ører...  



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
44nitram
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 164
Sendt: 19 August 2017 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Ja så bliver det jo svært at lave en afstemning, hvis man først skal finde ud af, om spørgsmålet er stillet rigtigt eller forkert, dette kan således sikkert
debateres i lang tid. Jeg syntes det må være op til den enkelte at fortolke afstemning, deltag eller lade vær.
Til top Vis 44nitram's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 44nitram
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 20 August 2017 kl. 01:07 | IP-adresse registreret  

Det lader til, at du har "glemt" referencen for begrebet. Som de andre også skriver, er det "cost no object".
Før i tiden lavede alle de store såsom Kenwood, Luxman, Sony, Accuphase, Krell, Mark Levinson m.fl. ofte et "state of the art" produkt. Definitionen på hvad der var det ypperligste, deres ingeniører kunne frembringe uden at tage hensyn til prisen. Produceret i få eksemplarer, så der var en eksklusivitet omkring dette topprodukt. Dette var HighEnd i ordets bogstavelige forstand, hverken mere eller mindre.
Som med alt andet, er der gået inflasion i begrebet HighEnd.
En CD-afspiller til 2.500,- kr. er ikke HighEnd. Ikke kun på grund af prisen, men mere fordi den ikke er bestykket med de bedste komponenter, der findes, hvilket så afspejles i prisen. Derfor er dens rigtige navn et konsumprodukt.
HighEnd = Det fåes ikke bedre (hvilket så som regel også afspejles i prisen)

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
44nitram
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 164
Sendt: 20 August 2017 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

Nu havde jeg oprettet Afstemningen uden ønske om kommentarer, da jeg netop ikke ønskede en Debat. ( jeg må havde glemt at krydse rigtigt af, det beklager jeg) Det er jo op til den enkelte at definerer sin egen afstemning. Så nej jeg har ikke glemt noget og min spørgsmål er heller ikke forkert. Det er et helt bevidst valg, ligesom de andre afstemninger jeg har oprettet.

Under en afstemning skal der jo ikke debatteres, da det kan påvirkes hvad der bliver afstemt. (Det var måske en ide, at oprette en mulighed for, om man ønsker at debatterer en afstemning når den er SLUT. Det ville være meget mere interessant og relevant, så kunne enhver tolke og komme med deres mening og holdning til fælles glæde. Det vil også være frugtbart (når man nu bliver " inspireret" ved en afstemning), at man oprettede sin egen som en parallel afstemning.

Til top Vis 44nitram's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 44nitram
 
MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 646
Sendt: 20 August 2017 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

En afstemning viser netop min pointe - nemlig at begrebet ikke forstås og at begrebet har ændret sig netop fordi, producenter,
forhandlere m.m bruger det i flæng - alt samtidig med at kvalitet er blevet til kvantitet.
Der var ikke brug for en afstemning hvis alle alle vidste hvad High end var ;)
Til top Vis MSG1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MSG1979
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 20 August 2017 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Det er mig, der har aktiveret muligheden for, at kommentere/debatere netop fordi, at spørgsmålet var stillet forkert, og dermed gav en forkert idé til andre om hvad, high end er!

http://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/high-end

Og så har du allerede spurgt om dette:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=105529& PN=1

Hvorfor så fortsætte... har du en agenda om at omvende folk?



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
44nitram
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 164
Sendt: 20 August 2017 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Det er heller ikke det samme spørgsmål de to, der er tilsyneladende forskellige opfattelser hvad High End et hvis man læser svarene.
Jeg har jo tidligere oplyst at der er omkring 600 ord i (følge DELTA)der bliver brugt når der skal tales om HIFIbegreber.
Og ordet HIgh End er en af de mest brugte klicheer.
Til top Vis 44nitram's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 44nitram
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 20 August 2017 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Derfor bør du heller ikke spørge om folks opfattelse af begrebet, men i stedet blot konstatere den korrekte brug.

Vi lever i en tid, hvor sprogets brug er på udsalg, og vi bør ikke hjælpe det på vej. Tag bare unges brug af ordsprog: En bjørnetjeneste er i deres øjne noget godt, for bjørnen er jo blød!?!?

Og lad os dermed konstatere, at High End ikke har noget med prisen at gøre, men er udtryk for det ultimative uden skelen til penge!!!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 21 August 2017 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Min opfattelse er at High End, blot er et salgssignal, der skal fortælle at der er tale om et godt produkt, hvor man kan forvente en god kvalitet hele vejene igennem. Markedsføring er en stærk faktor, så derfor kan det være ganske svært at regne ud om det mest er kvaliteten, prisen, eller bare udseende, som der er "high end". Nogle gange er det jo en kombination og andre gange kan det f.eks ligne bæ, men sagtens spille vildt fedt.

Det er jo også svært når man i årevis har solgt fornuftig hifi, som f.eks NAD. Så tager det lidt tid før tonen/rygtet/omtalen ændre sig. Den menneskelige og yderst subjektive holdning til især udseende - kan have end altafgørende faktor, som i flere tilfælde kan overskygge reel ydelse.

Og jeg indrømmer selv at have købt noget, fordi det var tungt og lækkert at se på. Men ydelsen levede bare ikke op til det øjnene så. High end, har ikke rigtig nogen pris i mine øjne. Det betyder jo bare "i den høje ende", som jo er et ganske udefineret niveau. Reference udstyr, bør i min optik være når der er tale om det ypperste, som en given producent kan præstere.

For virkelig at kunne begå sig, som pragmatisk hifi-kunde. Så skal man bruge en del tid på at forstå hvordan tingene er skruet sammen - ellers kan man bruge evigheder på at diskutere opreklamere hifi-termer, som ikke fortæller noget om rå teoretisk ydelse, som i sidste ende det, som gør hele forskellen. Jeg har brugt talrige timer på at læse, lytte og diskutere hifi. Men det er først når man begynder at forholde sig til benhård data, at man begynder at have en chance for at finde rundt i salgs-junglen. Man kan sagtens bare lægge pengene på bordet og kun vælge såkaldte high-end produkter. Men det garantere bare ikke en god lyd/musik-oplevelse. Og noget af det vigtigste, som desværre rigtig mange glemmer - er at holde fokus på placering af højttalere, akustik og fornuftig parring af udstyr. Hvis disse grundlæggende ting ikke er i orden, så er det stort set ligegyldigt hvad udstyret hedder eller hvilken definition det har fået i salgsannoncen.

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
44nitram
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 164
Sendt: 22 August 2017 kl. 07:56 | IP-adresse registreret  

Ja og selvom det er High End, så er det slet ikke sikkert at det lyder godt. Jeg har hørt mange meget dyre anlæg ( på hifi messen) som kostede flere
100.000 tusind kroner som ikke lød godt. Det var dyrt, eksklusivt konstrueret, men lyden var bare ikke i orden. Så High End begrebet dækker ikke
nødvendig over at lyden er godt. Selvom at kvaliteten på produktet er høj.
kan man betegne de små Chartwell LS3/5 højttaler, (som der er en udemærket test af her på HIFi4All )som High End. De er unik konstrueret, de er
dyre i forhold til størrelsen 17.500 kr og lyden er unik?
Til top Vis 44nitram's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 44nitram
 
MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 646
Sendt: 22 August 2017 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

De Chartwell er ikke High End, men mid end, som det meste andet, der er på markedet.
High end er ikke nødvendigvis et lydkvalitets stempel. Så i sidste ende er det underordnet om noget er High end eller Mid end - det
er lyden for den enkelte, der tæller uanset om det hører til i den ene eller anden klasse.
Fakta er bare at High end begrebet er fuldstændig misforstået - bliver brugt i flæng om det meste consumer grej. Problemet er, at
begrebet derfor ændrer betydning, når folk tror en Marantz forstærker til 12.000kr er high end og derfor ikke kan forstå at en
anden forstærker kan koste 120.000kr, når den forstærker de jo har givet 12.000kr for er high end og forhandleren har sagt at det
er den bedste der findes. Dertil er der ikke ret mange steder i DK, hvor man kan høre high end, dvs grej, som netop skiller sig ud
fra consumer Mid end grejet, så folk har ikke noget sammenlignings grundlag, når de køber "consumer" high end grej.
Til top Vis MSG1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MSG1979
 
44nitram
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 164
Sendt: 22 August 2017 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke enige. Disse Chartwelle er helt unikke for deres lydkvalitet, hvis man har hørt dem så er man ikke i tvivl. Der er heller ikke hvem som helst
der har udviklet dem, den samme person der har udviklet Stirling højttaler. Bedrer højttaler i størrelsen og prisen finde nok ikke.
Så for mig er det et High End produkt, da der ikke findes meget andet der er bedrer i denne kategori.
Til top Vis 44nitram's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 44nitram
 
MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 646
Sendt: 22 August 2017 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Lige præcis min pointe - high end er et begreb, der er misforstået og er blevet til noget personligt, som den enkelte vurderer ud fra grejerrfaring og
egen lydpræference. At noget er noget af det bedste i en kategori er ikke ensbetydende med at det er high end. Det er ensbetydende med at man får
noget af det bedste for pengene i den kategori.

Til top Vis MSG1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MSG1979
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 22 August 2017 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

44nitram skrev:
Så for mig er det et High End produkt, da der ikke findes meget andet der er bedrer i denne kategori.

Chartwell er ikke high end!!! Og yderligere begrundelse er ikke nødvendig... du har besluttet dig for, at kalde dem high end, og sådan er det. Men det ændrer ikke på, at du benytter udtrykket forkert!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes