Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 15:30   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Dac med volumen? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2286
Sendt: 20 Marts 2017 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

Halløjsa,

Overvejer lidt om jeg istedet for både en pre og en dac, skal købe en god dac med volumekontrol.
Tænker en pris omkring 15-20 K, og gerne brugt. Den skal kobles direkte til min Audia FL100.

Er det til og købe for de penge, altså med ordentlig volumekontrol? Eller skal man holde sig til separat dac og pre.
Vil gerne gøre setuppet lidt mere simpelt, og spare lidt signalveje
Jeg skal kun bruge en toslink og en coax indgang......

Lad mig endelig høre jeres erfaringer og bud
Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted
 
Superfrg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juli 2015
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 194
Sendt: 20 Marts 2017 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Jeg havde på et tidspunkt en Benchmark Dac 2 som både dac og preamp med gode resultater.

Jeg foretrækker dog en "rigtig" preamp i mit system.
Der er mange high end systemer som ikke har en pre, men bare samme løsning som du søger.

Bel Canto skulle pgså have nogle gode dac med pre, men jeg har ikke selv prøvet dem.


Til top Vis Superfrg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Superfrg
 
dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2286
Sendt: 20 Marts 2017 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft kigget lidt på McIntosh D100 og Wadia 321/322..........jeg skal bruge både XLR og rca udgange.

Andre bud og erfaringer er osse meget velkomne
Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted
 
OleDP
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 November 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 79
Sendt: 20 Marts 2017 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har erfaring med Bel Canto DAC3 ind i Belles 350A Reference.

DACén har en omskifter på bagsiden der angiver om output skal være fixed eller variabelt.

DACén kører i 0,5 trin fra 0 til 100 og justeringen sker helt lydløst. Ingen knitren eller klik i højttalerne. Det smarte er også at trykker man én gang på mute, så dæmper den signalet med 30 trin. Trykker man to gange indenfor et sekund, muter den helt. Til og fra mute foregår i passende stigning.

Jeg bruger også en Xindak XA3200 MKII som forforstærker. Den har rør, da savner lidt varme i mit setup når jeg kører DAC ind i effektforstærkeren. Jeg mangler noget intimitet, noget kød og blod. Men som sådan virker volumen kontrollen fint. Og der er ingen kvalitetsforskel på om jeg kører fixed eller variabelt output. Lyden er præcist den samme.

Så ja og nej. Jeg foretrækker egentlig en separat forforstærker, men kun på grund af klangtilpasning.

Mvh Ole
Til top Vis OleDP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleDP
 
dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2286
Sendt: 20 Marts 2017 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Tak for input Ole.....

Jeg savner ingen varme, det har min effekt rigeligt af selv. Så skal bare have et godt signal ind i den
Men altid fedt og høre andres erfaringer
Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted
 
dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2286
Sendt: 21 Marts 2017 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Andre som har input eller erfaringer med og køre dac direkte i effekttrin?
Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted
 
Pihl
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Indlæg: 977
Sendt: 21 Marts 2017 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Jeg har gode erfaringer med Mytek 192 og siden min model har de lavet endnu bedre modeller. Jeg har brugt den med flere forskellige effekttrin,
belcanto, pass, electrocompaniet og også en med rør. Alt sammen har fungeret godt.

__________________
Hilsen Pihl
Til top Vis Pihl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pihl
 
Apexx512
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 November 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 303
Sendt: 06 April 2017 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

mcintosh d100 ligger lige i det prisleje, helt ny.
Til top Vis Apexx512's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Apexx512
 
Oeglen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 Februar 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 39
Sendt: 06 April 2017 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Jeg har prøvet lidt af hvert, bla en Slimdevices transporter, waida mm. Men mit hjerte er uden tvivl landet på en NAD M51. Den er vanvittig god. Den
absolut bedste jeg har hørt. Og den digitale volume kontrol er så godt arrangeret at du ikke mister bitdybde. Den kan dog ikke afspille DSD men de
filer kan jeg heller ikke finde nogen steder....så deeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee
Til top Vis Oeglen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oeglen
 
Oeglen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 Februar 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 39
Sendt: 06 April 2017 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Det eneste du lige skal tjekke er følsomheden på dine effekttrin. Jeg kører direkte ind i et par amp packs i mine ATC. Jeg kan stille følsomheden fra
1-2 vmrs. Og jeg tror min NAD M51 smider 2.2 vrms så det passer ok. Men en Auralic Vega smider 4 vrms ud. Så deeeeeeee
Til top Vis Oeglen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oeglen
 
Stig78
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Februar 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 49
Sendt: 06 April 2017 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger PS Audio DAC. Det er deres nye direct stream DAC. Det fungere også godt hos mig jeg har ingen problemer, og det lyder godt. PS´en har digital volume kontrol, dvs ingen tab i lyd kvalitet lige meget hvad "klokken" står på. Og den har en low/high funktion hvis man har tung eller let drevene ht´er. Mener det er +/- 6db i forskel på low/high
Til top Vis Stig78's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stig78
 
mcshamus
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause!

Bruger siden: 16 August 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 110
Sendt: 06 April 2017 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Jeg kan kun tilslutte mig Oeglens vurdering.NAD'en er ydmyg i pris og navn, men den er fremragende til sit arbejde og, synes jeg, køn at beskue. Og den har HDMI ind/ud, hvilket jeg har stor fornøjelse af. Du ved det selvfølgelig i forvejen: Husk under alle omstændigheder at få dig et godt toslink-kabel.
Havde jeg ikke haft aktive højttalere - men det har jeg, og jeg er glad for dem - kunne jeg i øvrigt godt tænke mig at prøve en Devialet.
Til top Vis mcshamus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcshamus
 
dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2286
Sendt: 07 April 2017 kl. 06:15 | IP-adresse registreret  

Mange tak for jeres svar, og fedt der lige kom liv i tråden igen

Jeg har osse overvejet McIntosh D100, men har bare læst den er bedst med en rigtig pre foran! Og mange siger jo, at digital volumekontrol ikke altid fungere når man spiller lavt! Noget med bit-reduktion?

NAD'en har jeg osse hørt godt om, den må overvejes Ellers får jeg snart den nye Audio Alchemy DDP1 på prøve, og selvom den er meget dyrere, gad jeg virkelig osse godt lytte Bricasti M1 Dac........den er jeg osse lidt forelsket i. Men selv brugt er den ret dyr
Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted
 
mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3517
Sendt: 07 April 2017 kl. 08:12 | IP-adresse registreret  

Hej Brian,
kørere med min Audiolab Mdac direkte i min Procees effekt. Det lyder i min optik egentlig et ok. Lever med den smule bitreduktion der
måtte forekomme.
Ikke samme prisklasse som du bevæger dig i, men den har lidt forskellige indgange;-)
Og både mulighed for XLR og RCA tilkobling til effekt!

__________________
mvh
Til top Vis mn1974's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mn1974 Besøg mn1974's Websted
 
spped six
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 781
Sendt: 07 April 2017 kl. 08:41 | IP-adresse registreret  

Oeglen skrev:
Det eneste du lige skal tjekke er følsomheden på dine effekttrin. Jeg kører direkte ind i et par amp packs i mine ATC. Jeg kan stille
følsomheden fra
1-2 vmrs. Og jeg tror min NAD M51 smider 2.2 vrms så det passer ok. Men en Auralic Vega smider 4 vrms ud. Så deeeeeeee



Hvad har det af betydning? Altså hvis forforstærkeren smider 4 Vrms ud, og forstærkeren har en følsomhed på 2 Vrms?

/Henrik
Til top Vis spped six's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af spped six
 
Apexx512
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 November 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 303
Sendt: 07 April 2017 kl. 08:49 | IP-adresse registreret  

pwm af pcm signalet i dsp sammenhæng har i realiteten bit reduktion, men en analog vk introducerer en ny række problem stilling.
Til top Vis Apexx512's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Apexx512
 
dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2286
Sendt: 07 April 2017 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

mn1974 skrev:
Hej Brian,
kørere med min Audiolab Mdac direkte i min Procees effekt. Det lyder i min optik egentlig et ok. Lever med den smule bitreduktion der
måtte forekomme.
Ikke samme prisklasse som du bevæger dig i, men den har lidt forskellige indgange;-)
Og både mulighed for XLR og RCA tilkobling til effekt!


Hej Morten,

Det er osse en superfin dac, har godt selv luret på den før
Jeg må sgu prøve mig lidt frem, og se om jeg kan låne lidt forskelligt
Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted
 
Oeglen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 Februar 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 39
Sendt: 07 April 2017 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

Til Henrik.
Mine erfaringer er at hvis der forforstærkerens output er for høj fx 4vrms og effektforstærkerens følsomhed er 1 vrms, vil der skulle dæmpes for meget på den digitale volumekontrol hvorved der kan mistes bitdybde. Min forforstærker Nad M51 har en volumekontrol på 35 bit, men min tidligere Transporter havde kun en volumekontrol på 24 bit. Hvis ingen dæmpning af signalet er et 96 bit ved o DB (fuldt signal) og hver dæmpning af 6 db koster 1 bit, så vil jeg kun kunne dæmpe mit signal med 24 db før mine 16/24 bit filer bliver reduceret i bit. Med min nye NAD M51 kan jeg dæmpe signalet med 66 db inden der reduceres i en 24 bit musikfil. Og det er meget lavt.
Til top Vis Oeglen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oeglen
 
Oeglen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 Februar 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 39
Sendt: 07 April 2017 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

Hov det var vist noget værre vrøvl. Et 16 bit signal ved fuld styrke er 96 db.
Til top Vis Oeglen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oeglen
 
spped six
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 781
Sendt: 07 April 2017 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

Oeglen skrev:
Til Henrik.
Mine erfaringer er at hvis der forforstærkerens output er for høj fx 4vrms og effektforstærkerens følsomhed er 1 vrms, vil der skulle dæmpes for meget på den digitale volumekontrol hvorved der kan mistes bitdybde. Min forforstærker Nad M51 har en volumekontrol på 35 bit, men min tidligere Transporter havde kun en volumekontrol på 24 bit. Hvis ingen dæmpning af signalet er et 96 bit ved o DB (fuldt signal) og hver dæmpning af 6 db koster 1 bit, så vil jeg kun kunne dæmpe mit signal med 24 db før mine 16/24 bit filer bliver reduceret i bit. Med min nye NAD M51 kan jeg dæmpe signalet med 66 db inden der reduceres i en 24 bit musikfil. Og det er meget lavt.



Tak for forklaringen. Jeg har nemlig et sæt aktive ATC 100 med en input følsomhed på 1V og en Lyngdorf DPA-1 forforstærker med en input følsomhed på 4,4 V og et balanceret output på 8,8 Vrms.
Til top Vis spped six's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af spped six
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes