Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 16:41   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Afstand og dæmpningsplade? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 09 Maj 2017 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Så er der 6 x 200W PA3CC og 2x 700WHPA2K - altsammen i 8 ohm - fra groundsound til at drive det hele.
Det fylder lidt - har taget en del tid at bygge, lodde, måle, justere, samle osv - men det er fedt
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 10 Maj 2017 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

Digital_Thor skrev:
JackD skrev:
Du er af de heldige, hvor det kan lade sige gøre    JBL har lavet et rumkorrektions system, hvor stående bølger hæves, op under loftet. Kan være det kan give, en endnu mere nuanceret bas. Men de fleste har ikke, optimale vilkår, hvis de ikke har decideret lytte rum, desværre. Hvilke DSP højttalere er der tale om?

Jeg har en DCN28 fra groundsound og hjemmebyggede højttalere i 30mm ren finsk birkefiner(60mm til fronten)- med Seas Excel Magnum diskant, 5" C82-T8 accuton mellemtone, 3x18W-8545 mellembas og 4x12" 830952 XXLS subs fordelt omkring min lyttposition.Rumkorrektionen fra 80hz og nedefter, foregår udelukkende ved hjælp af den akustiske udligning fra de 4 subs. Og diskant/mellemtone sektionen er målt og delt uden korrektioner i forhold til rummet og med god spredning og minimal beaming.Der er 1 korrektion ved omkring 280hz i min mellembassektion. Vi snakker -2dB med et Q på omkring 8, som lige fjerner en betoning, der gør stemmerne en anelse for fyldige.



Ja, det er en anderledes måde at gøre det på. Troede de var aktive, men bare det virker



__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 11 Maj 2017 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Det er et system, hvor du hæver resonanser op under loftet, ved at benytte 4 subwoofere. De har skrevet en lang afhandling om det, folkene bag Harmann koncernen. Det er ret teknisk. Dynaudio arbejdede også i det en overgang. Du kan prøve at søge efter det, det er en rumkorrektionsenhed, den koster omkring 10.000 kr. Enten er det deres Arcos eller deres professionelle serie, hvis jeg husker rigtigt. Det er lang tid siden jeg læste noget af afhandlingen, da det ikke kan lade sige gøre i min stue, er det gået i glemme bogen.

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 11 Maj 2017 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

JackD skrev:

Digital_Thor skrev:
JackD skrev:
Du er af de heldige, hvor det kan lade sige gøre    JBL har lavet et rumkorrektions system, hvor stående bølger hæves, op under loftet. Kan være det kan give, en endnu mere nuanceret bas. Men de fleste har ikke, optimale vilkår, hvis de ikke har decideret lytte rum, desværre. Hvilke DSP højttalere er der tale om?

Jeg har en DCN28 fra groundsound og hjemmebyggede højttalere i 30mm ren finsk birkefiner(60mm til fronten)- med Seas Excel Magnum diskant, 5" C82-T8 accuton mellemtone, 3x18W-8545 mellembas og 4x12" 830952 XXLS subs fordelt omkring min lyttposition.Rumkorrektionen fra 80hz og nedefter, foregår udelukkende ved hjælp af den akustiske udligning fra de 4 subs. Og diskant/mellemtone sektionen er målt og delt uden korrektioner i forhold til rummet og med god spredning og minimal beaming.Der er 1 korrektion ved omkring 280hz i min mellembassektion. Vi snakker -2dB med et Q på omkring 8, som lige fjerner en betoning, der gør stemmerne en anelse for fyldige.



Ja, det er en anderledes måde at gøre det på. Troede de var aktive, men bare det virker


Det hele er jo netop aktivt! Jeg har blot 2 subwoofere til hver kanal - fordi min DSP "kun" er 8 kanals. Så jeg har altså ikke mulighed for at skrue op og ned for hver enkel sub, men parvis. Alle andre muligheder er dog stadig tilgængelige. Alene det faktum at den dybe bas kommer fra flere forskellige steder, har en enorm akustisk fordel.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
schlager
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 302
Sendt: 15 Maj 2017 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

Jeg kan skrive inder på at Digital Thor's metode virker. Han var forbi den anden dag og hjalp mig med at få min sidste sub på anlægget, så der nu er et bashorn på 3m3 + 2 extra front ladet horn subs på hver 500 liter, i alt 6 x 15" bas.

Tricket i min situation var at fjerne delay på extra subberne og vende den ene i modfase. Der ramte vi spot on. Basserne suplerer hinanden perfekt, så den er mere rolig og uanstrengt. Ingen bulder eller andre unoder, bare stram, virkelig dynamisk bas med vanvittig hug i. Jeg måtte efterfølgende dæmpe bassen med over 10 dB, selvom jeg kun forøgede det samlede basareal med 20 %, så multi subwoofer princippet virker, så hvis man har mulighed for det, så er det vejen til basheaven
Til top Vis schlager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schlager
 
Nicolai88
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 20 Maj 2017 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Lige en opdatering:

Jeg har fået lånt nogle dæmpningsplader af Mercury, her inde fra, og jeg har fået eksperimenteret med dem. Det gav desværre ingen hørbar forskel
i nogen af de 5 opsætninger jeg prøvede. Jeg må indse at det er placering og lytteposition der er mit problem her, og jeg kan ikke komme uden om
det med dæmpning, uden at stuen kommer til at ligne et lydstudie.

Jeg må prøve med noget rumkorrektion og se hvad jeg får ud af det.
Til top Vis Nicolai88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicolai88
 
Nicolai88
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 09 August 2017 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

Endnu en opdatering:
jeg har fået ny forstærker fra Groundsound og det har hjulpet gevaldigt på bassen! Det er en meget kraftigere forstærker, der også har god kontrol ved lave imperdanser, og det har resulteret i at bassen er markant lavere og også mere kontrolleret. Jeg gik fra en vincent sv-226mkii til et setup med arcam irdac-ii som forforstærker og et monster af et effekttrin fra groundsound. Bassen er stadig påvirket af akustikken, men den er helt sikkert nede på et acceptabelt niveau nu.

Kan en for lille forstærker virkelig give højere bas? Jeg vidste godt at den kunne give ukontrolleret og mudret bas. Eller kan det være at min gamle vincent ikke kunne håndtere den lave impedans? Højtalerne kommer helt ned på 2 ohm nogle steder i den lave ende af frekvensområdet.

Om ikke andet er det lækkert at det bare spiller nu! Det er virkelig en god forstærker der vil noget, den nye.
Til top Vis Nicolai88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicolai88
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 09 August 2017 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Godt du blev glad for den - tillykke med det elegante monster

Det kan afhænge meget af hvordan dine højttalere konstrueret, samt akustikken. H-amp'en er i stand til at holde dine enheder i et jerngreb og derfor får du et meget mere præcist billede af hvordan dine Dynaudio'er er designet. Jeg har selv haft SAV-P200 fra Vincent(45kg og 6x200W) og den fik også kæmpe klø da jeg fik en H-amp på mine subwoofere. Mine enheder spillede meget mere kontrolleret og med langt mindre membranvandring end før.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 10 August 2017 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Hvis du stadigvæk har mod på at prøve DSP, eller hvis andre har mod på det, kan jeg anbefale Jriver til PC, Mac og Linux. Der findes en
gratis trial, så det er omkostningsfrit. Der er en indbygget DSP i Jriver som fungerer aldeles glimrende! - Og selve DSP'en er i
opløsningen 64 bit, så det er teoretisk så godt som tabsfrit.

Det konkrete råd er som følgende:

Lokaliser resonanser.

Placer indtil flere MEGET skarpe notch filtre (Q mellem 9-15) omkring disse resonanser. 3-5 Hz afstand mellem dem. Forsøg med lidt
forskellige værdier. Minus 3-5 dB er muligvis tilstrækkeligt.

Jeg har fundet, at man kan kvæle en relativt stor del af energien (tydeligt i et energiplot i eksempelvis RoomEQ Wizard), UDEN at det
går ud over lydkvaliteten. Lyden opleves markant strammet op (hvad den naturligvis og burde gøre efter sådan et indgreb) og
frekvenskurven er så godt som indtakt -dvs uden et stort hæv omkring resonanserne. Man kan også godt slippe afsted med lave Q
værdier (Q 1-4 eks), men jeg finder at det kvæler for meget af dynamikken

Det er et greb der ellers vilde kræve store mængder dæmning i rummet.

Når man finder de rette indstillinger, så er bassen signifikant forbedret fra før.
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 10 August 2017 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Nicolai88, en helt anden vej og gå
kunne være, at anskaffe dig et par ht yderligere af samme slags,
som du stiller omvendt ovenpå dine nuværende.
Det giver en bedre spredning, og kan muligvis nå over og udligne døde pletter i rummet.
Spørgsmålet er vel bare, om du kan gøre det billigere end et rum fuld af woofere.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Nicolai88
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 11 August 2017 kl. 07:04 | IP-adresse registreret  

Ja jeg tænker også at enhederne måske før lov til at løbe lidt løbsk og på den måde kommer der højere bas? Det giver umiddelbart bare
ikke mening at en for lille forstærker giver højere bas :-D.

Men det er jo bare fedt at det er så meget bedre nu, for de andre muligheder har ikke været så dagligstue-venlige.

M.h.t. DSP kunne det være sjovt at prøve af en dag, så kan jeg lige få det sidste med, men lige nu er det sgu fint som det er :-).

Haha! Det kunne se sjovt ud med 2 sæt contour s3.4 oven på hinanden! Nok ikke lige en billigste løsning dog :-).

Tak for jeres inputs alle sammen.
Til top Vis Nicolai88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicolai88
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 11 August 2017 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

Ok, det er contour s3.4 du har. Nej, de er nok ikke egnet til at stå ovenpå hinanden.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
torbenan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Maj 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 119
Sendt: 13 August 2017 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

Roky skrev:
Hvis du stadigvæk har mod på at prøve DSP, eller hvis andre har mod på det, kan jeg anbefale Jriver til PC, Mac og Linux. Der findes en
gratis trial, så det er omkostningsfrit. Der er en indbygget DSP i Jriver som fungerer aldeles glimrende! - Og selve DSP'en er i
opløsningen 64 bit, så det er teoretisk så godt som tabsfrit.


Låner lige tråden et øjeblik. Det ser interessant ud at prøve Jrivers DSP. To hurtige spørgsmål. Vil DSP'en kunne bruges med Tidal som kilde på Windows?
Findes der en guide til hvordan DSP bruges generelt. Jrivers hjælp er for de indforståede?
Til top Vis torbenan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torbenan
 
Bjørn Omholt
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
lydogakustikk.no

Bruger siden: 22 Juli 2015
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Indlæg: 1
Sendt: 24 September 2017 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

Det kreves trykkbaserte bassfeller for god effekt når man ikke kan bruke veldig tykt materiale. Bassfeller av porøst materiale må nemlig være veldig tykke/dype for og ha god effekt.

Til behandling av refleksjoner (over bassområdet), så vil derimot absorbenter som er laget av porøst materiale fungere godt. Det er en fordel å bruke en visst tykkelse slik at man behandler området bredbåndet og ikke bare behandler diskantområdet. Bruk av for mange tynne absorbenter vil føre til død lyd.

EQ/DSP fungerer bra til peaker i bassen dersom responsen er såkalt minimum fase, noe den stort sett kun er i de aller laveste frekvensene. Men akustiske tiltak er alltid det beste.
Til top Vis Bjørn Omholt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjørn Omholt Besøg Bjørn Omholt's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes