Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 16:55   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Stel? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
CasperCU
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Juli 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 822
Sendt: 27 April 2017 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Troede vi for altid havde fået manet den dér med radiatoren i jorden, som værende en dårlig idé, el-installatør eller ej


Det er en diskussion der har kørt uendeligt længe. Derfor har jeg for sjovs skyld målt overgangsmodstanden fra radiator til jord i 2 forskellige gamle lejligheder i forbindelsen med istandsættelse. Og der var fin forbindelse til jord.

Vi er allesammen enige om at der sikkert ikke er god jordforbindelse fra radiatoren i nye lejligeheder da alle rør er plastik. Men i nye lejligheder er der sjovt nok også jord i alle stikkontakter.

Boydk skrev:
Det ka´ s´gu godt være, men et utopisk skrækscenario kan stadig være:Venstre hård på en metalvolumenknap på et defekt apparat med en eller anden læk, samtidig med at du er ved at sætte armen ind over pladen med højre hånd, har fat i metalbøjlen, som så er forbundet til radiatoren. Stadig en dum idé. Just my 5 cents


Så skulle du måske lige læse hvad jeg har skrevet igen... Jeg skriver at han skulle forbinde pladespilleren til forstærkeren og derfra forbinde til radiatoren. Ergo samme potentiale over alle delene. Dette eliminere risikoen for stød.

Og synes det er meget spøjst at du nu begynder at tænke over læk/fejlstrømme når du tidligere har skrevet at du anbefaler folk at fjerne jord(også kaldt beskyttelseslederen...). Den forbindelse som skal hjælpe med at HPFI relæet slår fra ved en sådan fejlstrøm. Den samme fejlstrøm som kan give 230V på kabinettet til forstærkeren, som mildest talt gør nas!
Til top Vis CasperCU's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CasperCU
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6253
Sendt: 27 April 2017 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Casper...
Ka´ vi ikke blive enige om, at hfi/hpfi relæ slår fra, hvis der ikke går samme strøm retur til nul som der bliver forbrugt på fase (jord eller ej)?
Grunden til mit råd, relvant for nuværende dialog eller ej, er at jeg har oplevet mere end et par gange, at folk har klaget over støjproblemer i deres setup (som ellers fungerede fejlfrit), efter at deres el-net (i gamle ejendomme) var blevet "renoveret med netop "nulling".
I øvrigt findes/fandtes der en del HiFi, som kun har/havde 2 poler i fatningen, eller såmænd den ledning, der kom ud af apparatet.... Fase og nul. 

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
CasperCU
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Juli 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 822
Sendt: 27 April 2017 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Casper...Ka´ vi ikke blive enige om, at hfi/hpfi relæ slår fra, hvis der ikke går samme strøm retur til nul som der bliver forbrugt på fase (jord eller ej)?


Jo det er sådan en fejlstrømsrelæ virker. Er der forskel på hvad der kommer ind og ud slår relæet fra. Men strømmen skal være stor nok til at relæet kan detektere det. Men når du klipper jordforbindelsen, så har den læk/fejlstrøm ingen steder at løbe hen og derfor slår relæet IKKE fra. På nær når man som bruger kommer og rør ved din forstærker og strømmen løber gennem dig og selv der er det ikke sikkert at forbindelsen er god nok til at relæet slår fra. Derfor bliver du ved med at få stød til at du giver slip.
Boydk skrev:

Grunden til mit råd, relvant for nuværende dialog eller ej, er at jeg har oplevet mere end et par gange, at folk har klaget over støjproblemer i deres setup (som ellers fungerede fejlfrit), efter at deres el-net (i gamle ejendomme) var blevet "renoveret med netop "nulling".



Det er meget muligt at de har oplevet støjproblemer hvis de er overgået til nulling. Dette er trods alt brugen af nullederen som jord og nullederen fører jo mange andre strømme og elektrisk støj forplanter sig nogen gange på mærkelige måder. Her havde jeg nok forsøgt mig med en filter kondensator istedet for at klippe forbindelsen, så er der stilhed og beskyttelse
Boydk skrev:

I øvrigt findes/fandtes der en del HiFi, som kun har/havde 2 poler i fatningen, eller såmænd den ledning, der kom ud af apparatet.... Fase og nul. 



Ja, der findes mange dobbeltisolerede apparater og de har grundet deres design ikke nogen jordforbindelse. Da disse ikke har en jordforbindelse er den ret svær at klippe og jeg har svært ved at se deres relevans i forhold til denne debat.

Til top Vis CasperCU's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CasperCU
 
CasperCU
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Juli 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 822
Sendt: 27 April 2017 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Malte du må undskylde at din tråd er stukket sådan af. Men lige en hurtig opsumering. Sæt du bare anlægget til i den stikkontakt du har lyst til. Alle dine stikkontakter gør det samme.

Har du problemer med brum i dit anlæg skal du nok prøve trikket med jordforbindelsen og hjælper dette, så få dig en elektriker til at lave en ordentlig jordforbindelse.
Til top Vis CasperCU's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CasperCU
 
CasperCU
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Juli 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 822
Sendt: 27 April 2017 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

CasperCU skrev:


Jo det er sådan en fejlstrømsrelæ virker. Er der forskel på hvad der kommer ind og ud slår relæet fra. Men strømmen skal være stor nok til at relæet kan detektere det.



*Men strømFORSKELLEN skal være stor nok til at relæet kan detektere det.

Til top Vis CasperCU's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CasperCU
 
Kurt P
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 19 Juli 2015
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 526
Sendt: 27 April 2017 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:

Kurt P skrev:
Mikkel G skrev:
Vand er ledende... radiatoren er lavet af metal  
SÅ du mener at du vil flytte dit jordpunkt fra din radiator, og gennem vandet, til det møder jord - måske på vandværket? M.v.h.


Ja, fuldstændig som hvis det var et metal rør... på et tidspunkt vil det ramme jord (deraf navnet!)



Og hvilken effekt tror du det har, at dit jordpunkt ligger kilometer væk?

M.v.h.
Til top Vis Kurt P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt P
 
CasperCU
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Juli 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 822
Sendt: 27 April 2017 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

Svæver dine vandrør hele vejen hen til vandværket?
Til top Vis CasperCU's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CasperCU
 
Kurt P
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 19 Juli 2015
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 526
Sendt: 27 April 2017 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Hvordan får du jordforbindelse gennem plastik?

M.v.h.
Til top Vis Kurt P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt P
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 28 April 2017 kl. 07:10 | IP-adresse registreret  

Kurt... det kan godt være, at rørene er plastik, men når de fanger din fjernvarme installation eller fyr, så bliver det til metalrør, og der får du din jord. Det er ikke kilometer væk, men kun få meter. Og skal vi så ikke stoppe den der?

Men husk altid, at det er strengt forbudt at jorde stærkstrøm via en radiator!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Gnist
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 282
Sendt: 28 April 2017 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Det er jo ikke jord men en udligningsforbindelse og de sidste 25 år har alle metalrør, støbenet og lign. alligevel skullet forbindes til en hovedjord i
boligen
Til top Vis Gnist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gnist
 
malte
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 April 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 29
Sendt: 28 April 2017 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Tak for mange gode svar – og meget andet.

Det er en "nulling", som blev lavet på en ny stikkontakt, jeg fik sat op. Resten i lejligheden har kun to huller, så der er i hvert fald ingen jord. Jeg har ikke problemer med brum, tænkte blot, om jeg kunne få noget mere/bedre lyd ud af at (jord)forbinde SUT til RIAA og RIAA videre til forstærker, men det lyder ikke til at være tilfældet :-)
Til top Vis malte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af malte
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes