Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 15:04   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Rør på horn? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
brian-s
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 250
Sendt: 26 Marts 2017 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Jeg går med nogle tanker om at spænde noget røreffekt på hornet af mine Jbl Everest.
Men jeg har absolut ingen erfaring på rør siden.

Derfor kunne jeg godt bruge jeres tanker om projektet.
Og om hvad I evt mener at rør kunne tilføre som min nuværende transistor effekt (Krell fpb700cx) ikke kan.
Og vil det overhovedet være en givinst

Mine tanker går på at lade min Krell stå for arbejdet til begge 15"
Og så en rør effekt til hornet.
Jeg vil fortsat benytte det indbyggede delefilter, så der skal alligevel bruges noget effekt fra Rør forstærkeren,
pga delefilterets niveau tilpasning.

Håber I vil give los med tanker og ide'er.
Til top Vis brian-s's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brian-s
 
Jens-B
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Februar 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 665
Sendt: 27 Marts 2017 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Det kommer selvfølgelig lidt an på, hvad der forstås ved nogen effekt. Rørwatt er noget andet end transistorwatt.

Du kan fx få en single ended forstærker fra Audio Classic på 3,5, 8, 15, 18, 20 watt. Jeg trækker et sæt gamle, tunge Martin Logans med driftseffekt på 89 db i 4 ohm uden problemer med 15 watt, har også drevet dem problemløst med 8 watt. Fidusen ved Single End er, at det samme rør både trækker og skubber membranen, så der bliver ikke så meget "at holde styr på". 2 x 8 w effekttrin med et fantastisk vellydende 300b rør. Eller 811a med 2x15 watt med en suveræn opløsning. Det kommer selvfølgelig an på, hvilket behov, du har.

Rør er nået meget langt de senere år, og en moderne rørforstærker kan være både musikalsk, detaljeret og betalelig.
Bernhard Clausen er god at snakke med, og han giver sig god tid.

Jeg har da også hørt push Pull forstærkere, hvor det ikke er det samme rør, der trækker og skubber. Jeg har også haft et par stykker, men lyden opfatter jeg som værende mindre præcis og musikalsk.

En af fiduserne ved rør er, at fx stemmer og akustisk musik ofte gengives lækkert og detaljeret, da både mellemtone og diskant er eventyrlig dejlig. Velegnet til både klassisk, jazz og rock. Jeg spiller bl.a. meget opera, og stemmer i solister og kor er et kapitel for sig. Ligeledes Leonard Cohens lp fra han fyldte 80, "Popular Problems", med hans gamle, rustne stemme er helt fantastisk.

Og så er der "Tube Rolling", der hurtigt kan blive en hel sport, hvor man kan ændre lyden ved at sætte andre rør i.

God fornøjelse

__________________
mvh
Jens-B
Til top Vis Jens-B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens-B
 
brian-s
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 250
Sendt: 27 Marts 2017 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Hej Jens.
Tak for dit indlæg.

Jeg har pussigt nok selv kigget lidt på Audio Classic

Jeg har også kigget lidt på QuickSilver
www.quicksilveraudio.com

Kender du noget til deres produkter?
Til top Vis brian-s's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brian-s
 
Jens-B
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Februar 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 665
Sendt: 27 Marts 2017 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Jeg var lige inde at kigge.

El34 er et rør, der primært bruges i guitarforstærkere.

Jeg kiggede lige på den, der var beregnet til horn. Der laves mange gode forstærkere, der bruger el34, men du kan sagtens nå længere. Med en forstærker med 2a3 eller 300b, kan du nå i hvert fald 90 db. i s/n. Jeg kender en del, der har ht. med driftseffekter på 93 db og mere, der bruger rør. I dag produceres der forstærkere uden kondensatorer i signalvejen, det kan hjælpe på signal/støjforholdet.

Hvis du har en forstærker uden disse kondensatorer, sker der ofte det, at den virker kraftigere og mere dynamisk. Plus at der naturligvis bliver mindre farvning af lyden. Alle kondensatorer påvirker lyden.

Jeg sender lige en pb


__________________
mvh
Jens-B
Til top Vis Jens-B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens-B
 
Jens-B
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Februar 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 665
Sendt: 27 Marts 2017 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Øh. Det gik der lige lidt ged i-
Fidusen ved Bernhards produkter er, at de kan tilrettes ens behov mht. kondensatorer osv. Især 2a3 på 3,5 watt og 300b på 8 watt, der begge er uden kondensatorer i signalvejen, er forbavsende kraftige i forhold til deres wattangivelse.



__________________
mvh
Jens-B
Til top Vis Jens-B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens-B
 
kimber
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 439
Sendt: 27 Marts 2017 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

Hej brian-s

Tag ind og snak med Allan Ab-Audio han har styr på det,hvis han ikke har noget der kan få dem til at synge kan du altid sælge dem billigt
til mig.

Hilsen Kim
Til top Vis kimber's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kimber
 
The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1001
Sendt: 27 Marts 2017 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Det blive svært at matche en 700 watts Krell fpb700cx med en single-ended rør forstærker.
At få det til at spille harmonisk sammen vil blive ualmindeligt svært hvis det over hovedet kan lade sig gøre.
og da de har en delefrekvens omkring 700hz hvor de vigtig stemmer er bliver det endnu sværere.
Så glem det.

Så hvis du gerne vil køre med rør på dine Jbl Everest skal du altså over og køre med et rent rør setup og
vil det være bedst med enten en eller to ens forstærker sådan at det hele hænger sammen.
Det kan så være single-ended eller puss-pull der kan opnås fremragende lyd med begge tyber.
Men med din krell og dine Jbl Everest lyde det som om du godt kan lide at spille rigtig
højt engang imellem også er det nok noget puss-pull du skal se efter

__________________
Vi hører alle forskelligt
Til top Vis The Real Wiz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Real Wiz
 
brian-s
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 250
Sendt: 28 Marts 2017 kl. 06:29 | IP-adresse registreret  

kimber skrev:
Hej brian-s

Tag ind og snak med Allan Ab-Audio han har styr på det,hvis han ikke har noget der kan få dem til at synge kan du altid sælge dem billigt
til mig.

Hilsen Kim


Hej Kim.
Jeg prøver at give ham et besøg.

Og du er stadig "aktiv" kan jeg forstå ;-)

Mvh Brian.
Til top Vis brian-s's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brian-s
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1248
Sendt: 28 Marts 2017 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

Naturligvis kan du lave en opsplitning som du beskriver. Min Michaelson & Austin TVA-1 er sat fra bestillingen når vi
taler om det under 300 - 500Hz. Den er simpelthen for blød! Jeg lader så nogle transistor "bisser" trække bunden, det
giver kontrol og kraft overskud.

Lad Krell trække basserne og find en rør slæde der kan levere de 30 - 40w der højst kommer på tale til dine toppe. Der
kan være tale om at du lige skal trimme niveauet på en af forstærkerne for at have samme niveau i overgangen..

Spændende 👍

__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
brian-s
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 250
Sendt: 28 Marts 2017 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg tænker at det i hvert fald skal afprøves. Samspil og niveau tilpasning, håber jeg min Deqx kan styre.

Men tror du ikke at 30-40W bliver i underkanten? Her tænker jeg, hvis jeg samtidig skal have glæde af de 700W som Krell kan kaste af sig. Og jeg bruger jo stadig det indbyggede delefilter, med niveatilpasning.
Til top Vis brian-s's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brian-s
 
Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 291
Sendt: 28 Marts 2017 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Hej Brian.
Hvorvidt en rørslæde på toppen kan give dig bedre lyd, afhænger helt hvad det er som du gerne vil have anderledes.
Men jeg synes at du skal overveje din fremgangsmåde lidt. Det giver for mig ingen mening at bruge den niveautilpasning som er indbygget i dit delefiler. Den eneste grund til at den er der, er for at tilpasse følsomheden fra hornet til bassens markant lavere følsomhed. Dæmpning på hornet gør ikke noget godt for lyden (Ud over naturligvis at få niveauet til at passe). Samtidig medfører dæmpning, at du vil få behov for væsentligt mere effekt end du ellers ville. Når du nu er i besiddelse af DEQX, så ville jeg nok vælge at bypasse JBL filtret helt. Jeg undrer mig i øvrigt over, hvordan du vil bære dig ad med at bruge både det indbyggede filter OG Deqx.
Hvis vi antager at dit horn er dæmpet omkring 15 db (Du skriver desværre ikke hvilken Everest det er du har), så vil du skulle bruge omkring 32 gange mere effekt til hornet med dæmpning, end du ville skulle uden dæmpning. Du kan med andre ord godt glemme ALT om single endet triode (SET), hvis du bruger dæmpning. Hvis du derimod kun anvender DEQX, så vil SET være en realistisk mulighed.
Mvh. Lars.
Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass
 
brian-s
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 250
Sendt: 28 Marts 2017 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Hej Lars.
Det er model DD66000. Den giver mulighed for at køre delvist aktivt. Forstået på den måde at den fjerner filterets afrulning mellem horn og bas. Så kan man indsætte et to-vejs aktivt delefilter (Eller min Deqx) og selv "leje" lidt med delefreqvens og hvor stejlt det skal være mellem horn og bas.

Jeg kan også som du er inde på, gå uden om det indbyggede filter. Men det vil så kræve 3, eller endnu vildere ;-) 4 separate kanaler til hver højtaler. Og så syntes jeg det stikker lidt af for mig ;-)

PS. Det er super fedt med alle jeres tanker og ide'er. Skyd endelig frit fra hoften. Jeg suger alle ide'er til mig ;-)
Til top Vis brian-s's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brian-s
 
schlager
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 302
Sendt: 28 Marts 2017 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Hej Brian, jeg ville helt klart skippe det indbyggede filter og gå den aktive vej og når du jo alligevel har en DEQX, hvorfor så ikke udnytte den max. Fordelene er mange, ved at køre aktivt. Det er lidt mere kompliceret og kræver extra forstærkere, men du får til gengæld fuld kontrol over dit system og dermed lyden.

Din ide med at bruge rørforstærkere giver også bedre mening i aktiv mode, da horn driverne har en følsomhed på +105dB/w og da de bliver jo gainet ned med 10-15 dB i analog filteret, mister du det headroom. Du kan også få tidskorrigeret enhederne præcist.

Mvh Sebastian

__________________
Horn må ha' synergy
Til top Vis schlager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schlager
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1248
Sendt: 28 Marts 2017 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  



Som du kan se på dette spektral indhold for DAD (Fast On Wheels) er energien nede med ca. 14 - 15dB fra 500Hz af og op hvilket umiddelbart giver
omkring 27W (hvis du brænder 700W under 100Hz) :-) fra 500Hz af så tænker da det går :-)

Pas på med at helt at omgå JBL filteret, der kan være korrektioner indbygget som netop bruger det gain overskud som din mellemtone/diskant
sektionen har.

__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1248
Sendt: 28 Marts 2017 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Men det kræver naturligvis at du båndbegrænser rør slæde via DEQX fx. ved 250Hz osv...

__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
brian-s
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 250
Sendt: 29 Marts 2017 kl. 07:26 | IP-adresse registreret  

Flemming skrev:


Som du kan se på dette spektral indhold for DAD (Fast On Wheels) er energien nede med ca. 14 - 15dB fra 500Hz af og op hvilket umiddelbart giver
omkring 27W (hvis du brænder 700W under 100Hz) :-) fra 500Hz af så tænker da det går :-)

Pas på med at helt at omgå JBL filteret, der kan være korrektioner indbygget som netop bruger det gain overskud som din mellemtone/diskant
sektionen har.


Hej Flemming. Interesant..
Du må undskylde hvis jeg spørger dumt, men jeg er ikke så langt inde i teknikken kan jeg konkludere
Jeg forstår ikke helt det med "energien"?

Jeg tænker at bassen har en følsomhed på ca 96 dB - det betyder et lydniveau på 124db
Hvis jeg sætter omkring 27w af til hornsektionen med det nybyggede delefilter, lander det på et lydniveau på 110db
Jeg forestiller mig at lydniveauet på hornsiden ikke stiger, selv om jeg skærer alt væk under f.eks 500hz?

Hvordan kommer lydenergien ind her?
Til top Vis brian-s's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brian-s
 
brian-s
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 250
Sendt: 29 Marts 2017 kl. 09:08 | IP-adresse registreret  

Tænker så de gamle grå celler er på højtryk ;-)

Hænger det måske sammen med at følsomheden på enheden ændre sig i takt med frekvensen stiger?
Har altid lært at man vinder 3db i lydtryk, hver gang effekten fordobles.

Så det måske her "energien" kommer ind?
Vinder man flere dB jo højere man kommer i frekvens, pga den mindre energi i musikken?
Til top Vis brian-s's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brian-s
 
Sannerud
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynamax

Bruger siden: 28 Februar 2014
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 60
Sendt: 29 Marts 2017 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

Hej Brian
Hvad er det for en DEQX model du har?
Mvh
Henrik
Til top Vis Sannerud's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sannerud Besøg Sannerud's Websted
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1248
Sendt: 29 Marts 2017 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

Den spektral fordeling er kun en øjebliks "værdi" som beskriver det effekt behov det måtte være lige præcis i det
nævnte musik stykke. Alligevel giver det et nogenlunde godt billede af, hvorledes elektrisk forstærket musik
"forbruger" effekt som funktion af frekvens.

Simplificeret kan du forestille dig at det er din Krell's spændingssving på klemmerne for at komme helskindet
igennem musik stykket. Under et par hundrede Hz skal hele spændingen bruges men allerede ved 400 - 500 Hz er
behovet væsentligt mindre.

Hvis nu du deler frekvensområdet op således din Krell tager de to 15" (dvs under de 500 Hz som et eksempel) vil en
forstærker der skal tage over derfra, behøve et langt mindre spændingssving forudsat den er justeret ind til at
varetage resten af kurven (ligesom Krell'en hidtil har gjort) som kurven er vist og AT den er båndbegrænset nedad!

Signalet til rørslæde skal via din Deq begrænses under 200 - 300 Hz og niveau tilpasses. Derefter sættes den til at
trække mellemtone diskant indgangen på dine JBL. Krell tager så klemmerne for bas.

Efterfølgende kan du så finde ud af om du vil til at styre enhederne individuelt, når den fornødne erfaring har
indfundet sig, med flere forstærker😁



__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 387
Sendt: 29 Marts 2017 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

brian-s skrev:
Flemming skrev:
 Som du kan se på dette spektral indhold for DAD (Fast On Wheels) er energien nede med ca. 14 - 15dB fra 500Hz af og op hvilket umiddelbart giver omkring 27W (hvis du brænder 700W under 100Hz) :-) fra 500Hz af så tænker da det går :-)

Pas på med at helt at omgå JBL filteret, der kan være korrektioner indbygget som netop bruger det gain overskud som din mellemtone/diskant sektionen har.


Hej Flemming. Interesant..
Du må undskylde hvis jeg spørger dumt, men jeg er ikke så langt inde i teknikken kan jeg konkludere Jeg forstår ikke helt det med "energien"?

Jeg tænker at bassen har en følsomhed på ca 96 dB - det betyder et lydniveau på 124db. Hvis jeg sætter omkring 27w af til hornsektionen med det nybyggede delefilter, lander det på et lydniveau på 110db. Jeg forestiller mig at lydniveauet på hornsiden ikke stiger, selv om jeg skærer alt væk under f.eks 500hz?

Hvordan kommer lydenergien ind her?


Det er ikke helt korrekt at gå ud fra, at du kan få et total lydtryk ud på 124 dB bare ved at regne ud fra følsomheden alene. Du lytter ikke til rene sinus toner og et musiksignal er komplekst, hvilket vil sige at kravet til forstærkeren bliver væsentligt større ved et sammensat signal.
Til top Vis hasselbaink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselbaink
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes