Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. april 2024 | 02:07   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: USB-mikroskop? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3094
Sendt: 30 Juni 2017 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Jeg har kun et billigt mikroskop til få 100 kroner. Har længe overvejet at investere i noget bedre. Bla. kan mit kun køre op til 640x480 i opløsning - alt for lidt. Dybdeskarpheden er lig 0! Er fristet af det beskrevne DNT, men kan se de har et større program.

Kvaliteten er faktisk så dårlig, at jeg helle vil tage billeder med mindre forstørrelse med mit Nikon med makro objektiv. Se vedhæftede (MYSL Eminent). Jeg tror dog, et godt mikroskop kan gøre det bedre.



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2907
Sendt: 30 Juni 2017 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  


Lajst skrev.
som man kan se, sidder der stadig lidt rester på oversiden af fanen. Det ligner ikke støv, men nærmere indtørrede dråber af cleaner
væsken.

Det er en af grundene til ikke at benytte væske til rengøring.
Støvet der kan sidde på cantilever, sidder der med garanti ikke, når nålen arbejder (vibrerer) i rillen.

Der er ikke grund til andet, end at afstøve pladen (f.eks både med kulhår- og velourbørste samtidig), og nålen med en dertil egnet børste,
inden afspilning.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 01 Juli 2017 kl. 00:13 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
Er fristet af det beskrevne DNT, men kan se de har et større program.

Jan, så vidt jeg ved, så har DNT kun yderligere et USB-mikroskop, der måske kan bruges til opgaven. Det er ca. EUR 20 billigere, men har betydeligt
ringere opløsning og forstørrelse. Det ville være et lærebogseksempel på falsk økonomi, hvis du vælger at spare her
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Meier
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1416
Sendt: 01 Juli 2017 kl. 07:26 | IP-adresse registreret  

Jeg har kigget på DNT DigiMicro Profi
Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 01 Juli 2017 kl. 07:51 | IP-adresse registreret  

Well, USB-mikroskopet, som du nævnerl, er det, jeg har (og som Lars på baggrund af mine erfaringer også har købt). Mikroskopet er udmærket, mens standen/holderen godt kunne være mere stabil.

Jeg er nok lidt kritisk, hvad det angår, da jeg arbejder i branchen for "medical devices", herunder salg af mikroskoper. Det er dog til nogle helt andre priser end det nævnte USB DNT mikroskop, så i den forstand følges pris og kvalitet nok ad
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 01 Juli 2017 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:
Siden har jeg selv tilføjet en Feickert Protarctor og et Fozgometer, som er lige en anelse mere præcis. Men så kan det altså heller ikke blive bedre


Selvfølgelig kan det blive bedre, hvilket disse indlæg kunne vidne om. Jeg nævner desuden Feickerts Adjust+ og Acoustical Systems SMARTractor med dens UNI-DIN justeringsgeometri. Mine erfaringer er, at disse værktøjer gør det muligt at justere hurtigere og mere præcist, hvilket i min verden er ensbetydende med bedre

Feickerten er dog utvivlsomt en glimrende protractor, men aflæsningen af afstandsindstillingen er for upræcis (skal skalastregen være synlig, halvt synlig eller helt synlig ved korrekt monteringsafstand - det giver jo en forskel på næsten 1/10 mm ).

Men man skal selvfølgelig ikke overdrive: Tonearms- og pu-justering er og bliver en approksimation med et evigt flygtigt optimum, men det betaler sig naturligvis at være omhyggelig for at få gode resultater.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4545
Sendt: 01 Juli 2017 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Hvis man tror stærkt nok på det, så er jeg ikke i tvivl om, at man kan høre forskellen



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 01 Juli 2017 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

Mikkel, hvis det er en kommentar rettet mod mig og mit indlæg, så forstår jeg den ikke?

Jeg tager overhovedet ikke stilling til, om en evt. forskel i lydkvalitet ved at benytte forskellige justeringsværktøjer frem for andre kan høres. Mit indlæg gik udelukkende på, om det justeringsteknisk kunne gøres bedre. Jeg skriver vist ret så eksplicit, at de nævnte værktøjer gør det muligt at justere hurtigere og mere præcist - eventuelle lydmæssige gevinster nævner jeg ikke med et eneste ord.

Hvornår er man i øvrigt så stærk i sin tro, at man tror, man kan høre forskel, hvor der ingen forskel er, i forhold til at vide, at man kan høre forskel, hvor der faktisk er en forskel?

Nå, videre til vigtigere ting i tilværelsen - fx har min kone lige serveret kaffe og hindbærsnitter, hvilket nu vil få min udelte opmærksomhed
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3094
Sendt: 01 Juli 2017 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

Overhang og dermed fejlsporing er jo afhængig af hvor meget af pladen der er musik på. I forhold til IEC normen er inde og yderrillerne hhv. 60,325 og 146,05 mm. Tror man ikke på de tal, kan man jo måle alle sine plader igennem og finde et pænt gennemsnit. Alternativt optimere overhang og dermed forvrængning til hver enkelt plade!

Noget helt andet er så, om man optimere til generel lav forvrængning over hele pladen eller prioriterer at mindske forvrængningen i de inderste riller. Det ser man også i Löffgren A og B optimeringerne, som er forskellige. Baerwald og andre er variationer af Löfgren med andre prioriteter.

Med andre ord vil det altid være et valg og en tilnærmelse til det "perfekte" Optimale forhold kan kun opnås 2 steder på pladen. Hvor man placerer dem er forskelligt (IEC siger 120,9 og 66 mm.

Tangential armen længe leve! (Den kan så give andre problemer).

VTA eller SRA er så noget helt andet... det vil jeg slet ikke indlade mig på at diskutere!


__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 01 Juli 2017 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Helt rigtigt, Jan, og helt i tråd (hæhæ) med min bemærkning om, at når det gælder tonearms- og pu-justering, så er optimum en evigt flygtig størrelse.

Jeg er selv for længe siden holdt op med at ligge søvnløs om natten af den grund. Jeg justerer det bedste, jeg har lært, med de værktøjer, som jeg nu engang har valgt at bruge, ud fra en filosofi om, at jeg så forhåbentlig har fundet et godt (optimalt?) gennemsnit. På den måde får jeg hørt en masse musik i stedet for at bruge tiden på (konstant) at rode med mere eller mindre suboptimale justeringer.

Tangentialarme ... don't get me started ... jeg har 5 styk, som bare begejstrer. Når de fungerer - for de kræver lidt omhu - så er de fantastiske, og de bedste af dem er ud fra en helhedsbetragtning overlegne i forhold til alt andet, som jeg har.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 01 Juli 2017 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke, den store kenskab til justering, et område jeg gerne vil blive bedre til. Min er justeret ind, ved forhandler. Han justerer først ind med protactor og bruger software og måle mikrofon, hvor der afspilles fra test plade. Synes han at nævnte, at det var Dr. Feickert software. Alene programmet, skulle koste en 7500 kr. Det er de færreste, der har den mængde til justering, af pick-up, hvor der tages højde for, den variation, der er ved montering af nålefanen, hos producenten.

Jeg vil mene, det skal gøres efter, bedst mulige evne med de hjælpemidler, der kan erhverves for rimelige penge. Ellers, er det jo oplagt, at gå til en kyndig forhandler, der kan justere den ind. Jeg er i hvert fald selv glad for, med det kendskab, jeg har til det, jeg har fået den monteret, efter alle kunsten regler. Det gode er, jeg kan gå ind i butikken og få vejledning. Jeg har valgt, ikke at pille ved den, der er spændeskiver på, så der går nok et stykke tid inden, den skal efterspændes. Jeg vil mene, en god pick-up, kræver den bedst mulige montering, hvor der erhverves brugt, er det jo ikke altid, den mulighed, er der, der er sikkert et utal af pladespillere, der er justeret forkert ind, desværre.

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2907
Sendt: 01 Juli 2017 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Men JackD. Pas så endelig på pu ikke flytter sig når du efterspænder pu-skruerne (for det gør den meget vel). Jeg tror det vil være meget mere holdbart, i længden, for dig selv at justere pu på plads. I virkeligheden har du ikke brug for mere end en to-punkts-protraktor der passer med din arms geometri. Det kan tage nogen tid, de første par gange, men pu SKAL passe med begge punkterne og alle de andre justeringer (nåletryk, vta, azimuth) skal så være på plads for inden, så det hele går op i en højere enhed præcis på de to punkter.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 01 Juli 2017 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

JackD, Feickerts software og medfølgende test-lp fås i to versioner, hvor den billigste koster et par tusinde kroner og er alt rigelig - i kombination med andre værktøjer - til justering af pu'er. Den enkelte må jo gøre op med sig selv, om softwaren er værd at investere i, men hvis man som denne signatur har pladespillere og pu'er som hobby med lidt mere end en håndfuld pladespillere og lidt mere end to håndfulde tonearme og pu'er, som med jævne mellemrum kombineres på kryds og tværs, så er den et uundværligt værktøj.

Jeg forstår nok ikke helt, hvorfor du mener, at en spændeskive skulle udsætte et eventuelt tidspunkt for efterspænding (som sandsynligvis alligevel aldrig kommer)? Spændeskiver benyttes for at forhindre, at møtrikken ødelægger det underliggende materiale, da spændeskiven giver en større anlægsflade, som møtrikken kan dreje på i stedet for i det underliggende materiale. Hvis du skal sikre, at møtrikken bliver sikret/låst, hvilket sædvanligvis er helt unødvendigt, så skal du bruge en låseskive, men den vil helt sikkert "gnave" i det underliggende materiale.

Jeg har i de ca. 35 år, hvor jeg har fumlet med tonearme og pu'er aldrig oplevet, at en monteringsskrue/-bolt har løsnet sig.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 02 Juli 2017 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Nils Valla og Analogueman

Jeg har en protraktor, fra Dr. Feickert. Jeg har været inde at læse, på deres hjemmeside, for et godt stykke tid siden. Kan se, det er ret simpelt med den og ved at finde data på tonearmen. Fra spindlen, i pladetallerken til midt i tonearm, er der en mere korrekt måde at finde den afstand, end at gøre det med øjemål, når protraktoren bruges?

Men som Analogueman skriver, så har han aldrig oplevet, at monteringsskrue løsnede sig, så for nu er det nok klogest at lade den spille som den gør. Forhandleren, mente os, pick-up ikke flyttede sig.

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3094
Sendt: 02 Juli 2017 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Hej JackD. Feickert protractoren måler den afstand, hvis ellers du bruger den korrekt.


__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 02 Juli 2017 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Nu, har jeg ikke arbejdet så meget i det, da jeg læste om, forstod jeg det sådan, at den føres ud, til den er i center af tonearm, er det noget jeg har misforstået, er der en simplere måde at gøre det på? En lille forklaring, vil der sættes pris på

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 02 Juli 2017 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Jeg synes ikke, at denne tråd har ret meget med USB-mikroskoper at gøre længere ...

Jeg vil da gerne svare, men så burde det måske ske i en tråd som handlede om, hvordan Feickert-protractoren bruges
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
lajst2
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2013
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 92
Sendt: 04 Juli 2017 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

Så bringer vi lige lidt USB-mikroskop tilbage i tråden

Jeg planlægger at opdatere tråden løbende i forbindelse med, at jeg får anvendt mikroskopet til kontrol og eventuel justering af pickup- og tonearms-opsætning. Jeg er også undervejs med at anskaffe Dr. Feickert's Adjust+ og er spændt på at se hvor korrekt azimut er justeret.

For at komme eventuelle diskussioner om berettigelsen og fornuften af disse investeringer i forkøbet, så gør jeg det fordi det er min hobby og fordi jeg hygger mig med at lære samt bruge disse muligheder. Det er helt sikkert, at en god pickup justering kan opnås på anden vis, som det tidligere er nævnt. Jeg lader hjertet og interessen råde mht. mine valg og ikke om andre synes det er fornuftigt

PS.: I forhold til overhang og fejlsporing etc. kan jeg oplyse, at jeg har en tangential arm.

Nedenfor et billede af en få timer gammel Ortofon 2M Black.

Til top Vis lajst2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lajst2
 
Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2173
Sendt: 04 Juli 2017 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvilket USB-mikroskop du har brugt. Mit billige "l**t" har meget svært ved at være roligt nok til gode
billeder.

mvh. Asger
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury
 
lajst2
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2013
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 92
Sendt: 04 Juli 2017 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Hej Asger

Fabrikat og model står nævnt i et indlæg tidligere i tråden

Jeg købte også en billig fod/stativ, som er OK og opfylder funktionen med at holde mikroskopet stille, mens du optager billedet. Stativet skal selvsagt
placeres på et underlag, der ikke vibrerer.
Til top Vis lajst2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lajst2
 

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes