Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 15:29   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: LC Audio delefilter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
stig florczak
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Juli 2006
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 17 Maj 2017 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

Hej
Er der nogen der kender til denne type delefilter?: http://www.lcaudio.dk/index.php?page=26

Har bygget 2 sæt efter denne opskrift, og de virker sku fint!! Dog skal diskanten fasevendes, og bas/mellemfilteret passer til 4 ohms enheder ( 8 ohms enheder kræver større spole ) Men ellers dejlig nemt at gå til

Men nu til spørgsmålet: er der nogen der ved, hvordan man får delefrekvensen på diskanten, flyttet lidt nedad? Skal man kun ændre på den ene Kondensator ( hvilken ? ) eller er det begge 2 der skal ændres ( i så fald skal de så ændres %vis lige meget, eller skal de begge forøges med samme antal uf ?? )

Håber at nogen kan hjælpe

mvh Stig
Til top Vis stig florczak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stig florczak
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 17 Maj 2017 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg ville stærkt overveje at købe et filter fra f.eks minidsp, groundsound eller behringer. Og så lave dem fuldt aktive med en ekstra forstærker. Så kan du dele næsten fuldstændigt som du lyster og fuldstændigt glemme de begrænsninger der ligger i et typisk passivt filter.
Men husk - det er blot et forslag.
Jeg kender kun få hifi-nørder i dag, med passive højttalere og selv om de kan lyde fint, så kan det være meget nemmere at komme i mål med en aktiv løsning, som i dag er blevet ganske billig. Selv målemikrofoner med usb og gratis målesoftware er lige til højrebenet.
Men igen - husk det er blot et frækt forslag
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 17 Maj 2017 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Det er et seriefilter, så du kan ikke ændre delefrekvens kun for diskanten.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
stig florczak
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Juli 2006
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 21 Maj 2017 kl. 08:41 | IP-adresse registreret  

hej igen

DIGITAL THOR: tak for dit frække forslag ..... har selv leget med tanken flere gange, men forkastet det, bl.a. grundet pris ( pt vil det betyde en total udskiftning af mit anlæg, og det er der bare ikke til :-( Noget andet er, at een af de ting, der for mig er det sjove ved at bygge højtalere, er at lege med design, opbygning ( både kabinet og mht enheder ( antal og størrelse ) ), og derfor er det bare nemmere at nøjes med passive højtalere. Da jeg typisk vidersælger højtalerne efter passende tid, så er det bare lettere at komme af med dem ( jeg tør ikke tænke på, hvor stort mit tab vil være, hvis jeg bygger forstærkerne ind i kabinetterne, og så hver gang skal købe nye forstærkere.......eller hvor svært det vil være at sælge højtalere, som kræver at køber har 2,3 eller 4 forstærkere stående klar )

KJELDSEN: Må indrømme at jeg var i tvivl, om det var et rigtigt serie-filter ( kan kun mindes, at jeg for mange år siden så et serie-filter, og det så anderledes ud ). I bas-sektionen skiftede jeg spolen til en større værdi, uden at det ændrede ved diskanten ( måling før/efter var ens ) og derfor tænkte jeg, at samme måtte kunne lade sig gøre mht diskanten.......men jeg bøjer mig for folk der ved mere end mig :-)

Men ellers tak for jeres input, og ha en god dag derude

mvh Stig
Til top Vis stig florczak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stig florczak
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 21 Maj 2017 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Du regner på kondensator og spole som var det et parallelfilter, men som nævnt opfører seriefilteret sig anderledes. Så du skal meget gerne kunne måle, når du laver forsøg.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes