Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 10:08   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Bose 901 tilslutning? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
PerGuld
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 April 2017
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 16 April 2017 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

Hvordan tilsluttes equalizeren korrekt her? Hvorfor skal der i det hele taget bruges en equalizer? Er det ikke nok at benytte enhedens diskant og baskontrol?
Bh 'Novisen'
Til top Vis PerGuld's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PerGuld Besøg PerGuld's Websted
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 16 April 2017 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Det kræver, at du enten har en forstærker med "pre out" og "main in" eller at du har separat for og effekt, hvor boxen så sættes imellem, for at det skal virke korrekt.
Grunden til boxen er, at Boses små fuldtoneenheder hverken er i stand til at spille diskant eller bas.
Men pas på. Man kommer let til at overstyre en for lille forstærker, da set nærmest svarer til at skrue en basregulering op på "fuld skrue", så en forstærker på et par hundrede watt eller mere er et "must".
Har du en forstærker med separat bas- og diskantkontrol, ka´ du i princippet bare skrue fuldt op for begge.
Vær opmærksom på, at alt efter følsomhed på effekttrinet, suser den Bose box ad helvede til i original tilstand.
Det kan afhjælpes ved at skifte de fire quad-opamps til nogle væsentligt mere støjsvage typer.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
PerGuld
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 April 2017
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 25 April 2017 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Hej BoyDk.
Jeg har først lige set dit svar. Jeg har skiftet min 'gamle' Primare til en gammel Accuphase 206, 2x100 i 8 ohm. Mon ikke det er nok? Mener du at den kan klare diskant og basreguleringen selv, altså uden at sætte den 'susende' equalizer ind imellem for- og effektforstærker. (Min udfordring er nemlig også, at jeg først og fremmest spiller på et par JBL L112, og ikke vil 'pille det hele fra hinanden' - når jeg skifter imellem de to højttalersæt. Hvad siger du? (eller andre?) - og tak for at du tog dig tid.
Bh Per
Til top Vis PerGuld's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PerGuld Besøg PerGuld's Websted
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 25 April 2017 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Hej Per!

EQ boksen til 901 højtalerne er lavet specifikt til dem for, at korrigere deres frekvenskurve. Se det som et aktivt delefilter, du sætter til din forstærker enten via båndoptager- eller for/effekt ind/ud.

Det kan almindelig tonekontroller ikke kompensere for, hvis du skal udnytte højtalerne korrekt, da den frekvenskurve der korrigeres med, er mere kompleks.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 25 April 2017 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Mikkel har grundliggende ret. Men, er brugen af dine Bose mindre kritisk, kan tonekontrollerne på forstærkeren være en stor hjælp.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 26 April 2017 kl. 06:58 | IP-adresse registreret  

Selvfølgelig har Mikkel ret, hvis det drejer sig om at udnytte højttalerne, som de var tiltænkt. Problemet med boxen er bare, at hvis det tilsluttede effekttrin har en middel til høj følsomhed, vil højttalerne stå og "suse", så længe forstærkeren er tændt.
PerGuld, ang. din Accuphase vil jeg mene (min mening), at det er absolut i underkanten, hvis boxen monteres, og man vil ha´ muligheden for at spille højt

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
PerGuld
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 April 2017
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 26 April 2017 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

Hej alle
Tak for god og hurtig respons, - som ny bruger er det lækkert at opleve dette, at få råd af entusiaster, der ved hvad de taler om!
Jeg prøver mig lidt frem. Det er jo JBL'erne jeg benytter mest, og måske er det nok korrektion via forsyærkerens mange muligheder. Jeg lader ørerne
afgøre det. En susen fra det 'aktive delefilter' vil være møgirriterende.
Boydk; jeg spiller vist ikke helt så højt som dig 😆
Bh Per
PS; jeg troede at en paralelkobling på højttalerenhederne nedsatte modstanden voldsomt, så driftseffekten på Bose 901 var ekstremt lav. Men her
tager jeg altså fejl, eller?
Til top Vis PerGuld's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PerGuld Besøg PerGuld's Websted
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 26 April 2017 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Kan ikke huske impedansen på de dér Bose-enheder, men der er mange måder at gøre det på.
2 stk. 8 ohms enheder i parallel = 4 ohm. " andre 8 ohms enheder i parallel også = 4 ohm.
De to parallele sæt i serie = 8 ohm osv. osv.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 26 April 2017 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

Nu kender jeg ikke den udgave af 901'eren, som du vil bruge. I en senere version blev der brugt enheder med en impedans på under én ohm, som så blev seriekoblede. Ellers kan 9 enheder kobles, så de får en impedans, svarende til en enkelt enhed af slagsen (serie/parallel).
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes