Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 14:03   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Pickup til Micro Seiki? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
damhytten
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 August 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 24
Sendt: 02 Maj 2017 kl. 08:15 | IP-adresse registreret  

Hej.
Jeg har fået foræret en Micro Seiki DQX 1000 med en MA 500 arm.
Der er monteret en slidt Denon DL 110 pickup, der er ikke meget top og dynamik tilbage.
Er blevet anbefalet en Ortofon 2m Blue som et godt match. Desuden har jeg et godt tilbud om en Ortofon 2m Black (fejlkøb)
Hvad tænker i...skal jeg går med blue eller black eller har i bedre forslag... max 3000 kr.
Desuden gerne et godt bud på en RIAA...er blevet anbefalet en Pro-Ject Phono Box DS som godt køb.
Har brug for jeres gode råd og erfaringer.
Min lyd ender i en NAD 757 og Audiovector M3
Håber at høre fra jer
Til top Vis damhytten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af damhytten
 
Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 291
Sendt: 02 Maj 2017 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

Hej Per.
Lucky you, det var da RIGTIG pænt af den tidligere ejer at forære dig den spille.
Ma 500 bruger så vidt jeg kan se samme armrør som Ma 505/III. Det vil sige at den er temmelig tung (Høj effektiv masse) hvis den er med det lige armrør, og endnu tungere hvis den er med det s-formede armrør. Jeg antager dog at den er med lige armrør, idet det var standart (Det s-formede var et tilkøb).
Det vil sige, at du skal have en pu med en relativt lav eftergivenhed (Compliance), hvis du gerne vil have en fornuftigt placeret armresonans. Jeg ville selv forsøge at finde en pu med en compliance under 15, gerne helt nede omkring 10.
Ortofon opgiver compliance for Blue til 20, og 22 for Black. Du skal derfor forvente en lavere armresonans end optimalt, uanset hvilke af de to pu du evt. vælger. Hvis du vælger én af de to, på trods af det, ville jeg nok vælge Black, idet forskellen på de to modellers compliance er så beskeden, at jeg forventer at Black er så meget bedre, at det opvejer den marginalt tåbeligere armresonans.
Men hvis jeg skulle vælge en pu til den arm, så ville jeg som sagt finde en mindre blød pu. Det betyder i praksis desværre, at det efter min mening er en mc-pu du skal lede efter. Jeg skriver desværre, fordi det forhøjer kravene til riaa. Hvis du kan lide lyden af Denon DL 103, vil den efter min mening være et oplagt bud. Men 103 er en pu som deler vandene. Nogen elsker den, og andre hader den, så sørg for at lytte til den før evt. køb.
Projects riaa´er har ikke ry for at have fantastiske mc indgange. En gammel Dali riaa er efter min mening rimeligt god som mm riaa (Bedre end Project), og de fleste mener at den er bedre i mc stillingen. En Dali riaa burde kunne findes for omkring 1000-1500 Kr. Efter min mening ville en Dali Riaa og en Denon DL 103 være et oplagt valg, under forudsætning af, at du kan lide klangen fra DL 103.
Tillykke med den fine spille, Lars.
Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass
 
Steen Thorhauge
Branchemedlem
Branchemedlem

Thorhauge Audio

Bruger siden: 02 Juni 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 136
Sendt: 02 Maj 2017 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

Hej
Det lige armrør er ikke tung, (har en liggende) den er papirtynd, og ikke egnet til Denon 103.
MVH Steen
Til top Vis Steen Thorhauge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Steen Thorhauge
 
damhytten
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 August 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 24
Sendt: 02 Maj 2017 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

Hvad tænker du så Steen mht pickup og riaa. Såfremt mit lige armrør ikke er kategoriseret som tung, kan Ortofon 2m blue eller black så være en mulighed
Til top Vis damhytten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af damhytten
 
Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 291
Sendt: 02 Maj 2017 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Steen Thorhauge skrev:
Hej
Det lige armrør er ikke tung, (har en liggende) den er papirtynd, og ikke egnet til Denon 103.
MVH Steen


Hej Steen.
Det er jeg ganske bestemt ikke enig i. Jeg har også et liggende, og det er ikke let. Mit armrør er uden kabler da det skal rewires. Det vejer 24 gram. Man skal dog være opmærksom på, at en del af massen er tæt på omdrejningspunktet, hvilket betyder at den effektive masse af armen vil være lavere. Da Poul Ladegaard testede RX1500/Ma505/III i High Fidelity 9/83 (p. 40-42) målte han en armresonans på 8 Hz med en DL 103D. Selvom en 103D har højere compliance end en 103, så kan armen hverken kaldes middel eller let. Den ER tung. Ladegaard mente kun at den lave armresonans var acceptabel, på grund af 505/III´s dæmpekar. Dette er dog desværre fraværende på Ma500.

Så vil nogen sige, at Ma 500 og Ma 505/III ikke er samme arm. Det er da helt rigtigt, men forskellen er ved lejerne. Det vil sige ved omdrejningspunktet, hvor indflydelsen på den bevægelige effektive masse er mindst. Armrøret er det samme, og der kan derfor forventes en minimal forskel på den effektive masse på de to arme.

Jeg vil fastholde, at en compliance på under 15, men gerne nede omkring 10, vil være det optimale valg til armen.
Mvh. Lars.
Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1060
Sendt: 02 Maj 2017 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Har selv en DQX1000 med MA500 på, som jeg ikke har pillet ved i laaang tid. Med Denon 304 på. Så Jeg er med på en
lytter......foræring? Wow......holder dens gummifødder?
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 627
Sendt: 02 Maj 2017 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Jeg havde en snak med Ladegaard for mange år siden (var AES medlem den gang). Han hævdede at armresonans ikke burde ligge i 8-
12hz området, men gerne over og helst dæmpet. jeg bed mærke i hans sidste bemærkning, dæmpet! Det er ikke ualmindeligt med en
spids top på +6db ved egenresonansen. Han skrev et "paper" desandående i 1983? Hvis jeg ikke husker fejl.
Så jeg vil anbefale en MM,Mi pickup med cu på 10 eller derunder. Ikke nemt at finde med en Shibata slibning (eller bedre Micro-ridge).
Så den "Nemme løsning" er en MC, som til gengæld stiller store krav til riaa. Det er ikke nemt!
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 03 Maj 2017 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Havde selv en stripped vdH-Frog i to forskellige Mørch-armrør.
Det ene rør gav resonansfrekvens på 12hz, det andet 20hz.
Og det var meget åbent, hvilket jeg bedst kunne lide.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
e-type
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 263
Sendt: 03 Maj 2017 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Det er en kombination som fortjener en god PU og Riaa.
I 3000 kr klassen kunne du få en Analogis resume Riaa, som er enormt fleksibel mht. tilpasninger og bestemt er prisen værd - se en masse test på nettet. Den taer både mm og mc pu.
Du kan også gå brugt - en Holfi Eclipse er ikke dårlig.
En lav compliance pu er lidt sværere, men Denon's MC'er er typisk der nede af. Den DL103R er indenfor dit budget på 3K.
Det er et pladespiller setup, som vil være længder over det øvrige setup mht lydkvalitet, men også noget som kun stiger i værdi og kan være med, hvis du opgraderer din reciever og højttalere.
Til top Vis e-type's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af e-type
 
svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 940
Sendt: 03 Maj 2017 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Kan kun tilslutte mig den Analogis. Spiller fremragende.
Skal inden for overskuelig fremtid en tur til Exotic og høre nogle af deres bud på en Riaa og her tager jeg min egen med ind som sammenligning.
Årsagen er IKKE at jeg er utilfreds med min Analogis, tværtimod, men jeg er angrebet af upgrade-itis :-)
Bruger den pt sammen med en Benz Wood SL.
Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg
 
hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 627
Sendt: 03 Maj 2017 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Jeg kom til at tænke på en Nagaoka Mi pickup kunne være løsningen. Dynamisk Cu på 8-9, Boron nålearm og micro-ridge diamant bør
fungere fremragende til omkring kr. 3K. (MP200) eller billigere.
Med micro-ridge diamant og Boron finder man kun en MC i de højere luftlag, mindst x2.
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 03 Maj 2017 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

Under alle omstændigheder giver Denon et bredt og helhedsfokus-lydbilled.
Hører Damhytten til dem. der gerne vil rive lydbilledet fra hinanden, og fokusere på det enkelte, kan andre pu være mere egnet.
Ikke at jeg vil opfordre til det, da stor detalje-fokus kan blænde for helhedsindtrykket.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
damhytten
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 August 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 24
Sendt: 05 Maj 2017 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Tak for alle input og gode råd. Et spørgsmål her kan hurtigt udvikle sig til en diskussion om det de enkelte brugere skriver og dermed går lidt af det jeg egentlig gerne ville vide noget om lidt i glemmebogen. Jeg er dog blevet lidt klogere og håber nu at blive endnu klogere på hvilken retning jeg skal gå i.

Jeg skal ikke rive lydbilledet fra hinanden og heller ikke fokusere på det enkelte. Jeg ønsker mig en luftig og dynamisk lyd med detaljeret top og god fylde i bunden, varm og sprød om jeg så må sige. Elton John, Dire Straiths, Eric Clapton, Paul Simon og i den dur, lidt jazz og blues. Derfor
må min pickup gerne gå i den retning.

Min tonearm er iflg. Highmass tung (jeg har ikke nogen grund til at betvivle rigtigheden af dette udsagn) og derfor er en pickup med lav compliance under 15 og gerne i nærheden af 10 være det bedste. I kategori med lav compliance ligger bla. Denon DL 103 og 103R...lever de efter jeres opfattelse op til mine ønsker og er der gode alternativer. Hvordan forholder det sig med om PU er med high output eller low output.

Endelig der der riaa'en...der er jeg ikke blevet ret meget klogere... er Dynavox eller Pro-ject en mulighed eller har i andre forslag. MM eller MC pickup.....hmmmm der ved jeg virkelig ikke noget. Har det indflydelse på lyden eller er det kun teknik Glæder mig til at høre mere.
God weekend...bedste hilsner Per

Til top Vis damhytten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af damhytten
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 05 Maj 2017 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Som MM kunne en Nagaoka være et godt valg. MC kunne en Benz Gold også være en mulighed? Som riaa kunne du kigge efter en brugt Trichord Dino Havde jeg nu haft tiden og fixet den Thorens TD 321 og Micro Seiki ma 505 mklll, så kunne du havde kigget forbi og så kunne vi havde pillet lidt ved Denon 103 og Nagaoka mp 200... Og både step up som riaa som Trichord Dino/Vincent PHO 700.... Men beklager... Har dog andre kombinationer, men det er ikke lige det su efterspørger
Mvh
Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
mugge
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Juli 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 342
Sendt: 05 Maj 2017 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Jeg kan anbefale Denon 103 til en tung arm. Til den musik du nævner, er den lige i øjet. Den har en lidt understreget mellemtone, der klæder Dire Straits m.v. Høj luftguitarfaktor.
Til top Vis mugge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mugge
 
hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 627
Sendt: 05 Maj 2017 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Riaa har altid været problemet! Low output MC kræver mere end de fleste kan eller vil betale for fornøjelsen. En rigtig god Mi med mindst 10 x højere output gør øvelsen meget nemmere. Især når den er udstyret med en Shibata eller fine-line diamant.

Desværre er det svært at finde en god MC riaa, men de findes. CEC PH53 (udgået, men kan findes brugt, med tålmodighed), Aqvox Ci mk2 er blevet dyr, men brugte kan købes for eur 5-600 eur (tålmodighed). Hvad adskiller de sig med? Strømforstærkning! En MC pu har lige så stort strøm output som en MM (Mi) har spændings output.

Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6253
Sendt: 06 Maj 2017 kl. 08:17 | IP-adresse registreret  

Heyyyy Per (Damhytten).
Efter at have læst hele tråden, er dit budget måske lidt i underkanten, i forhold til dine ønsker.
Et godt sted at blive meget klogere er :

http://www.pladespilleren.dk/

Læs siden grundigt

Go´ week-end.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
damhytten
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 August 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 24
Sendt: 24 Juli 2017 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Jeg har valgt at montere en Ortofon 2m Black på min Micro Seiki DQX 1000 med en MA 500 arm. Jeg kunne ikke stå for fristelsen til netop den pickup da jeg fik 1000 kr i rabat og betalte 3500 kr. incl montering og justering. Til den PU har jeg 3 riaa'er i tankerne men er i tvivl om hvilken jeg skal gå med. Derfor spørger jeg her. Jeg vil gerne have en god stram bund med god, varm og detaljeret top. Jeg tænker på:

Vincent PHO-700
Dynavox TPR-2 eller
Pro-ject Phono Box DS

Hvad er efter jeres mening det bedste match eller måske skal jeg kigge efter noget andet. Glæder mig til at høre fra jer. God sommer. Nogen der ved hvor jeg kan købe nye gummifødder til min DQX 1000?

Til top Vis damhytten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af damhytten
 
mjlgrd
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 April 2014
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 20
Sendt: 01 August 2017 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

Nogen der ved hvilken arm kom DQX-1000 med oprindeligt? På min DQX sidder der en Micro Seiki CF-1 arm og jeg er
ret sikker på at den har siddet der fra fødselen? Men måske det var noget man kunne vælge ved køb?

Jeg er netop i gang med at prøve en ny arm. Købte en SME 3009 SIII arm brugt og har brugt en masse tid på at lave en
3D-printet replika AX-2 armbase. Har været masser versioner, tilpasninger og monteringer igennem, men nu er den
blevet perfekt og det lader ikke til at betyde noget som helst udover optisk at den er lavet af plastik i stedet for metal.
Nu mangler jeg så bare at blive enig med selv om hvilken pickup der skal monteres.

__________________
/Kasper
Til top Vis mjlgrd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mjlgrd Besøg mjlgrd's Websted
 
Morfar123
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Morfar tager en lur!

Bruger siden: 19 April 2017
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 364
Sendt: 01 August 2017 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

damhytten skrev:
Jeg har valgt at montere en Ortofon 2m Black på min Micro Seiki DQX 1000 med en MA 500 arm. Jeg kunne ikke stå for fristelsen til netop den pickup da jeg fik 1000 kr i rabat og betalte 3500 kr. incl montering og justering. Til den PU har jeg 3 riaa'er i tankerne men er i tvivl om hvilken jeg skal gå med. Derfor spørger jeg her. Jeg vil gerne have en god stram bund med god, varm og detaljeret top. Jeg tænker på:

Vincent PHO-700
Dynavox TPR-2
eller Pro-ject Phono Box DS

Hvad er efter jeres mening det bedste match eller måske skal jeg kigge efter noget andet. Glæder mig til at høre fra jer. God sommer. Nogen der ved hvor jeg kan købe nye gummifødder til min DQX 1000?



Jeg ville hvis muligt, gå højere i budget og kigge på noget der kan justeres ift kapacitet og belastning. Din pu fortjener bedre end de foreslåede. Jeg ved der er nogle kompetente og justerbare Britiske phonostages men husker ikke lige hvad de hedder ( begyndende demens ?) Rapporterer tilbage når det dukker op. Ortofon 2M er ikke lige logiske på dette punkt, mange brugere har rapporteret bedre resultater ved små belastnings ændringer, google er din ven

Til top Vis Morfar123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morfar123
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes