Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. april 2024 | 20:47   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Backup af musikfiler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
redwine
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2011
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 255
Sendt: 29 Juli 2017 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Mangler lidt input for It-dummies😎

Har alle mine cd'ere rippet og må hellere få lavet en back-up af det hele. Ikke mindst grundet dårlig erfaring tidligere med HD som ryger, når mindst
belejdiget.

Men hvad gør man idag? (er ikke varm på en NAS løsning, skal det soges).

Tager man kopi til selvstændig HD og gemmer i boksen, eller er det en cloud løsning?
Det skal nok være ca. 5tb kapacitet grundet billeder etc.
Til top Vis redwine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redwine
 
Tommy S.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 243
Sendt: 30 Juli 2017 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Det bliver en bekostelig affære at få lagt en kopi af 5 TB lagt ud i en cloud løsning. Jeg kan se at
Google tager 799 kr pr måned for 10 TB - måske findes der billigere alternativer.

Hvis du ønsker at kunne tilgå dine filer fra andre computere er en cloud løsning løsning måske ok,
men hvis du har lidt computer snilde kan det samme gøres med en NAS. Hvis der ikke er sådanne behov kan en 5 TB usb disk købes for godt 1000 kr. Der findes værktøjer til spejling af data ud på en anden disk. Det har jeg kun begrænset viden om, men forventer at det er muligt uanset disk valg.

Til top Vis Tommy S.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tommy S.
 
jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 December 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 410
Sendt: 31 Juli 2017 kl. 00:16 | IP-adresse registreret  

Jeg afspiller fra en stationær computer der har 2 harddiske med musik sat til at køre Raid 1.

Ved Raid 1 sidder der fysisk 2 harddiske i computeren, som styresystemet ser som en enkelt disk. Hver fil man gemmer, bliver så skrevet på 2 harddiske. Brander den ene disk sammen, får man en besked der gør opmærksom på problemet, hvilket betyder at man stadig har sine filer intakt på en enkelt harddisk.

Når en disk dør, plejer jeg selv at udskifte begge diske med 2 nye, hvorefter jeg kopiere filerne fra den gamle disk, over på det nye Raid 1 drev. Den gamle funktionelle disk, opbevarer jeg efterfølgerne hos mine forældre.

Denne løsning er selvfølgelig ikke total idiot sikker, ved et lynnedslag eller indbrud kan jeg risikere at miste begge diske på samme tid, hvorefter jeg potentielt har mistet alle mine filer i fra de seneste 2-3 år. En ondsindet virus kan potentielt også smadre alle filerne.

En NAS løsning vil i princippet kunne gøre præcis det samme.

Ud over Raid 1, benytter jeg også Onedrive. Her er alle mine dokumenter gemt.

I dit tilfælde er Onedrive også en mulighed. Med Onedrive er det i teorien muligt at få 5 tb samt office 365 for ca 800 kr om året. Et muligt problem ved denne løsning er at al dataen du har, først skal uploadeds til Onedrive (skyen).  5 Tb tager ca 200 dage at uploade med en 2mbit upload forbindelse. 20 dage hvis du har 20 mbit, og 4 dage med en 100 mbit forbindelse. Kort sagt, hvis du ikke er den glade ejer af en fibernet forbindelse, vil dette tage jævnt lag tid. 
Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes