Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. april 2024 | 05:16   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Forslag til pladespiller? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4545
Sendt: 21 Juni 2017 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Nej, selvfølgelig skal man ikke sætte en dyr nål på en billig pladespiller... det er jo det omvendte af min Mercedes-analogi... det vil svare til en Mercedes V8'er på et cykelstel!

Men det er min erfaring, at så længe at man befinder sig i budget-klassen, så kan pickup'en snildt koste det samme som værk/arm.

Andre anmeldere har også givet udtryk for, at det vigtigste er pickup'en, dernæst tonearmen, og sidst værket. Man kan jo også sige, at pickup'en har den sværeste opgave, og værket den nemmeste.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
redwine
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2011
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 255
Sendt: 21 Juni 2017 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Og hvordan definerer du så "budget-klassen"?
Til top Vis redwine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redwine
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4545
Sendt: 21 Juni 2017 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Der hvor man har et budget... f.eks. som trådstarter skriver, at han har et budget på 10-15.000,-



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 21 Juni 2017 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Der menes vel "budgetrammen"? "Budgetklassen" har sædvanligvis en anden betydning i dansk sprogbrug.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4545
Sendt: 21 Juni 2017 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Ordkløveri...!

Budgetklasse: http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=budgetklassen

Mellemklasse: http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=mellemklassen

Topklasse: http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=topklasse

Jeg gider ikke sætte beløb på, for der har det tidligere vist sig, at vi vistnok er uenige alle sammen



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 21 Juni 2017 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Acoustic Signature, laver rigtig fede, bælte-drevet værker, drevet af deres bund solid motorer, der sikrer korrekt hastighed. Jelco laver rigtig gode, value for money, tonearme og benyttes på, en del pladespillere under eget navn. Rega, er at nævne her, hvis jeg ikke husker helt fejl. Jeg benytter selv deres, Jelco SA-250 tonearm, med, en Micro Benz pick-up, monteret. Der er justeret, efter alle kunstens regler, hos forhandler, med microfon og software, fra Dr. Feickert.

Hvis du kan finde, sådan en, kombi, brugt, er du sikret mange år frem over i vinyl heaven

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 21 Juni 2017 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:
Ordkløveri...!

Budgetklasse: http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=budgetklassen

Mellemklasse: http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=mellemklassen

Topklasse: http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=topklasse

Jeg gider ikke sætte beløb på, for der har det tidligere vist sig, at vi vistnok er uenige alle sammen  

Mikkel, den må du så lige forklare? Din henvisning understøtter jo netop, hvad jeg skriver i mit indlæg?

Trådstarter skriver, at han har en given budgetramme, som jeg netop ikke tager stilling til, om det prismæssigt er budgetklasse, mellemklasse eller topklasse, og hvordan en sådan skalering så kan/bør være. Mit ordvalg forholder sig neutralt til prisniveauet.

Så kan du vælge at kalde det ordkløveri - jeg kalder det sproglig omhu

PS. Let drilleri kan være anvendt i dette indlæg ...

Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4545
Sendt: 22 Juni 2017 kl. 07:27 | IP-adresse registreret  

Budgetklassen er for mig, når man har et lavt budget. Men omvendt synes andre, at 10.000,- er mange penge, og må derfor være topklasse... Vi kan ikke være enige alle sammen

Men det er mit bud, at trådstarter, skal købe en god pladespiller til 5000,- og en pickup til 5000,-. Han skriver dog også max. 15.000,- og så kan jeg ikke undgå at anbefale Clearaudio Maestro V2 sammen med et godt værk til 7-8.000. Og her er vi i min bog stadig i budgetklassen...



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Maj 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 692
Sendt: 22 Juni 2017 kl. 09:00 | IP-adresse registreret  

hbuus skrev:
Mikkel G skrev:
Men husk at spendere lidt ekstra på pickup'en, da den løfter den største del af jobbet... det bliver ikke bedre end det, den kan levere.

Personligt har jeg sparet lidt på pickup'en i første omgang, og så købt en dyrere pladespiller for pengene i stedet. Det er ud fra den logik, at pickup'en nemt kan udskiftes senere hen, modsat pladespilleren.


En god pladespiller kan jo holde i 20+ år, hvis man passer på den, mens en pickup omvendt bliver slidt ned efter nogle år og skal skiftes.

Ud fra det har jeg personligt prioriteret sådan, at jeg har brugt 16000,- på pladespilleren og 2500,- på pickup'en.
Når så pickup'en er slidt og skal skiftes, køber jeg en dyrere.
Den prioritering har jeg absolut ikke fortrudt.

Du kan selvfølgelig godt bruge 10000,- på pladespilleren og 8500,- på pickup'en.
Så står du med en pladespiller til 10000,- når pickup'en er slidt ned.
Men det er jo ens eget valg, hvad der fungerer for en selv.
Til top Vis hbuus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hbuus
 
redwine
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2011
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 255
Sendt: 22 Juni 2017 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

JackD skrev:
Acoustic Signature, laver rigtig fede, bælte-drevet værker, drevet af deres bund solid motorer, der sikrer korrekt hastighed. Jelco
laver rigtig gode, value for money, tonearme og benyttes på, en del pladespillere under eget navn. Rega, er at nævne her, hvis jeg ikke husker helt
fejl. Jeg benytter selv deres, Jelco SA-250 tonearm, med, en Micro Benz pick-up, monteret. Der er justeret, efter alle kunstens regler, hos forhandler,
med microfon og software, fra Dr. Feickert. Hvis du kan finde, sådan en, kombi, brugt, er du sikret mange år frem over i vinyl heaven smileys/smiley17.gif">


Spændende indlæg, men desværre nok ikke lige til at støve op brugt, tror jeg.
Til top Vis redwine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redwine
 
redwine
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2011
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 255
Sendt: 22 Juni 2017 kl. 09:33 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:
Budgetklassen er for mig, når man har et lavt budget. Men omvendt synes andre, at 10.000,- er mange penge, og må derfor være topklasse... Vi kan ikke være enige alle sammen

Men det er mit bud, at trådstarter, skal købe en god pladespiller til 5000,- og en pickup til 5000,-. Han skriver dog også max. 15.000,- og så kan jeg ikke undgå at anbefale Clearaudio Maestro V2 sammen med et godt værk til 7-8.000. Og her er vi i min bog stadig i budgetklassen...



Når du nu er igang, hvad med lidt anbefalinger til den resterende del, altså pladespiller og arm

Til top Vis redwine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redwine
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 22 Juni 2017 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

Er selv startet med en Rega RP1 med Carbon PU: Forhandleren sagde at RP1 sagtens kan bære en PU til 3.000 og en RIAA til mindst samme beløb. Begge dele kan så "genbruges" hvis ønsket om et bedre værk skulle opstå.

Har været så heldig at finde et billigt brugt phono modul til min Gryphon forstærker og det gav i sig selv et gevaldig løft i lydkvaliteten. Næste skridt bliver en bedre PU - men først køber jeg nogle flere LPer
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4545
Sendt: 22 Juni 2017 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

hbuus skrev:
En god pladespiller kan jo holde i 20+ år, hvis man passer på den, mens en pickup omvendt bliver slidt ned efter nogle år og skal skiftes.

Ud fra det har jeg personligt prioriteret sådan, at jeg har brugt 16000,- på pladespilleren og 2500,- på pickup'en. Når så pickup'en er slidt og skal skiftes, køber jeg en dyrere. Den prioritering har jeg absolut ikke fortrudt.

Du kan selvfølgelig godt bruge 10000,- på pladespilleren og 8500,- på pickup'en. Så står du med en pladespiller til 10000,- når pickup'en er slidt ned. Men det er jo ens eget valg, hvad der fungerer for en selv.

Faktum er, at uanset hvordan du vender og drejer det, så har du nu en dyr pladespiller, som kun lyder af 2500,-!!! Og når pickup'en er slidt ned, så står du med en meget dyr pladespiller, der skal have ny pickup.

Og dit værk vil - ud fra det du skriver - aldrig komme til sin ret fordi, du vælger billigere pickup'er end det, den faktisk kan understøtte! Du skal ud og bruge minimum det samme på pickup'en, som dit værk koster, før det kommer til sin ret.

Jeg køber gerne et "billigere" værk og en dyrere pickup... og når pickup'en så er slidt ned, så køber jeg da bare en ny pickup til samme pris igen. Og i al den tid har jeg så haft bedre lyd end dig - til samme pris!!!

For værk og arm lyder aldrig bedre end den pickup, der er monteret... og hvis andre vil stikke blår i øjnene og mene noget andet, så er det fint med mig



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4545
Sendt: 22 Juni 2017 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

redwine skrev:
Mikkel G skrev:
Budgetklassen er for mig, når man har et lavt budget. Men omvendt synes andre, at 10.000,- er mange penge, og må derfor være topklasse... Vi kan ikke være enige alle sammen

Men det er mit bud, at trådstarter, skal købe en god pladespiller til 5000,- og en pickup til 5000,-. Han skriver dog også max. 15.000,- og så kan jeg ikke undgå at anbefale Clearaudio Maestro V2 sammen med et godt værk til 7-8.000. Og her er vi i min bog stadig i budgetklassen...



Når du nu er igang, hvad med lidt anbefalinger til den resterende del, altså pladespiller og arm

Jeg vil helst ikke komme med konkrete anbefalinger... det andet var bare en smutter fordi, jeg blev lidt begejstret 



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Jens EK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 April 2012
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 205
Sendt: 22 Juni 2017 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Jeg stikker blår i øjnene og mener, at værket har stor betydning også. Værket giver jo pu de rigtige arbejdsbetingelser. Jeg vil hellere have en Rega RP 10 med en exact pu end en Rega P3 med en dyr pu. Men aller helst en RP10 med en dyr pu:-)
Til top Vis Jens EK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens EK
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4545
Sendt: 22 Juni 2017 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Vi er helt enige i, at værket har stor betydning... men sammenlignet med pickup'en, så har værket en meget nemmere opgave, det skal blot dreje tallerkenen stabilt. Selv tonearmen har et vanskeligere arbejde end værket.

Andre anmeldere har også udtalt, at prioriteten skal være pickup først, så tonearm, og sidst værket. Jeg har ikke bare lyttet til dem, men selv erfaret det samme. Og for noget tid siden lavede jeg netop en "stortest" af pickup'er fra 300,- til 13.000,-. Og de billigste pickup'er blev ikke bedre af, at sidde på et dyrt værk og tonearm, og ville have ydet lige så godt på en pladespiller til en brøkdel af prisen.

Men traditionelt set er værker dyrere, hvilket slet ikke giver mening, da det er ret simpel mekanik. Tonearmen er til sammenligning meget mere omfattende, og en pickup handler om kompliceret mikropræcision a la et schweitzer-ur.

I mit eget testsetup er værket billigst, og tonearmen er dobbelt så dyr, primært fordi den er et arbejdsværktøj, og kunne sagtens have nøjes med at koste det samme som værket. Pickup og stepup er samlet dobbelt så dyr som selve værket, men skal betragtes som én enhed, da pickup'en ikke kan fungere uden en stepup.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Jens EK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 April 2012
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 205
Sendt: 22 Juni 2017 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Tonearm skulle jeg også klart have nævnt. Den skal jo også være
i stand til at lade pu gøre jobbet ordentligt.
Til top Vis Jens EK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens EK
 
Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 677
Sendt: 23 Juni 2017 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Hej

Det er en forenkling, hvis man tro, at værket kun skal sørge for stabil omdrejningshastighed. Et værk skal ganske rigtigt sørge for det, men samtidig skal værket behandle ude -og indefra kommmende ressonanser, forbinde tonearm til centerleje så stift som muligt og dertil have et centerleje og en motor der fungerer støjfrit.

I virkeligheden er en velfungerende pladespiller et samspil mellem alle de komponenter der indgår og der er vel ikke èn del der er mere vigtig end en anden, hvorfor der kan plæderes for, at vælge det bedste værk som udgangspunkt og så, når man alligevel skal skifte pick up, opgradere når man skifter.



__________________
       Venligst
    Bent Sejbæk
"musik er sjovere..."
Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2908
Sendt: 23 Juni 2017 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Lige præcis Medlyd.
Et godt værk er ikke "bare".
Tag f.eks at kig udover nettet og man vil se et ti-fold flere pu og arme, der hører til top-eliten end man ser værke.
Hvis det var så enkelt at bygge top-værke, var der nok bygget nogle flere.

Hvis man bare må generalisere, kan man måske sige:
Pu står for informationsniveauet.
Armen står for klangen.
Værket står for substansen og hele fundamentet, for hvilket niveau pu og arm skal præstere på.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4545
Sendt: 23 Juni 2017 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Ja, se bare... vi er uenige

__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes