Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 00:25   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Skift af modstand? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 07 Juni 2017 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Jeg skal have skiftet en stor keramisk 10W effektmodstand (R1) i denne forstærker, da den gamle modstand er fuldstændig forvitret og
opløst - og i øvrigt afbrudt. Der er ikke længere beskriftning på, så man kan se værdien af den. Jeg står så lidt på herrens mark, da jeg
ikke kan finde finde diagram eller servicemanual på nettet, men helt uden resultat. Modstanden sidder på strømforsyningsboardet lige
bag trafoen.

Skulle der være en venlig sjæl, som enten havde en sådan en forstærker - og som ville kigge i sit eget eksemplar eller evt. kendte til
servicemanual ?

Forstærkertypen bruges til mange ting - hjemmebio - diskotek - motionscentre/spinning osv...en voksen sag.

Hvis indlægget her er sat i det forkerte forum - så beklager jeg.

Vh
Freddy
Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
boholm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1324
Sendt: 08 Juni 2017 kl. 08:33 | IP-adresse registreret  

"denne forstærker" . . . ?

__________________
MVH, Bo

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 08 Juni 2017 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

ja - dén smuttede da vist. Men det drejer sig om en forstærker, som kan bruges til dels hjemmebio - snurrerundt, men også diskotek - fitnesscentre og andet.. Det er en IMG Stage line STA-1004

Vh
Freddy
Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
Gela
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause!

Bruger siden: 09 Marts 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 230
Sendt: 08 Juni 2017 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Kan det tænkes at modstanden er til en softstart-funktion? Forstærkeren vil stadig virke selvom modstanden er futtet af, bare uden softstart. Hvis, så prøv med 100-120 ohm.
Til top Vis Gela's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gela
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 08 Juni 2017 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Tak for respons -)

Ja - det er en forstærker, som jeg skal kigge på for en god bekendt og jeg vil godt nok nødig lave ulykker i den. Det er helt tydeligt, når
man får løsnet strømforsyningsprintet og kigget op under det, at der har været varmt. Således kan jeg se, at et relæ på det nærmeste
har loddet sig selv ud og loddeøerne i relation til selve den ødelagte effektmodstand har været udsat for megen varme, men dog til at
arbejde med stadigvæk. .

Jeg vil ikke tænde den før jeg er på fast grund - men den er angiveligt helt død. Dog er hovedsikringen (10A slo-blo) intakt (er ohm'et).

Jeg har nogle nye 150ohms 10W effektmodstande (cement af ca. samme beskaffenhed som den afbrændte) - hvad vil dette kunne
betyde for sikkerheden for at jeg ikke brænder skidtet af ???

Kan man uploade billeder her nu om dage?

vh
Freddy
Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 08 Juni 2017 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Gela skrev:
Kan det tænkes at modstanden er til en softstart-funktion? Forstærkeren vil stadig virke selvom modstanden er futtet af,
bare uden softstart. Hvis, så prøv med 100-120 ohm.


Og lige for i det hele taget at besvare dit spørgmål - så "ja"- det kan sagtens tænkes. Forstærkeren er ret kraftig og jeg kan sagtens
forestille mig, at den suger pænt lige i tænde-øjeblikket. Så jeg er med på den med Softstart.

Vh
Freddy
Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 08 Juni 2017 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

jeg fortsætter lige....

Mit mål er primært at få fastslået den brændte modstands værdi. Det varmehærgede område kan jeg godt klare at rense af - genoplodde,
så det ser pænt ud.

Derefter sætter jeg den på en vario og lurer den lidt. Kører det, er det fint. Kører det ikke, ja, så har jeg et problem - men det må jeg jo
tage derfra. Udskiftning af en modstand og afrensning/genoplodning af nogle få forbindelser er ikke noget problem.

Så du tænker, at jeg nok bør bevæge mig i 100-120 ohm's området - i stedet for de 150 ohm (som jeg jo lige tilfældigvis har ?

Vh
Freddy
Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 08 Juni 2017 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Hvis modstanden sidder i softstart - og du har en vario til, at starte den op med - så kan du jo godt prøve, at se hvad der sker ved at sætte den i Hvis modstanden er for lille - så vil du se et strøm peak, når softstarten bliver bypassed :-) Men, spiller forstærkeren på nuværende tidspunkt - ellers, så tag li et billede af, det sted, hvor modstanden sidder?
Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 08 Juni 2017 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Tak for bidraget. :-)

Forstærkeren kan ikke spille nu - Den kan angiveligt heller ikke tænde.... - jeg har ikke prøvet, og vil ikke prøve, før der er lavet noget, som er holdbart.

Jeg har rigtig gode billeder af "arnestederne" - begge sider af printet, men er usikker på, om man kan uploade billeder hertil i ret størrelse og alt det der. måske jeg skal i gang med noget "photobucket" ?

jeg prøver lige at fedte lidt med det med billederne......

Vh
Freddy
Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 08 Juni 2017 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

går dette mon?

Vh
Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 08 Juni 2017 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

øverste billede viser selvsagt den halvsvedne underside - notér venligst, at relæet på det nærmeste er ved at have loddet sig selv ud.....


Nederste billede viser hhv. den svedne og opløste modstand samt en ny 10 watter (150 ohm), som jeg har lagt ved siden af - bare for
sammenligningens skyld.

Vh
freddy
Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 09 Juni 2017 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

Den brune ledning kommer direkte fra powerswitchen - der er faktisk to brune af ens kaliber. De kommer begge fra samme side af
powerswitchen på fronten af forstærkeren.

Vh
Freddy
Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
boholm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1324
Sendt: 09 Juni 2017 kl. 09:04 | IP-adresse registreret  

Så længe "vi" ikke er sikre på, at det vitterligt er en softstart modstand, der er brændt af, så kan det være farligt at fortsætte af den sti. Modstande brænder af af en årsag - og det er ikke altid, at det er selve modstanden, der er årsagen. Det kan sagtens være det kredsløb, der er tilkoblet denne modstand, der har en fejl (og det typisk en eller flere afbrændte transistorer, der så kortslutter - og dermed kommer til at trække max. strøm gennem modstanden, der så til sidst også brænder af).

Jeg holder på, at vi skal finde ud af, hvordan tingene skal være:
- 1: Service manual (diagrammer og eller tegninger af printudlæg)
og/eller
- 2: Find at apparat magen til og sammenlign indholdet (billeder)
og/eller
- 3: Find en person, der kender til elektroniske kredsløb, og som kan "afkode" printet og komponenterne - og dermed kredsløbet.

Gætteri kan brænde endnu mere af . . .

PS: Jeg kan kun se et enkelt billede.

__________________
MVH, Bo

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 09 Juni 2017 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

Jeg har det lidt på samme måde - og jeg nødig bevæger mig ud i gætværk. Derfor efterspørger jeg også i mit første indlæg en person, som måtte have en sådan IMG-amp og evt. ville kigge lidt i sin egen forstærker og/eller havde adgang til en servicemanual til apparatet. Jeg har ledt og let på nettet for SM, men kan intet finde - desværre. Brugermanualer er der masser af, men det er jo ikke det, som skal bruges her.

Jeg satte oprindeligt to billeder ind, men det ene ser ud til at være væk.

Vh
Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4535
Sendt: 09 Juni 2017 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

Det ene billede blev ikke vist korrekt... prøv at uploade det i et nyt indlæg.

__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Gela
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause!

Bruger siden: 09 Marts 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 230
Sendt: 09 Juni 2017 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

Forudsat at det ligner en softstart-modstand: Pil trafoen fra, sæt spænding på og se hvad der sker. Trækker relæet osv.
Normalt trækker man ingen startstrøm gennem relæet - kun gennem modstanden. Efter få sekunder skal relæet trække og bypasse modtanden.
Hvis relæet ikke trækker eller har dårlige forbindelser, vil modstanden brænde af.
Som nævnt herover: God ide at parallelkoble 2 gange 150 ohm. 75 ohm er sikkert også passende.


Til top Vis Gela's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gela
 
Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 09 Juni 2017 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

Jeg er helt enig i, at der kan være mange ting galt Men, det ligner nu ret meget et softstart relæ - hvis ikke relæet har kunne kortslutte modstanden, så kan det betyde, at forstærkeren gennem nogen tid - har spillet gennem, den nu afbrændte modstand

Hvis det var mig, og jeg havde haft en vario - så havde jeg ærligt talt kortsluttet polerne (som skal kortslutte modstanden) - og skrue langsomt op på varioen - for, at sikre, at forstærkeren kun trækker strøm kortvarrigt, når spændingen bliver øget. Hvis strømmen ikke falder - så er det en indikator for, at der er noget galt dybere inde i forstærkeren - Og selvfølgeligt uden andet tilsluttet forstærkeren
Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 09 Juni 2017 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

hvis modstanden har været så varm at den er brændt af . så virker dit relæ ikke. så vil den modstand trække alt den spænding som forstærkeren bruger. og det holder den ikke til så længe. så der er benytte sådan en billige modstand...   den måde du kan undersøge det på, er at lodde en ny på og mærke om den bliver varm  

__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 10 Juni 2017 kl. 00:27 | IP-adresse registreret  

Stadig æk -tak skal i have for konstruktibve forslag og ideer :-)




Ja- hvis man kigger lidt på det, så kan man jo godt få den tanke, at relæet har haft en ualmindelig dårlig lodning, men som alligevel har
holdt i en årrække - men nu har måttet give op - og derefter er modstanden røget sig en tur på den baggrund. Jeg må så indtil videre
blot håbe, at der ikke er andet, som er røget med - eller at der er andet, der faktisk har forårsaget dette lille havari.

Den løsning, som jeg håber vil være den rette er, at lodde relæet godt og grundigt til forbindelse igen (og håbe at relæet i øvrigt er ok) -
og herefter montere en ny modstand med korrekt værdi og at dette er alt, hvad der er nødvendigt for at bringe forstærkeren i stabil drift
igen. Efter hvad jeg har fået oplyst, er forstærkeren på relativt hårdt arbejde næsten dagligt. Den er i ,. ø. velholdt og ser ikke ud til at
have lidt anden overlast end den viste. Den er noget pakket med støv i indsugningen til blæseren, men det fjerner jeg selvsagt.

Jeg er stadig klart mest interesseret i montere en modstand med korrekt værdi - men som "eksperiment/Test" af funktion kan jeg godt
forliges med at parallelkoble et par 150 ohm's 10 wattere - indtil jeg har den rigtige værdi. Dette selvfølgelig via vario m. A-udlæsning.

Jeg vender tilbage, når jeg har fedtet lidt med det-

Det vil stadig være luxus, hvis der findes et diagram eller en SM - eller en person har et uændret eksemplar af denne IMG Stage Line
STA-1004 - som han vil kigge i for at aflæse modstandsværdien på R1.

Nu håber jeg altså, at billedet fungerer og opfylder de tekniske kriterier?

Vh
Freddy
Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
BCBC
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 368
Sendt: 10 Juni 2017 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

Modstanden skal som andre også har været inde på være meget mindre... omkring 10 ohm plus/minus.
En modstand på 150 ohm, vil afsætte tæt på 350 watt i startøjeblikket, det holder den sansynligvis ikke til ret længe.
Nu vil nogle jo nok sige at der afsættes mere effekt i en lille modstand, og det er også rigtigt, men i kortere tid, og effektafsætter er lig med k*I^2*t.
Tiden bliver kortere med en mindre modstand.
Prøv med en mindre modstand, den skal være af den trådviklede type som på dit billede.
Sørg for at lodningerne til relæ og modstand er ok.
Første gang du starter den har du et voltmeter siddende over effektmodstanden.
Spændingen skal droppe til nul når relæet trækker.
Sker det ikke inden for få sekunder eller modstanden bliver urimelig varm, afbryder du strømmen i en fart.

Alternativ, få forhandleren til at løfte låget på hans demo model, og fortælle dig hvilken modstand der sidder i, det ville være god service.


__________________
Livet er som en BOX med hifi, man ved aldrig hvad man får!
Til top Vis BCBC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BCBC
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes