Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. april 2024 | 05:18   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Reparation af pickup? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Malbjerg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Juni 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 296
Sendt: 29 Maj 2017 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Jeg har i lang tid haft en lettere defekt Rega Planar 3 med en Denon DL304 stående, som jeg endelig tog mig sammen til at få op og køre. Jeg stoppede dog ikke i tide, men tænkte at det her kan jeg sagtens...

Da jeg lige skulle rette det allersidste, fik jeg rørt "bundskjoldet" på pickup'en så det faldt og bukkede nålerørret. Jeg tænkte, at den retter jeg , og det knækkede... Så jeg har været lidt træt af mig selv her på det sidste :D

Jeg har haft pickup'en fra ny (nok ca 20 år) jeg har lige kontrolleret nålespidsen og den så ud som ny, den har vel spillet 300 timer... Er der nogen der har erfaring med hvad det gør for lyden at få nyt nålerør +hvad der ellers skal skiftes? Hvad koster det ca at få lavet? Og skal der betales told af reparationen, hvis det er uden for EU?



__________________
        Mvh

     Malbjerg

Til top Vis Malbjerg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Malbjerg
 
Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 291
Sendt: 29 Maj 2017 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Hej Malbjerg.
Ærgerligt uheld. Jeg har aldrig hørt om nogen som udskifter nålearm, uden også at skifte selve nålen. Jeg tvivler på at du kan finde nogen som vil gøre det, og jeg er ret sikker på at det i givet fald vil koste mere end at få en ny nål på.

Hvad det koster at få lavet den, kommer helt an på hvem som gør det. Det billigste jeg har set er omkring 2000 Kr. Det er blandt andet en Tysker (Kan ikke huske navnet) som gør det for den pris. Det jeg har set fra ham, var jeg ikke imponeret over.

Expert Stylus i England laver fremragende arbejde, men der skal du nok ikke regne med at det bliver mindre end 3500 Kr. De har dog desværre ofte rigtig meget at lave, så du skal ikke regne med hurtig service. Jeg mener at det tog omkring 6 måneder da jeg for et par år siden havde min Denon DL S-1 derovre. Den lyder så til gengæld bedre end den gjorde før den kom ud for et uheld.

Den eneste udbyder af den slags udenfor EU som jeg kender til, og som samtidig har et godt omdømme er Soundsmith. De har rimelige priser, men de er ikke kendt for hurtig service. Jeg ved ikke om der kommer told på, men det er heller ikke særlig interessant, idet tolden typisk er et relativt beskedent beløb. Men så snart det koster mere end 80 Kr. inklusiv transport, så vil der komme moms på, hvis det laves udenfor EU. Så hvis du vælger Soundsmith´s billigste løsning (Jeg ville vælge én af deres bedre løsninger hvis det endelig skulle være), så skal du ikke regne med at slippe med under 3000 Kr. alt i alt.

Jeg mener derfor, at du skal regne med, at det vil koste mindst 3000 Kr. hvis det skal være en ordentlig løsning. Jeg synes ikke at en DL 304 er SÅ spændende, at jeg ville ofte den slags penge på et reparere den, særlig ikke, hvis du ikke med sikkerhed ved at ophænget er sundt.

Hvis jeg var i din situation, ville jeg enten købe en ny pu i stedet, eller hvis du er modig, prøve at finde en god brugt pu. Jeg fandt for nogle måneder siden en Ortofon Jubilee har på siden i rigtig god stand til én af mine venner, til latterlige 2500 Kr. Den er han glad for, og jeg havde da også taget den selv hvis der havde været penge til det.

Mvh. Lars.
Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 29 Maj 2017 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Meget enig i Highmass'/Lars' betragtninger.

Jeg kan tilføje, at Northwest Analogue i UK også laver fremragende istandsættelser af pu'er. Priserne begynder ved ca. DKK 3.500 ... men så får man også avancerede nåleslibninger og eksotiske materialevalg.

Jeg vil mene, at en såkaldt "rebuild" er værd at overveje, hvis man har en lidt dyrere pu. Jeg har også selv haft en DL-304 og med al respekt for dens kvaliteter, så ville jeg ikke kaste DKK 2.000-3.500 efter den, men det er i allerhøjeste grad min subjektive vurdering. Jeg skal ikke afvise, at en "skarp" nåleslibning og en nålefane i et "eksotisk" materiale lydmæssigt vil løfte den en eller flere klasser.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
vtrib
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 April 2009
Lokalitet: Sverige
Status: Offline
Indlæg: 32
Sendt: 29 Maj 2017 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Tonabnemerservice.de er en mulighed. Har dog aldrig Anvendt dem så ved ikke hvor gode de er. Dog ser deres priser ok ud
Hilsen
Ib

__________________
-Den dag jeg kan etablerer sourround Electrostat-højtalere kan vi tale om det igen ;o)
Til top Vis vtrib's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vtrib
 
vtrib
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 April 2009
Lokalitet: Sverige
Status: Offline
Indlæg: 32
Sendt: 29 Maj 2017 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Så lige det koster fra 99 euro og op alt efter hvilken slibning der önskes

Ib

__________________
-Den dag jeg kan etablerer sourround Electrostat-højtalere kan vi tale om det igen ;o)
Til top Vis vtrib's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vtrib
 
Malbjerg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Juni 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 296
Sendt: 30 Maj 2017 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Det er nok muligt at jeg ikke skal gøre mere ved den 😊 Den har bare ikke spillet mange timer..

Jeg har overvejet at købe en brugt dl-s1, da jeg kan læse mig frem til at den lyder meget som en dl-304, men at den er klasser bedre.
Det eneste problem med den er at nålen er lidt skæv, sælger siger at det har den altid været og at det er et almindeligt problem...
Det tror jeg bare ikke på. Jeg har selv solgt Denon for en del år siden og hvis der var et produkt at vi sjældent så afvigelser på, så var det Denon...

Men prisen er så lav at jeg kan få den repareret og den vil stadig ikke koste meget mere end de afsindige priser en dl-304 bliver solgt for i dag..

Der er også Rega Apheta 2 der har fået ret gode anmeldelser...

Nu kan jeg ikke beslutte mig

__________________
        Mvh

     Malbjerg

Til top Vis Malbjerg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Malbjerg
 
Malbjerg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Juni 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 296
Sendt: 30 Maj 2017 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

vtrib skrev:
Tonabnemerservice.de er en mulighed. Har dog aldrig Anvendt dem så ved ikke hvor gode de er. Dog ser deres priser ok ud Hilsen Ib

Det ser ud til ad de kun reparerer B&O.
Eller er det mig der ser forkert?

__________________
        Mvh

     Malbjerg

Til top Vis Malbjerg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Malbjerg
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 30 Maj 2017 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Ellers kunne du jo vælge en Benz Micro Gold. Den er ikke vildt dyr og er en rigtig fin erstatning for din DL304. Den passer i øvrigt rigtigt fint til di Rega plattenspieler.



__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Malbjerg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Juni 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 296
Sendt: 30 Maj 2017 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

vtrib skrev:
Så lige det koster fra 99 euro og op alt efter hvilken slibning der önskes Ib

Jeg fandt deres side, jeg må prøve at høre hvad de skal have for det.
Men det ser ud til at jeg skal overveje at finde en anden ☺

__________________
        Mvh

     Malbjerg

Til top Vis Malbjerg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Malbjerg
 
hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 627
Sendt: 31 Maj 2017 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Jeg vil fraråde køb af defekt Denon DL-S1! Har haft en til retipning, ophænget kollapsede efter 100 timer. Da viklekorset er lavet af
umagnetisk materiale er der stor risiko for revnedannelse ved udskiftning af nålen. I øvrigt en kanon god pu, hvis man har en god riaa.

Retip af en 20 år gammel 304 kan måske gå godt, men også være penge ud af vinduet? Boron + skarp nålespids koster kassen i indkøb nu
om dage. Faktisk reserverer Ortofon Boron til de meget dyre modeller af samme grund.

Blandt de nyere MC pu´er forlyder det at low output, Shibata Hana er særdeles gode til pengene.
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad
 
Malbjerg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Juni 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 296
Sendt: 31 Maj 2017 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Jeg har skrevet med northwestanalogue, han siger at det er ret sikkert en defekt inde i pickup'en.
Så de kan godt lave den, men jeg skal forvente en pris på omkring 750euro + hvis der skulle være yderligere skader.
Jeg er klar over at det ikke er den samme lyd man får, men det skulle være tæt på. De siger at den bliver bedre, men det afhænger af hvad man synes er bedre...

Så det er nok fordi at de kender til at der er andet der er defekt.
Så hvis jeg skal købe den, skal den være billig...



__________________
        Mvh

     Malbjerg

Til top Vis Malbjerg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Malbjerg
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes