Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. april 2024 | 11:16   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Forlæng signalkabel? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
søren N
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1475
Sendt: 30 Juli 2017 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Jeg skal hænge min grammofon op på væggen, 2 meter fra hvor min forstærker står. Det kabel der er i min pladespiller er kun 1 meter. Mit spørgsmål er om der går noget tabt, opstår der meget støj på signalet, hvis jeg bare sætter et RCA kabel på det eksisterende kabel fra pladespilleren med et hun til hun stik, for at forlænge kablet? Eller er jeg ude i at skal have trukket et helt nyt kabel fra armen i min pladespiller som har den længde som jeg skal bruge?

Er der nogle der har erfaring med at forlænge et sådan signal kabel fra deres pladespiller?
( hvis det har nogen betydning drejer det sig om en ClearAudio Champion level 2 med en Lara MC PU)
Mvh. Søren



__________________
"Musikken frem for alt"
Mit Anlæg, kig forbi

Er du hifi-kræsen?
Til top Vis søren N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af søren N
 
brianm
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 656
Sendt: 30 Juli 2017 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Hej Søren

Signalet ud af pladespilleren er ekstremt svagt og følsomt. Jo længere signal kablet bliver, jo større tab. Det bedste bud vil absolut være at flytte pladespilleren tættere på anlægget, eller flytte riaa'en tættere på pladespilleren.
Signalet ud af riaa'en er trods alt lidt kraftigere end signalet fra pick up'en.
Til top Vis brianm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brianm Besøg brianm's Websted
 
søren N
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1475
Sendt: 30 Juli 2017 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Det kan ikke lade sig gøre at flytte tingene tættere. Riaa'en sidder indbygget i mine Devialet D400 forstærkere der er gemt væk i et skab. Der er en brænde ovn imellem pladespiller og forstærker, som der også skal holdes en afstand fra.



__________________
"Musikken frem for alt"
Mit Anlæg, kig forbi

Er du hifi-kræsen?
Til top Vis søren N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af søren N
 
brianm
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 656
Sendt: 30 Juli 2017 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Bedste kompromis må være at have signalkablet i et stykke fra arm til riaa. Ved at undgå samlinger, får du mindst muligt tab. Er der stik i bunden af armen, så kan der jo forholdsvis let laves et nyt kabel..
Til top Vis brianm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brianm Besøg brianm's Websted
 
søren N
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1475
Sendt: 30 Juli 2017 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Nej desværre. Det er et møg dyrt Audio Note kabel, jeg har fået sat direkte på PU'en.
Men det ender nok med at jeg må bide i det sure æble og få sat et længere på.

__________________
"Musikken frem for alt"
Mit Anlæg, kig forbi

Er du hifi-kræsen?
Til top Vis søren N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af søren N
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 31 Juli 2017 kl. 07:57 | IP-adresse registreret  

Søren N, jeg vil da i udgangspunktet forsøge at forlænge kablet som foreslået for at høre, hvor lydforringende det er (eller ikke er). Ja, du indfører en ekstra stikforbindelse, hvor signalet er svagest, men tænk på, hvor mange toptonearme, der har diverse stikforbindelser i form af fx aftagelige headshells, aftagelige armrør og forbindelsesbokse. En ekstra stikforbindelse vil i teorien være lydforringende, ligesom du teoretisk set risikerer at gøre forbindelsen mere følsom for at opfange brum/støj, men kun praksis vil vise, om du kan høre forskel eller oplever andre lydforringende problemer.

Hvis jeg fx tager min Mørch DP-6, så kan jeg tælle forbindelser mellem pu og tonearmslitze, kontakterne ved det aftagelige armrør, DIN-stikket i bunden samt phono-stikkene til forbindelse til mc-trafo/RIAA (hvad jeg nu end benytter af pu). Det samme gør sig gældende for min Graham Phantom, min Oracle/SME 345 og mine Nottingham Paragon (omend jeg arbejder på en løsning med en ubrudt forbindelse på den ene af mine tre Paragon-arme bare for at høre, hvad det eventuelt giver eller ikke giver).

Så kast dig med dødsforagt ud i forehavendet
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 31 Juli 2017 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Søren, hvis du fx købte en løs RIAA del i samme kvalitet som den nuværende, har du mulighed for at forlænge uden ekstra støj. Det gør du ved det linie kabel du skal forbinde RIAA med din pre eller integrerede forstærker. På den måde, vil længden på tonearms kablet være uændret.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
søren N
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1475
Sendt: 01 August 2017 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

Ja måske skal jeg finde min gamle NLE riaa frem, og så forlænge fra den.
Jeg vil prøve mig frem.
Tak for svar.
Placeringen af pladespiller handler også om at få plads til tv og ikke komme for tæt på brænde ovn.

__________________
"Musikken frem for alt"
Mit Anlæg, kig forbi

Er du hifi-kræsen?
Til top Vis søren N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af søren N
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes