Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 20:26   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Ny pick up? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Newbiee2
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Marts 2014
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 266
Sendt: 09 Juni 2017 kl. 05:36 | IP-adresse registreret  

Hej'sa.....

Jeg kunne godt tænke mig en anden pick up til min Pro-Ject 2Xperience Classic lige pt har jeg den der fulgte med Ortofon 2M Red MM-cartridge, men den er noget analytisk, kunne godt bruge en med mere svung og knap så analytisk, havde tænkt på 2M silver eller 2M blue, men er der andre bud så kom med dem

På forhånd tak.....

PS, Min riaa er en avid pellar
Til top Vis Newbiee2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Newbiee2
 
Newbiee2
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Marts 2014
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 266
Sendt: 09 Juni 2017 kl. 06:45 | IP-adresse registreret  

Når Jeg skriver analytisk, så mener jeg den er noget skarp i lyden, sådan det jager inde i lyttelapperne.....
Til top Vis Newbiee2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Newbiee2
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 09 Juni 2017 kl. 08:22 | IP-adresse registreret  

Hvor gammel er din 2M Red? Den er vel spillet til og justeret efter alle kunstens regler?

Jeg har en Rega RP1 med en Rega Carbon pickup.

Jeg har været så heldig at få fingre i et meget billigt brugt phono modul til min Gryphon forstærker. Er chokeret over hvor godt vinyl lyder nu. Den Rega Carbon pickup er utrolig god til prisen - bevares når jeg sammenligner med mit digitale setup kan jeg sagtens høre den ikke får gravet så mange detaljer frem og ikke lyder så finkornet og raffineret.

Jeg har en næsten ny 2M Red liggende - men foretrak Carbon. Men jeg skal da lige prøve 2M Red igen nu hvor jeg har fået ny RIAA.

Er lige med på en "lytter" for at se hvad folk ellers foreslår.
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 09 Juni 2017 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

Lad mig lige slå én ting fast, og jeg har det fra hestens mund...

Ifølge Ortofon, så kan deres pickup IKKE spilles til, da hverken ophæng eller spoler ændrer sig! De skriver godt i deres manualer, at en pickup skal spilles til i 10-15 timer, men det handler - ifølge dem selv - mere om marketing og følelsen om, at køberen føler at de selv er med i processen, end reel tilspilning.

Og jeg genkender fint lyden fra 2M serien, som beskrevet i første indlæg. Ortofon pickup'er er over en bred kam meget direkte i deres spillestil, men bliver mere raffinerede, jo mere prisen stiger. SPU'er er dog anderledes. 

Normalt kommer jeg ikke med anbefalinger, men nu nævnes både Rega Carbon og 2M Silver fra Project, og jeg har for nylig oplevet begge, og de gør det absolut bedre



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Newbiee2
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Marts 2014
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 266
Sendt: 09 Juni 2017 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

Hej Dalgas og Mikkel G.....

Tak for svarene.....kan fortælle at min pladespiller er sat ordenligt op og min 2m red er 1 år 5mdr gammel, den var meget være i starten ang lyden og det analytisk, den er blevet mindre analytisk med tiden end da den var helt ny, men den er stadig skarp i lyden, til det er sådan helt behageligt at lytte til ved næsten full throttle.....har hverken hørt 2m silver eller rega carbon....men det skal komme an på en lytter.....

Og så kan jeg helt sikkert følge det med at vinyl bare er meget behaglig at lytte til end digi musik eller cd'er, jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har lyttet til hverken digi eller en cd, siden jeg fik pladespiller igen....

Jeg er piv dårlig til at udtrykke mig ang lyden, men håber i forstår hvad jeg mener....
Til top Vis Newbiee2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Newbiee2
 
hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 627
Sendt: 09 Juni 2017 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Nu er det jo ikke kun pickuppen der bestemmer frekvensgangen. Hvor mange pF belaster du med? Husk at fratrække kabel fra pickup til
indgang på riaa. Antagelig 90-100 pF! Er der ingen belastning foretager frekvens gangen et kraftigt dyk og hæver sig op til (over) 20 khz.
Får man "glattet hullet" lyder det som regel bedre.
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad
 
hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 627
Sendt: 09 Juni 2017 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Hej!
Jeg er ved at blive glemsom. Ortofon anbefaler 50-300 pF. Det er ikke godt at vide om de har fratrukket kablet. Prøv med 300pF!
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 09 Juni 2017 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Nu er det så de færreste riaa'er man kan stille pF på, og Ortofon laver deres pickup'er så de passer med de fleste gængse riaa'er, intern såvel som ekstern!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 09 Juni 2017 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Newbiee2 skrev:
Hej Dalgas og Mikkel G.....

Tak for svarene.....kan fortælle at min pladespiller er sat ordenligt op og min 2m red er 1 år 5mdr gammel, den var meget være i starten ang lyden og det analytisk, den er blevet mindre analytisk med tiden end da den var helt ny, men den er stadig skarp i lyden, til det er sådan helt behageligt at lytte til ved næsten full throttle.....

At den var værre i starten handler om, at du har vænnet dig til lyden... eller rettere sagt, din hjerne har sorteret det fra, som den ikke kunne lide, så du nu bedre kan holde lyden ud. Men helt godt er det så aldrig blevet  



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1919
Sendt: 09 Juni 2017 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

Det drejer sig nok mere om, at hans 2M er slebet til over X antal afspilninger gennem 1½ år, altså lettere slidt, ergo mere mild signatur
Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 10 Juni 2017 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

Som der nævnes, så skete forandringen i starten, og ikke over 1½ år... ergo står mit svar ovenfor til troende. Ortofons pickup'er "kan" ikke tilspilles, de lyder som de skal ab fabrik. Ergo sker "tilspilningen" et andet sted. Og det er der ikke noget odiøst i... sådan er vores hjerne bare!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Newbiee2
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Marts 2014
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 266
Sendt: 10 Juni 2017 kl. 06:01 | IP-adresse registreret  

Hej alle.....

Tak for input.....min riaa kan enten indstilles til mc high/low eller mm...og den er sat til MM....den blev købt samtidig med pladespilleren med 2m red....helt sikkert min hjerne har blokket den dårlig lyd ude ellers er riaa'en bare er blevet spillet til.....Det var meningen jeg ville have været nede/ude at lytte til pick upper, men der gik fisk i den igår, jeg mener fisk i den, en kammi ringede og vi endte i en grejbiks og så blev der handlede fiskegrej istedet for, vi fik begge et penn slammer 360 til den nette sum af 500kr stk
så pick up lytningen er udsat til i næste uge.....
Til top Vis Newbiee2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Newbiee2
 
Newbiee2
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Marts 2014
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 266
Sendt: 20 Juni 2017 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Lige for at afslutte denne her tråd, så var jeg nede og lytte til pick upper idag, jeg lyttede til flere forskellige, fra 400kr til 4500kr.... Audio-Technica AT95E 319kr , Grado Prestige 1 Red 1500kr og en 2m sort 4500kr, Audio-Technica var helt fremme i skoen meget på med det hele på og meget analytisk og tynd i bassen, gradoen var meget varm i lyden og meget tilbagelænet og ikke så meget fremadrettet, men god i mellemtonen, den sorte havde det hele og kunne få alt udaf rillerne og dejlig i alle facetter diskanten var lige på, men ikke annalystik som m2 red eller Audio-Technica , mellemtonen var der og vidunderlig, den hev alt bassen udaf pladen og var varmen i lyden på den gode måde fremme i skoen diskanten uden af være for meget, nå hvad faldt mit valg så på....Jo det blev en 2m blue for den fik jeg også en lytter på, den var en klar opgradering iforhold til 2m red, den har attack uden at være analytisk og bassen fremstod meget bedre og dyber end på 2m red, men blue er ikke helt med på mellemtonen som 2m sort, men ellers syntes jeg de har mange af de samme ting at byde på, hvor sort hiver alt udaf pladen efterlader blue en smule tilbage, men det skulle den vel også, når der er flere tudsind kroner til forskel.....

Tak for alle inputtene
Til top Vis Newbiee2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Newbiee2
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 20 Juni 2017 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

Det lyder som om, du har fået byttet rundt på pickup'erne... Grado-lyden kan jeg sagtens genkende, men du beskriver AT-95 som 2M Black normalt lyder, og omvendt!?!? Hvilken pladespiller og udstyr hørte du du det på? Men bare du har fået den rigtige pickup... det er det vigtigste!

Og undskyld jeg jokker lidt i det der med begreberne... analytisk er udtryk for en klang hvor lyden er meget linær uden fremhævelse af noget toneområde. Ofte kan det opleves lidt "koldt", skarpt og hårdt i klangen, især hvis diskanten også er lidt forvrænget.

2M Black er netop analytisk i sin lyd, men også meget ren i klangen. Dette er i øvrigt Ortofons "Signaturlyd", som kan opleves i mange af deres modeller. Forskellen du oplever mellem 2M Red og Blue skyldes en bedre nål på den blå, som læser rillen bedre, og dermed forvrænger mindre, hvilket jo egentlig er det, du beskriver. Og igen med den sorte - bedre nål, og spoler - som giver en endnu renere klang.

Varm lyd er typisk lidt fyldig i bassen, med en naturlig mellemtone og let afrundet/dæmpet diskant. 



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Newbiee2
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Marts 2014
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 266
Sendt: 20 Juni 2017 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Audio-Technica AT95E lød som en billig køkken radio, der forsøgte at ville være noget, uden at være noget særlig, tynd i alle facetterne, og meget analytisk skarp i lyden, tynd bass, skarp hård diskant, ingen charme i lyden, kom slet ikke udover scenekanten.....

Hvor m2 black lød som et fuldblods hi fi anlæg, havde det hele blød soft og samtidig fik det hele udaf rillerne uden at være analytisk på nogen måde, super klang, super i diskanten uden at være hård eller kold, god mellemtone, og god dyb bass....har bare det hele, ja måske også lidt varm i lyden, men var samtidig åben og klar i lyden....

Grado'en ligesom bare ikke ville noget, som om der var et filter på det hele, nok det jeg mener med varm i lyden og tilbagelænet.....

2m blue er det modsatte af grado'en, åben klar i lyden uden at være analytisk "hård og kold i diskanten" og god dyb bass, men får ikke alle finesserne med som 2m black

Håber det giver bare lidt mening i min beskrivelse af de pick upper.....

Forstærkeren intergrated Parasound HALO
Pladespiller en audio tecnica model må være svar skyldig.....

Til top Vis Newbiee2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Newbiee2
 
gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1517
Sendt: 21 Juni 2017 kl. 01:33 | IP-adresse registreret  

At en pick-up ikke ændre sig gennem afspilning, eller dens levetid, er da vist også lidt "marketing" gøjl, Mikkel. Jeg har aldrig oplevet, at noget udstyr ikke ændre lyd gennem dens levetid. Men fin historie.

Undskyld for hvis det er lidt off tråd.
Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted
 
Newbiee2
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Marts 2014
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 266
Sendt: 21 Juni 2017 kl. 06:22 | IP-adresse registreret  

Blev lidt i tvivl om pladespilleren var en audio technica....det kunne faktisk også være en Technics ikke den nye, lidt ælder model....

Gli.....om en pick up ændre lyd med tid eller ej, den diskussion vil jeg ikke gå ind i, men måske nu du er her, så kan du måske svare på, hvorfor at i brancheforeningen af hi fi butikker online og ikke online, har samme priser, på de samme produkter, det for mig lugter af karatel eller at producenterne har fortalt jer hvad prisen skal være ? det har bare undrede mig meget længe....det er jo ikke konkurrence på nogen måde.....
Til top Vis Newbiee2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Newbiee2
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 21 Juni 2017 kl. 06:56 | IP-adresse registreret  

Det er en misforståelse, at det skulle være ulovligt som forhandler at følge producentens vejledende udsalgspris. Det ulovlige består i, hvis der indgås
en aftale mellem producent og forhandler (eller mellem forhandlere) om at følge producentens vejledende udsalgspris.

Og Newbiee2, jeg tror ærlig talt, at det er meget naivt, hvis du tror, du får et brugbart svar på dit spørgsmål ... konkurrencemyndighederne har i
årevis forsøgt at få besvaret samme spørgsmål og foretaget undersøgelser af forskellige brancher uden det store held
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 21 Juni 2017 kl. 06:58 | IP-adresse registreret  

gli- skrev:
At en pick-up ikke ændre sig gennem afspilning, eller dens levetid, er da vist også lidt "marketing" gøjl, Mikkel. Jeg har aldrig oplevet, at noget udstyr ikke ændre lyd gennem dens levetid. Men fin historie.

Det er ikke det jeg skriver... jeg skrev at Ortofons pickup'er ikke skal spilles til!

At noget (ikke alt) udstyr forandrer sig er vi helt enige om. Noget skal spilles til, men det ændrer ikke på, at det største forandring sker i vores hjerner! Og andet slides med tiden, f.eks pickup'er og rør, men det handler ikke om tilspilning, så du blander tingene sammen.

Tilspilning er en ting, slitage er noget andet! Og en pickup-nål slides altså ikke hørbart de første 100 timer...



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3691
Sendt: 21 Juni 2017 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Newbiee2 skrev:
Audio-Technica AT95E lød som en billig køkken radio, der forsøgte at ville være noget, uden at være noget særlig, tynd i alle facetterne, og meget analytisk skarp i lyden, tynd bass, skarp hård diskant, ingen charme i lyden, kom slet ikke udover scenekanten.....

Hvor m2 black lød som et fuldblods hi fi anlæg, havde det hele blød soft og samtidig fik det hele udaf rillerne uden at være analytisk på nogen måde, super klang, super i diskanten uden at være hård eller kold, god mellemtone, og god dyb bass....har bare det hele, ja måske også lidt varm i lyden, men var samtidig åben og klar i lyden....

Grado'en ligesom bare ikke ville noget, som om der var et filter på det hele, njok det jeg mener med varm i lyden og tilbagelænet.....

2m blue er det modsatte af grado'en, åben klar i lyden uden at være analytisk "hård og kold i diskanten" og god dyb bass, men får ikke alle finesserne med som 2m black

Håber det giver bare lidt mening i min beskrivelse af de pick upper.....

Forstærkeren intergrated Parasound HALO
Pladespiller en audio tecnica model må være svar skyldig.....



Hvis en AT95E lyder som en "billig køkkenradio" er der noget helt helt helt galt galt i systemet. Måske kunne du lige oplyse lidt om pladespilleren der blev benyttet..?

Niels
Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes