Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 23:51   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Akustikforbedring (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Øpsie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 December 2010
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 274
Sendt: 16 April 2017 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Efter i længere tid at have tumlet med vores selvbyggerprojekt http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=97083&P N=0&TPN=1, havde vi lidt af en øjenåbner i julen, hvor vi havde højtalerne med hos en ven og hørte den i en anden akustik.. Hold da op en forskel. Hvor tingene begynder at lyde godt hos mig (i en lidt større stue), så faldt det hele da til jorden med et brag hos vennen (mindre rum). En lille (læs: stor!) lektion i, hvad akustik har at sige

Hos mig er det umiddelbart især i bassen, jeg har et problem med nogle kraftige rum peaks. Målinger følger lidt længere nede. Har kigget lidt på nogle forbedrende tiltag og lavet en prototype på en tube trap, men det hjælper ikke nok (ok, måske heller ikke ypperste håndværk, for den ligner mere end gigantisk hjemmerullet eller noget i den stil). Spørgsmålet er så, hvad jeg kan gøre ved unoderne... bum bum...

Målingerne er lavet med en UMIK-1 og i REW. Har også leget lidt med HOLMImpulse, men det er lidt sværere at sætte op, synes jeg. Måling i lytteposition:



Ser ud til, der er flere peaks og dyk <200 hz. Især peak ved 45 hz og 80 er vilde, men også fordoblingen ved 160 er slem. Lydmæssigt er det ret voldsomt, når især 80 hz slås an i et nummer. Der kommer virkelig et kraftigt brum. Plot som waterfall graf:

Umiddelbart hæfter jeg mig også ved nogle ret voldsomme efterklangstider i bassen, men er som sagt noget usikker på, hvad min bedste tilgang vil være. Rummet der spilles er en forholdsvis stor stue, som jeg har forsøgt at skitsere her:

Højtalerne ståe lissom i et indhak, der er 4,33 m bredt. Stuen er her 7,11 m lang. Der er 2,31 m til loftet (har også et ovenlysvindue over sofaen, men kan ikke gennemskue, hvad det kan give af unoder... Forslag modtages med stor taknemlighed!

Bedste hilsner,
Rasmus

Til top Vis Øpsie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Øpsie
 
KBAndersen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1100
Sendt: 19 April 2017 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Uha.. Kender selv alt for godt til de problemer du slås med.
Min stue er ikke så stor igen, ca.35m2 og har også et "hak" a la det du har.
Mine står så modsatte side af dine højtalere.
Store vinduer/hvadør. Beton loft. En beton/spånplade vægge. Ca. 2.5m til loft. Parket gulve.
Nærmest umuligt at gøre noget ved.
I "gamle dage" havde vi gulvtæppe og det er noget der virker. Havde en super lyd den gang.
Overvejer at få den ene væg beklædt med akustikplader. Men igen, det er ikke bare lige.
En Lyngdorf roomperfect vil nok kunne rette op på problemet.

__________________
Mvh
Kenneth
Til top Vis KBAndersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KBAndersen
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 19 April 2017 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Din stue minder meget om min

Et gulvtæppe er altid en god ting. Og hvis muligt 300 mm rockwool på loft. Det lyder dog ikke til det er muligt.

Men prøv at tage målinger 2/3 fra bagvæg og ryg dine højttalere 1 meter fra bagvæg og en 70 cm fra sidevæg.

Jeg bruger selv rum korrektion ide dybe frekvenser + R.A.B.O.S på subwooferne. Dette har stor effekt. Jeg korrigerer dog ikke så stejlt, da større rum kræver en lidt anden korrektion.


__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
hwr001
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 19
Sendt: 19 April 2017 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

I et rektangulært rum er midterpositionen sjældent den bedste lytteposition - GIK Acoustics m.fl. Har en 38% regel - afstanden til enten for eller
bagvæg.

Har selv et lytterum i kælderen (dedikeret) på 7,5*4*2.1 - altså rektangulært med relativt lavt til loftet. Parketgulv, gulvtæppe, reoler etc., men en
jammerlig akustik. Har nu sat HOFA Bass Traps i de forreste hjørner (gulv til loft) samt GIK 244 basstraps/broadband absorbers på første
reflektionspunkt i siderne og i loftet. Stående bølger og skarpe reflektioner kraftigt minimeret. Forskellen er som at investere en formue i elektronik.
Bassen er fast og kælderdyb, homogenitet i lydbilledet eminent og især bredde/dybde perspektivet er expanderet. Tror stadig et par paneler mere i
loftet vil gøre underværker, evt et par Basstraps mere direkte bag højttalerne for at tage det sidste.

Henrik
Til top Vis hwr001's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hwr001
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Online
Indlæg: 4505
Sendt: 19 April 2017 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Øpsie skrev:
Hos mig er det umiddelbart især i bassen, jeg har et problem med nogle kraftige rum peaks. Målinger følger lidt længere nede. Har kigget lidt på nogle forbedrende tiltag og lavet en prototype på en tube trap, men det hjælper ikke nok (ok, måske heller ikke ypperste håndværk, for den ligner mere end gigantisk hjemmerullet eller noget i den stil). Spørgsmålet er så, hvad jeg kan gøre ved unoderne... bum bum...

Det du oplever er et roomgain, hvor bassen forstærkes... alle rum har et roomgain! Og det er der såmænd ikke rigtig noget at gøre ved. Eller jo det er der, men hvis du ønsker en linær frekvenskurve, så vil basabsorbenterne fylde nær det halve af din stue - no bullsh*t! En kompromisløsning vil stadig fylde så meget, at det går ud over din stues indretning.

Jeg har også et roomgain i mit lytterum, som stikker ud med 10 db, men heldigvis kun ved en frekvens, så det har jeg lært at ignorer/lytte uden om.

Du kan forsøge, at rykke din lytteposition lidt frem eller tilbage, og håbe at du rammer et sted hvor bassens lydbølger udfaser sig selv. Så vil du opleve en sænkning i niveauet af bassen. 



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Øpsie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 December 2010
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 274
Sendt: 19 April 2017 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

1000 tak for de mange indspark.

Havde tidligere et lytterum i en kælder med lidt de samme dimensioner som du, hwr001. Det blev kraftigt forbedret af min nuværende stue. Lyden står meget mere frit og åbent. Og umiddelbart synes jeg ikke, jeg har problemer med hårde refleksioner.

Som Mikkel er inde på, så tænker jeg også room gain/mode. Hvis man stiller sig i et af indhakkets to hjørner, så runger det helt vildt. Meget kraftigt, og det er nærmest som om, man kan høre de vilde peaks derfra, selv fra lyttepositionen. Det er ret voldsomt, faktisk.

Så vidt jeg kan regne ud, så svarer peaket omkring 80 hz præcist til afstanden mellem de to sidevægge i indhakket (blev vist 79,53 hz, da jeg regnede det ud ud fra den målte afstand på 4,33 m).

Jeg er lidt nysgerrig på de der bas-absorbenter. Dem vil jeg tage et kig på. Har som sagt forsøgt mig med en tube trap prototype, da det netop skulle kunne tage noget overtryk i hjørnerne. Men tænker ikke, min håndværksmæssige snilde på retfærdig vis kan afprøve konceptets anvendelighed tilfredsstillende Men det var heller ej muligt at skaffe de rigtige materialer (rørisolering), tsk tsk

Overvejede også at flytte helt rundt, så højtalere enten kom på modsatte væg, eller på væggen til højre for det store vinduesparti. Men det ødelægger lidt den potentielle indretning, og det kommer til at tage en del tid at flytte al skramlet. Men nok forsøget værd, tænker jeg.. og hele væggen til venstre er beklædt med bøger, og det plejer at have en god effekt :)

Flere gode ideer modtages selvsagt!

Bedste hilsner,
Rasmus
Til top Vis Øpsie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Øpsie
 
hwr001
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 19
Sendt: 19 April 2017 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

@Rasmus - jeg tror din lofthøjde gør underværker i fht de øvrige dimensioner. HOFA traps i hjørnerne er det der har hjulpet mest - jeg burde egenlig
have det i alle 4 hjørner. Uden at tage hensyn til det visuelle indtryk i stuen, de er trods alt knap 50 cm i diameter, så ville jeg foreslå 4 HOFA traps
eller tilsvarende - så kan du prøve en i hvert hjørne på for og bagvæg - alternativt to i hvert hjørne bag højttalerne. Prøv i øvrigt afstanden til
bagvæg- ekstra 20-30 cm kan gøre underværker.

Mht reolen med bøger - er normalt rigtig god som diffusor - knap så god som basstrap. Der kan stadig stå bølger på tværs af rummet - absorbenter
som GIK 244 på den modstående væg kunne måske hjælpe.

//Henrik


Til top Vis hwr001's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hwr001
 
Øpsie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 December 2010
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 274
Sendt: 06 Juni 2017 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Så er jeg kommet lidt videre ved hjælp af 2 stk bas traps (Astri Qt line) af italiensk afstamning:

(undskylder rodet - vi piller jo stadig delefilter :o) ).

Det kunne man altså godt høre! De to små kasse fjernede en del af de ret voldsomme resonanser, jeg er ramt af. Og ryddede faktisk en del op i mellemtonen også. Kunne virkelig høre en stor forbedring, og det bekræfter mig jo blot i, hvor meget akustik har at sige. Hold da op :o) Men havde nok ikke helt troet, de små traps kunne gøre så meget..

Fandt lidt mere info om dem: http://www.astriaudio.com/download/TecSpecQtline.pdf  

Ser ud til at være en heimholz resonator afstemt til 62,5 hz :o)

Kigger stadig på de der hofa traps, fordi jeg tænker, de måske kan dæmpe lidt mere bredspektret i bassen, for selv om en del af bulderet forsvinder med astri-trapsene, så bliver især min 160 hz peak meget tydelig.

@hwr001, kan være jeg lige smider dig en PM for at høre lidt flere detaljer om, hvad de der hofa traps gjorde hos dig. Håber, det er ok.

Bedste hilsner,
Rasmus

Til top Vis Øpsie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Øpsie
 
hwr001
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 19
Sendt: 06 Juni 2017 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

Du giver bare lyd, altid glad for at hjælpe
Til top Vis hwr001's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hwr001
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes