Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. april 2024 | 06:57   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Opgr. aktiv sub m. passiv enhed ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sputnik
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Januar 2004
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 111
Sendt: 17 April 2017 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Er der nogle af jer som har prøvet at tilføje en (eller flere) passive enheder til en aktiv basrefleks subwoofer, hvor basporten blændes af, så den bliver til en trykkammer subwoofer ?

Jeg har 2 stk Cerwin Vega VE28S aktive subwoofere, som er med dual 8" enheder, men jeg kunne godt tænke mig en mere kontant og fast bas.

Tanken var at lave et, eller to, "dummy" kabinet/ter, og flytte enheder og forstærker over i det/dem, så det kan testes om det fungere som det skal sammen med passive enheder. Dvs. om det er/bliver væsenlig bedre sammen med en (eller flere) passive enheder - og også så de originale kabinetter er intakte, hvis det ikke "du'r".

Der er flere måder hvordan at kabinettet kan "strikkes" sammen (hvis der laves et nyt), og der bliver også noget med at få udregnet det korrekte antal liter til kabinettet (?), hvor volumen kan gøres mindre når der bruges passiv(e) enhed(er) i et trykkammer kabinet.

Er der nogle af jer som, som har rodet med dette - og hvis der er, hvilken størrelse passiv enhed "bør" man vælge sammen med 2 stk 8" basser? F.eks. 2x8 - 4x8" - 2x12" - eller måske midt imellem med nogle 10"ere ?

Jeg kigger lidt på nogle Kina-enheder (jeg er klar over det med 80kr's grænsen):







Videoen i linket herunder er godt nok til bilstereo, men princippet er det samme :

"Big bass in not much space..."

A dual 8" sub box with two 12" passive radiators. 1.3ft3 box volume. This test box uses some inexpensive 8's that I had kicking around (ED 9kv.2) and very inexpensive Dayton Audio PR's. Hard to tell from the video but sound quality is very good and output is surprising for the small size.

https://youtu.be/FBJal0iNHOo

Til top Vis Sputnik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sputnik
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 18 April 2017 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Det, du vil prøve at lave. er altså en 4. ordens bandpass sub, med passive enheder fremfor porte. Men, da du ikke kender data på Cerwin enhederne, er det et spørgsmål om at prøve...
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
Fjendbo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 August 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 200
Sendt: 19 April 2017 kl. 09:00 | IP-adresse registreret  

Du kan eventuelt anskaffe dig Dayton Dats V2, hvis du vil have data på CW enhederne. Findes hos Intertechnik til €150.
Til top Vis Fjendbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fjendbo
 
Sputnik
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Januar 2004
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 111
Sendt: 19 April 2017 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres svar.

Det var som udgangspunkt ikke en 4. ordens bandpass sub, som jeg ville lave, men jeg indsatte billedet da jeg syntes at det var en interessant løsning. Men jeg kan så godt se at uden data på Vega enhederne, så bliver det til at der (måske) skal et - eller flere, førsøg til...

I linket til Youtube videoen er subben med 2 aktive 8" enheder, hvor der er brugt 2 passive 12" enheder (en i hver side), og det var ud fra den video at jeg fik tanken om at der måske kunne hentes mere ud af Vega subberne, og at 'man' så var "fri" for en basport :

Til top Vis Sputnik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sputnik
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 20 April 2017 kl. 00:50 | IP-adresse registreret  

Hmm, ja. Problemet ligger i, at en passiv enhed (som erstatning for en port) nok ikke giver en mere præcis bas. I det mindste på det teoretiske plan er lukkede bokse mere præcise - de skal dog til gengæld 'hjælpes' med noget equalising for at gå lige så dybt.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes