Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. april 2024 | 23:37   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Er min forstærker blevet træt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
haspalm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 September 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 247
Sendt: 22 Marts 2017 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

Jeg har et herligt sæt b&w 604s2 som trækkes af min denon 3805. Jeg synes dog at jeg ved afspilning af musik fra eks. ipad, skal skrue forholdvist højt op for at nå et hvis lydniveau. Vi snakker niveau 0 -> 5 på forstærkeren.
Det synes jeg ikke var nødvendigt ved eks. film hvor niveau -20 er normalen for os.

Burde man overveje nogle effekttrin til fronterne i stedet -eller skifte til anden forstærker?

Giv et bud, også gerne på et prisvenligt alternativ...
Til top Vis haspalm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af haspalm
 
MiNo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 November 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 35
Sendt: 22 Marts 2017 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Hvis problemet kun er der på ipads, og ikke når du ser film (via anden kilde?) - så ligger problemet og løsningen nok et sted på den ipad.

Måske er der skruet ned for udgangen på den? Eller programmet til afspilning er blevet opdateret og i den sammenhæng er der skruet ned.
Til top Vis MiNo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MiNo
 
haspalm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 September 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 247
Sendt: 22 Marts 2017 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

Det er ikke kun ved ipads - volumen er checket på enheden - det er lidt generelt jeg synes at forstærkeren bliver sat på arbejde ved moderat afspilning. Jeg overvejer noget effekttrin, men måske der er andre bud?
Til top Vis haspalm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af haspalm
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 22 Marts 2017 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Der er noget der tyder på du som allerede nævnt ikke har nok output fra din Ipad mv.
Jeg har aldrig hørt en forstærker blive decideret træt, måske virkeligt gamle forstærkere hvor elektrolytter trænger til en udskiftning, men ikke lige pludselig.

Har du en DVD afspiller eller CD afspiller du kan teste med?
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
haspalm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 September 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 247
Sendt: 22 Marts 2017 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Jo da - og her synes jeg den skal knokle lige rigeligt nok for at levere... og så er det ikke sådan rigtig højt alligevel...

Til top Vis haspalm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af haspalm
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2765
Sendt: 22 Marts 2017 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

haspalm skrev:
Det er ikke kun ved ipads - volumen er checket på enheden - det er lidt generelt jeg synes at forstærkeren bliver sat på arbejde ved moderat afspilning. Jeg overvejer noget effekttrin, men måske der er andre bud?


Det er signalstyrken fra det signalgivende apparat, som bestemmer hvor volumenkontrollen skal stå når du spiller.

Øg indgangssignalet og du vil se at din volumenkontrol skal stå et sted ned mod de -20dB du bruger til andre lydkilder. I øvrigt er det ligegyldigt hvor volumenkontrollen står, så længe du kan spille højt nok.

Du må naturligvis gerne købe effekttrin uden du derved kan være sikker på at det gør nogen forskel på volumenkontrollens indstilling. For køber du et effekttrin med lavere gain (forstærkningsfaktor) end den der sidder i den nuværende bliver du nødt til at skulle skrue endnu højere op før det spiller med den styrke du ønsker.

En effektforstærker erstatter den der sidder i den nuværende. Den forstærker ikke den nuværende og dens signalstyrke, som jeg oplever mange tror.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
jala
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 September 2008
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 460
Sendt: 22 Marts 2017 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Jeg har meget svært ved at tyde hvad du ønsker at opnå ?

Vil du gerne have din forstærker står på -20 istedet for +5 så skal du øge indgangssignalet som de andre skriver. Vil du spiller højere end du kan nu skal du vurdere på om mere effekt kan gøre det eller om du skal ud og have fat i andre højttalere, måske med højere følsomhed.

Vil du gerne bruge penge bare for at bruge penge, så bare slå dig løs, så vil jeg oven i købet gerne skrive hvad end du ønsker jeg skal skrive herinde så du kan sige til kæresten "se skat, det er ikke bare mig der siger jeg er nød til at bruge flere penge på mit anlæg" :D
Til top Vis jala's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jala
 
haspalm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 September 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 247
Sendt: 23 Marts 2017 kl. 05:07 | IP-adresse registreret  

Mit indtryk er at forstærkeren skal arbejde hårdere end hvad godt er - derfor var dette et forsøg på at finde en måde at aflaste den lidt. Højtallerne skiftes ikke, planen er ikke at skifte forstærkeren, så jeg søgte en løsning hvor jeg kunne investere i lidt nyt som kunne trække læsset. Det lyder umiddelbart som om jeg skal have fat i nogle effektforstærkere/ el. en - men at jeg skal sørge for at de er kraftigere end det min nuværende kan levere. Så er det blot hvad det skal være for noget.
Til top Vis haspalm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af haspalm
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2765
Sendt: 23 Marts 2017 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

@haspalm

Din forstærkers udgangstrin arbejder lige hårdt uanset hvordan din volumenkontrol står ved den samme lydstyrke..
Volumenkontrollen har til opgave at tilpasse niveauforskelle mellem indgangene og den lydstyrke du ønsker at spille med. Ved samme lydstyrke modtager udgangstrinnet det samme signal og udsættes for "det samme pres".

Tilslutningen af en effektforstærker betyder at du helt fritager den nuværende forstærkerens udgangstrin for belastning. Men husk at "problematikken" omkring volumenkontrollens stilling flytter med sammen med tilslutningen af det nye effekttrin.

"Problematik" i citationstegn, fordi der SLET INGEN problematik er i forholdet omkring volumenkontrollens stilling og din utryghed omkring øget belastning af effekttrinnet. Den usikkerhed kan du roligt lægge bag dig.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 598
Sendt: 23 Marts 2017 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Hvis det virkelig generer dig meget, at du må kompensere for forskellige niveauer fra forskellige kilder med din styrkekontrol, kan du
overveje at skifte til en mere avanceret AVR, som indeholder niveau-justering individuelt for den enkelte indgang. Det sker normalt i selve
opsætningsmenuen for den enkelte indgang.

Dette er ret almindeligt i dyre AVR-modeller, og i visse stereoforforstærkere også.
Det betyder at alle kilder spiller lige højt ved samme indstilling af styrkekontrollen, naturligvis forudsat at den musik, du spiller, også er
lige højt udstyret. Hvilket den aldrig er!

Men det er muligt at nå et ret godt resultat med sådan nogen systemer, så du ikke skal rode helt så meget med din styrkekontrol.

__________________
venlig hilsen Klogesen.
Til top Vis klogesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klogesen
 
haspalm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 September 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 247
Sendt: 24 Marts 2017 kl. 06:52 | IP-adresse registreret  

Det lyder da super - dvs. jeg ikke skal være urolig for at forstærkeren pt kører med en 85-90% belastning - Personligt tænkte jeg det lidt som med en
bilmotor, hvor man næppe ville køre med så voldsomme omdrejninger. Jeg er med på at en motor typisk er bevægelige dele og forstærkeren ikke -
men var nervøs for om kraftig belastning var skadelig for delene og for kvaliteten i lyden!
Til top Vis haspalm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af haspalm
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 24 Marts 2017 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Den er er ikke belastet kraftigt. Det er ikke volumenknappens indstilling der betyder hvor meget forstærkeren er belastet. Det er hvor meget der kommer ud.

Hvis der kommer lille signal ind, så skal volumen skrues højt op og hvis der kommer stort signal ind så skal volumen ikke så højt op for at spille lige så højt ud af højttaleren.

Hvis det spiller lige højt ud af højttaleren så er forstærkeren belastet fuldstændigt ens uanset hvor volumenknappen står.

Som sagt så prøv med en CD afspiller eller DVD som har 2 volt ud, hvis ikke dette kan spille megahøjt så har du et problem et eller andet sted.

En mobiltelefon eller Ipad sender ikke 2 volt ud. så her skal man skrue højere op for samme lydstyrke som CD eller DVD (nogle Cd og DVD afspilller har volumenkontrol på udgangen, sørg for der er skruet helt op)
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes