Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 14:43   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Højttaler position (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Daniel S
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 November 2016
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 56
Sendt: 23 Marts 2017 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Jeg er ved at få lidt pip her...

Mine højttalere står begge lige langt fra side væg og bag væg. Der er et dejligt stereoperspektiv i både guitar og vokal, men det er
som om at bækkener kommer en smule mere fra højre side end venstre og jeg kan simpelthen ikke komme til anden konklusion
end at det må være væggen der spiller lidt med? Kan det være rigtig? Eller er det fordi produceren har valgt at nogle lyde skal
komme et sted fra og andre et andet?
Skal højttalerne have mere toe-in for at spille mere væk fra væggen eller skal højttalerne længere væk fra væggen? (26cm. pt.)
Og hvis jeg stiller højttalerne tættere sammen, mister jeg så ikke noget af den koncert/bred soundstage som jeg har nu?

Med venlig hilsen
Daniel

__________________
Are you about to hit the ON button and send your amplifier exploding skywards in a fiery column?
Til top Vis Daniel S's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Daniel S
 
Zwonkie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Februar 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 351
Sendt: 23 Marts 2017 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

hej,

Jeg har oplevet sammen problem. Du kan læse lidt om det her:
http://www.audiophysic.de/aufstellung/index_e.html

1) Sikre dig at højtalerne og din position er symmetrisk placeret i rummet.
2) Sikre dig at der er lige langt fra dig og hver højtaler
3) Hvis den ene højtaler er tættere på en side væg, vil det lyde som om den står længere væk en den anden højtaler (se 1)
4) Nogle forstærkeres vol kontrol er ude af balance ved lavt lyd niveau. Bliver det bedre når du skruer op?
5) prøv fuld toe ind (diskantenrammer dig lige mellem øjnene ;), for at mindske reflektioner fra side vægge eller lignende.

For mig var 1) og 4) problemet. 5) kunne hjælpe lidt på det..
Til top Vis Zwonkie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zwonkie
 
Daniel S
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 November 2016
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 56
Sendt: 23 Marts 2017 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Tak for link.

Højttalerne står ens fra væggene og lige langt mig
Jeg har testet to forstærkere fra samme mærke, så det er helt sikkert et akustik problem. Eller det er det jeg gætter på.

Jeg er i gang med tommestok og store øre. Det skal siges at jeg også er en meget kræsen lytter hvad angår stereobillede.

__________________
Are you about to hit the ON button and send your amplifier exploding skywards in a fiery column?
Til top Vis Daniel S's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Daniel S
 
Zwonkie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Februar 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 351
Sendt: 23 Marts 2017 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

Samme her.. alt under 5 mm forskel i position skal der rettes op på, og du bliver belønnet med bedre lydbillede, placering og skarphed.

Med min audio physics har jeg haft stor succes med 1.2x afstand mellem højtaler, hvor x er afstanden fra højtaler til lytter position.
Du kan virkelig separer hvert instrument.

Det er ikke sikker at dine højtaler fungere godt med sådan et setup, men du kan evt. prøve, når du har løst det andet problem ;)
(se linket igen)
Til top Vis Zwonkie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zwonkie
 
Zwonkie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Februar 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 351
Sendt: 23 Marts 2017 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Kan du evt. beskrive afstanden af højtalerne til bagvæggen og sidevæg, samt afstanden af lytter position til dine højtalere?
Til top Vis Zwonkie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zwonkie
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1060
Sendt: 23 Marts 2017 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg ved, er trommesæt placeret ret ens i optagelser af rock/jazz? Med mindre at ham på baljer er venstrehåndet? Du er det
vel sjældent, at indspilninger er fuldstændigt symmetriske. De 26 cm? Hvis det er til sidevæggen er du ude i problemer? En
symmetrisk placering er ikke altid det bedste, dette hænger vel sammen med rummet i øvrigt. Dæmpning af rummet er måske et
must i dit tilfælde?
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 23 Marts 2017 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Først og fremmest... hvor er vinduet henne? Mellem højtalerne, eller som hos de fleste kun ved den ene højtaler? Et vindue reflekterer lyden hårdere end en væg, og kan sagtens skabe den "skævhed" du beskriver. Træk gardinet for, når du spiller.

De fleste højtalere spiller bedst i en ligebenet trekant ift. lyttepositionen, med 2-3 meter på hver led. Men en anden ting er, at afstand til bagvæg og sidevæg gerne må være forskellig. Du kan nemlig også risikere "stående" reflektioner bag højtalerne. Hvorimod forskellig afstand giver reflektioner mulighed for at "slippe væk". I øvrigt er afstand til sidevæggene vigtigere end til bagvæggen, da sidevæggene er med til, at skabe rumfornemmelse. Gerne 1 meter eller mere. Og en lang afstand skaber en sen reflektion, som "snyder" hjernen til en oplevelse af større bredde og "ekko" i lydbilledet. Afstand til bagvæggen påvirker kun basniveauet.

Men 5mm forskel kan hjernen altså ikke opfatte, og det beror mere på den psykoakustiske oplevelse af at noget er bedre, hvis det står med millimeter præcision.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 23 Marts 2017 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Bækken plejer gerne at være optaget i begge kanaler.
Men hi-hatten (som jo også er et bækken), står altid til venstre for trommeslageren og vil af dig i lyttepos høres i højre side.
Hi-hatten er det mest benyttet bækken og derfor er det ikke unormalt med mest bækken i højre side.

Afstanden til sidevægene plejer ikke at ændre på det.
Men en større afstand til bagvæg, kan godt (og vil) få bækkenlyde nedefter i højden.(til en vis grænse).

Er dit medie analog, kan flere ting spille ind. (såsom pladespiller opsæt)
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 23 Marts 2017 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Bliver li nød til at drille lidt Hi-Hat'en er normalt placeret i den side, hvor trommeslageren har den placeret (når du står foran trommesættet) - så det afhænger af om han/hun er højre eller venstrehåndet Ellers - så er ridebækkener normalt (ved højrehåndet personer) normalt placeret i venstre side - og crash (lysere i tonerne) bækkener ofte i højreside af lydbilledet. Hvor mange, placeringer - og hvordan det så er mikset afhænger af mange ting - nogle har kun bækkenerne i mono

Men, men ellers - så kan jeg også kun anbefale turen med tomme stokken - hvor det hele bliver rettet ind så symmetrisk som muligt - her ved mig giver det en hel del Hvis du har mulighed for det, så tag en tusch og tegn rund om sofa og HT ben - så du altid har et udgangspunkt, så kan du evt benytte malertape, hvis du vil prøve at rykke tilbage - for at høre, om det er blevet bedre

Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 23 Marts 2017 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Har sjovt nok aldrig set et omvendt opsat trommesæt.
Har mødt nogle få venstrehåndet, men de havde alle lært sig at spille fra venstre mod højre.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 24 Marts 2017 kl. 01:10 | IP-adresse registreret  

Du har set for lidt, Valla

Jeg nævner ukendte trommeslagere som Phil Collins, Rod Morgenstein, Dominic Howard og Ian Paice ... og der er mange flere, som du mangler at se
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
olepro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 270
Sendt: 24 Marts 2017 kl. 06:53 | IP-adresse registreret  

Instrumenter er panoreret rundt i lydbilledet meget forskelligt af div. producere, så det kan bestemt ikke bruges som reference.

Den mest sikre metode for at tjekke dette er at spille i mono, hvis du ellers har en mono knap på forstærkeren, eller finde en gammel mono indspilning.

Så skulle hele lydbilledet gerne befinde sig meget præcist midt mellem højttalerne.
Til top Vis olepro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af olepro
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 24 Marts 2017 kl. 08:47 | IP-adresse registreret  

Ja,ja der var, offcurse, Phill Collins og nogle stykker flere den modsatte vej .
Men "normalen" er fra venstre imod højre, akkurat som en guitar "normalt" er til højrehåndet, selvom den kan gøres omvendt.
Nåh pyt med det, det var slet ikke pointen.
Daniel S meldte han kun havde bækken i v-kanal.
Jeg fortæller der "normalt" kan høres bækken i begge kanaler ( producer kan panorere efter godt behag, hvilket gerne betyder bækken i
begge kanaler for ligevægtens skyld), men tit og ofte kan der være overvægt i h-kanal, hvis også hi-hat regnes for bækken, som jo er
"problemet" for Daniel.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 24 Marts 2017 kl. 08:50 | IP-adresse registreret  

ps.
Øv, i 4. linje skulle havde stået h-kanal.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 24 Marts 2017 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
Ja,ja der var, offcurse, Phill Collins og nogle stykker flere den modsatte vej .
Men "normalen" er fra venstre imod højre, akkurat som en guitar "normalt" er til højrehåndet, selvom den kan gøres omvendt.
Nåh pyt med det, det var slet ikke pointen.

Næ, ikke pyt med det

Pointen var, at du skrev, at hi-hatten altid står til venstre for trommeslageren (i trommeslagerens synsretning), hvilket den så ikke altid gør ...

Når pointer fremføres bør de i det mindste være korrekte

Og apropos venstrehåndede guitarister, så er Hendrix nok den mest kendte - han tog så bare en højrehåndsguitar og vendte den upside down.

Andre kendte venstrehåndsguitarister er Paul McCartney (også når han spiller bas), Tony Iommi, Kurt Cobain og David Kilminster (indtil han fik en
håndskade og begyndte at spille højrehåndet).

Jeg tvivler dog på, at det kan høres på en eneste af deres optagelser
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Daniel S
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 November 2016
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 56
Sendt: 24 Marts 2017 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Jeg har målt og målt og er kommet så godt som i mål, men det er uden for alle de retningslinjer som der gives på nettet. Der er
både vinduer, huller i væggen, trægulv og højt til loftet. Det krævede lidt arbejde at få det hele ordenligt på plads, så mine sarte
øre blev glade, men den er 99% løst nu.
En dag må jeg have en ekstra set øre på, så jeg har nogen at diskutere det med :)
Tak for info om snak om trommer.

God weekend til alle!

__________________
Are you about to hit the ON button and send your amplifier exploding skywards in a fiery column?
Til top Vis Daniel S's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Daniel S
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes