Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. april 2024 | 03:19   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Festivalshøjtaler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Larsendrengen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2016
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 36
Sendt: 22 Maj 2017 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Hej.
Jeg har gået med tanken om at lave min egen festivals højtaler i et stykke tid. Nu er jeg så faldet over en billig måde at gøre det på. Jeg har på en kinesisk hjemmeside tomtop.com fundet nogle forskellige digital forstærkere. Utroligt nok koster de kun ca. 100 kr. kvaliteten er nok deraf, men så bliver man nok knap så ked af det som hvis den bliver hugget på festivalen. Jeg har tænkt mig 2 forstærkere.

Den første forstærker, Er der indbygget bluetooth tilslutning til, som jo nok er en fordel så telefonen ikke skal være ved den hele tiden. Så er der den anden forstærker, den har både mulighed for en preamp og direkte analog.

og her kommer spørgsmålet, så: hvad gør en pre amp? - som jeg selv har forstået det, så er en preamp af samme princip som en RIAA forstærker, der forstærker signalet op inden det skal ind i forstærkeren. jeg tænker umildbart at en preamp vil kunne forbedre lyden i forhold til bare at smide et jackstik i, men det er jo ikke til at vide med sådan noget billigt skidt :D

Tanken var at tage en gammel højttaler jeg har liggende, og indbygge forstærkeren samt et batteri inden i selve kabinettet. Og så sætte højtalen direkte til, så det kører igennem højtalerens eget delefilter. Her kan jeg bare ikke vurdere om man får mere ud af at køre strømmen direkte til basenheden med det samme, så er det bare noget med, at man skal sætte en modstand på
diskanten, så den ikke spiller for højt mener jeg, at have læst.

Hvad tænker I? Er det helt håbløst at forvente noget af sådan et kinaprintkort? :D

Til top Vis Larsendrengen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Larsendrengen
 
Enthusiast
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Juni 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 149
Sendt: 27 Maj 2017 kl. 08:00 | IP-adresse registreret  

Idéen er som udgangspunkt fin nok.

Men vær opmærksom på, at nogle af disse forstærkere fra ukendte producenter i Kina ikke overholder de lovede spec's.
Søg evt. på Youtube, hvor du kan finde gode review videoer af mange af de mest gængse print.

Forstærkerne leveres typisk med fast gain, hvilket betyder, at du skal kunne regulere lydstyrken fra din kilde (telefon el. lign.).
Formentlig derfor det nævnes, at man kan koble en simpel pre-amp eller et volumenpotentiometer på. Så har du altid har mulighed for at regulere volumen.

Når du kobler en højttaler til forstærkeren, skal du helt sikkert beholde delefilteret. Du får ikke noget godt ud af at koble forstærkeren direkte ind på enhederne (med mindre du selv konstruerer et aktivt delefilter og monterer det foran forstærkeren - eller der er tale om en fuldtone-enhed).

Personligt har jeg gode erfaringer med Sure Electronics.
De leverer en færdig løsning med forstærker, Bluetooth (4.0 med Aptx), volumenkontrol mm. Problemet er bare, at du i bedste fald i praksis kun får ca. 2x35W (4Ohm, 1% THD). Det får ikke en lavfølsom højttaler til at spille festivalpladsen op. Men det er nok til at spille en lille stue op. Får du fat i nogle højfølsomme højttalere (PA), bør det også være rigelig effekt.
Der er lidt huller i deres dokumentation, men printet virker og lydkvaliteten er rigtig god til prisen.
Til top Vis Enthusiast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Enthusiast
 
Enthusiast
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Juni 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 149
Sendt: 27 Maj 2017 kl. 08:13 | IP-adresse registreret  

Søg evt. på nettet efter "DIY Pelican Boombox", hvis du har brug for lidt inspiration til en løsning.
Til top Vis Enthusiast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Enthusiast
 
sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Juni 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1065
Sendt: 28 Maj 2017 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg forsøgt mig med sådan en lille kinating. Det smadrede diskanter hele tiden og det er vist noget med kraftig forvrængning udenfor det
hørbare område. Det kan blive dyrt at købe for billigt.

Med mindre du insisterer på at bygge selv, så er den "billigste" løsning at du/lejren investerer i en soundbox og sælger den igen efter festivalen.
Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes