Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. april 2024 | 08:40   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Rega DIY motor upgrade (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 07 August 2017 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Har købt mig en Rega Planar 3, hvor motoren er fastgjort til en aluplade med en O-ring. Alupladen er så skruet fast i plinten. Dette fordi motoren er temmelig "støjende" = vibrerer!

O-ringen var noget slap på min og motoren hang lidt, så en ny O-ring var påkrævet. Jeg overvejede at montere en ny motor i form af Regas 24 V motor-upgrade, men prisen afskrækkede mig. På nettet kunne jeg læse mig frem til at den gamle motor - støj eller ej - er god og meget gangstabil - og så fik jeg en idé!

Jeg kørte ud til nærmeste smedje og fik lov at rode i deres skrot. Jeg fandt en 5 mm tyk aluminiumsplade. Den skar jeg til (34x27 cm) og lavede et 60 mm hul i så den nu passer ned over den bageste "skål"og på min Rega-væghylde til min pladespiller. Jeg fik også fat i en 10 mm tyk stålskive som er ca. 10 cm i diameter. Det kostede ikke noget og jeg fik endda en snak og en kop kaffe.

Motoren er født med to metalvinger med hul i, men disse er bøjet ind så de holder O-ringen på plads. Jeg rettede vingerne ud og skruede en forlænger-møtrik i hver vinge. Forlænger-møtrikkerne er lidt længere end motoren så motoren hænger frit. Jeg limede så forlænger-møtrikkerne fast på stålskiven med tokomponent lim.

Jeg valgte at lade printet til motoren sidder i plinten så det var lidt bøvlet at sætte pladespilleren tilbage på hylden og samtidig holde stålskiven med motoren nogenlunde på plads. Men det lykkedes og pladespilleren står nu i de tre skåle og motoren på alupladen under pladespilleren. Jeg var endda så heldig at højden - efter montering af nogle gummi-linser mellem hylde og aluplade - passede perfekt og så var det bare på med remmen igen.

Motoren er nu helt afkoblet fra plinten og det kan høres. Ikke bare er "støjgulvet" sænket men der er meget bedre dybde i stereoperspektivet end før.
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 07 August 2017 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Vi vil se fotos (af den modificerede pladespiller, naturligvis )!
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 08 August 2017 kl. 08:37 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
Vi vil se fotos (af den modificerede pladespiller, naturligvis )!


Jeg havde ventet - og frygtet - dette "krav" Skal se om jeg kan få taget lidt billeder i aften.
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2907
Sendt: 08 August 2017 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

hej Dalgas.
Lidt modificering giver erfaring. I tidernes morgen flyttede jeg motoren fra en væghylle-ophængt VPI hw-19, væk fra plinten og over på en helt anden vægophængt hylle i umiddelbar nærhed, så remmen kunne forblive den samme. Som jeg husker, var det dog ikke noget særligt der kom ud af det. (Nok pg.a VPIéns svage og i forvejen rolige motorkultur.)
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 09 August 2017 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  



Hermed et billede
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 09 August 2017 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

Minder lidt om det arrangement, som Roksan benytter til deres Xerxes-pladespiller ... forskellen er dog, at Xerxes-motoren hviler oven på et kugleleje
og fastholdt af en fjeder kan dreje om sin egen akse. Idéen er, at motoren således er i stand til bedre at håndtere (små) ryk, hastighedsvariationer og
varierende belastning, hvilket skulle resultere i bedre lyd (et roligere og mere veldefineret lydbillede).

Det er lidt Storm P'sk at se på, men ikke specielt avanceret at implementere. Du kan jo prøve sådan et arrangement, hvis du får mere DIY-kløe i
fingrene
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes