Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. april 2024 | 07:21   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Placering og lydtryk? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nicolai88
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 15 April 2017 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Hej folkens!

Nu er det endelig ved at være tid til at vende tilbage til gulvhøjtalere igen, efter 5 år med mine trofaste xtz 99.26 standerhøjtalere.

Jeg har været ude og lytte til en masse forskellige højtalere, som: JBL, FOCAL Chorus 726, Dynauido Emit M30, Dynauide focus 220, Audiovector S3 super og B&W CM8. Som det ser ud nu, finder jeg Dynauido og Audiovector mest interessant. Jeg vil også lige prøve at give B&W CM9 en chance og ellers er jeg åben for andre bud.

Jeg er dog lidt i tvivl om hvor meget højtalerplaceringen og rummet har af indflydelse på lufttrykket fra højtaleren. Jeg var nemlig ude og høre nogle Dynaudio focus 220 i dag, og jeg synes ret godt om dem, der er bare lige det ene minus at de slet ikke kunne følge med i forhold til lydtrykket på mine nuværende standerhøjtalere.

Det virker bare mærkeligt nu hvor det er et par gulvhøjtalere med dobbelt så mange basmellemtoner som mine nuværende højtalere. Dynaudioerne stod et par meter væk fra væggen og mine nuværende standerhøjtalere står 20-30 cm væk fra væggen, hjemme i stuen.

Kan det gøre så meget forskel på lufttrykket? Eller er Dynaudio focus 220 bare en højtaler der ikke giver særlig meget lufttryk?

M.v.h.
Nicolai

Til top Vis Nicolai88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicolai88
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 16 April 2017 kl. 03:56 | IP-adresse registreret  

Kort svar: ja! Det tryk vi føler fra et par højtalere, når der spilles rimeligt højt, opstår primært i øvre bas/nedre mellemtone (70-300 Hz) - et toneområde, der kan forstærkes meget ved placering tættere på en væg. Væggen fungerer så at sige som en akustisk reflektor, hvilket giver denne effekt.

Så, det kan udmærket være, at de nævnte Dynaudio vil levere den vare, hvis du vil placere dem på samme position, som dine nuværende højtalere.

Men, kun en lyttetest på denne position vil kunne give dig et endeligt svar.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
Nicolai88
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 17 April 2017 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Tak for dit svar. Jeg må prøve at give dem en chance til under andre forhold. Jeg prøvede lige at rykke mine egne højttalere væk fra væggen. Der bemærkede jeg det ret tydeligt. Jeg kunne dog ikke fange forskellen på mobilen med en spektrum analyse, forskellen var minimal, men telefonens mikrofon er nok ikke godkendt til den slags :-)
Til top Vis Nicolai88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicolai88
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 18 April 2017 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Nej, og p.g.a. lydbølgernes længde v. de lavere frekvenser afhænger meget af mikrofonens (mere eller mindre) tilfældige position i forhold til højtalerne . Jeg tror, at kun en lyttetest vil kunne afgøre det.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes