Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 11:14   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Strømrenser opbygning? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Gufle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Marts 2004
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 228
Sendt: 07 Maj 2017 kl. 06:49 | IP-adresse registreret  

Hvornår ved jeg om jeg har brug for en strømrenser til mig setup i huset?

Skal man kunne høre støj i højttalerne når anlægget står tændt uden at spille eller er der f.eks andre faktorer der gør sig gældende.

__________________
Hvis Neil Armstrong var første mand på månen, hvem filmede ham så da han gik ned af stigen?
Til top Vis Gufle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gufle Besøg Gufle's Websted
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 07 Maj 2017 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Typisk oplever man støj fra elnettet som forvrængning i musikken, dvs. en lidt hård og pågående klang, men bevares det kan dårligt udstyr da også sagtens klare af sig selv... så man må prøve sig frem. Bor man meget afsides, så er chanchen for støj på elnettet ikke så stor. Men bare et køleskab kan skabe både støj og DC på elnettet! 

__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 07 Maj 2017 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

JackD skrev:
Jeg læste lige testen. Der er sikkert en forskel på de tre filtre, men de kan ikke være retningsvisende, da der er for mange variabler.

Hvis en kilde, der forurener som fx en emhætte, flere spare pærer eller blot strømmen, der render til dit hus ændrer sig, vil dine måle resultater være misvisende.

Citat.

De tre filtre havde meget forskellig effektivitetsgrad, og hvor Polaris kun fjernede ca. 10 % af støjen (650), fjernede Sirius hele ca. 90 % (075), mens Solus fjernede imponerende 97 % (025).

Jack, mine anmeldelser er ikke facitlister, så du rammer helt ved siden af med din kommentar  Men nu er bygningen, hvor mit lytterum er placeret, ret plaget af støj på elnettet, så på den måde viser min anmeldelse fint, hvor god de enkelte produkters virkningsgrad er!!!

Læs testen som inspiration, og prøv tingene hos dig selv. Jeg ønsker absolut ikke, at man skal købe noget bare fordi, jeg skriver noget



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Gufle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Marts 2004
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 228
Sendt: 07 Maj 2017 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:
Typisk oplever man støj fra elnettet som forvrængning i musikken, dvs. en lidt hård og pågående klang, men bevares det kan
dårligt udstyr da også sagtens klare af sig selv... så man må prøve sig frem. Bor man meget afsides, så er chanchen for støj på elnettet ikke så stor.
Men bare et køleskab kan skabe både støj og DC på elnettet! 


Så hvis jeg ikke synes jeg har en hård og pågående klang, har jeg ikke brug for en strømrenser?. Er det rigtigt forstået

__________________
Hvis Neil Armstrong var første mand på månen, hvem filmede ham så da han gik ned af stigen?
Til top Vis Gufle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gufle Besøg Gufle's Websted
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 07 Maj 2017 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Måske

Det kan også skyldes andre ting i dit set-up. Det skyldes måske også akustikken i dit lytterum. Du må prøve dig frem i forhold til at finde ud af, hvad
der virker/ikke virker. Mikkel har helt ret, når han skriver, at der ikke findes facitlister i hi-fi ... kun et hav af muligheder.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 07 Maj 2017 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:
JackD skrev:
Jeg læste lige testen. Der er sikkert en forskel på de tre filtre, men de kan ikke være retningsvisende, da der er for mange variabler. Hvis en kilde, der forurener som fx en emhætte, flere spare pærer eller blot strømmen, der render til dit hus ændrer sig, vil dine måle resultater være misvisende. Citat. De tre filtre havde meget forskellig effektivitetsgrad, og hvor Polaris kun fjernede ca. 10 % af støjen (650), fjernede Sirius hele ca. 90 % (075), mens Solus fjernede imponerende 97 % (025).

Jack, mine anmeldelser er ikke facitlister, så du rammer helt ved siden af med din kommentar  Men nu er bygningen, hvor mit lytterum er placeret, ret plaget af støj på elnettet, så på den måde viser min anmeldelse fint, hvor god de enkelte produkters virkningsgrad er!!!

Læs testen som inspiration, og prøv tingene hos dig selv. Jeg ønsker absolut ikke, at man skal købe noget bare fordi, jeg skriver noget  



Jeg har selv DC blocker og RFI filter på mit anlæg. Jeg oplever blandt også at en kant/hårdhed forsvinder og en mere rolig afslappet spillestil, hvor musikken, bliver mere, fri af højttaler.



__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
Gufle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Marts 2004
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 228
Sendt: 07 Maj 2017 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
Måske

Det kan også skyldes andre ting i dit set-up. Det skyldes måske også akustikken i dit lytterum. Du må prøve dig frem i forhold til at finde ud af, hvad der virker/ikke virker. Mikkel har helt ret, når han skriver, at der ikke findes facitlister i hi-fi ... kun et hav af muligheder.


Jeg er meget godt tilfreds med mit setup og jeg tror ikke det bliver meget bedre uden at jeg bliver skilt, da de ting som påvirker lyden negativt ikke kan ændres som f.eks. en 7 meter lang glasvæg i stuen hvor anlægget står og min kones syn på størelsen af anlæg. Derfor er det de små ting som måske kan gøre en forskel. Jeg ved dog ikke hvor meget disse ting vil betyde på high-end udstyr.

__________________
Hvis Neil Armstrong var første mand på månen, hvem filmede ham så da han gik ned af stigen?
Til top Vis Gufle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gufle Besøg Gufle's Websted
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 07 Maj 2017 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Gufle skrev:
Hvornår ved jeg om jeg har brug for en strømrenser til mig setup i huset?

Skal man kunne høre støj i højttalerne når anlægget står tændt uden at spille eller er der f.eks andre faktorer der gør sig gældende.


De fleste har problemer med DC og højfrekvent støj. Det er mere et spørgsmål om hvor meget. Den strøm du får fra kraftværket, er stort set altid, ''forurenet'', hvis det kan siges på den måde.
Du har sikkert spare pærer, emhætte, køleskab, fryser. Disse sender støj på dit el-net, både DC og højfrekvent støj. 

Nogle forhndlere har et måleapparat. En anden god ting, hvis der skal gøres noget ved strømmen, er separat gruppe til anlæg. Det vil sige, du får trukket en gruppe ind til, anlæg. Alt der generer DC, uden for DC, blocker. Du har samme nul i huset, men mulighed for at trække en gruppe separat, hvor anlægget nyder godt af, det egen fase.

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
Gufle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Marts 2004
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 228
Sendt: 07 Maj 2017 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

Så hvis jeg allerede har en separat jordforbindelse, separat gruppe med separat skærmet kabel trukket op til mit setup i stuen fra kælderen under gulvet og ikke i vægen, så kan det ikke gøres bedre selv med strømrenser?

__________________
Hvis Neil Armstrong var første mand på månen, hvem filmede ham så da han gik ned af stigen?
Til top Vis Gufle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gufle Besøg Gufle's Websted
 
Jens Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 476
Sendt: 07 Maj 2017 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg regnet lidt på Br507, og den blokerer overslagsmæssigt for ca. 2 V DC , hvilket ikke er så meget, men måske nok for mange. Jeg tænker, at Isotek Syncro blokerer for mere end det. Men det kunne nu være interessant at høre, Mikkel, hvad der sker hvis du erstatter Isotek Syncro med Br507.

Med venlig hilsen
Jens

Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen
 
Mr.green
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 April 2016
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 60
Sendt: 07 Maj 2017 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Gjorde han ikke det i testen af dectet, mener jeg

__________________
Mr.Green
Til top Vis Mr.green's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr.green
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 07 Maj 2017 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Gufle skrev:
Så hvis jeg allerede har en separat jordforbindelse, separat gruppe med separat skræmet kabel trukket op til mit setup i stuen fra kælderen under gulvet og ikke i vægen, så kan det ikke gøres bedre selv med strømrenser?


Jo, det kan du. Det er kun godt du har seperat gruppe. Du kan sagtens benytte en skinne, med DC blocking og et filter med RFI dæmpning. Stort selv alle har støj, på deres strøm.

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 07 Maj 2017 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

En separat gruppe/fase med jordforbindelse, til ens anlæg, er ikke en garanti for, at der ikke er støj. Det meste støj kommer udefra...

__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9867
Sendt: 07 Maj 2017 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Gufle skrev:
Mikkel G skrev:
Typisk oplever man støj fra elnettet som forvrængning i musikken, dvs. en lidt hård og pågående klang, men bevares det kan
dårligt udstyr da også sagtens klare af sig selv... så man må prøve sig frem. Bor man meget afsides, så er chanchen for støj på elnettet ikke så stor.
Men bare et køleskab kan skabe både støj og DC på elnettet! 


Så hvis jeg ikke synes jeg har en hård og pågående klang, har jeg ikke brug for en strømrenser?. Er det rigtigt forstået
Det bedste du kan gøre, er at prøve at låne et par stykker og sætte dem til. Sørg for i samme ombæring, at vende netstikket, dette kan du afprøve på hvert apparat først. Hvis du slet ikke hører noget forskel, er der næppe grund til at beholde den.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 07 Maj 2017 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Mr.green skrev:
Gjorde han ikke det i testen af dectet, mener jeg?

Jeg skal ærlig sige, at det ikke har været prøvet. Og jeg mener heller ikke det giver mening, da brinck filteret jo - som nævnt - nok er "ringere" dimensioneret end Syncro/Dectet.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 07 Maj 2017 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Gufle skrev:
Mikkel G skrev:
Typisk oplever man støj fra elnettet som forvrængning i musikken, dvs. en lidt hård og pågående klang, men bevares det kan
dårligt udstyr da også sagtens klare af sig selv... så man må prøve sig frem. Bor man meget afsides, så er chanchen for støj på elnettet ikke så stor.
Men bare et køleskab kan skabe både støj og DC på elnettet! 


Så hvis jeg ikke synes jeg har en hård og pågående klang, har jeg ikke brug for en strømrenser?. Er det rigtigt forstået

I princippet, ja!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Jens Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 476
Sendt: 07 Maj 2017 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Fint nok, Mikkel. Jeg vil vove den påstand, at DC-fælden i Br507 i de tilfælde, hvor der ikke er så meget DC, måske et par volt, på nettet, er fuldt så nyttig som DC-fælden i Isotek Syncro. Men det må komme an på en prøve i hvert enkelt tilfælde. I mit tilfælde gav det noget at koble Br507 ind før PS Audio Detect. Næste step er at forsøge med DC-fælden fra LC Audio, så må vi se om det giver mere end Br507.

Tak for en god diskussion.

Med venlig hilsen
Jens
Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 07 Maj 2017 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Det er muligt, men Brinck filteret har i hvert fald ikke kunne yde samme "DC-modstand" i lytterummet, som Syncro kan, og ligeledes er filteret i Dectet mere effektivt

Men som du tidligere har været inde på, så handler det nok om komponenternes dimensionering kontra "styrken" af DC og støj.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Ruggård
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Februar 2016
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 216
Sendt: 07 Maj 2017 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Hej alle,
Tak for alle indlæg og god og sober tone
Det er helt sikkert at det er bedst at prøve tingene i ens eget setup.

Men hvordan måler man om man støj på elnettet? Hvilke værktøjer skal man bruge?

Ud over de ting, der er nævnt som udsender støj vil jeg også mene, at SMPS til netværksapparater m.m udsender støj tilbage i elnettet og gennem
ethernetkabler.

Med hensyn til DC-fælde.ligger der mange tegninger på nettet til selvbyg. Men det er svært at gennemskue hvilke der er effektive.

Mvh. Ruggård
Til top Vis Ruggård's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ruggård
 
k.s.p
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Maj 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 321
Sendt: 07 Maj 2017 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

I Linns produkter er der indbygget filter, ødelægges dynamikken ved at koble et Linn produkt til et filter som ps audio dectet eller isotek ??

__________________
If it sounds better, it is better
Til top Vis k.s.p's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af k.s.p
 

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes