Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 14:06   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hvilken model? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
fekser
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 August 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 28
Sendt: 24 April 2017 kl. 00:33 | IP-adresse registreret  

Hej


Valget af højttalere er meget individuelt, men nu har jeg kigget nettet tyndt og har endnu ikke rigtigt fundet noget, som jeg tør at give mig i kast med. Jeg bor på Grønland og kan ikke lige drøne ind f.eks. København for at gennemlytte diverse højttalere. Så jeg tænkte at spørge her i Forum, om nogen måske kunne guide mig i en retning, så jeg ikke skal bruge alle mine feriedage på at lytte til højttalere, når jeg endelig er i DK.

Jeg har netop købt en Roksan K3 integreret forstærker, da jeg ville høre om mine Dynaudio Audience 60 ville få noget mere punch med de ekstra watt, da de har en lav følsomhed, men det synes jeg desværre ikke opnås. Der er kommet mere luft, eller detaljer om man vil, i lyden, men jeg savner stadig dybbas. Synes måske lyden nu læner sig lidt for meget til den lyse side. Leonard Cohen lyder bare ikke helt som Leonard Cohen og et piano kunne godt føles mere i de dybe toner. Diskant og mellemtone, når der f.eks. spilles akustisk guitar, er dog meget vellydende.

Jeg kan godt lide præcis og fast lyd med stor detaljerigdom, men jeg tror nok skal være en smule til den varme side, med en bas der mærkes uden at dominere. Jeg er ligeglad med, om det er gulv- eller standerhøjttalere og har kigget reviews på:

PMC Twenty5
ATC SCM 11 eller 19
Dynaudio X34
Focal Aria 926
Tannoy XT6F

Jeg lytter til de fleste former for musik og streamer en del, så lyden skal ikke være alt for afslørende. Den skal gerne være dynamisk og vellydende ved både høj og lav lydstyrke. Mit prisniveau ligger mellem 10-20K.

Håber nogen herinde kender lyden i Roksan K3 og har erfaringer med at vælge højttalere til den.

Vh
Lars

Til top Vis fekser's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fekser
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 24 April 2017 kl. 07:50 | IP-adresse registreret  

Pænt goddag 

Hvor meget plads har du?
For der hvor der kan være stor forskel er akustikken. Og så er det vigtigt at du har muligheden for at kunne f.eks trække højttaleren en halv meter ud fra bagvæggen eller have god plads til sidevæggene. Du kan godt lide lidt bas og spille lidt højt, derfor vil jeg holde mig fra mindre højttalere der simpelthen ikke har membranareal til at levere lydtryk, ej heller ved de dybere toner, som igen kræver - ja - membranareal.
Focal ser ud til at være den eneste 3 vejs. Dem fortrækker jeg altid - fordi jeg syntes man får en bedre mellemtone samtidig med at bassen har mere vægt. Men igen, det har meget at gøre med hvilken lydfilosofi der ligger bag det enkelte design.
Jeg streamer selv lidt en gang imellem og har et meget afslørende anlæg, hvilket ikke giver egentlige problemer, så længe man ikke skruer vildt op for den dårligste optagelse man kan finde.
Jeg benytter så også et linux basseret system med optisk forbindelse til anlægget med virkelig god DAC.
Til streaming vil jeg også klart håbe at du har f.eks en google chromecast audio med en fornuftig DAC. For hvis du bare smider jack-stikket direkte i mobilen, så er det lydkortet i denne, som sætter begrænsningen.
Håber dette hjælper lidt, ellers spørger du bare
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
fekser
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 August 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 28
Sendt: 24 April 2017 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Hej Digital_Thor og tak for svar!

Det er jo altid en udfordring med pladsen (og konen), så jeg har ikke rigtig helt muligheden for, at stille dem som jeg har lyst. Det bliver vel til 30 cm fra bagvæg og 50 cm fra sidevæg. Rummet er 25m2. Det med membranareal forstår jeg godt, da det er ren fysik, men jeg har hørt små højttalere, som tilsyneladende har bedre bas end mine Dynaudio. Hvordan de så klarer den øvelse, aner jeg ikke.

Dengang jeg købte mit anlæg, da lyttede jeg til Primare i20 og Dynaudio Audience 50 (standere), men bestilte gulvmodellen for netop at få mere bas. Som sagt føler jeg, at de her højttalere mangler noget på den front, omend de ellers spiller rigtig godt til prisen. Men nu vil jeg gerne "steppe lidt op", hvilket jeg føler jeg har gjort i forstærkeren, men det er jo altid en spørgsmål om mening. Forstærkeren er ikke købt til at kunne spille højt, men mere pga. kvaliteten og det at den kunne styre/trække højttalere med en lav følsomhed.

Nu skal jeg bare have fundet mine højttalere. Vi flytter måske om et år, hvor rummet bliver 22m2, men håber, at det kan blive 30m2 efter ombygning. Rummet er ikke optimalt (kvadatrisk uden forhindringer og vinduer), så det er jo altid en udfordring med lyden.

Det med at spille højt, så er det "lyttehøjt" og ikke "fest-højt", som jeg forestrækker. Det bliver heller ikke til så meget alligevel i den sidste kategori, da den tid efterhånden er et overstået kapitel.

De højttlere jeg nævner, er ikke nogle, som jeg har låst mig fast på. Jeg har kun fundet frem til dem via reviews. Hvis der er andre forslag, så hører jeg gerne om dem.
Til top Vis fekser's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fekser
 
Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 629
Sendt: 24 April 2017 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Det er en meget svær udfordring du har sat i søen med.
Højtalerne skal jo have WAF værdi, ellers har du jo en "stopklods" for valget af højtalere.
Ikke et ondt ord om racens modpart, men de har jo generelt mindre Hifi interesse end os
Men vil klart anbefale en højtalermodel med et større membran areal 12" eller 15"

__________________
Alt under 1000 Watt er kun til skrot....
Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 24 April 2017 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Dynaudio Contour S 3.4 LE, men du vil nok opleve det samme, som med dem du har, men det er en bedre højttaler i opløsning. Ellers skal du op i Dynadio X38 for at få mere membran areal. 

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
fekser
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 August 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 28
Sendt: 26 April 2017 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

Tak til JackD og Supercharger for Jeres input.

Det ender nok med,, at jeg må bruge hele min ferie på at lytte til højttalere. Min topgrænse ligger stadig ved 20K, ellers tænker jeg, de begynder at udklasse min forstærker for meget... lidt forundret over, det er så svært at finde noget ordentligt indenfor den prisgrænse.

Angående WAF så er aftalen: jeg forsøger at finde noget indenfor "kravene", men min viv er villig til at give sig, hvis det giver mening for mig. Jeg tror dog, at hun sætter foden ned, hvis vi snakker "bæster", som vil dominere stuen eller så grimme, at det er synd for dem. Og det vil jeg nok også selv... ��

God dag til alle ��
Til top Vis fekser's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fekser
 
Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 711
Sendt: 28 April 2017 kl. 01:33 | IP-adresse registreret  

Jeg går selv med lidt tanker om nye gulvhøjttalere, og specielt to springer i øjnene. Ligesom du selv nævner, er jeg også blevet lidt lun på at give Focal Aria 926 en lytter, udfra diverse test lyder den til at ha en rigtig attraktiv lyd og give meget for pengene. En Quad Z4 lyder også rigtig spændende.
Til top Vis Taurus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Taurus
 
fekser
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 August 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 28
Sendt: 28 April 2017 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

Taurus, jeg er meget interesseret i at høre, om den har ordentlig bund. Jeg kontaktede nemlig KT Radio omkring Tannoy XT6F, hvor der blev sagt, at
man fik meget mere for pengene på Focal.

Jeg håber, at du husker dette indlæg og kommer med dine evalueringer. Jeg har nemlig også kig på Quad. 😉

Spændende! 😊
Til top Vis fekser's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fekser
 
Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 711
Sendt: 28 April 2017 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Sidstnævnte holder sig også under de 20000 du har sat som max, ser ud til man også får rigtig meget for pengene her
Til top Vis Taurus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Taurus
 
Dk11706
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 357
Sendt: 28 April 2017 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Hej,

Tror ikke at nogle af de modeller du kigger på vil gøre det bedre end dem du har. Dine Dynaudio har større bas og spiller dybere (38-25 khz -3 db),
end noget af det andet du kigger på.

38hz til musik -3 db burde være rigeligt, måske du bare skal finde nogle med ca. samme specs som dine Dynaudio og så med 2 x 6,5" bas enheder
istedet for 1.
Til top Vis Dk11706's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dk11706
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 28 April 2017 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Store versus små, er vist at forenkle det lidt.
Men skal man mene noget bare for at mene noget , kan man mene:
Med små ht får man stereo,
med store ht får man også live (på godt og ondt).
Men forudsætningen er passende forstærker og alt andet lige.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
fekser
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 August 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 28
Sendt: 29 April 2017 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

Hej DK11706

Tak for dine input. Det er selvfølgelig en nærliggende antagelse at data er en utvetydig sandhedsgivende faktor, men det er nok at simplificere det. Der er mange andre påvirkende faktorer: kabinet, placering, drivere, materiale og forstærker. Jeg har hørt stander højttalere, som antageligt havde en bedre basgengivelse.

Jeg har nu forsøgt med en anden god forstærker, som har ekstra muskler ift. den jeg havde, da jeg ikke kunne forstå (pga data), at bassen ikke gik dybere. Tænkte, at den bedre kunne kontrollere dem. Jeg fik en bedre lyd med mere luft, hvor mellemtone og diskant er rigtig vellydende. Bassen mangler stadig og det er særlig tydeligt, når de dybe toner fra et piano skal gengives. Jeg forsøger mig med en forstærker mere, for at være helt sikker på at det er højttaleren.
Til top Vis fekser's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fekser
 
Zwonkie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Februar 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 351
Sendt: 29 April 2017 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

Prøv at positionere dine højtalere nogle andre steder (bare midlertidigt, mens konen er væk) og går rundt et par gange i rummet mens de spiller musik med dyb bas. Hvis du visse steder kan høre bassen, men ikke der hvor du normalt har lytter position, så er det rummet og placeringen af dine højtalere + lytter position som er din udfordring. Denne udfordring vil du i bund og grund altid kæmpe med ligemeget hvilken højtaler du køber.

Det eneste man kan gøre der er:
1) Nyt rum (helst ikke kvadratisk)
2) Find den bedste højtalere + lytter position
3) Forbeder akustikken (her taler vi om tunge sofamøbler)

P.S. Hvis du syntes leonard cohen lyder lidt slank i stemmen- så er det 100-200 hz region du prøver at forbedre og det kan de fleste højtalere klare uden problemer. om de så går ned til 30-40 eller 50 hz, er nok ikke så vigtigt. Igen, det er nok placeringen og akustikken der årsagen! (har selv kæmpet med det)
Til top Vis Zwonkie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zwonkie
 
fekser
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 August 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 28
Sendt: 29 April 2017 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Hej zwonkie, tak for dine input. Det lyder meget plausibelt og det vil jeg eksperimentere med. 😊
Til top Vis fekser's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fekser
 
Dk11706
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 357
Sendt: 29 April 2017 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

fekser skrev:
Hej DK11706 Tak for dine input. Det er selvfølgelig en nærliggende antagelse at data er en utvetydig sandhedsgivende faktor, men det er nok at simplificere det. Der er mange andre påvirkende faktorer: kabinet, placering, drivere, materiale og forstærker. Jeg har hørt stander højttalere, som antageligt havde en bedre basgengivelse. Jeg har nu forsøgt med en anden god forstærker, som har ekstra muskler ift. den jeg havde, da jeg ikke kunne forstå (pga data), at bassen ikke gik dybere. Tænkte, at den bedre kunne kontrollere dem. Jeg fik en bedre lyd med mere luft, hvor mellemtone og diskant er rigtig vellydende. Bassen mangler stadig og det er særlig tydeligt, når de dybe toner fra et piano skal gengives. Jeg forsøger mig med en forstærker mere, for at være helt sikker på at det er højttaleren.


Selvfølgelig er data ikke alt, men dybbas og menbranoverflade hænger altså sammen. At du har hørt standerhøjttalere som spiller bedre bas er altså fordi at de fleste små højttalere har et boost i 50 hz området for at kompensere for det de ikke kan, nemlig dybbas.

Så vidt jeg husker så ligger de dybe toner på et piano omkring 28 - 30 hz, og det kan du ikke få ud af en lille højttaler med 5" bas enheder, ihvertfald ikke i en grad der giver mening og som i længden kan holde til et fornuftigt lydniveau.

Ulempen ved at købe højttalere der spiller ned til 28 -3db er at de fleste rum har et roomgain omkring de 30 hertz, og så kan det blive rigtigt svært at få det til at lyde godt, deraf min anbefaling at finde noget med ca. samme specs blot med større membran areal. Frekvenskurven vil så rulle af højere end den gør i dag ved de 30 hz, og du vil opleve mere dybbas, men slippe for de udfordringer der følger med hvis de spiller alt for linært ned til 30 hz.

Som andre har nævnt så kan hele dit problem skyldes rumakustikken, og så begynder det at blive kompliceret. Det bedste ville være at få målt dit rum, så ved du hvad du har at arbejde med.
Til top Vis Dk11706's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dk11706
 
fekser
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 August 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 28
Sendt: 29 April 2017 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Tak for dine rigtig gode input Dk11706. De er meget værdsat! 👍😊
Til top Vis fekser's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fekser
 
fekser
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 August 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 28
Sendt: 10 Juni 2017 kl. 05:27 | IP-adresse registreret  

Har nu spottet disse, som efter sigende skulle give det jeg søger i bassen: Monitor Audio Silver 8

Nogen der måske kan bidrage med noget konstruktivt på dem?
Til top Vis fekser's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fekser
 
Apexx512
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 November 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 303
Sendt: 12 Juni 2017 kl. 08:16 | IP-adresse registreret  

Da jeg hørte Focal, fik jeg indtrykket af de var meget henaf Dali. Hvor Dali var præcise, var Focal så istedet afrundede, ellers ret lyse. Monitor Audio
er ret musikalske, de spiller på musikkens premisser.
Til top Vis Apexx512's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Apexx512
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 12 Juni 2017 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Det er nævnt at det kan være mange ting. Det bedste er nok at få målt på dine højttalere i lyttepositionen.

De burde kunne spille bas, så det virker på mig mest som placering. Hvis det blot er lidt niveau du mangler, så kan lidt eq gøre underværker. Det er tåbeligt at skifte en højttaler helt ud, hvis man blot mangler 3-6 dB ved 30 Hz.

Jeg spiller selv via PC, og benytter programmet equalizer APO. Den virker som en system eq og virker derfor på alt fra youtube til spotify. Hvis man er bange for fasedrej, så kan man benytte convolver i equalizer APO og lave faselinære eq istedet med et program der hedder rePhase. Du skal dog ikke være bange for fasen, hvis du holder dig til bløde korrektioner i bassen.

Hold dog øje med membranudsving. Du må ikke korrigere under afstemningsfrekvensen. Alternativt skal du stoppe basrefleksporten til.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes